جاباما
۹۹۵۳۸۸
۱ نظر
۵۱۹۱
۱ نظر
۵۱۹۱
پ

افطاری روز؛ ترحلوا شیرازی

ترحلوا شیرازی از آن دسته حلوا‌های نرم و لطیف خوشمزه مجلسی است و همانطور که از نامش اصالتی شیرازی دارد. ترحلوای شیراز یک حلوای نرم و ژله‌ای طور است که هم به صورت ساده و هم دو رنگ و البته به صورت قالبی یا ساده سرو می‌شود.

مجله افق‌کوروش: ترحلوا شیرازی از آن دسته حلواهای نرم و لطیف خوشمزه مجلسی است و همانطور که از نامش اصالتی شیرازی دارد. ترحلوای شیراز یک حلوای نرم و ژله‌ای طور است که هم به صورت ساده و هم دو رنگ و البته به صورت قالبی یا ساده سرو می‌شود. در استان فارس ترحلوا یک وعده اصلی بر سر سفره افطار در ماه مبارک رمضان است. طرز تهیه ترحلوا شیرازی ساده و دو رنگ را در این مطلب بخوانید.

افطاری روز؛ ترحلوا شیرازی

مواد لازم

  • آرد برنج: ½ پیمانه (لیوان فرانسوی دسته‌دار)
  • نشاسته گندم (نشاسته گل): ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آب: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شیر پرچرب: ۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • گلاب: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • پودر هل: ½ قاشق چایخوری
  • شکر: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • زعفران دم کرده غلیظ: به مقدار لازم
  • کره یا روغن: به مقدار لازم

افطاری روز؛ ترحلوا شیرازی

افطاری روز؛ ترحلوا شیرازی

طرز تهیه

مرحله اول: ابتدا باید نشاسته را با دو لیوان آب سرد حل کنید. سپس نشاسته حل شده را از صافی رد کنید تا صاف شود و ناخالصی‌های آن گرفته شود. آرد برنج را حتما الک کنید. بعد از الک کردن، آرد برنج را با آب سرد حل کنید.

مرحله دوم: در یک قابلمه شکر، نشاسته حل شده و ۲ پیمانه دیگر آب را به شیر اضافه کنید و روی شعله متوسط رو به بالای گاز قرار دهید. این ترکیب را مرتب هم بزنید تا کمی خودش را بگیرد. حالا شعله گاز را کم کنید و باز هم حلوا را مرتب هم بزنید. روغن یا کره را اضافه کنید و مرتب هم زدن حلوا را ادامه بدهید تا زمانی که خط چنگال یا کفگیر روی آن محو نشود و به غلظت مناسب برسد و نشاسته کاملا پخته شود. چون از شیر پرچرب استفاده می‌کنیم لازم نیست از کره یا روغن زیادی استفاده کنید.

مرحله سوم: حالا پودر هل را در گلاب هل کنید و به حلوا اضافه کنید. مرتب حلوا را روی شعله ملایم گاز حدود ۲ الی سه دقیقه هم بزنید تا حلوا دوباره سفت شوید. مدت زمان پخت تر حلوای شیرازی حدود ۱ ساعت است پس حسابی باید وقت داشته باشید.

مرحله چهارم: حالا نیمی از حلوا را در یک ظرف دیگر بریزید و روی نیمی دیگر که در قابلمه باقی مانده زعفران آب کرده غلیظ کرده بریزید و خوب هم بزنید. ده الی ۱۵ دقیقه صبر کنید تا حلوای زیری که بدون رنگ است خنک شود و سپس حلوای زعفرانی را روی آن بریزید و روی آن را با پودر پسته، نارگیل را هر چیز دیگری که دوست دارید تزیین کنید.

بعد از اینکه ترحلوا خنک شد روی آن را با سلفون بپوشانید و به مدت ۵ الی ۶ ساعت داخل یخچال بگذارید تا کاملا خنک و سفت شود و خودش را بگیرد تا بتوانیم آن را به صورت لوزی یا مربع برش بزنیم. این طرز تهیه ترحلوا شیرازی دو رنگ است. اگر می‌خواهید ترحلوا شیرازی ساده درست کنید روی تمام حلوا زعفران بریزید و هم بزنید و بعد از خنک شدن به همین ترتیب برش بزنید. این حلوای مجلسی خوشمزه را معمولا به صورت سرد سرو می‌کنند.

فوت و فن‌های ترحلوا شیرازی

  • برخی اوقات ترحلوای شیرازی ترک می‌خورد. علت ترک خوردن ترحلوای شیرازی این است که بیش از حد پخته شده است. اگر حلوا زیاد بپزد بعد از سرد شدن ترک می‌خورد. برای اینکه ترحلوا شیرازی ترک نخورد بهترین زمان برای اطمینان از پخت آن این است که رد قاشق یا چنگال روی حلوا بیفتد و زود محو شود. به این ترتیب یک ترحلوای لطیف با بافت ژله‌ای و به قول شیرازی‌ها لرزونک خواهید داشت.
  • اگر تر حلوای شیرازی شما بعد از پختن آب می‌اندازد علت آن برعکس است. یعنی مدت زمان پختن حلوا کم بوده و قبل از خط افتادن روی بافت حلوا آن را از روی گاز برداشته و سرو کرده‌اید.
  • برای اینکه طعم نشاسته در حلوا خام نباشد بهتر است در تمام مدت پخت از شعله پخش کن استفاده کنید. چون نشاسته زود ته می‌گیرد و در طول مدت پخت خوب پخته نمی‌شود و خام می‌ماند.
  • طرز تهیه ترحلوا اردبیل متفاوت است و در ترکیبش یک زرده تخم مرغ هم دارد.
  • طرز تهیه ترحلوای تبریزی با آرد گندم و آرد برنج است و نشاسته ندارد.
  • ترحلوا یزدی مجلسی هم از ترکیب آرد سفید به همراه آرد برنج تهیه می شود و مراحلش شبیه ترحلوا شیرازی است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تر حلوا اراک هم خیلی عالی هست و فقط با نشاسته و شکر و روغن و زعفران و هل و گلاب درست میشه و شکلش مثل کریستال های درشت و شفاف و نرم هست،البته درست کردنش یکم مهارت میخواد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج