۹۹۴۷۶۷
۲۷ نظر
۵۰۱۰
۲۷ نظر
۵۰۱۰
پ

انتقاد رسانه اصولگرا از ممنوعیت مسابقه با اسرائیل

وب سایت اصولگرای تابناک در گفتگو با یک حقوقدان بخشی از طرح مقابله خصمانه با اقدامات رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی که دو فوریت آن در مجلس به تصویب رسیده است را بررسی کرد.

وب سایت اصولگرای تابناک در گفتگو با یک حقوقدان بخشی از طرح مقابله خصمانه با اقدامات رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی که دو فوریت آن در مجلس به تصویب رسیده است را بررسی کرد.

نمایندگان مجلس اخیرا در یکی از آخرین جلسات مجلس دهم دو فوریت طرح مقابله خصمانه با اقدامات رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را تصویب کردند.

انتقاد رسانه اصولگرا از ممنوعیت مسابقه با اسرائیل

در همین ارتباط دکتر امیر مقامی عضو هیات علمی دانشگاه و پژوهشگر حوزه حقوق بین الملل درباره سابقه چنین قوانینی گفت:

* ممکن است در نگاه نخست، چنین مصوبه‌ای مغایر اصل المپیک و اساسنامه کمیته بین المللی المپیک باشد و تبعات زیادی برای ورزش کشور ایجاد کند. برای جلوگیری از چنین تبعاتی لازم است هم مجلس شورای اسلامی و هم پیش از آن، سازمان‌هایی نظیر کمیته ملی المپیک و وزارت امور خارجه به این باور برسند که اقدامات رژیم اشغالگر، نقض کنوانسیون منع تبعیض نژادی در ورزش (۱۹۸۵) است و بتوانند این موضوع را به صورت گسترده در نشست‌های بین المللی مطرح کنند و به اصطلاح جا بیندازند.

* در غیر این صورت، چنین مصوبه‌ای مفید فایده نخواهد بود و یک رویه نسبتا منظم را که به عنوان انتخاب شخصی ورزشکاران معرفی میشد، به یک سیاست دولتی تبدیل خواهد کرد. ماده ۹ کنوانسیون مزبور اعمال هرگونه تحریم ورزشی علیه ورزشکاران یا کشور‌هایی که از انجام مسابقه با کشور‌های اعمال کننده آپارتاید خودداری میکنند را منع نموده است. این کنوانسیون در سال ۱۳۶۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

* (با بیان اینکه باید دو نکته به صورت ویژه مورد بررسی قرار گیرد): «نخست این که آیا با تعریف کنوانسیون، می‌توان رژیم اشغالگر را یک رژیم آپارتایدی تلقی نمود؟ تصویب قانون دولت یهود در سال ۲۰۱۸ توسط کنست و تأکید بر مفهوم «مردمان یهودی» به جای «شهروند» یا «تبعه» این مدعا را که رژیم اشغالگر یک رژیم نژادپرستانه است تقویت می‌کند. اثبات این مدعا فرصت دیگری می‌طلبد، اما واقعیت این است که اندیشمندان و نویسندگان بسیاری نه تنها این مصوبه قانونی بلکه عملکرد این رژیم را نژادپرستانه و آپارتایدی توصیف نموده اند که ازجمله آن‌ها می‌توان به جیمی کارتر رئیس جمهور اسبق آمریکا اشاره نمود.

* دوم این که چه سازوکاری برای پیگیری این مدعا و در نتیجه مصونیت بیشتر از فشار‌های سیاسی و حقوقی ناشی از عدم شرکت در مسابقات وجود دارد؟ نکته اساسی در این میان، ارائه گزارش به کمیسیون منع تبعیض نژادی در ورزش مطابق ماده ۱۲ این معاهده بین المللی است و سپس تلاش برای فعال نمودن ظرفیت «توصیه»‌های کمیسیون در چارچوب ماده ۱۰ کنوانسیون. هرچند رژیم اشغالگر عضو کنوانسیون مزبور نیست، اصل منع تبعیض نژادی یکی از قواعد آمره حقوق بین الملل محسوب می‌شود که به تعبیر کمیسیون حقوق بین الملل سازمان ملل، این ویژگی تبعات جانبی نیز دارد، از جمله ضرورت همکاری بین المللی برای خاتمه بخشیدن به آن؛ بنابراین به نظر میرسد علاوه بر آن که ممنوعیت قانونی مزبور، ضرورتی ندارد؛ لازم است راهبرد کلان و ملّی در ارتباط با معرفی این رژیم به عنوان ناقض اصل ممنوعیت تبعیض نژادی (مشخصاً در ورزش) تعریف و پیگیری شود.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      با لحاظ کردن قوانین حقوقی واقعیت اینکه نظر این نیست که ورزشکاران ما با اسراعیل مسابقه بدهند ولی بازنده به حساب میان واین شکست موجب غرور وشعف حریف شده وبازیکن ما بازنده به حساب میاد باید فکر اساسی و اقدام کارشناسی صورت گیرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقاً برعکس،عدم انجام رویارویی در مسابقات باعث تحقیرشون میشه. که بشدت دارن دست و پا میزنن.

      • بی مام

        تنها چیزی که برای ما مانده همین
        ورزش ست انشاالله کاری کنید که این راهم
        تحریم کنند

      • بدون نام

        مسئله ومشکل این ه س ت که تمامی کشورهای جهان وحتی خود ورزشکاران فلسطینی هم(بجز ایران) با این رژیم مسابقه می دن .

      • احمد

        سلام
        بازنده بشن بهتر. چون اگر مسابقه بدن یعنی اسرائیل به رسمیت شناخته شده هست. و این چیزی هست. که اسرائیل میخواد. ولی این ارزو را بگور خواهد برد.

      • بدون نام

        اسرائیل اصلا براش مهم نیست چون بی دردسر پیروز اعلام میشن!!

      • مهدی

        تیتر خبر با متن نمی خونه
        بهتره که تهییج افکار عمومی نکنید

      • بدون نام

        فدراسیون های جهانی همه اتفاق هارو رصد میکنن و به این راحتی از انصراف ورزشکار نمیگذرن. نمونش همین جودو. اگر با این قانون پیش بریم همه رشته ها به سرنوشت جودو دچار میشن یعنی تعلیق.

      • بدون نام

        این چه تیتر مغرضانه و روحانی پسندیه

      • دونالد ترامپ

        اصلا اين طرح فوق العاده بود اسراييل ارزوي همين کارو ميکرد

    • بدون نام

      مجلس رو میتوان با تصویب این قانون به خوبی شناخت!

    • رزمنده کردستان

      سایت محترم تابناک این آقایان که این حرفهارا میزنند فقط نوک دماغ خودشانزا میبینند ازقوانین بینالمللی سردرنمیاورند

    • بدون نام

      خداییی ما باید تاوان چی رو بدیم

    • بدون نام

      ورزشکاری ۴سال زحمت میکشه میره المپیک میخوره به اسراییلی مسابقه نمیده حذف میشه الان دیگه به این راحتی نیست ان رشته تعلیق میشه بعد کل ورزش ایران تعلیق میشه یا پاش وایستید این همه هزینه الکی نکنید درورزشو تخته کنید پولشو جای دیگه خرج کنید یا تصمیم قاطع بگیرید توزمین ورزش برنده رو تعیین کنید

    • بدون نام

      پس بگو ما کاسه داغتر از آشیم.

    • بدون نام

      ایا فلسطین هم با اسراییل بازی نمیکنه؟

      پاسخ ها

      • هادی

        فلسطین ورزشش کجا بود که بخواد مسابقه بده

    • فرشاد فدایی

      حرف مرد یکیه ولو مذخرف گفته باشه

    • بدون نام

      البته در محافل بین المللی انصراف از مسابقه ایرانی با اسرائیلی به منزله قوی تر بودنه والا چرا باید مسابقه ندن و بازنده اعلام بشن و بدتر اینکه در ایران نورد تشویق باشن غیر منطقیه پس باید مسابقه بدن

      پاسخ ها

      • بی نام

        خود ورزشکاران فلسطینی با اسرائیل مشگلی
        ندارند بعد ما شدیم کاسه داغ تر از آش
        رو اصل همین قانون من دراری چند تا از
        ورزشکاران خوب ما جلای وطن کردند
        والان زیر پرچم کشورهای دیگر مسابقه
        می دهند خدایا به مردم ما آرامش و
        به مسئولین ما درایت در تصمیم گیری
        عطا بفرما

    • بی نام

      در کل به نظر نمیاد مسابقه ندادن اثر مثبت خاصی داشته باشه،.

    • عدالت خواه

      همیشه مجلس سعی داره صورت مسئله را عوض یا پاک کنه آخه مسابقه ندادن که مشکلی را حل نمیکنه تازه به خاطر سیاسی کردن ورزش صد مشکل دیگه اضافه میشه

    • بدون نام

      ساندیس خورا نظر دادن. متاسفانه ارزشمون به خاطر مبارزه با اسراییل هر روز کم میشه. البته دزدی هم هر روز بیشتر. پیدا کنین ارتباطو.

    • پرستوی مهاجر

      بهترین مصوبه ی مجلس توی ۴۰ سال بعد از انقلاب این بود... حالا ک قرار نیس کسی با اسرائیل بازی کنه بهتره تبدیل به قانون شه.. حالا دیگه فدراسیون جهانی تکلیفش با ورزش ایران معلومه...

    • نامی

      نفع این مسئله فقط به اسراییل میرسه و ورزش ماست که تعلیق میشه. اینهمه سال با اسراییل مسابقه ندادیم چی نصیبمون شد الا شکست!

    • آزاد

      این قانون جز قبول شکست برای ورزشکاران ایرانی و زیر پا گذاشتن تمام زحمات این عزیزان و در نهایت کوچ اجباری و آ بروریزی برای کشور تاثیر دیگری ندارد ،البته نمایندگان مفت خور و دلال و کار چاق کن ،مطیع امر هستند نه مجری قانون و دلسوز مردم

    • بدون نام

      مگه نظر مجلس هم مهمه،تو اين مملکت مجلس هيچ کارس،هيچ عرضه اي ندارن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج