۹۹۵۱۸۹
۵۰۳۶
۵۰۳۶
پ

ایده‌های استارتاپی برای نبرد با کرونا

استارتاپ‌ها در نقاط مختلف جهان این روز‌ها در هکاتون‌های گوناگون مشغول بررسی ایده‌هایی برای مقابله با بیماری کووید- ۱۹ و کاهش اثرات آن بر زندگی انسان هستند.

روزنامه همشهری - ساسان شادمان منفرد: این روز‌ها فعالیت‌های گسترده‌ای را در عرصه هکاتون‌ها با موضوع ویروس کرونا و بیماری کووید-۱۹ شاهد هستیم. در این میان، ایده‌ها و ابتکار‌های جالبی نیز درخصوص مقابله با این ویروس به‌دست آمده است. جالب‌ترین نکته در این هکاتون‌ها، همکاری فرامرزی بین شرکت‌کنندگان از راه‌های دور و نزدیک است که هر کدام تجربه‌خود را به‌دست می‌آورند، برخی تجربیات را به اشتراک می‌گذارند و با هم در زمینه‌های مشترک همکاری می‌کنند.

ایده‌های استارتاپی برای نبرد با کرونا

تلاش در هکاتون

هکاتون (Hackathon) رویدادی است که در آن برنامه‌نویسان رایانه، استارتاپ‌ها و افراد دیگری که درگیر توسعه نرم‌افزار هستند، ازجمله طراحان گرافیکی، طراحان واسط کاربری و مدیران پروژه گردهم می‌آیند و در توسعه پروژه‌های نرم‌افزاری و گاهی سخت‌افزاری با یکدیگر همکاری و گاه رقابت می‌کنند. اکنون که بحث همه‌گیری بیماری کووید - ۱۹ و شیوع ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان داغ داغ است، بسیاری از هکاتون‌ها نیز به سمت برنامه‌هایی برای مقابله با این ویروس رفته‌اند که از دل آنها، ایده‌های جالبی بیرون می‌آید.

داستانی از ایده‌های بکر

پس از اتمام هکاتون‌ها معمولا چه اتفاقی می‌افتد؟ پیش‌تر پس از بسته شدن رویداد، فقط چند خبر از آن می‌شنیدیم و تمام. اما با شرایط کنونی، ما می‌خواهیم برخی از نوآوری‌های مفید که از این رویداد‌های آنلاین حاصل شده را زیر ذره‌بین قرار بدهیم. در اینجا به ۱۰ مورد از یافته‌ها و ابتکار‌هایی درخصوص ویروس کرونا که در هکاتون‌های برگزار شده به‌دست آمده اشاره می‌کنیم.

WeCare

دفتر مرکزی این گروه کوچک در صوفیه، پایتخت بلغارستان قرار دارد. آن‌ها در رویداد مجازی بحران بلغارستان حضور داشتند و ایده خود را مطرح کردند. هدف آن‌ها از ایده‌شان، کمک به خانواده‌های جوان فرزندداری است که به‌دلیل تعطیلی تجارت در طول همه‌گیری ویروس کرونا، منابع اصلی درآمد خود را از دست داده‌اند. این گروه هم‌اکنون یک وب‌سایت کامل و کانال‌های رسانه‌های اجتماعی را در اختیار دارد و به ادامه پروژه‌ای می‌پردازد که از اواخر ماه مارس سال‌جاری میلادی برای مقابله و کاهش اثرات بیماری کووید-۱۹ درنظر گرفته شده است. آن‌ها در وب‌سایت WeCare اینگونه خودشان را معرفی کرده‌اند: «ما تیمی از جوانان فعال هستیم که هدف‌مان کمک به خانواده‌های فرزندداری است که به‌خاطر کووید-۱۹ بدون درآمد مانده‌اند.»

Suncrafter

این استارتاپ آلمانی که دفتر مرکزی آن در برلین قرار دارد، کارش صفحه‌های خورشیدی و تولید انرژی دوستدار محیط‌زیست است. آن‌ها با استفاده از نور خورشید، انرژی الکتریسیته برای برق شهری تولید می‌کنند. در هکاتون برگزار شده در اواسط ماه مارس به میزبانی آنلاین استونی این شرکت آلمانی ایده جالبی را در بحبوحه پاندمی ویروس کرونا ارائه داد که در نوع خود جالب‌توجه بود. در این هکاتون، آن‌ها راه‌حلی را برای شست‌وشوی دست‌ها با استفاده از نور اشعه ماورای بنفش در شرایط کنونی ارائه دادند. این یک ایده ناب و بکر بود که توانست برنده هکاتون نیز بشود.

ایده‌های استارتاپی برای نبرد با کرونا

Colivery

این شرکت، یک استارتاپ آلمانی است که در پاندمی بیماری کووید‌-‌۱۹، پویش WirVsVirus# را راه‌اندازی کرد. آن‌ها در یک هکاتون ۴۸ ساعته در آلمان شرکت کردند و این پویش را با نام «ما علیه ویروس» به راه انداختند. در پلتفرم این شرکت امکانی وجود دارد که هر کسی می‌تواند به سایر شهروندان کمک کند. روش کار به این صورت است که داوطلبان می‌توانند برای کمک به همشهریان خود برای آن‌ها خرید انجام دهند و یا به داروخانه رفته و دارو‌های بدون نیاز به نسخه مورد نیاز آن‌ها را تحویل بگیرند. در اصل این پویش نوعی تلاش برای دور نگه داشتن مردم از یکدیگر به‌منظور مقابله با ویروس کرونا و همچنین خارج نشدن از منزل برای برخی امور و در کل قرنطینه بودن است.

Velmio

این استارتاپ در شهر تالین استونی راه‌اندازی شده و کارش در حوزه سلامت و ورزش است. حدود ۱۰ کارمند دارد و روی اپلیکیشن‌های سلامت بارداری که با هوش مصنوعی و سبک زندگی ادغام شده تمرکز دارد. در هکاتون استونیایی «حمله به بحران» آن‌ها با طرح «ردیاب ویروس کرونا» به این همایش آنلاین آمدند. این طرح علائم کاربر را برای تخمین سطح خطر کووید - ۱۹ مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و سطح ریسک مکان‌های اطراف را با گزینه‌ای برای ثبت علائم ناشناس نشان می‌دهد. این اپلیکیشن هم‌اکنون در استونی قابل دریافت و استفاده است.

Wamapp

دفتر مرکزی این استارتاپ نروژی در شهر اسلو واقع شده و کارش دادن هدایای کوچک، متفکرانه و سرگرم‌کننده برای ایجاد شادی در میان خانواده‌ها و دوستان است. آن‌ها پس از شرکت در هکاتون نروژ، این ایده را برای حمایت از مشاغل کوچک فراهم کردند که به مشتریان اجازه می‌دهد کوپن‌هایی را برای استفاده از پاندمی خریداری کنند و به‌عنوان هدیه‌ای برای خانواده و دوستان‌شان ارسال کنند. بدین‌ترتیب کسب و کار‌های کوچک نیز در این روز‌های سخت رونق گرفتند و البته شانس تهیه هدیه برای اهدا به دوستان و اعضای خانواده نیز از این طریق بیشتر شد. ضمن اینکه این کار تبلیغی نیز برای کسب و کار‌های کوچک به‌حساب می‌آید.

CoronaFree

این شرکت، برنده هکاتون سوئدی در بخش ارتباطات بود. این استارتاپ سوئدی که زاییده تفکر جمعی از پزشکان و استادان دانشگاه‌ها و مؤسسات بهداشتی سوئد است، راه‌حلی را پیشنهاد کرده که می‌تواند به نوعی کمک به بازگشتن به زندگی عادی تلقی شود. راه‌حل آن‌ها در واقع صدور و تأیید «گواهی ایمنی» ویروس کروناست که این کار را برای مردم به‌منظور تغییر وضعیت و بازگشت به زندگی عادی پس از قرنطینه بسیار آسان می‌کند. در وب‌سایت این گروه می‌توانید آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا و شرایط نقاط مختلف جهان در این خصوص را به‌صورت لحظه به لحظه رصد کنید.

Linistry

این استارتاپ در سال ۲۰۱۶ میلادی تاسیس شده است و درخصوص وضعیت هنر دیجیتال بودن و خدمات‌رسانی در این حوزه فعالیت می‌کند. هدف آنها، تقویت وفاداری مشتریان و افزایش فروش بوده است. اواخر آوریل گذشته بود که این استارتاپ مجارستانی که دفتر مرکزی آن در شهر بوداپست قرار دارد، در هکاتون اروپا شرکت کرد. استارتاپ «لینیستری» با استفاده از فناوری‌های موجود، راه‌حلی را ایجاد کرده که هدف آن کاهش انتقال ویروس کرونا در هنگام مراجعه به سوپرمارکت، با محدود کردن مشتریان در فروشگاه، مدیریت صف در خارج از آن و کمک به مردم برای خرید آنلاین است؛ ایده‌ای که از تفکر اصلی استارتاپ سرچشمه می‌گیرد.

ایده‌های استارتاپی برای نبرد با کرونا

eebot

این استارتاپ استونیایی حدود یک ماه و نیم پیش در هکاتون استونی شرکت و ایده‌ای جالب را در آنجا مطرح کرد. برنامه تفکر سریع آن‌ها با نام SUVE، یک چت‌بات زنده برای پاسخ دادن به تمام سؤالات شهروندان در مورد پاندمی بیماری کووید - ۱۹ و همچنین ویروس کروناست. از زمان ایجاد این چت‌بات، دولت استونی آن را در اختیار خود گرفت و در بسیاری از وب‌سایت‌ها قرار داد تا به‌صورت عمومی در اختیار مردم قرار بگیرد. حتی آن‌ها قصد دارند، مدت‌ها پس از همه‌گیری این بیماری نیز از این چت‌بات استفاده کنند.

VoiceMed

این استارتاپ که دفتر مرکزی آن در شهر تولسا در ایالت اوکلاهما قرار دارد، کارش مراقبت و خدمات بهداشتی و درمانی است. چندی پیش، تیم آن‌ها توانست هم برنده هکاتون بحران ایتالیا شود و هم برنده هکاتون بحران سوئد. طرح شگفت‌انگیز آن‌ها شاید کمی غیرعلمی به‌نظر برسد، اما در شرایط کنونی می‌توان از آن به‌عنوان یک نوآوری جالب برای مقابله با ویروس کرونا یاد کرد. از آنجا که آزمایش‌های مربوط به تشخیص ویروس کرونا کم و پرهزینه است، راه‌حل استارتاپ VoiceMed به هر شخصی که دارای تلفن هوشمند یا رایانه است، این اجازه را می‌دهد تا خود را مورد آزمایشی ساده قرار دهد و به نتیجه‌ای نسبتا قابل‌قبول برسد. کاربران به سادگی با سرفه و یا صحبت کردن از طریق تلفن همراه هوشمند و یا رایانه شخصی و پاسخ دادن به چند سؤال، آزمایش را انجام می‌دهند. پس از آن، نرم‌افزار تشخیص صدا که صدای کاربر را در مقابل صدای افراد آلوده قرار می‌دهد، شروع به تجزیه و تحلیل کرده و نتیجه را اعلام می‌کند.

ایده‌های استارتاپی برای نبرد با کرونا

Bankera

این استارتاپ که یک سرویس خدمات‌رسانی پرداخت بین‌المللی است در سال ۲۰۱۷ تاسیس و دفتر آن در شهر ویلنیوس لیتوانی واقع شده است. آن‌ها نیز در اواخر ماه آوریل در هکاتون اروپا شرکت کردند و مشروح برنامه‌ها و ایده‌های خود را درخصوص مبارزه و مقابله با ویروس کرونا ارائه کردند. راه‌حل آنها، «مراقبت تجاری بانکرا» نام داشت. هدف آن‌ها با این طرح، کمک به شرکت‌هایی است که در جریان پاندمی بیماری کووید‌- ۱۹ با استفاده از ضمانت شریک تجاری خود، مسائل مربوط به وجوه و وام‌ها را مدیریت می‌کنند. از طریق سیستم ارائه شده توسط بانکرا، بازپرداخت وام قابل انعطاف است و آن‌ها می‌توانند پس از پایان قرنطینه این کار را انجام دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج