۹۹۴۹
۱ نظر
۵۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
پ

یک متخصص پزشک قانونی

آمار دقیقی از مسمومیت با الکل نداریم

با وجود ممنوعیت مصرف الکل در بسیاری از کشورها متأسفانه از میان قشر جوان و نوجوان گاهی برخی به‌طور مرتب و برخی به شکل تفریحی مشروبات الکلی مصرف می‌کنند.

با وجود ممنوعیت مصرف الکل در بسیاری از کشورها متأسفانه از میان قشر جوان و نوجوان گاهی برخی به‌طور مرتب و برخی به شکل تفریحی مشروبات الکلی مصرف می‌کنند.

کشور ما نیز متأسفانه از این مسئله مستثنا نیست و هر سال بر تعداد قربانیان الکل در آن افزدود می‌شود. نتایج آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف مشروبات الکلی که شرعاً و قانوناً در کشور ما حرام و ممنوع است، سالانه باعث مرگ تعداد زیادی جوان و تحمیل میلیاردها دلار هزینه بر جوامع انسانی در سراسر دنیا می‌شود.

چندی قبل دکتر عبدالرزاق برزگر، معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد. در ۶ ماهه اول سال گذشته، ۷۴ نفر بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف الکل جان خود را از دست داده‌‌اند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل تر ۳/۲۳ درصد افزایش یافته است. او افزود: «از کل فوت‌شدگان ناشی از مسمومیت الکل در ۶ ماهه سال گذشته، ۷۰ تن مرد و ۴ نفر زن بودند.»

براساس یافته‌ةای یک پژوهش که دکتر سعید معیدفر، رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران، روی یک هزار و ۵۰۰ دانشجوی ۱۸ تا ۲۴ ساله انجام داد، ۲۵ درصد دانشجویان، مصرف الکل را بدون اشکل می‌دانند. از این تعداد، ۲۰ درصد در نظرسنجی اظهار کردند الکل مصرف می‌کنند و ۵ درصد بقیه هم گفته‌اند که وسوسه شده‌اند این کار را انجام دهند.

در این گزارش نبود حمایت، نظارت و ارتباط با فرزند، سهم تربیت و آموزش ناهمساز، دشمنی و طرد کودک از مهم‌ترین عوامل پیش‌بینی کننده مشروب‌خوری در دوره نوجوانی و جوانی محسوب می‌شوند. روان‌شناسان معتقدند مصرف الکل امروزه باعث بروز رفتارهای پرخطر بسیاری از جوانان، بروز خشم و رفتارهای مسئله‌ساز که با احساس برتربی‌جویی همراه هستند، شده است.

آمار دقیقی از مسمومیت با الکل نداریم

دکتر بابک مصطفی‌زاده، متخصص پزشک قانونی و مسمومیت‌ها با اشاره به مصرف مشروبات الکلی در جامعه می‌گوید: «معمولاً افرادی که مشکلات خاصی دارند، به الکل یا مواد مخدر گرایش پیدا می‌کنند.

هرکدام از این افراد مشکلات روحی - روانی خاصی دارند. مشروبات الکلی مانند سایر مواد زیانبار به بدن آسیب‌ها زیادی می‌زند و برخی از عوارض آن، مربوط به آسیب‌های فردی است که بلافاصله بعد از مصرف در یکی، دو روز اول ظاهر می‌شود و برخی هم عوارض هم عوارض ماندگار هستند که در صورت مصرف مداوم به وجود می‌آیند مانند آریتمی قلبی و نارسایی کبدی. البته در صورت مصرف بیش از حد، الکل می‌تواند باعث وقفه تنفسی هم شود.»

این استادیار گروه آموزشی پزشکی قانونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌افزاید: «باتوجه به ممنوعیت مصرف و فروش مشروبات الکلی در کشور ما متأسفانه افراد سودجو به صورت زیرزمینی و در کارگاه‌های غیربهداشتی اقدام به تهیه این مشروبات می‌کنند که همراه با ناخالصی زیادی است.

در این نوع مشروبات، معمولاً الکل چوب یا متانول وجود دارد که بسیار خطرناک است و در خوشبینانه ترین حالت باعث کوری دائمی فرد و در بیاری موارد فوت شخص می‌شود.» وی تصریح می‌کند: «افراد بسیاری پس از مصرف این‌گونه مشروبات بعد از گذشت ۲ یا ۳ روز به عوارض آن مبتلا می‌شوند و در صورتی که زنده بمانند تا آخر عمر بینایی‌شان را از دست می‌دهند.»

او در پاسخ به این سؤال که ایا آماری از مصرف مشروبات الکلی در جامعه وجوددارد، می‌گوید: «آمار خاصی در این زمینه وجود ندارد اما روزانه در بیمارستان لقمان در کنار کسانی که شیشه و کراک مصرف کرده‌‌اند، یک دو مورد هم به علت مسمومیت با الکل به ما مراجعه می‌کنند.»

این الکل سفید سمی

این متخصص پزشک قانونی درمورد استفاده برخی افراد از الکل سفیدی که در دارروخانه‌ها به فروش می‌رسد. می‌گویدک «الکل‌های موجود در داروخانه‌ها، الکل‌های تقطیری هستند و روی آن عبارت الکل ۹۶ و ۹۵ درصد به چشم می‌خورد یعنی ۴ تا ۵ درصد ناخالصی دارند. این ناخالصی الکل‌ها سمی است که در صورت مصرف بیش از حد باعث کوری و نارسایی در کلیه و حتی مرگ می‌شود.»

او با اشاره به اینکه الکل مانند سایر مواد پدیده‌های به نام وابستگی به مواد را به‌وجود می‌آورد تأکید می‌کند: «افرادی که مداوم از مشروبات الکلی استفاده می‌کنند، برای آن‌که به حالت اولینه سرخوشی برسند که برای خودشان تعریف کرده‌اند، هربار باید مقدار بیشتری بنوشند. از این رو هر روز دوز مصرفی بالاتر می‌رود و به حدی می‌رسد که دیگر نمی‌توانند آن را کنار بگذارند و مجبور می‌شوند روزانه یکی، دو بار الکل مصرف کنند.

منبع: هفته نامه سلامت

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

آمار دقیقی از مسمومیت با الکل نداریم


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حمید

      واقعا تاسف باره!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج