۹۹۶۶۰۱
۱۳۹ نظر
۵۰۰۹
۱۳۹ نظر
۵۰۰۹
پ

از دلار و خودرو تا سکه و...؛ اعدام سلطان‌ها چه فایده‌ای دارد؟

امروز طی حکمی که در دادگاه مشهور به «پرونده سایپا» صادر شد، «وحید بهزادی» و همسرش «نجوا لاشیدایی» به جرم اخلال کلان در بازار ارز و پیش خرید ۶۷۰۰ خودرو به اعدام محکوم شدند. حکمی که قابل تجدید نظر خواهی است.

برترین‌ها: امروز طی حکمی که در دادگاه مشهور به «پرونده سایپا» صادر شد، «وحید بهزادی» و همسرش «نجوا لاشیدایی» به جرم اخلال کلان در بازار ارز و پیش خرید ۶۷۰۰ خودرو به اعدام محکوم شدند. حکمی که قابل تجدید نظر خواهی است.

اما با انتشار خبر احکام صادر شده در این دادگاه، یکی از موضوعاتی که در جامعه مطرح شده، تاثیر برخورد با افراد موسوم به «سلطان» است. کسانی که به دلیل پرونده‌های سنگین اهمیت رسانه‌ای پیدا می‌کنند و فعالیت‌های ظاهرا اقتصادی‌شان به شکلی است که کل بازار و اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

همانطور که در حکم سلطان خودرو و همسرش هم دیده می‌شود، آنها به جرم اخلال در بازار ارز و خودرو به اعدام محکوم شده‌اند. این شبیه همان حکمی است که در مورد سلطان سکه هم شاهد بودیم. وحید مظلومین، مشهور به سلطان سکه در تاریخ ۲۳ آبان ۹۷ اعدام شد. تقریبا یک ماه پس از مظلومین، یعنی در تاریخ ۱ دی سال ۹۷ هم حمیدرضا باقری‌درمنی، مشهور به سلطان قیر اعدام شد.

در همین زمینه می‌توانیم به پرونده سلاطین کاغذ اشاره کنیم. برادران جانمحمدی که ۱۲ دی ۹۷ یعنی در اوج روزهای مبارزه با مفاسد اقتصادی بازداشت شدند و گفته شد با استفاده از ارز دولتی و واردات کاغذ و احتکار آن در سال‌های متمادی، تبدیل به غول‌های بازار کاغذ شده‌اند. در حالی که هنوز خبری درباره حکم و سرنوشت نهایی پرونده کاغذ اعلام نشده است. سلطان‌های ریز و درشت دیگری هم بوده‌اند.

از دلار و خودرو تا سکه و...؛ اعدام سلطان‌ها چه فایده‌ای دارد؟

آنچه درباره این القاب و سوژه‌سازی‌ها می‌توان گفت این است که برخورد با برهم‌زنندگان نظم اقتصادی و محتکران همیشه با تایید و تشویق مردم همراه بوده است. پیگیری پرونده مفسدانی که با استفاده از موقعیت و سرمایه خود، در بازار تلاطم ایجاد کرده و با افزایش قیمت‌ها به ثروت‌های افسانه ای دست پیداکرده‌اند و می‌کنند. اما شاید با طرح چند سوال بتوان ابهاماتی را که در این زمینه وجود دارد صریح‌تر بیان کرد و به شفاف‌تر شدن فضا کمک کرد. سوالاتی که احتمالا ذهن خیلی‌ها را به خود مشغول کرده اما امکان طرح و پاسخی برای آن پیدا نمی‌کنند.

یک- اعدام و برخوردهای سخت با سلاطین اقتصادی تا کجا ادامه خواهد داشت؟ یعنی باید تا کی با چنین پرونده‌هایی مواجه باشیم. در آینده باز هم سلاطین دیگری پیدا خواهند شد یا نه. در شرایطی که حتی قیمت عدس و لپه گران شده است، طبیعی است که منتظر اخباری مبنی بر پیدا شدن سلطان لپه و عدس باشیم؟ آنوقت با اعدام سلاطین کنونی، سلطان‌های دیگری پیدا خواهند شد یا نه؟ یعنی با اعدام احتمالی سلطان خودرو دیگر تخلف و فساد بزرگی در بازار خودرو رخ نخواهد داد؟ ریشه سلاطین کجا خواهد خشکید؟

دو- سوال بسیار جدی افکار عمومی این است که برخورد و اعدام سلاطین چه تاثیری بر بازار گذاشته. سلطان سکه 18 ماه پیش اعدام شد و امروز قیمت سکه به 7میلیون و 300هزار تومان رسیده و چشم‌اندازی برای متوقف شدن قیمت آن وجود ندارد. این حرف‌ها را درباره خودرو و قیمت آن هم می‌شود زد. وقتی که با چنین موجی از تبلیغات، خبر از اعدام سلطان سکه و (چه بسا) خودرو می‌دهیم، نباید در افزایش دیوانه‌وار قیمت آنها توقفی ایجاد شود، یا انتظار مردم در این مورد غیرمنطقی است؟

سه- درباره وحید بهزادی آنچه گفته شد پیش‌خرید 6700 دستگاه خودرو بوده که باعث اخلال در بازار شده. از وحید مظلومین هم 2 تن طلا گرفته بودند و یکی از جرائمش خرید و فروش روزانه چند صد سکه ذکر شد. احتمالا اذهان عمومی همچنان متوجه نمی‌شوند که جرم نگهداری خودروی و طلای زیاد چیست. کجای قانون آمده که نگهداری سکه‌ها و خودروهای متعدد عملی مجرمانه است. آنوقت تعداد مجاز چقدر است؟ چند سکه بخریم و بفروشیم ایرادی ندارد و مجرمانه نیست؟ اگر به ما پیشنهاد خرید صد دستگاه خودرو شود، تخلف است یا نه؟ چند تا آزاد است؟ اینها ابهاماتی است که احتمالا توضیحات قانون موجب می‌شود.

یا باید قانون دقیق مجرمت ذکر شود یا گفته شود که این عده بابت دادن رشوه یا گرفتن رشوه یا وپولشویی یا چی مجرم هستند. آنوقت این سوال پیش می‌آید که رشوه‌دهنده و گیرنده کجا هستند و چرا جرم‌شان اینقدر کمتر است. خلاصه، توضیحات جوری نیست که ما ملتفت شویم و از تکرار جرم بپرهیزیم. البته ما که پولش را نداریم، کلی عرض شد!

سه- خط و رد هر کدام از سلاطین را دنبال کنیم به مسئولان و مدیران رسمی می‌رسیم. سلطان خودرو با همدستی مدیرعامل وقت سایپا و دو نماینده مجلس کار خود را پیش برده، سلطان سکه با مدیرانی در بانک مرکزی در ارتباط بود و سلاطین کاغذ با گرفتن دلار دولتی کار و بار خود را رونق دادند. همه اینها یعنی بستر فساد به وجود آمده افرادی بوده‌اند که در بدنه دستگاه‌های اجرایی و رسمی کشور حضور داشته‌اند و چرخ‌های تخلف را روغنکاری کرده‌اند. سوال این است که تا وقتی اراده جدی برای بستن منافذ و جمع کردن مهرها و امضاهای طلایی وجود ندارد، رویه ضدفساد چقدر نتیجه‌بخش خواهد بود؟

چهار- نقش مهرها و امضاهای طلایی در پرونده مولتی میلیاردی بابک زنجانی غیرقابل انکار است. در حالی که چند وزیر زیر برگه‌های او را امضا می‌کرده‌اند و همه فعالیت‌هایش را ساپورت کرده‌اند، نشنیده‌ایم که صاحبان این مهر و امضاها بازخواستی شده باشند. موضوع پیچیده نیست. در جایی که فسادی بزرگ شکل می‌گیرد، ممکن است دست و نقش مدیر و مسئول رده‌بالایی وجود نداشته باشد؟ سوال دیگر این است که سرانجام پرونده بابک زنجانی چه شد؟ امروز خبری از یک محکومیت 7 ساله او به دلیل شکایت‌های شخصی منتشر شد. اما او بالاخره قرار است چه عقوبتی داشته باشد؟

پنج- بر اساس گزارشی که هفته گذشته از تحقیق و تفحص مجلس در مورد قاچاق کالا و ارز خوانده شد، 95درصد قاچاق از مبادی وردی می‌آید. در سال 95 و 96 هم هر ساله بین 12 تا 13 میلیارد دلار قاچاق داشته‌ایم. قاچاق از مبادی رسمی یعنی با تایید و نظارت مسئولان و ادارت. حتما می‌پذیرید که چنین مبالغ و قاچاقی را هم مامور دون‌پایه فلان اداره گمرک مرزی یا فلان کارمند نمی‌تواند انجام بدهد و باید پای دانه‌درشت‌ها و امضاهای طلایی در کار باشد.

سوال این است که اراده‌ای برای برخورد با این قاچاق وجود دارد؟ این سوالات درباره 5میلیارد دلار ارز دولتی گمشده هم وجود دارد. پرونده‌ای که در موردش گفته شد تنها پای چند کارمند بانک مرکزی گیر است. آیا چند کارمند می‌توانند زمینه به یغما رفتن 5 میلیارد دلار از پول بیت‌المال را فراهم کنند؟ آیا انتظار داریم وقتی چنین پرونده‌هایی پس از مطرح شدن به امان خدا رها می‌شوند، فساد ادامه پیدا نکند و سلاطین دیگری سر بر نیاورند؟

اینها و سوالات از این قبیل نشان می‌دهد که مسئله بزرگتر و پیچیده‌تر از آنست که به نظر می‌رسد و بعید به نظر می‌رسد با خلاصه کردن آن در فعالیت چند سلطان بتوان مقابل فساد گسترده ایستاد. با این همه و با توجه به پیگیری‌ها و رسیدگی‌های قضایی، به نظر شما چقدر باید به کاهش سطح تخلفات، به سامان گرفتن بازار و به کنترل قیمت‌ها امید داشته باشیم؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایرانم سرافراز

      این همه پول رو از کجا اورده بودن چه کسانی تزریق میکردن اصل کاری همونایی هستن که میخواستن اشوب بکشن

      پاسخ ها

      • پانزدهمین نفر

        بابا همه اش سیاه کاریه
        والله الحمدالله همه با هم میخورن .
        سلطان ماشین رو میخوای بگیری الحمدالله دولت هستش .
        کارخانه ها مال کیه ؟ دولت
        کی میفروشه ؟ دولت
        همه اش فیلمه

      • بدون نام

        آنچنان فساد در زیر پوست دولت نفوذ کرده که آخر عاقبت هممون رو باید خدا بخیر کنه

      • دونالد ترامپ

        همه ميدونن نفر اصلي کيه اگه ميخواي افعي رو بکشي بايد سرش رو قطع کني

      • دونالد ترامپ

        همه ميدونن نفر اصلي کيه اگه ميخواي افعي رو بکشي بايد سرش رو قطع کني

      • بدون نام

        تو سواد دو خط نوشتن درست را نداری بعد کارشناسی میکنی؟!!!

      • بدون نام

        تازمانی که نظارت بدون قید وشرط نباشد فساد هم هست.

      • ر ی

        سلطان کوچولوها رو چه فایده داره اعدام کنن به جز اینکه سلاطین اصلی پشت اونا پنهان بمونن !

      • ر ی

        سلطان کوچولوها رو چه فایده داره اعدام کنن به جز اینکه سلاطین اصلی پشت اونا پنهان بمونن !

      • دونالد ترامپ

        خاطر جمع ، اعدامی درکارنیست اعدام مال اون فقیر بیچاره هاست.

      • بدون نام

        حداقل فایده ش اینه که یه خوفی به دل این از خدا بی خبرا بیفته.
        ...

      • بدون نام

        چقدر ساده اید اینا مهره سوخته ان.یه هزار تومن از اون پولا واسه اینا نیست.اینا فقط سپر بلان همین

    • بدون نام

      مسکن هم بررسی کنید تو رو خدا

      پاسخ ها

      • هیچ

        چشم حتما .فعلا سرم شلوغه

      • بدون نام

        مردم دچار انتظار تورمی شده اند, این یعنی فاتحه

      • مهدی ۵۵

        22.47سرافعی کجاست سراین مار افعی که مملکت بابی کفایتیش نابود کرد کجاست

      • بدون نام

        مسکن بررسی نخواهد شد چرا که دولت و قوای دیگه از نیروهای انتظامی و نظامی گرفته تا دانشگاه ها و حوزه ها در داخل و خارج همه شهرهای ایران بهترین زمینها را مال خود کردند و اطراف آنها را حصار کشی کردند و با این زمین خواریها قیمت صد متر زمین را در ایران میلیاردی کردند.
        بنابراین هیچ وقت با احتکار زمین و مسکن مبارزه نخواهند کرد و شعارهایی که در این باره میگن همه عوامفریبی و دروغ است.

    • بدون نام

      اگه فایده داشت اوصاع اقتصادومملکت اینجورنبود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حداقل بهتر از اینکه این آدم ها راست راست برای خودشون بچرخن

    • م

      باید سلطان سازها اعدام بشوند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت

    • نیما

      تنها راهش ادامه دادن این راه و اعدام اعدامه واقعا تا زمانی فساد باشه و دزدی همینه ربطی به تحریم نداره اینا همش بهانه است کشوری که چهار فصله همه ذخایر دنیا توشه هیچکی نمیتونه جلوش وایسه ما دلالها و دزدها نابودمون کردن

      پاسخ ها

      • بی نام

        اعدام درست ولی هر دوطرف یعنی اصلی کسی است که زمینه فساد را جورکرده وباامضای او ماشین تحویل داده شد یا وام داده شده اول او باید اعدام ومعدوم شود میترسم فردا سلطان افتابه هم پیداشود بابا ترابخدا خجالت بکشید واز خدا نمی ترسید از کرونا بترسید بعضی ها در این مملکت محتاج نان شب هستند

      • بدون نام

        باید دید کی این سلطانها ودزدها را پر وبال میده وبرای کدام عالی جنابات کار میکنند ریشه را باید قطع کرد اینها شاخ وبرگهاشونن

      • نوکر گورباچف

        اگه این زالو صفتان را اعدام کرده بودند که تا حالا وضع مملکت اینجور نبود.

    • محمد نیک ارا

      اعدام کردن اینا هیچ به درد هیچکس نمیخوره پولهای که شرکت سایپا ۱ ساله از مردم گرفته کامل ماشیناشو تحویل بده

    • بدون نام

      مردم اگر حرف اعتراض کنند میگن بر ضد انقلاب هستی دست دولت مجلس توی یه کاسه است تمام

      پاسخ ها

      • معمولی

        مشکل اینه که تو همون کاسه یک دست پنهونم هست

      • بدون نام

        چند. روز دیگه سلطان عنبر نسا وآخرین نفر هم خرم سلطان اعدام میشه،

    • بدون نام

      اگه قرار اعدام بشه اونی باید اعدام بشه که میدون داده تا سکه جابجا بشه و اجازه خرید دلارداده تا بعدا مصادره کنند و اموال مردم را بالا بکشند و خودشم اعدام کنند شرمتان باد

    • بدون نام

      بابا طرف پول داشته خریده شاکی خصوصی هم نداره خلاف اون کسی کرده که اجازه داده این همه ماشین سفارش بده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چطور خود خودسازان بی شرف نپرسیدند یک نفر چطور اینهمه ماشین سفارش داده باید تک تک اینها مسئولین مدیران همه را در میدن شهر گردن بزنند در ملاء عام تا درس عبرت بشه برای دزدان بعدی

      • شهروندم

        بله درسته یعنی همون اول متوجه نشدن اینهمه ماشین یه جووون چطور داره میخره سر ماشین صدم جلوشو بگیرن که به این زیادی نرسه که اعدام کنن و جلوی نفر اصلی بگیرن اینارو میکشن نفر اصلی واسه خودش به ریش مردم میخنده

    • بدون نام

      با همه این تفاسیر به فرموده بععععضیا،فساد در ایران سیستماتیک نیست!!!!!!نه اصلأ نیست!!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینا را که قراراست اعدام کنن رابط هستند! اصلیا را معرفی کنید این بخت بر گشت هارا که اعدام کنند یعنی دیگه موضوع تمام میشه،،،خخخخخخخخخ

      • بدون نام

        اب از سر چشمه گل است و بایستی سران را گرفت

      • دونالد ترامپ

        همون سرشاخه اصليه

      • مهدی ۵۵

        لعنت به سیستم فساد انگیز

    • بدون نام

      آیا چیزی ارزان شد, بعد از اعدام

    • یا حق

      ساختار کشور فعلا سلطان پرور است کاری نمیشه کرد ثبت الکلرونیکی دارایی افراد اگر بشود از این سلطانها زیاد پیدا میشه ولی اینکار را نمی کنند چون مافیایی است و گاهی طعمه میدن تا مردم آرام بگیرن هیچ تاثیری اعدام ها ندارد و اگر ادامه پیدا کند تبدیل به افتخارات هم میشود

    • بدون نام

      فقط یه چیز عجیبه که تا اعتراضا زیاد شد حکم اعدام صادر شد یعنی انقدر سرعت عمل عجیبه ادم شک میکنه

    • بدون نام

      نویسنده محترم مطالبه گری و ایجاد سوال خوبست حال راه کار و پیشنهاد هم می دادید این نیاز امروز جامعه است وگرنه سوال سازی کار پیچیده ای نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه حاضر بودن جواب بدن به سوالا که مشکل حل بود.

    • علی رضا

      فایده انرا در چین دیدید که با مفسدان اقتصادی چه رفتاری می کنند

    • بدون نام

      ببین حق حساب کی و کجا را نداده است

    • بدون نام

      خخخخخ این بدبخت ها بازیچه اونایی هستن که اینارو وسیله جمع آوری ثروت و ابزاار پیشبرد اهداف اقتصادی و سیاسی شون کردن .... سلاطین اصلی مشغول شطرنج با این مهره های مفلوک هستن

    • جمالی

      مشکل وعلت فساد دستگاه های نظارتی هستند.

    • محمد

      هیچ مگه بعد خدابیامرز سلطان سکه چی شد

    • تنها

      درود به شرفت اقای ریسی ...همه اخلال گران از بانی اش که هر کی باشه گرفته ریزودرشت همه را اعدام کن تا مردم نفس بکشن و قیمت دلار و طلا را بشکن تا همه چیز ارزان بشه و پول ملت قدرت بگیره و اخر به دریافتی حقوقهای نجومی که از کیسه بیت المال میرنند برس و اموال مردم وبیت المال را به مردم برگردان ...اقای ریسی یه ملت دعا گویت هستن ...

      پاسخ ها

      • دونالد ترامپ

        الان اصلا متن رو خوندي ؟

      • دونالد ترامپ

        الان اصلا متن رو خوندي ؟

      • بدون نام

        کاش میخوندی مطلب چی نوشته!

    • بدون نام

      چه فایده ، نه وضع مردم بهتر شد ونه قیمتها تغییری کرد البته قیمتها بالاتر رفت آنهم نجومی سر به فلک کشید

    • بدون نام

      تمامی سخننان منطقی است حکم بابک زنجانی اعدام اعلام کردند ولی اعدام که نشد سالیان سال است هنوز وضعیتش هنوز معلوم نیست وحتی پرونده سلطان کاغذ یا کالای قچاق باید کسانی که برگ های جروج را امضا و مهر میزنند باید محا کمه شوند

    • امین زاده

      تجدید نظر به هتل زندان منتقل میشوند بع آبها که از آسیاب افتاد آزاد میگرددند چون یک فرد معمولی جرعت این کار را ندارد . همش فیلم همش بازیگری با با خسته شدیم دیگه. بسه دیگه

    • صادق

      اون سلطان غول رو باید اعدام کرد اینها نوچه هاشن

    • بدون نام

      خدا لعنت کند اینجور افراد را چند سال تلاش می کنم یک سواری بخرم نمی شود از دست این نامردها....

    • مجید

      بخدا، بخدا، بخدا این اعدام‌ها هیچ فایده ای،. هیچ فایده ای و هیچ فایده ای نداره
      مگر اینکه تسهیل کنندگانِ خریدِ این اقلام از قبیل همون نماینده های مجلس و مسؤلین سایپا و... اعدام میشدن.

      اگر اونها اعدام میشدن خیلی ها دست و پاشون رو جمع میکردن و خواهند کرد

      پاسخ ها

      • ح

        چرا فایده ندارد عزیزم
        جاواسه سلطان‌های جدید چه جوری واشه

      • ح

        واقعا همینطوره سلطان تسمه تایم هم باید اعدام بشه

      • ح

        همینطوره آقای خلخالی

    • بدون نام

      کارگروهی بایدقوانین کشوردرامورتجاری وتولید و‌...دررابطه رانت،گرانفروشی واحتکارورشوه وپولشویی بصورت ضربتی وضع شود،اعدام سلاطین هم برعموم مردم وبارروانی آن درجامعه،مفیده!بالاخره بایدجواب تخلفات وجرایم خودشان رابدهنندواین جرایم جمع شود!

    • رحیم

      فساد، پولشویی، اختلاس بیت المال، رشوه وووو در جامعه ایران سیر صعودی دارد امسال بیشتر از پارسال وچهل سال پیش بیشتر از پنجاه سال پیش میباشه چکار بایستی انجام شود تا جامعه سالم شود سالم‌تر از پنجاه سال فبل.

    • بدون نام

      اگه اونا سلطان بودن و اعدام شدن چرا بعد مرگشون همه چیز مثل قبل هستش و تغییری نکرده !!!

    • بدون نام

      سوالی که من دارم اینه که اینا این همه پولو میخوان چیکار؟

    • بدون نام

      وقتی دولت بی تدبیر اصلاحطلب ، چند سال پیش ذخایر سکه بانک مرکزی را در بسته های چند تایی به ثروتمندان فروخت خب معلومه که سلاطین اصلی ۴ درصدی های اصلاحطللب غربگرایند ؟؟!!؟؟؟!!؟؟؟؟!!؟؟؟؟!؟؟؟؟؟؟؟!؟

    • محمد

      اره فایده نداره، بزارن بگردن بلکم قیمتارو بیشترش کنن..
      اخرش هم برن کامادا ب ریش من و شما بخندن

    • بدون نام

      سلطانها مثل قارچ از زمین میرویند این همه بی نظمی این همه سلطان

    • بدون نام

      سلطانها مثل قارچ از زمین میرویند این همه بی نظمی این همه سلطان

    • جوکار فارس

      قانون یعنی قاطعیت آنهایی که پا جای پای اینها میگزارند خودشان میدانند پس کسی داش برای این آشغالها نسوزه

    • خان‌احمد

      واقعایکی‌پیدانمیشه‌بگه‌این‌‌اعدامهاوزندانهاتاثیرش‌تو
      سفره‌های‌مردم‌چی‌بوده؟
      اونچه‌که‌ماشاهدشیم‌اینه‌که‌مردم‌هرروزبدهکارتر،گرفتارتر
      وسفره‌هاشون‌کوچکترمیشه.
      یه‌وقت‌تصورمون‌این‌بودکه‌اگه‌باقاطعیت‌چندتارواعدام‌کنن
      وضع‌اقتصادی‌مملکت‌درست‌میشه.،ولی............!!!

    • بدون نام

      در مملکت ناب محمدی و مسئولین صلاحیت دار بعید است بهرچنین کارایی دست بزنند. ای فریاد رس مردم کجایی ؟ یا اباصالح المهدی کجایی کی می آیی آقاجان ...
      مستاجرم ۱۰ ماه اجاره اش را نداد هزینه های آب و برق و گاز را نداد شبانه تخلیه کرد و رفت کارکرد ها را بردم اداره ها مجانی قبول نکردند کلا واریز کردم . بازنشسته ام.

    • بدون نام

      اعدام زندان فوش ناسزا چاره کار نیست . اقتصاد تجارت علم است باید قوانین مبتنی بر علم اقتصاد باشد یک نمونه اگر اعلام شود هر ایرانی با کد ملی میتونه یک خودرو مثلا دو سال یک بار سه سال یک با ر بگیر دیگه این حرف حدیث نمیماند

    • مردم

      چطور فایده نداره
      شما چرا ناراحتید

    • هم ولایتی

      مثل درختی میمونه که گاهی شاخوبرگای خوشکشو ویبریو ولی درخت پا بر جاست وتنه او قویتر میشه هجده ماه پیش خود دولت برگشت گفت ما میتونیم دلارو به پنج هزار تومان برسانیم وتو قیمت یازده هزار نگهشت داشت آقا ختم کلام تا مسعولین مملکتی کاسبن وسلطانهای گوناگون و دپو میکنن اوضاع همین که هست

      پاسخ ها

      • سعید

        آقای بیسواد

    • محمد

      دانه درشت ها هرکس باشد بایستی قوه قضائیه برخورد کند. انتظار ما مردم همین است.

    • بدون نام

      سلاطین زیاد وپسران سلطان بی شمار همه را اعدام کنید برای عبرت دیگران

    • بدون نام

      گول این حرفها رو نخوربن مگه میشه یک نفر ۶۷۰۰ تا ماشین اسم نویسی کنه کار خودشونه

    • ن.م

      آیا با اعدام اینها وضع اقتصاد کشور بهبود می یابد؟
      البته مخالف اعدام نیستم ولی کار باید ریشه ای درست بشه

    • بدون نام

      ... ضحاک دومار بردوش خودداشت، مارهارامیکشتند،دوباره دومار دیگر بیرون می‌زد، تاضحاک راازبین نبرند، مارهای خون آشام وجود خواهدداشت..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت

    • بدون نام

      راست میگه پول داشته خریده شما مکه قانون گذاشتی یک نفر چند خوذرپ بهره نخره بعد بجای این از اینا استفاده کنید مغز چیزی هستن می‌کشی که چی بشه با کشتن چیزی درست میشه اکه درست میشد تا الان درست میشد البته این میکشید همه چیزیش بین خودتون تقسیم می‌کنی ب حال مردم چه فرقی می‌کنه

    • بدون نام

      سیستم بیماره حرص وطمع واشرافیت وبی دینی بیداد می کنه ابرو معنا نداره

    • بدون نام

      اینا سلطان نیستن مهره های پدر خوانده ها هستن وتاریخ مصرفشون تموم شده و مهره جدید میارن

    • من...

      کجای کار هستید .فساد همه جای,مملکت رو گرفته ...

    • امیر

      راه چاره اعدام نیست .اگه این جور ادمها دست اندرکار دولت نیستن یعنی اینکه از بیت المال مایه نذاشتن اشکال نداره سرمایه دارن . بالاخره ادمها بفکر ثروت اندوزیند

    • بدون نام

      اگر نمایشی نباشه ریشه های فساد خشک خواهد شد و به ناامیدی مردم ، خاتمه داده می شه....تداوم مبارزه با ریشه های فساد و رانت و رشوه باعث دلگرمی مردم و جوانان می شه جامعه ، تشنه ی مبارزه با فساده...‌.

    • بدون نام

      اون کسی که سایت ماشین اسم می‌نوشته باید اونم بگیرن پس بگو نمیشه اسم بنویسی تا علامت میکنن میگن پر شد خدا لعنتشون کنن که مملکت نیست که دوزد خونست دوسال میرن زندان رای باز میشن آزاد تا آخر عمروشون با پولا صفا میکنند

    • سرباز ولایت

      سلطان سکه و قیر و خودرو همه شان سیاه بازی هست چرا اصل کاری رو پیدا نمیکنید آن کسی که صدها وهزاران دستگاه خودرو در خودرو ساز داخلی به اینها فروخته است چرا دستگیر نمیشود اونی که برای مقاصد سیاسی و مالی داره با حیثیت کشورمان بازی می کند چرا تاکنون دستگیر نمیشود

    • مدافع چی بشم؟

      اگه اعدامی درکار باشه فایده همداره چرانداره؟
      مشکل اینه که اعدام نداریم همش سوری یه

    • خدا.........

      فاسد بزرگ‌دولته...

    • بدون نام

      به نظر من نباید اینها اعدام شوند باید آن دونماینده مجلس ومسئول قبلی حراست وچند نفری که تبانی کردند اعدام میشدن

    • بدون نام

      یک مژده بزرگ ...... تعداد دزدان واختلاس گران ومسیولینی که به آنان کمک کرده اند از تعداد افراد مبتلا به کرونا بیشتر شد یعنی کرونا دیگر موجب نگرانی نیست

      پاسخ ها

      • غازقولنگ

        عجب طنزتلخی دمت گرم

    • بدون نام

      حتما ثبت نام کننده خودی بوده واسمی از او اورده نشد باخیال راحت له کارش ادامه میده

    • امین داودابادی

      قابل نظر خواهی نگرانم میکنه

    • همراه

      مگر مردمِ خرن آخه مگه میشه یک.زن.ومرد اینهمه. ماشین.احتکار کنن ماواسه تعویض تسمه تایم.و.یا لنت عزا میگیریم.بالاخره کس پشت پرده هست خودرو سازی هم که بحمدااله دولتیه.......علی برکت الله

    • m.r

      هر چه بگندد نمکش زنند وای از آن روزی که نمک گند زند.

    • بدون نام

      کار خودشونه اینا بهونه اس

    • بدون نام

      سکه چند؟

    • بدون نام

      سلام اتفاقا من عاشق اعدامم کاردرست همینه این دزدیها واختلاسها باید اعدام کنندتوتلویزیون نشون بدن جلوی فاجعه بایدگرفت ولی از اون بالا بلاخره بایدسدی ساخته بشه تاجلوی این اب بگیره خونه مردم خراب نکنه

    • اکبری

      باید هر که بعنوان سلطان و مافیای هر چیزی در ایران هست اعدام شود تا به تدریج آرام آرام دیگه کسی جرات نکنه مثل لاشخور به جون این ملت بیفته

    • بدون نام

      همش فرمالیته هست

    • ح

      اعدام چه فایده آیی دارد
      فایده که......‌‌

    • بدون نام

      هیچ وقت درست نمی شود چون ازمنشاکه بدنه است کسی کاری ندارد وقتی نماینده مجلس میلیونها هزینه می کند از کجا می اوردبعد تومجلس بایددفاع آز مردم بکند ولی هزار ها خودرو دزدی می کند اعدام نمی شود بدنرمی شودوهیچ وقت درست نمی شود

    • بدون نام

      اینها وسیله هستند....سر شاخه ها رو قطع کنید....چطور توانسته این همه خودرو بگیره....

    • بدون نام

      مطمعن باشین قسم میخورم یک نفرشان اعدام نمیشن حالا شاید یه بدبختیه گیر بیارن بگن همش تقصیر ای بوده ولی شک نکنین این بزرگواران رانت خوار در مجللترین جاها سکنی میگزینند

    • امیر

      سلام دوستان سلطان همه چی رو که گرفتن خدا کنه فردا که از خواب بیدار می شیم همه چیز به روز اولش برگشته باشه ولی من سالهاهای سال که یک سوال ذهنم رو آزار میده ودست دارم این رو اینجا بپرسم و اون اینه که اگر توایران پول هست چرا ایرانی ها اینقدر فقیرن واگر نیست این همه سلطان کجا بوده

    • بدون نام

      کی به امید خدای مهربان سلطان فقر بدبختی نداری دست خالی جلوخانواده این سلطان هم باید گفت تا ملت شریف باخبر باشند اعدام تا خیال بچهای قدنیمقد انتظار اعدام پدر فقیر خود باشند

    • یه گدا از شیراز

      بابا این همه ماشین وسکه وطلا که ازش گرفتند به قیمت امروز چیزی معادل 700میلیارد تومان میشه حالا این بابا پولش که میگن مال خودشه دزدی نکرده که
      خب برای 700 میلیارد تومان باید دونفرو اعدام کرد پس این مردمی که تو لواسان خونه های 300 میلیارد به بالا دارند چرا نمیگن این همه پول از کجا آوردند این چنین خونه های گران خریدند بابا همه اش قصه است پس مردم باید چند تا خونه ویا چند تا ماشین ویا چند تا سکه مجاز هستند بخرند این را به مردم اعلام بکنند تا چنین مشکلاتی پیش نیاید که بخواهند کسی را اعدام بکنند

    • بدون نام

      مسولین دزد و فاسد چند تا طعمه لازم دارند ایم که جور شد

    • بدون نام

      مسعولین برای اینکه ازمجازات فرارکنند دنبال قربانی میگردند

    • مهدی

      اینا پشمک هم نیستن سلطان ها کسای دیگه ای هستن اونا باید نابود بشن که امریست محال فعلا

    • داود.....تبریز اوشاغی

      اگه واقعاً راست می گویند سر شاخه را اعدام
      بکنید....مهم ریشه است.....نه شاخ و برگ..
      شاخ و برگ زدن یعنی هرس کردن....که باعث رشد سلاطین قویتر خواهد شد....لطفاً
      اقای رییسی کار را ریشه ی انجام بدین بلکه
      مردم......نفسی راحتی بکشن.....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو هم دلتو خوش کن....

    • المیرا

      روند پروسه طولانی رسیدگی به پرونده این اخلال گران مفسد.صدوراحکام ضعیف.برخوردضعیف متناسب باجرم .مدارا کردن بامحتکرین واختلاس گران وزمین وجنگل خواران مافیای قدرتمنددراین برهه اززمان مخصوصادراین دهه اخیر . باعث رشد فزاینده این مشکلات اقتصادی واخلاقی شده .مثل مارخورده افعی شده یکدفعه اتفاق نیفتاده به مرور زمان بوجود امده واژده های هفت سر شده اند

    • حمید

      نظر همه کاربران را خواندم میگن اینا دست نشانده بزرگترا هستن بنابر این اگر راست میگن دست نشانده نشون مگر اجباری است خودتون را دست دیگران ندید طمع کار کثیفی است مثلا اگر من میلیاردها تومن دادم دست تو گفتم برو هر چه فلان جنس در کشور بخر باید بروی نکن و نترس نگران نباشید نوبه اونا هم میرسه سلطان کاغذ و گم شده و غیره بابا دادگاه خمره رنگ ریزی نیست وقت میبرد ولی از بین نمیرود شاید پرونده ای مدتی هم پیگیری به دلیلی نشود ولی باید یه روزی پی گیری بشه ولی خیلی ها باید اعدام شود و اما لسان باید مصادره شود بیبی سی میگه سلطلان اعدام میشه ولی اموالشان چطور خوب معلومه اموال از کجا آمده باید مصادره بشه

    • حمید

      نظر همه کاربران را خواندم میگن اینا دست نشانده بزرگترا هستن بنابر این اگر راست میگن دست نشانده نشون مگر اجباری است خودتون را دست دیگران ندید طمع کار کثیفی است مثلا اگر من میلیاردها تومن دادم دست تو گفتم برو هر چه فلان جنس در کشور بخر باید بروی نکن و نترس نگران نباشید نوبه اونا هم میرسه سلطان کاغذ و گم شده و غیره بابا دادگاه خمره رنگ ریزی نیست وقت میبرد ولی از بین نمیرود شاید پرونده ای مدتی هم پیگیری به دلیلی نشود ولی باید یه روزی پی گیری بشه ولی خیلی ها باید اعدام شود و اما لسان باید مصادره شود بیبی سی میگه سلطلان اعدام میشه ولی اموالشان چطور خوب معلومه اموال از کجا آمده باید مصادره بشه

    • بدون نام

      سرمایه دار که باشی باید از ایران بری و بیرون از کشور سرمایه گزاری کنی . وقتی یه نفر هزار میلیارد پول داره مجبوره یه چیزی بخره و بفروشه حالا چه خودرو چه ملک چه موتور سیکلت . ولی وقتی تعداد بالا بخری اعدام میشی . اگر نظارت باشه و شرکتای خودرو سازیمون از دلال قویتر باشند هیچ دلالی نمیتواند با خرید 7000 خودرو بازار را خراب کند ولی وقتی شرکت ابنقدر ضعیف باشه که دونفر بتونن قیمتاشو خراب کنن باید دره شرکت رو اول گل گرفت بعد به پرونده این دو نفر رسیدگی کرد . قیمتا ثابت نیست چون شورای رقابت سالم نیست . ا اره صنعت و معدن سالم نیست . اداره ی صمت سالم نیست . اصلا حکومت سالم میست

    • مرتضی

      اون مسولینی که زمینه رو برای پیش خرید این خودروها فراهم کردن باید اعدام بشن نه این زن وشوهر

    • بدون نام

      اونی هم ک فروخته رو هم اعدام کنید

    • بدون نام

      یعنی یه مشت چرت و پرت نوشته‌ ها

    • H.Yari

      اولا چرا باید یکنفر ۶۷۰۰ ماشین بخره و هیشکی نفهمه. نگه میشه مگه داریم..
      ثانیا کی اعدام سلطانهای قبلی رو دیده..؟با شعور مردم بازی نکنید..

    • بدون نام

      هر نوع اخلال در نظام اقتصادی باید اعدام بشه وسلام.

    • مجید

      این سلطان بازیها بازی جدیدیه واسه کسایی که باید حذف بشن
      همه دودره بازیها رو میزنن به نام سلطان و بعد 1 اعدام سوری و تمام!
      وگرنه سلطان سکه اعدام شد سکه ارزون شد؟ یا همونطور سلطانهای دیگه

    • بدون نام

      خاطر جمع ، اعدامی درکارنیست اعدام مال اون فقیر بیچاره هاست.

    • فضول ناامید

      کارازریشه خراب است هرچه شاخ برگهازده شود چندبرابرش بیرون می آید

    • گودرزی

      این سوال ها رو از دولت مورد حمایت خودتان بپرسید که همه فسادها آدرسش از مراکز دولتی و رانت های دولتی هست

    • بدون نام

      سوال من اینه ای دو نفر از کجا ای همه پول اوردن و 6700دستگاه خودرو خریدن هر دوشون هم جوون هستن در صورتی که ما پول ی پراید هم نداریم باید منبع دست داشتن در اینکار پیدا کرد بنظر میرسد دست مدیران خودرو ساز و وزیر وزرا در کار باشه با اعدام ای دو نفر کار تمام نمیشود خواهشمندم از مسولین قضایی اینه که پای دانه درشتا در کاره ریشه اونا اول قطع کنید اینا اعدام بشن دوباره ی سلطان دیگه پیدا میشه پس ریشه ان قطع کنید برگ ان دباره برگ میزنه

    • بدون نام

      اگه از اول مفسد و مفسده اعدام می شدند وضع به اینجا نمی رسید ...

    • سرباز‌وطن

      چندتاشونو‌که‌اعدام‌کنن‌دیگه‌کسی‌جرعته‌‌خیانت‌به‌مردمو‌نمیکنن‌خلخالی‌روحد‌شاد

    • بدون نام

      آخرین چهره سلطان سکه این بود که با لبخند سوار ماشین شد رفت ولی تصویری از اعدام نبود

    • j.b

      قشنگ دو تا ادم عادی رو بزرگ میکنن بعد اعدام میکنن و پولا یی که گیر اوردن و هورتی میکشن بالا.دمتون گرم خداوکیلی دست شیطونو از پشت بستین خدایی.یعنی اون دنیا اگه وجود داشته باشه میتونی جواب بچه های گشنه منو بدین خدایی

    • بدون نام

      تا وقتی کسی حاضر نیست به مردم پاسخگو باشه وضعمون همینه. از بالا تا پایین. به مردم به چشم برده نگاه میکنن

    • بدون نام

      الان دلتون خوش مجلس جدید میاد رسیدگی میکنه؟ اینا یه مشت گرینه جوون و خوش خوراک هستن. تازه میخوان بیان بشینن سر سفره

    • از بروجرد

      گناه دارن اعدامشون نکنین جوانن.

    • بدون نام

      انحصار در همه چیز فساد میاره در خودرو. ودر قدرت

    • بدون نام

      خودشون،خودشونو محاکمه میکنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج