۹۹۷۳۶۹
۳۷ نظر
۵۰۰۶
۳۷ نظر
۵۰۰۶
پ

بیانیه نیروی انتظامی درباره حادثه فوت اتباع افغان

نیروی انتظامی با انتشار بیانیه ای پیرامون حادثه فوت اتباع افغانستان در منطقه مرزی مشترک، آمادگی خود را جهت بررسی این حادثه بدون القائات و تحریفات دشمنان دو ملت اعلام داشت.

خبرگزاری مهر: نیروی انتظامی در بیانیه‌ای پیرامون حادثه فوت اتباع افغانستانی در منطقه مرزی مشترک، اعلام کرد: از دولت و مسئولان افغانستان انتظار دارد به دور از تحریف‌ها و القائات منفی دشمنان دو ملت و با نگاهی به تاریخ روابط و مناسبات ایران و افغانستان زمینه بررسی مشترک این رخداد را در فضایی غیر سیاسی و کارشناسی فراهم کرده و اجازه ندهند دشمنان دو ملت که سابقه سیاه آنها در جنایت بر علیه ملت‌های منطقه غیر قابل کتمان است از این رخداد تأسف بار برای موج سواری و اختلاف افکنی سو استفاده کنند.

انتشار خبر حادثه تأسف بار فوت گروهی از اتباع افغانستان که بر اساس اعلام رسانه‌های این کشور به دلیل غرق شدن در رودخانه مرزی هریررود به وقوع پیوسته طی روزهای گذشته با برخی ادعاهای واهی مبنی بر دخالت مرزبانان ایران در این رخداد به سوژه‌ای برای طراحی عملیات گسترده رسانه‌ای و اختلاف افکنی میان دو ملت برادر و دوست ایران و افغانستان تبدیل شده است.

اگرچه پیوستگی عمیق و ریشه‌های مستحکم تاریخی و فرهنگی دوملت شریف افغانستان و ایران که از دیرباز دوستی و برادری بر آن حاکم بوده است با سناریوهای ساختگی و دروغ پراکنی هایی از این دست مخدوش نخواهد شد؛ به منظور تنویر افکار عمومی و بویژه آگاهی دقیق ملت مظلوم افغانستان، همچنین تبیین اهداف پشت پرده جنگ روانی دشمنان دوملت به چند نکته در ارتباط با این حادثه تلخ و مشکوک اشاره می‌شود.

به دلیل ادعاهای مطرح شده در خصوص وقوع این رخداد درمنطقه مرزی مشترک میان ایران و افغانستان، اولین موضوعی که باید مورد توجه و رسیدگی قرار بگیرد، مسئولیت‌های قانونی و حقوقی دو طرف برای حفاظت و حراست از ترددهای مرزی است.

مهمترین مساله و ابهام در ارتباط با این حادثه، چرایی تخلیه پاسگاه‌های مرزی افغانستان در سالهای اخیر از سوی نیروهای مرزبانی این کشور و بی توجهی به ضرورت رعایت پروتکل‌های امنیتی در مرزهای مشترک است.

متأسفانه کم توجهی دولت افغانستان به ضرورت اجرای مسئولیت‌های قانونی خود در خصوص حفاظت از مرز، زمینه را برای ارتکاب انواع جرایم و اقدامات ضد امنیتی در مرزهای مشترک ایران و افغانستان فراهم ساخته است.

با توجه به مداخلات و حضور نیروهای مختلف خارجی و متخاصم ضدایرانی در خاک افغانستان، شرایط موجود، زمینه را برای طراحی انواع سناریوهای ضد ایرانی، تردد قاچاقچیان موادمخدر و تروریست‌های وابسته در نوار مرزی فراهم نموده که پاسخگویی به آن در حوزه مسئولیتهای دولت افغانستان است.

بخش بعدی در بررسی این موضوع به ماهیت رخداد مربوط می‌شود که به صورت طبیعی باید بر اساس ادله و شواهد موجود مورد مداقه و ارزیابی کارشناسی قرار بگیرد.

مرزبانی جمهوری اسلامی ایران به محض اطلاع پس از انتشار خبر مشکوک فوت اتباع افغانستانی در رودخانه مرزی هریررود که خارج از روال همکاریهای مرزی به جای انعکاس به طرف ایرانی در رسانه‌ها منتشر شد به منظور روشن شدن ابعاد مختلف این حادثه ضمن تشکیل کمیته کارشناسی، آمادگی خودرا برای بررسی مشترک ادعاهای مطرح شده به طرف افغانستانی اعلام کرد که با پاسخ به هنگام همراه نبود

مجموعه بررسی‌های انجام شده از سوی کمیته‌های کارشناسی که طی چند نوبت و با حضور بخشهای ذی ربط در جمهوری اسلامی صورت پذیرفته نشان می‌دهد که ادعاهای مطرح شده از سوی طرف افغانستانی که بدون ارائه هرگونه سند، مدرک و گزاره متقنی است، به هیچ وجه نشان دهنده دخالت مأموران مرزبانی ایران در این حادثه نبوده و اساساً غیر قابل پذیرش است.

به نظر می‌رسد، با توجه به شرایط سیاسی حاکم بر کشور دوست و همسایه افغانستان و فشارهای محتمل به این کشور برای عدم همکاری با تیم کارشناسی ایرانی، قصدی برای بررسی مشترک ادله موجود برای روشن شدن ابعاد حادثه و جایگزین شدن رویکرد تخصصی به جای فضاسازی‌های یک طرفه رسانه‌ای در طرف افغانستانی وجود ندارد.

در طول ۴۰ سال گذشته که به دلیل تحمیل جنگ و ناامنی از سوی قدرتهای فرامنطقه ای و متحدین آنها به مردم مظلوم افغانستان، جمعیت زیادی از مردم این کشور از ترس جان و برای حفظ ناموس خود به کشور دوست و برادر خود یعنی ایران پناه آوردند مردم و مسئولین جمهوری اسلامی نقش میزبانی را با همه مشکلات آن به خوبی ایفا کردند و مجموعه امکانات معیشتی، زیستی، بهداشتی، درمانی و آموزشی کشور را مشابه شهروندان ایرانی در اختیار مهاجرین افغانستانی قرار داده اند.

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با اعلام آمادگی مجدد برای همکاری مشترک با مراجع ذیربط در افغانستان پیرامون این رخداد تلخ از دولت و مسئولین افغانستان انتظار دارد به دور از تحریف‌ها و القائات منفی دشمنان، دو ملت و با نگاهی به تاریخ روابط و مناسبات ایران و افغانستان زمینه بررسی مشترک این رخداد را در فضایی غیر سیاسی و کارشناسی فراهم کرده و اجازه ندهند دشمنان دو ملت که سابقه سیاه آنها در جنایت بر علیه ملت‌های منطقه غیر قابل کتمان است از این رخداد تأسف بار برای موج سواری و اختلاف افکنی سو استفاده کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • hami

      بابا به جهنم ک مردن ول کنید اینا تو دنیا ادم حساب نمیکنن شما ازشون بت بسازید اومدن برن جهنم ک کشتنشون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مودب باش. مسلمان بودند و قربانی توطئه دشمنان شدند. مودب باش.

      • بدون نام

        اول که انکار کردن و حالا توضیح میدن

      • بدون نام

        عمدا پاسگاه هاشون تو مرز ایران رو تخلیه کردن که هم قاچاقچی های مواد مخدرشون و هم پناهنده هاشون راحت بیان و برن و مزاحمتی براشون نباشه

      • پانزدهمین نفر

        یکم انسانیت هم خوب چیزیه
        داخل کشورهای دیگه با مردم کشور خودمون همینجور یرخورد کنن خوبه ؟
        آدم از مردن یک حیوان دلش درد میاد بعد تو اینجور میگی
        واقعا حیف اسم انسان

      • بابا حسن

        افسوس برای این طرز فکر تو، متمدن باش و به بندگان خدا از هر نژاد و طایفه احترام بذار

    • بدون نام

      نمک خوردند ونمکدان شکستند بی چشم ورو ها

    • بدون نام

      حادثه تأسف بار بوده و ای کاش این حادثه باعث بشه که کنترل روی مرز ها بیشتر بشه جلوی افرادی که قاچاق انسان می کنن گرفته بشه و پایانی باشه برای این مهاجرت های غیر قانونی و ضمناً کسایی که تن به این نوع مهاجرت میدن بدونن که مهاجرت به صورت قاچاق صد در صد پر خطر هست حالا میخواد مرز ایران باشه ترکیه باشه یا یونان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت . کاملا منطقی است .

    • بزی

      حرف حساب

    • مجتبی

      واقعا برخورد مامورین نیروی انتظامی با اتباع افغانی خیلی خوبه !!!!!

    • بدون نام

      ماست مالی!

    • بدون نام

      قاتل ها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میخواستن قاچاقی وارد نشن.
        لطفا غیرت داشته باشید و قدردان نیروهای مرزی باشید. شاید باخودشون اسلحه یا مواد مخدر بیاورند.

    • بدون نام

      تخصصتون تو زیر اب کردن سر هرکی بخایین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو حرف اضافی نزن. توی هر چی اختلاف داشته باشیم در مورد این که کار افعانی ها اشتباه است همه با هم موافقیم.

    • بدون نام

      به کجا رسیدیم که التماس افعانها کنیم که مار اببخشن

      پاسخ ها

      • سید‌علی‌حسینی

        مگه‌تو‌کی‌هستی‌که‌نباید‌معذرت‌خواهی‌کنی‌‌مگه‌افغانستانیهای‌بیچاره‌‌چکار‌کردن‌

    • بدون نام

      کلا شماها خوبید کل دنیا بد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جاهایی که خطر دارد نروید اگر دنبال نان هستید مرگ دارد تصادف داد چاه هست آب هست گرفتاری هست چرا می آید مگر از آنجا حرکت می کنید چربی همه چیز به بودنت نمی زنید اگر شنا بلد نبودی راه خشکی می آمدید بعد چرا کشور خراب شد خودتان آباد کنید میاید جلوی کارگران ایران سد کنید شما کلن نون بهر کارگران ایران هستید چرا نمی روید پاکستان ترکیه هند روم که تحریم نیستند ما خودمان تحریم هستم نان نداریم برای خودمان شما هم مخل زیادی هستید طلب کار هستند

    • وحید

      حرف ما اینه این خواهران افغان را دیگه نزارید بیان تو ایران،آقا دیگه ظرفیت پره پر.بخدا اینا میشن فاجعه اخرش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شدن اخرش کجا بود

    • کاظمی

      چرا بعدازچندسال مهماندار ی افغانی انراازکشوراخراج نمی کنی هم برای جوانان مان کارپیدا مشه هم ازدست این ها راحت میشویم اخه مهماندار ی چندسال

      پاسخ ها

      • سسس

        مطمئن باش با رفتن اینا، برای جوانهای گشاد پشت میزنشین ما کار پیدا نمیشه

      • بدون نام

        ایران برای ورود اینا به کشور و خدماتی که بهشون میده از سازمان ملل کمک های مالی دریافت میکنه.سازمان ملل به هر کشوری که پذیرای مهاجرین باشه کمک مالی میکنه.حالا میخواد ایران باشه یا ترکیه یا یونان یا هر کشور دیگه ای.

    • بدون نام

      میخواستن نیان اینجا که طویله نیست که هر کی سرشو بندازه پایین بیاد مملکت قانون داره

    • بینوا

      افغانی اومده کار نیسسس برای ماااا بیرون کنید

    • بینوا

      افغانی اومده کار نیسسس برای ماااا بیرون کنید

    • منصور

      به درک فکر کشور خودت باش مقام انتظامی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هرکی خربزمیخورپای لرزش میشینه مرزاتون ببندین نزارین اتباع افغانی تون بیادفقط دنبال کندن امتیازگرفتن ومظلوم نمایی اویزونی هساین

    • حامد کریمی

      این ملت کم بدبختی دارن هر چی افغانی پلشته وارد کشور میشن و هر چه بیماریه با خودشون آوردن دزدی و قتل که جای خود داره

    • بدون نام

      افغانستان که انقد به خودشون افتخار می کنن و برای ما کری می خونن و مسخره بازی در میارن اصلا چرا باید به ایران اونم بدون توجه به مسائل مرزی مهاجرت کنن؟

    • بدون نام

      شما برای چی مثل مور ملق ریختین ترکیه ودیگر کشورها اونهاهم بگن برین برون

    • بدون نام

      سقط شدن بهتر...

    • TNT2

      عجب داستانیه ها غیر قانونی خواستن بیان ایران بعد تو خاک کشورشون لب مرز غرق شدن طلب کار هم هستند ..عجب جماعتی بابا بندازیدشون بیرون ...اینا کین دیگه

    • بدون نام

      چند وقت پبش دو نفرکه با خانوادشون برای تفریح و چیدن یک نوع گیاه کوهی(که در کوههای آذربایجان غربی رشد میکند)،رفته بودن. و بیش از اندازه نزدیک مرز ترکیه شده بودند پهبادهای ترکیه زدند. حتی خانوادشان هم جرات نزدیک شدن به اجسادشان را نداشتند. ولی در شرق کشور ما فرط و فرط افغانی قاچاقی وارد کشور میشوند و مرزبانان ما حق ندارند بگویند بالای چشمشان ابرو است.
      این افغان ها نباید قاچاقی وارد کشور شوند این ها خسارت های جبران ناپذیری به کشورمان میزنند.

    • بدون نام

      درست صحبت کنید همسر من افغان زحمت کش مهربان همه مثل هم نمیشن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج