۹۹۵۳۵۰
۳۳ نظر
۵۰۱۵
۳۳ نظر
۵۰۱۵
پ

وعده‌های دولت روحانی؛ ملت ایران! یادتان هست؟

فردا سومین سالگرد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است و عملاً دولت تدبیر و امید به ریاست حجت‌الاسلام روحانی وارد سال پایانی عمر خود خواهد شد.

روزنامه کیهان: فردا سومین سالگرد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است و عملاً دولت تدبیر و امید به ریاست حجت‌الاسلام روحانی وارد سال پایانی عمر خود خواهد شد.

یادمان نمی‌رود که ستادهای انتخاباتی رئیس‌جمهور مردم را از دلار ۵ هزارتومانی، سکه ۱ میلیونی و پراید ۲۰ میلیونی در صورت رای نیاوردن روحانی می‌ترساندند و این روزها با دلار ۱۷ هزار تومانی، سکه ۷ میلیونی و پراید ۷۰ میلیونی دیگر نیازی به کندوکاو، نظرسنجی و یا اندک مقایسه‌ای برای اثبات این مسئله نیست که این دولت در تحقق اَقل وعده‌های پرطمطراق خود به مردم هم ناکام و ناموفق بوده و مردم هم اثرات آن وعده‌ها را با گوشت و پوست خود احساس کرده و طعم تلخ آن را در زندگی و معیشت خود چشیده‌اند.»

ضمن آنکه نیاز به گفتن ندارد بهانه‌جویی‌هایی از قبیل «تحریم» برای دولتی که مدعی بود نه تنها تحریم‌های هسته‌ای را برداشته بلکه آمادگی دارد مابقی تحریم‌ها را هم به همان روش بردارد! یا شرایط خاص کشور با شیوع کرونا در دو سه ماه گذشته از سوی دولتمردان برای توجیه ناکامی‌و ناکارآمدی‌ها آنهم در سال پایانی دولت مسموع نیست چرا که دلیل عمده مشکلات امروز کشور ماحصل سوء مدیریت و تصمیمات نادرست دولتی‌ها بوده است و چندان ربطی به این مسائل ندارد.

رفع فقر مطلق و عدالت درآمدی، وعده‌ای که محقق نشد

یکی از وعده‌هایی که در انتخابات اردیبهشت ماه ۹۶ و در قالب بیانیه اقتصادی از سوی روحانی منتشر شد، تحقق عدالت درآمدی و زدودن چهره فقر از کشور بود که در برنامه وی برای دولت دوازدهم پیش روی مردم ایران قرار گرفت.

از آن روزها بیش از ۳ سال و نیم می‌گذرد و این روزها یکی از رسانه‌‌ها در خبری اعلام کرد که خط فقر برای یک خانواده چهارنفره در اردیبهشت‌ماه سال ۹۹ حدود ۹ میلیون تومان شده ‌که این رقم در مدت مشابه یعنی در اردیبهشت سال ۹۸ چیزی حدود هشت میلیون تومان بود. تلخ‌تر از آن اینکه فروردین ماه گذشته نمایندگان کارفرمایان و دولت با توافق بر رشد ۲۱ درصدی دستمزد کارگران، پرونده دستمزد ۹۹ را بدون جلب نظر کارگران بستند که بر اساس آن حداقل حقوق فروردین ماه یک کارگر (با دو فرزند و بدون سابقه در کارگاه) ۲ میلیون و هفتصد هزار تومان تعیین شد.

رنگ باختن ثبات بازار ارز از فردای انتخابات

ثبات بازار ارز یکی از پدیده‌هایی بود که در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ تا حدودی مشاهده می‌شد و مسئولان بانک مرکزی و دولت همواره وضعیت ثبات ارزی را یکی از دستاوردهای دولت عنوان می‌کردند و در انتخابات اردیبهشت ماه ۹۶ هم به‌عنوان یکی از موفقیت‌های دولت یازدهم بارها مورد تأکید قرار گرفت.

اردیبهشت ۹۶ روحانی در سفرهای تبلیغاتی و انتخاباتی می‌گفت «صبح نمی‌دانستیم ساعت ۱۱ یا
۱۲ ظهر قیمت دلار چقدر می‌شود. (کف و سوت حضار: روحانی دوستت داریم) نمی‌دانستیم قیمت سکه چند می‌شود».

آقای روحانی پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 92، علت را توضیح داده بود. او در حالی که برای انتخابات آماده می‌شد، در برنامه «با دوربین» شبکه یک تلویزیون درباره افزایش قیمت ارز گفته بود: «مشکل کجاست؟ مشکل عدم مشورت، مشکل خودشیفتگی، مشکل عدم استفاده از ابزار علمی‌برای اداره کشور، مشکل بی‌ثباتی است. این ثباتی چگونه به مردم اطمینان و آرامش خواهد داد؟ مردم مدیریت کارآمد، ثبات، آرامش، و آینده نگری می‌خواهند».

البته آن روز، در حالی که برنامه هسته‌ای سر جایش بود، قیمت پراید 7 میلیون تومان بود اما ظرف 7 سال، 10 برابر (100 درصد افزایش) شد. و این روزها بازار ارز دلار 17 هزارتومانی را تجربه می‌کند و جالب آنکه تا چندی پیش دولتمردان ثبات ارز در کانال 16 هزار تومانی را به‌عنوان یکی از دستاوردهای خود قلمداد می‌کردند!
رشد واردات در مقابل وعده

تبدیل شدن کشور به مرکز صادرات

روحانی در ۲۵ اردیبهشت ماه در ساری گفته بود: «آنچه در گذشته بود، بازار واردات برای دنیا بود. اگر می‌خواهید ایران بازار واردات برای جهان باشد به دیگران رای بدهید. اگر می‌خواهید مرکز صادرات باشیم، راه اعتدال را برگزینید.»

تأسف آورتر اینکه سیاست‌های دولت در زمینه واردات هم تبعات مخرب دوسویه برای کشور داشت. چه آنکه سال ۹۷ با تصمیم شتابزده دولت، ۱۸ میلیارد دلار ارز دولتی به قیمت ۴۲۰۰ تومان - حداقل ۱۰ هزار تومان زیر قیمت بازار- واگذار شد و تلقی نسنجیده این بود که ارز مذکور صرف واردات و تنظیم قیمت‌ها در بازار می‌شود.

اما متأسفانه بخش عمده‌ای از این ارزها اصلا به سمت واردات نرفت و خرج رانت‌طلبی و سوداگری‌های کاذب برخی فرصت‌طلبان شد؛ یا واردات با ارز دولتی انجام گرفت اما قیمت ارز آزاد، روی قیمت محصولات کشیده شد!
در واقع، هم رانتی 150 هزار میلیارد تومانی به رانت خواران داده شد و هم تورمی ‌42 تا 52 درصدی را روی دست مردم گذاشت؛ آن هم در شرایطی که دولت طبق معمول، از خالی بودن خزانه می‌نالید و آدرس مذاکره دوباره با آمریکا و اروپا را می‌داد.

رشد ۳۰۰ درصدی قیمت مسکن و رکوردشکنی اجاره بها در دولت اعتدال

همچنین یکی دیگر از وعده‌های دولت تدبیر و امید ارائه مسکن ارزان قیمت به اقشار متوسط و کم درآمد جامعه و سر و سامان دادن وضعیت اجاره بهای مستاجران بود. این در حالی است که بر اساس گزارش دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، در پایان اسفند سال 98 متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی فقط در شهر تهران به حدود 15 میلیون و 659 هزار تومان رسیده که این میزان نسبت به قیمت حدود 11 میلیون و 412 هزارتومانی آن در فروردین 98، رشد 37 درصدی طی یک‌سال را نشان می‌دهد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور که به‌عنوان نامزد ضربه‌گیر در انتخابات حضور داشت در دوران تبلیغات به مشکلات پیشین‌ اشاره می‌کرد و می‌گفت؛ «مردم عزیز ایران یادتان هست...؟» و سپس وعده می‌داد که در دولت ما خبری از آن مشکلات نخواهد بود. حال باید از دولت دوازدهم پرسید آن وعده‌هایی که دادید یادتان هست؟!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد ر

      اگه به آمریکا اعتماد نکرده بود این بلاها سرش نمیومد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه ربطی به امریکا داره چرا چرت میگی؟
        چهل ساله ما تحریمیم وضعیت فعلی کشور ناکارامدی شخص روحانی و وزیرهای ناکارامدتر از خودشه.

      • ....جانم فدای ایران

        از بالا تا پایین همه ناکارامدن .

      • بدون نام

        عجب نابغه ای هستی

      • بدون نام

        فقط رابطه با دنیا راه نجات است

    • بینام

      صدرصدیادشان هست ولی بایدپرسیدچرااواخردوران ریاست جمهوری یادتان می ایدبپرسیدچراوعده هاعملی نشد چراازهمان روزاول وماههای اول پیگیرنیستیدچ اانچه وعده دادنشد

    • a

      کابینه دولت تدبیر و امید اول اینکه نسبت ب حق مردم بدهکار هستند و از نظر شرعی باید جوابگو باشند حق الناس چیز کمی نیست ...

    • بدون نام

      دولت روحانی هر چی بود داره تمام میشه و انشالله بره بر نگرده.ولی دولت مد نظر شما هم میاد (اگر چه قبلا هم امده امثال احمدی نڑاد) خواهیم دید چه گلی به سر ملت میزنید. هشت سالی میاید و به بهانه کسری بودجه دولت قبل کیف میکنید و میرید. انشالله یه شهاب سنگ بیاد هم دولت شما و. هم دولت روحانی برای همیشه ناپدید میشید .امین

      پاسخ ها

      • دونالد ترامپ

        کلا راي دادن اشتباهه

    • بدون نام

      سلام خدا این دولت رو هر چه سریعتر از صحنه روزگار محو گنه به حق این ماه عزیز وشهید این ماه امیرالمومنین علی علیه السلام

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آمین

    • بدون نام

      هر کسی رای بخواد اول حرف مفت میزنه از وقتی رفت تو ...چه ریاست جمهوری و چه مجلسی...همه چی یادش میره...یا خودشو به فراموشی میزنه...چه حرفهایی که نزدن و عملی نشد...تو اون دنیا منتظر جواب خواهیم بود مخصوصا ما جوونا و روستایی ها...

    • بدون نام

      ملت ترسو عاقبتش بدتر از اینهاست

    • بدون نام

      لعنت به همتون لعنت

    • بدون نام

      آیا شما یادتان هست کدام دولت به وعده هایش عمل کرده ؟!!!
      یک مورد نام ببرید. بارم ۰.۵ نمره

    • بدون نام

      اسمش نیار حالم بهم میخوری.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کیهان شما به غیر از کینه وحسادت وسنگ دازی مگر کاری در دولت کردید همه شماها مثل هم هستید یک به یک از هم بدتر فقط تبیعض نا عدالتی...

    • یک ایرانی

      ما که الان خیلی خوبیم همه چیز گرون و با ارزش شده فقط جون ادمها ارزش نداره . دولتمون خیییییلییییی باحاله

    • بدون نام

      یک کلمه روحانی گندزدی

    • بدون نام

      آمار دروغها از ترامپ هم بالاتر زده .

    • بدون نام

      چنان رونق اقتصادی شکوفاکنم.چنان اشتغال ایجادکنم وغیره...!

    • بدون نام

      اگر جنابعالی سهام عدالت را بفروشی و پولش را به حساب ما بازنشستگان فرهنگی بریزی از نظر ما هم شجاع هستی و هم به همه تعهدات خود عمل کرده ای وبا درودی از ما روبرو خواهی شد آن شاءالله تعالی ولی به شرطی که به راحتی و بدون دردو سر این کار را انجام بدهی

    • ع

      اره ،یادمه گفت بابا نان دارد دندان ندارد ؟

    • بدون نام

      وعده زیاد عمل صفر

    • بدون نام

      خود کرده را تدبیر نیست

    • ققنوس

      خوب حسابشون تو اون دنیا با خداست چرا وعده ووعید دادی عمل نکردی چرا هزاران جوان بیکار را اشتغال براشون ایجاد نکردی وهزاران چرای دیگر اونا را با عبا وامامه نمی سنجن.........

    • بدون نام

      دیگع زندگی شیرینی ک ما داشتیم ب خاطر سیاستهای روحانی کلا بهم ریخت و هیچوقت ب روال عادی برنمیگرده فقط ب خاطر وضعیت اقتصادی و گرونی...واقعا ارزششو داشت ک زندگی خیلیا رو بهم بریزی با این سیاستت....خدا ازت نمیگذره...اون دنیا جواب خدارو در قبال میلیونها مردم چی میخوای بدی؟؟؟تا حالا ب این فکر کردی؟؟؟نکنه فکر کردی تا ابد زنده ای؟؟؟

    • بدون نام

      اینها حرف مفت زیاد میزنند نباید به اینها اعتماد کرد و رای داد

    • مینا

      یه شعار جهانی باید نوشت
      ناشکری نکنید کرونا میادا

    • امیر

      خدا از‌ش نگذره. زندگی مردم مستضعف رو از بین برد... الهی زمین گرم بخوره

    • کهنه سرباز

      روحانی درسال92و96گفت که برنامه صدروز ه داره واقتصاد ایران راشکوفاخواهدکرد بعدااومدگفت من نگفتم صدروزه درست میکنم اقتصادایران رابه بادداد وای به حال رئیس جمهوربعدازاو

    • بدون نام

      هرکی این متن رو نوشته فقط می خواسته اذهان عمومی رو مشوش کنه و هیچ سوادی نداشته و یه سری حرف مفت به این مردم بی سواد خورانده که اصلاح طلب ها رو از چشم مردم بندازه. واقعا متاسفم.

    • حنا

      پراید رو بیست یک میلیون تحویل گرفت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج