۹۹۶۷۱۰
۶ نظر
۵۰۰۷
۶ نظر
۵۰۰۷
پ

روزنامه اطلاعات: فشار اقتصادی به مردم وارد نکنید

روزنامه اطلاعات در یادداشتی نوشت: در حالی که به خاطر تبعات اقتصادی ویروس کرونا کار و زندگی مردم فشار مالی بر بیشتر افراد جامعه افزایش شدیدی داشته، معلوم نیست چرا دستگاه‌های دولتی و خارج از دولت هر روز به دنبال بهانه‌ای برای دریافت هزینه‌های مختلف از مردم هستند.

روزنامه اطلاعات در یادداشتی نوشت: در حالی که به خاطر تبعات اقتصادی ویروس کرونا کار و زندگی مردم فشار مالی بر بیشتر افراد جامعه افزایش شدیدی داشته، معلوم نیست چرا دستگاه‌های دولتی و خارج از دولت هر روز به دنبال بهانه‌ای برای دریافت هزینه‌های مختلف از مردم هستند.

نمونه‌ها در این باره فراوان است. مثلاً وزارت صنعت که مسئول واردات کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی با ارز ۴۲۰۰ تومان است، این کالاها را پس از ورود در فرآیندی غیرشفاف‌ قیمت‌گذاری و بهای آنها را به طور مستمر افزایش می‌دهد و روشن است این افزایش، به افزایش بهای دیگر کالاها و خدمات مورد استفاده مردم منجر می‌شود، برنج، روغن، شکر، میوه، لبنیات و… هم مشمول این قاعده است.

نمونه دیگر که همین دیروز اتفاق افتاد، تغییر ارز قیمت‌گذاری فولاد به نیمایی با اجماع چهار معاون وزیر صنعت است که قطعاً به رشد قیمت‌تان و در ادامه رشد قیمت کالاهای فولاد بر مانند خودرو، صنعت ساختمان، لوازم خانگی و فلزی منجر خواهد شد. بهای محصولات پتروشیمی هم به همین ترتیب افزایش یافته و اثر خود را بر کالاهای مصرفی مردم بر جای می‌گذارد.

رفتار شرکت‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی با مردم در بحران کرونا هم جای سوال است. چرا هر بار صحبت از به تأخیر افتادن دریافتی‌های دولتی و غیردولتی از مردم می‌شود، دهها شرط و شروط و قید و بند وضع می‌شود به گونه‌ای که آن تسهیلات اندک با دهها منت به دست عده‌ای اندک برسد؟ این رفتار در تأخیر در پرداخت اقساط بانکی مردم، تأخیر در پرداخت قبوض آب، برق، گاز و تلفن، دریافتی‌های مالیاتی دولت و… قابل مشاهده است.

طرح ترافیک هم نمونه جالبی در این باره است. در حالی که منحنی آلودگی هوا در اردیبهشت‌ماه ثابت کرده که با وجود تردد انبوه خودروها، هوای تهران در بیشتر روزهای اخیر در وضعیت سالم قرار داشته و لذا کارآیی طرح ترافیک برای کنترل آلودگی زیر سوال است و ایضاً استانداری و ستاد ملی کرونا به دلایل واضح بهداشتی مخالف برقراری طرح هستند، معلوم نیست چرا شهرداری تهران این همه بر اجرای طرح ترافیک اصراردارد.

آیا این اصرار جز بی‌تابی برای دریافت عوارض طرح از شهروندان لطمه دیده و کارمند و کارگر، دلیل منطقی دیگری دارد؟ جالب‌تر اینکه به قول معروف وقتی نوبت به بخشش از کیسه میهمان می‌رسد اتفاقاً دولت سخاوتمند است! درست مانند الزام موجرین به تمدید ۲ ماهه اجازه خانه‌ها که در عین اینکه تصمیم خوبی است و به نفع قشر ضعیف است اما صراحت و قاطعیت دولت در تکلیف این طرح غیر هزینه بر برای خودش، در سایه طرح‌های مشابه مشاهده نمی‌شود!

در نهایت و با توجه به این نمونه‌ها باید صریح و ساده گفت مردم دیگر تحمل فشار اضافی هزینه‌ای را ندارند و قرار هم نیست هزینه دولت و دستگاه‌های حاکمیتی با فشار مضاعف بر جیب اقشار ضعیف تأمین شود.

راه و رسم منطقی این است که در شرایط سخت، دولت به یاری مردم بیاید نه مردم به یاری دولت! دولت باید برای کسر بودجه‌اش هر فکر دیگری بکند به جز دست بردن در جیب مردم و بهانه‌تراشی برای دریافت پول اضافی! و این قاعده شامل تمام دستگاه‌های مهم می‌شود.

آقایان اگر گشتی در دستگاه‌ها بزنند میزان کلافگی، گلایه و نارضایتی مردم را از وضع مالی و فشارهای گاهاً بیخود اداری که یک کار ساده را پیچیده می‌کند، درخواهند یافت.

لذا برای جلوگیری از تبعات غیرقابل پیش‌بینی این فشارها که خدای ناکرده خشک و تر را با هم می‌سوزاند، باید فکری اساسی کرد و این فکر نباید از جیب مردم و دشوار شدن کار و… زندگی‌شان عبور کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ملت نادان== کشور ویران

      پاسخ ها

      • ر ی

        مردم چه اهمیتی برای مسئولین دارند ؟ صرفا عنصر نمایشی !

    • بدون نام

      روزنامه مگر صدا داره
      مردم حلقومشان پاره شد اینها نفهمیدند

    • بدون نام

      خدا از سر تقصیر و گناهان روزنامه اطلاعات نگذره

    • بدون نام

      از اول انقلاب تا کنون ما چیزی جز فشار اقتصادی،روحی،روانی ندیدیم،معنای انقلاب در ایران با گرانی،تورم اختلاس،تبعیض،رانت خواری،احتکار،انحصار،فساد،اعتیاد،بیکاری،جریمه،محدودیت،استرس،..........گره خورده است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقییییقا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج