جاباما
۹۹۵۰۲۶
۲ نظر
۵۰۰۱
۲ نظر
۵۰۰۱
پ

جنجال اینستاگرامی باشگاه‌ها و نقش منفعلانه فدراسیون

فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در روزهای کرونایی آنقدر منفعلانه عمل کرده که حالا جنجالی تمام عیار میان باشگاه‌ها، مربیان و بازیکنان به راه افتاده است.

خبرگزاری تسنیم: هنوز تصمیم قطعی برای ادامه مسابقات لیگ برتر فوتبال گرفته نشده که جنجال‌ها آغاز شده است. فارغ از اینکه واکنش‌های چه کسی یا گروهی با حق و حقیقت سنخیت دارد و این جنجال‌ها با چه هدفی دنبال می‌شود، نکته حائز اهمیت انفعال فدرایسون فوتبال و سازمان لیگ و نقش پررنگ این موضوع در حواشی اخیر است.

آنچه مسلم است، فوتبال ایران با همه جای دنیا متفاوت است. فوتبالی که همیشه حاشیه‌هایش بر متن برتری دارد و نقش رفتارهای هواداری در آن اثرگذار است. به همین دلیل حتی در باشگاه‌ها از مدیران گرفته تا مربیان، بازیکنان و حتی کادر پزشکی تیم‌ها به جای تصمیمات و اظهارات درست، غالباً بر موج احساسات سوار می‌شوند و به حواشی بیشتر دامن می‌زنند.

عدم تصمیم‌گیری درست و برخوردهای قاطعانه، از سوی سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال در تمام این سال‌ها با برخی تیم‌ها، چهره‌ها و حتی جریان‌ها باعث شده در حواشی بزرگ، این دو نهاد تصمیم‌گیرنده نیز سعی در پنهان کردن خود داشته باشند و عمدتاً نقش منفعلانه را ایفا کنند یا با کلی‌گویی پای خود را از مخمصه بیرون بکشند.

کرونا علاوه بر تاثیرات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، نه فقط در ایران بلکه در تمام دنیا روی فوتبال هم تاثیر گذاشته است. تاثیری که شاید ملموس‌تر از هر پدیده دیگری بوده، چرا که فوتبال تمام این پدیده‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی را در دل خود جا داده است. پس از تعلیق تمام مسابقات فوتبال در دنیا، حالا کشورهای مختلف بنا بر تصمیم و اجازه دولت خود در خصوص به پایان رساندن فصل جاری یا ادامه دادن مسابقات (با رعایت پروتکل‌های بهداشتی) به دور از هرگونه احساس، هیجان و حاشیه تصمیم‌گیری کرده یا در حال تصمیم گیری هستند، اما این مسئله پیش از اعلام هر تصمیم رسمی در کشور ما، جنجال آفرید.

جدیدترین جنجال و درگیری در فضای مجازی و به خصوص اینستاگرام به متین قوسی فوتبالیست نوجوان کشورمان برمی‌گردد که در اثر کرونا از دنیا رفت. پس از این ماجرا بسیاری از افراد، تیم‌ها و مسئولان با انتشار عکس متین قوسی، اعتراض خود را به برگزاری مسابقات فوتبال اعلام کردند آن هم در شرایطی که وی در جریان مسابقات فوتبال از دنیا نرفته بود. این اتفاق باعث درگیری‌ در فضای مجازی و البته رسانه‌های رسمی برخی باشگاه‌ها شد؛ موضوعی که اعتراض و ناراحتی شدید پدر متین را هم در پی داشت.

گفته شده که امروز قرار است تصمیم‌گیری شود تا مسابقات فوتبال در ایران از اواخر خرداد ماه ادامه پیدا کند. حالا پیش از اعلام این تصمیم بسیار از باشگاه‌ها و حتی بسیاری از مربیان و بازیکنان به صورت مستقل به این تصمیم اعتراض کرده‌اند. یعنی هنوز نه تصمیم ادامه مسابقات قطعی شده، نه پروتکل‌ها را مشخص کرده‌اند و نه سازمان لیگ شیوه برگزاری دیدارهای باقیمانده را اعلام کرده است. اینکه آیا مسابقات به همان شیوه قبلی برگزار خواهد شد و تیم‌ها باید به شهرهای مختلف سفر کنند یا تصمیم به برگزاری متمرکز بازی‌ها دارند هم مشخص نیست.

اکنون این سؤال مطرح می‌شود که سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال برای خاموش کردن یا کاستن این حواشی چه نقشی می‌توانستند اعمال کنند؟ پیش از این تصمیمات مختلف در چند کشور برای ادامه مسابقات یا به پایان رساندن این فصل از رقابت‌ها مورد بررسی قرار گرفت. به طور مثال در اسکاتلند فدراسیون فوتبال این کشور برای کاستن حواشی تصمیم‌گیری را به عهده باشگاه‌ها گذاشت، اما اعلام کرد در صورت ادامه پیدا نکردن مسابقات، صدرنشین فعلی لیگ به عنوان قهرمان این فصل اعلام خواهد شد.

کشورهای مختلف دیگر از جمله فرانسه و بلژیک نیز با پایان دادن به این خود قهرمان را مشخص کردند یا در هلند با وجود هم امتیاز بودن آژاکس و آلکمار مسئولان فدراسیون فوتبال این کشور از اعلام قهرمان خودداری کردند، اما با توجه به تفاضل گل بهتر آژاکس و صدرنشینی این تیم، آنها به صورت مستقیم به لیگ قهرمانان می‌روند و آلکمار به عنوان تیم دوم باید از پلی‌آف کار خود را شروع کند. هر چند این تصمیم نیز در هلند با انتقادهای زیادی همراه بوده و آژاکسی‌ها را به شدت عصبانی کرده است.

سؤال اینجاست چرا سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال ایران برای کاستن حاشیه‌ها هیچ تصمیم قاطعی نگرفته یا آن را اعلام نکرده‌اند؟ به طور مثال اگر ستاد مبارزه با کرونا تصمیم بگیرد ادامه مسابقات لیگ را بلامانع اعلام کند، چرا فدراسیون و سازمان لیگ اعلام نکردند در این صورت مسابقات متمرکز خواهد بود یا شرایط عادی دنبال می‌شود. چرا تا به امروز اعلام نشده در صورت متوقف شدن کامل این فصل، تکلیف قهرمان لیگ، سهمیه‌ها و صعود و سقوط‌ها چه می‌شود و سازمان لیگ چه فرمولی خواهد داشت؟

موضوع از این قرار است که باشگاه‌ها از این انفعال روی موج احساسات هواداران خود حرکت کرده و بسیاری از آنها مخالف ادامه لیگ هستند به این امید که نتایج این فصل ابطال خواهد شد و تیمی قهرمان نمی‌شود. مسئله‌ای که بارها مستقیم و غیر مستقیم به آن اشاره کرده‌اند، اما غافل از اینکه چنین تصمیمی خلاف پروتکل فیفاست و فیفا اعلام کرده کشورها هر تصمیمی می‌گیرند، باید تکلیف فصل جاری را با فرمول‌های فوتبالی مشخص کنند.‌ یعنی ادامه مسابقات قهرمان فصل و سهمیه‌ها را مشخص کند یا رتبه‌بندی تیم‌ها در جدول باعث مشخص شدن وضعیت شود.

مطمئناً اعلام تصمیمی قاطع از سوی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ با معیارهای فوتبالی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نه تنها باعث کاستن این حواشی می‌شد، بلکه باشگاه‌ها، مربیان و بازیکنان را به سمتی سوق می‌داد که سلامت جامعه را دستاویز منافع خود نکنند.‌

جنجال اخیر برخی چهره‌ها در فضای اینستاگرامی که سوار شدن بر موج هواداری است، چیزی جز دستاویز کردن سلامت جامعه برای رسیدن به اهداف شخصی و هواداری نیست. چراکه دیده شده بسیاری از این افراد یا مربیان و بازیکنان باشگاه‌های معترض که در بیانیه‌ها و اعتراض‌های خود معتقد به فاصله گذاری اجتماعی، سفر نکردن یا تمرین نکردن هستند، در تمام دوران کرونا و در شدیدترین روزهای این بیماری در ایران هیچ کدام از پروتکل‌ها را رعایت نکردند که تصاویر یا اخبار سفرها، تمرینات یا فوتبال بازی کردن آنها منتشر شده است.

آیا تناقض در واکنش‌ها و رفتارهای این عده چیزی جز این است که آنها روح قهرمانی در ورزش و همچنین سلامت جامعه را خدشه‌دار کرده‌اند؟ آیا تیغ کشیدن به روح قهرمانی و سلامت با به راه انداختن چنین حاشیه‌هایی در قاموس باشگاه‌ها، مربیان و بازیکنان حرفه‌ای می‌گنجد؟ در این میان، آیا اعلام تصمیمی قاطع از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ نمی‌توانست مقابل این همه جنجال را بگیرد؟ سؤال‌هایی که مطمئناً پاسخ آن را تمام مربیان و بازیکنان و هواداران فوتبال به خوبی می‌دانند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بی در و پیکر برازنده فدراسیون فوتبال

    • بیقر

      چطوربرای هلندفیفامخالفت نکرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج