جاباما
۹۹۷۱۷۸
۳۴ نظر
۵۰۱۱
۳۴ نظر
۵۰۱۱
پ

زندان برای «عزیزِ» جنجالی

وقتی دو روز پیش غلامحسین اسماعیلی در نشستی خبری از صدور رأی برای اخلالگران بازار خودرو و ارز حرف زد و از تخلف متهمان گفت، نام یکی از آنها برای اهالی ورزش چندان ناشناخته نبود: محمد عزیزی. او که نماینده ابهر در مجلس شورای اسلامی بود، به جرم معاونت در اخلال در نظام توزیع خودرو به ۶۱ ماه حبس تعزیری محکوم شد. عزیزی عضوی از فراکسیون ورزش مجلس بود که گاه با اظهارنظرات افراطی و عجیب‌وغریبش در بین رسانه‌های ورزشی مطرح شد.

روزنامه شرق نوشت: وقتی دو روز پیش غلامحسین اسماعیلی در نشستی خبری از صدور رأی برای اخلالگران بازار خودرو و ارز حرف زد و از تخلف متهمان گفت، نام یکی از آنها برای اهالی ورزش چندان ناشناخته نبود: محمد عزیزی. او که نماینده ابهر در مجلس شورای اسلامی بود، به جرم معاونت در اخلال در نظام توزیع خودرو به ۶۱ ماه حبس تعزیری محکوم شد. عزیزی عضوی از فراکسیون ورزش مجلس بود که گاه با اظهارنظرات افراطی و عجیب‌وغریبش در بین رسانه‌های ورزشی مطرح شد.

داستان جنجالی حضور او در عرصه پوشک مطرح و لقب «سلطان پوشک» برایش ساخته شد و منجر به بازداشتش شد؛ جزئیات این موضوع را می‌شود از نامه‌ای که احمد توکلی تیرماه ۱۳۹۸ برای رئیس قوه قضائیه نوشته، پیدا کرد؛ توکلی در پاراگراف اول آن نامه، این‌طور نوشته بود: «طبق اطلاعات موثق، بازپرس دادگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی، چهارشنبه ۱۹ تیرماه آقای محمد عزیزی نماینده ابهر در مجلس را از طریق هیئت‌رئیسه مجلس به دادسرا فراخواند. پس از تحقیقات اولیه برای او قرار تأمین وثیقه ۵ میلیاردتومانی صادر شد. چون متهم از تأمین وثیقه خودداری کرد، روانه اوین شد. دادستان محترم تهران با قرار صادره مخالفت می‌کند و از بازپرس می‌خواهد آن را به قرارِ «التزام به حضور با قول شرف»، یعنی نازل‌ترین نوع قرار تأمین، تبدیل کند.

بازپرس نیز می‌پذیرد. وصول نامه قرار جدید به زندان با این تغییر نامتعارف و غیرمعقول قرار تأمین، کسانی را که مطلع می‌شدند، متحیر می‌ساخت. قصد این بود که متهم به فساد همان شبانه آزاد شود. البته متهم صاحب منصب با تکبر حاضر به امضای قرار نمی‌شود و در بازداشت می‌ماند. حیرت‌آورترین قسمت این ماجرا این است که ظهر پنجشنبه ۲۰ تیرماه دادستان محترم تهران به بازداشتگاه می‌رود تا متهم به مفاسد اقتصادی را راضی کند به منزل تشریف ببرند!».
هم‌زمان با انتشار آن نامه بود که ارتباط محمد عزیزی با پرونده واردات پوشک مولفیکس به ایران «لو» رفت. خبرگزاری فارس آن روزها، در خبری بدون اینکه از عزیزی نام ببرد، نوشت: «یک شرکت بهداشتی در ابهر که در زمینه پوشک فعالیت دارد، با سرمایه‌گذار ترکیه‌ای سال گذشته نزدیک به ۵۰ میلیون دلار ارز دولتی برای واردات مواد اولیه پوشک دریافت کرده و بعد از واردات با انحصارطلبی از دادن این مواد به شرکت‌های پایین‌دستی امتناع ورزیده است.

در نتیجه باعث کمبود و افزایش ناگهانی و چندبرابر قیمت پوشک شده است». بااین‌حال صحبت‌های حجت‌الاسلام پناهیان که در یک سخنرانی از نقش نماینده ابهر در استفاده از رانت دولتی برای مشکلات در عرصه پوشک و دستمال‌کاغذی حرف زد، بسیاری از ابهامات را از بین برد. آن حرف‌ها مزید بر علت شد تا خود عزیزی وارد گود شود و اتهامات مطرح‌شده را تکذیب کند. «بنده دو سال است که نماینده شده‌ام و پیش از نماینده‌شدن هم در شهرداری منطقه ۱۶ فعال بودم. چطور زمانی که نماینده نبودم، می‌توانستم حمایتی از این واحد تولیدی داشته باشم؟ بنابراین حتما محصولات این شرکت کیفیت و قیمت مناسبی دارد، رقابت‌پذیر است و درعین‌حال تبلیغات خوبی انجام داده و دراختیارگرفتن بازار هم به این عوامل بستگی دارد».

نزدیک به دو ماه بعد از آن داستان اما موضوع جدیدی در رسانه‌ها شکل گرفت که این‌بار هم پای محمد عزیزی را به وسط کشیده بود؛ موضوعی مرتبط با سودجویی او در واسطه‌گری بازار خودرو. البته هم‌زمان هم شایعاتی به راه افتاد که در خانه این نماینده مقادیر زیادی شمش طلا پیدا شده است. «تابناک» با اشاره به این دو پرونده گزارشی نوشت که نام محمد عزیزی در آن دیده می‌شد. «پرونده یکی، دو نماینده مجلس تنها موضوع خودرو نیست. بر اساس برخی گزارش‌های رسمی، حجم واسطه‌گری این افراد 17 هزار خودرو بوده و این روند از سال ۹۳ و ۹۴ در دوره جمالی‌نژاد در سایپا ـ که درحال‌حاضر دستگیر شده ـ ادامه داشته است. بر پایه گزارش وزارت اطلاعات، عزیزی در مقاطعی حتی وزیر صنعت را برای تمدید این قرارداد‌ها به استیضاح هم تهدید کرده بود.

آنها در ایجاد زمینه برای فروش ۱۷ هزار خودرو خارج از ضوابط و تنها به ۱۵ نفر توسط سایپا دخالت کرده‌اند. این در حالی است که برخی از این ۱۵ نفر حتی مجوز نمایندگی ندارند؛ مثلا فردی به نام وحید بهزادی از شیراز که بیشتر این خودرو‌ها به او داده شده؛ آن هم تعهدی و بدون پرداخت و با تسهیلات و امتیازات ویژه! وحید بهزادی و نجوا لاشیدی که از دستگیرشدگان شبکه‌های هرمی در دهه ۸۰ و ۹۰ بودند و در پرونده خودرو‌ها به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور و پول‌شویی دستگیر شده‌اند، در پرونده چندصدکیلویی طلا و شمش هم با این نمایندگان همکاری داشته‌اند.

همچنین در پرونده خریدوفروش شمش و طلا، ردپای سه نفر با نام‌های وحید بهزادی، احسان دهقانی و نجوا لاشیدی دیده می‌شود. در یکی از پرونده‌ها، فقط از یک فرد، ۲۰۰ شمش طلا خریداری و در بازرسی از محل اقامت متهمان ۱۲۰ شمش کشف می‌شود. برخی وجوه پرداخت‌شده بابت این شمش‌ها با عابربانک محمد عزیزی و فریدون احمدی که در اختیار متهمان بوده، صورت گرفته؛ اما آیا این موارد هم جزء وظایف نمایندگی بوده؟ البته در مورد برخی نماینده‌ها که با پاس سیاسی به واردات چندصد کیلو طلا به کشور اقدام کرده‌اند اطلاعات بیشتری می‌توان داد».

پس از مطرح‌شدن چندباره نام محمد عزیزی در پرونده‌های شبهه‌برانگیز مالی و فساد، به تازگی اما اظهارنظر جنجالی‌اش درباره ورزش ایران، دوباره خیلی‌ها را به یاد این انداخت که او نه‌تنها قرار نیست باری از روی دوش ورزش بردارد، بلکه با صحبت‌هایش به مشکلات هم اضافه می‌کند. در شرایطی که ماده 11 از طرح اولیه علیه اقدامات خصمانه اسرائیل در مجلس منتقدان زیادی داشت و عنوان می‌شد که ممکن است به تعلیق کل ورزش ایران بینجامد، اما محمد عزیزی در اظهارنظري دیگر گفت تعلیق‌شدن ورزش ایران برایش اهمیت ندارد.

جمهوری اسلامی رژیم اشغالگر قدس را به رسمیت نمی‌شناسد. ما یک مباحث اعتقادی داریم و یک مباحث ورزشی. در مباحث اعتقادی ما چیزی به‌عنوان اسرائیل وجود ندارد. اسرائیل کشور نیست، ورزشکاران ایرانی با چه کسی باید مبارزه کنند؟ برای مثال یک کشتی‌گیر ایرانی با چه کسی باید کشتی بگیرد و تیم‌های فوتبال ایران با کدام تیم باید بازی کنند؟ وقتی چنین کشوری را به رسمیت نمی‌شناسیم، یعنی مسابقه ورزشی‌ای هم وجود ندارد. مباحث اعتقادی ما اجازه مبارزه با ورزشکاران رژیم اشغالگر قدس را نمی‌دهد و این تصمیم کاملا درستی بود که مجلس گرفت. اگر من وزیر ورزش بودم، هیچ‌وقت اجازه نمی‌دادم ورزشکاران ایران با چیزی که به رسمیت نمی‌شناسیم مبارزه کنند.

حالا در این میان ورزش ایران تعلیق شود، چه ایرادی دارد؟ من اعتقادم این است که تعلیق شویم. ما که نمی‌توانیم از مباحث اعتقادی خودمان عدول کنیم. من نظرم این است که اگر می‌خواهند تعلیق کنند، این کار را انجام دهند». تقریبا 24 ساعت بعد از این صحبت اما این ماده جنجالی از طرح مذکور حذف شد تا خطری بیش از پیش ورزش ایران را تهدید نکند؛ هرچند که از زمان آن اظهارنظر جنجالی تا حکم حبس 61 ماه تعزیری عزیزی هم زمان چندان زیادی نگذشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نظراتش درمورد ورزش سیاه نمایی هست مثل همان دزدی هست که خودش صدا می زند اه دزد دزد

      پاسخ ها

      • # شهامت یعنی اقتدار *

        این ها همه در سایپا و ایران خودرو آدم دارند

    • نجات

      خدا لعنتشون کنه، و خدا نگذره از اونایی که باعث این قبیل تخلفات و رانت خواری ها شدن که اینطور یک کشور رو به فساد و فقط کشیدن... امیدوارم قوه قضائیه با قدرت و دقت تمام به صورت قاتع با متخلفین بدون هیچ تبعیضی برخورد کنه طوری که درس عبرتی برای دیگران شود

      پاسخ ها

      • علی

        اره چقدرم قاطع برخوود کرده فقط 61 ماه حبس

      • بدون نام

        کدوم قوه قضاییه. قوه قضاییه

    • بدون نام

      واقعا بحال این مردم باید گریست این چیزارومیبینن باز از,اینا دفاع میکنن ....

      پاسخ ها

      • یک شهروند

        مردم را چیز خور کردن

    • بدون نام

      اقا چرا با این افراد مثل مفسد فی الارض برخورد نمیشه. اینا علاوه بر دزدی خیانت در حق مردم هم میکنن

    • علی

      اینهمه فساد کرده و سابقه داره اونوقت فقط 60 ماه حبس؟؟؟؟حالا اگه آدم عادی بود زودی اعدام

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این ۶۰ ماه رو هم می بخشن یا هم دوره اش رو توی ویلای شخصیش خواهد گذروند .

    • بدون نام

      دو تا از این مسءولین رو اعدام میکردند بقیه حساب کار دستشون میومد ....

    • بدون نام

      قول شرف ، خخخخ ، اگه شرفی باسه که یارو اختلاس نمیکنه

    • عباس

      چند سال همکار ایشان بودم وهرگز انحراف اعتقادی از ایشان ندیدم ، خود و خانواده مذهبی و با استعدادی که داشتند میتوانستند چون سایرین دز خارج زندگی پر زرق و برقی داشته باشند اما هرگز لحظه ای هم از خدمت کردن کوتاهی نکردند

      پاسخ ها

      • یک شهروند

        چیه هم پیاله اش بودی ؟ که حالا نا راحت شدی ؟

    • عباس

      فقط خدا حقیقت ماجرا را میداند با اظهار نظر بدون علم و اگاهی شاید ما از عزیزی گناهکارتر باشیم

      پاسخ ها

      • مدافع چی بشم؟

        تو ازونایی هستی که اگه حقیقتم ببینی چشاتو روش میبندی تا نبینی پناه برخدا از دست امثال شما

    • فرهاد معرف

      خدا لعنتتون کنه که مردم رو بدبخت کردین

    • چین ، قاتل بین المللی

      تا بوده همین بوده و خواهد بود .

    • بدون نام

      اعدام کنید تمام

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گر تو با بد، بد کنی، پس فرق چیست؟

    • بدون نام

      شورای نگهبان با نظارت استصوابی چطور به این افراد صلاحیت دادند؟

    • بدون نام

      بله دیگه تایید شورای نگهبان بود.خخخخخخخ

    • بدون نام

      عقل میگه شرع میگه کسی که مسوول است مجازاتش باید بیشتر باشه در ایران همه چیز بر عکس است همین چین کمونیست که دین ندارد ولی حکم اسلام را اجرا می‌کند و مسولینش اگر اختلاس کنند سریع اعدام می‌شوند

    • noori

      چه خدمت گزاران صدیقی ، یارو میگه خدمت!!!

    • مهر

      باید این آدم رو ریز ریز کرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لا اقل اسمت رو عوض کن،
        مهر با روحیت جور در نمیاد

    • شهریار

      ایشونو اگه ول کنن میتونه یک‌تنه نصف این مملکتو به خاک سیاه بشونه، ولی ازونجایی‌که شبیه ایشون کم نداریم، بقیه مشغول انجام این رسالت هستند!

    • بدون نام

      ... باید اعدامش میکردن ۶۱ ماه زندان چیزی نیست

    • بدون نام

      همش دروغه. نمایندگان ملت زندگی فقیرانه ای دارن. انها فقط و فقط برای رضای خدای متعال در حال خدمتگزاری به مردم هستن و شب و روزشان در حال عبادت هستن. اخه مگه باورمون میشه یک مدیر ور جمهوری اسلامی همچین کاری کنه
      اینها همه شایعه استکبار جهانی هستش

    • از خرمدره

      متاسفام که محمد عزیزی نماینده شهرمن خرمدره وابهر ه، آبروی این دوشهر را بردی ...

    • ماوشما

      چراهرچه دودسفیدهست ازجایی بلندمی شود که به اسم نماینده مردم به چشم خود مردم می رود. آیادلیلش همان مصونیت نیست (مصونیت=وتو) پس برای مصونیت حدوحدودی تعریف شود.

    • یک شهروند

      مردم ابهر به شما تبریک عرض میکنم با این نماینده ای که انتخاب کردید .و سلام من به شورای نگهبان واقعا خیلی خیلی خسته میشوید که با حقوق کمی که می گیرید ....

      پاسخ ها

      • ماوشما

        وقتی گرگ لباس گوسفندمی پوشدصدای بع بع نیزدرمی آوردتا مردم فکرکنندهم شیرش خوب است وهم پشم وگوشتش، درصورتیکه شیرش ناپاک، پشمش ناخالص وگوشتش تلخ است

    • کارمند

      از این قبیل افراد در این مملکت بسیار زیاد هستند اما چون با هم میخورند مشکلی نیست ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج