۹۹۸۹۴۵
۱۴ نظر
۵۰۱۲
۱۴ نظر
۵۰۱۲
پ

چگونه می‌توان ترمز افزایش قیمت مسکن را کشید؟

اخذ مالیات از خانه‌های خالی در قانون بودجه امسال نیز آمده است اما باید دولت و مجلس هر چه سریعتر اقدام به اجرای این قانون کنند تا در فصل جابجایی مستاجران شاهد افزایش افسار گسیخته قیمت مسکن نباشیم.

خبرآنلاین: ابوالفضل نوروزی کارشناس مسکن، با اشاره به ناکارآمد بودن نظام مالیاتی فعلی در کشور گفت: در حال حاضر بسیاری از بخش‌های غیر مولد اقتصاد کشور از معافیت های مالیاتی برخوردارند و سودهای کلانی به جیب می زنند. همین سودهای کلان و بدون ریسک سبب می شود که سرمایه‌های جامعه به جای سرازیر شدن به سمت تولید به سمت بازارهای غیرمولد وسوداگرانه بروند.

وی در ادامه افزود: در چنین شرایطی و با چنین نظام اقتصادی نمی‌توان انتظار جهش و رونق تولید تولید را داشت. بنابراین نظام مالیاتی می‌بایست به سمت حمایت از تولید با اخذ مالیات گسترده از بخش‌های غیرمولد مانند بازارهای سکه و طلا و ارز و مسکن نماید. هجوم سرمایه به سمت بازارهای غیر مولد بدون حضور ابزارهای تنظیمی از قبیل مالیات سبب افزایش قیمت مسکن خواهد شد. در حالی که اگر از این بازارها مالیات اخذ می‌شد علاوه بر عدم سرازیرشدن نقدینگی موجود در جامعه به سمت آن‌ها، قیمت‌ها نیز اینگونه افسارگسیخته بالا نمی رفت و دولت می توانست قیمت ها را کنترل و متعادل نماید.

این کارشناس حوزه مسکن با اشاره به وضع نابسامان بازار املاک و ممکن بودن کنترل قیمت های افسار گسیخته آن از طریق مالیات اظهار داشت: یکی از بخش‌هایی که دولت حتما باید به صورت فوری وارد شده و مالیات اخذ نماید، حوزه واحدهای مسکونی خالی است. مطابق آمار در کشور بیش از ۲.۵ میلیون مسکن خالی وجود دارد که صاحبان آن ها به امید افزایش قیمت، آن‌ها را به بازار عرضه نمی‌کنند که همین مسئله یکی از دلایل اصلی کمبود و گرانی مسکن است.

وی در ادامه افزود: مالیات نگرفتن از خانه‌های خالی در حالی است که ما قانون برای آن داریم. این مسئله در ماده ۵۴ مکرر لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۹۵ آمده است و مطابق این قانون، واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از یکصد هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور(موضوع تبصره۷ ماده۱۶۹مکرر این قانون) به‌عنوان «واحد خالی» شناسایی می‌شوند، از سال دوم به بعد مشمول مالیات معادل مالیات بر اجاره خواهند شد. سازوکار این مالیات هم بدینگونه است که در سال اول مالیاتی اخذ نمی شود در سال دوم اکر مسکن خالی بود معادل نصف مالیات تعیین شده در سال سوم معادل مالیات متعلقه و در سال چهارم معادل ۱.۵ برابر مالیات وضع شده، مالیات از صاحب مسکن اخذ خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی همچین اظهار داشت: البته اخذ مالیات از خانه‌های خالی در قانون بودجه امسال نیز آمده است اما باید دولت و مجلس هر چه سریعتر اقدام به اجرای این قانون کنند تا در فصل جابجایی مستاجران شاهد افزایش افسار گسیخته قیمت مسکن نباشیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • گراشی

      به نظر من راه جلوگیری این است که همه بنگاه املاکها تعطیل شود چونکه بنگاه دارها خیلی مردم را ترغیب به خرید از یک طرف چونکه درصد میگیرند و فروش از طرف دیگر باز هم درصد میگیرند وقتی میبینی درعرص دو ماه یک ملک سه یا چهار بار معامله شده و همه برای بنگاه دار سود دارد و باعث گرانی میشود

      پاسخ ها

      • حسام

        کم خالی ببند تو ۲ ماه ۴ معامله!
        بنگاه دار و بقال که سیاستگذار نیستند اینها نتیجه اقتصاد مریضه که نقدینگی جای کافی برای سرمایگذاری نداره نقدینگی دایم در چند بازار محدود مثل ارز طلا مسکن به تناوب جابه جا میشه و در آنها حباب درست میشه مشاور املاک چی کاره است متاسفانه این سلطان گیری‌های دولت آدرس غلط به جامعه میده در حالی که تنها مقصر حاکمیته نه فعالان بازار

    • بدون نام

      تنهاراه نابود کردن مافیا (سلاطین مسکن)می باشد.باید وزارت اطلاعات ودستگاه قضایی ورود کنند.مثل خودرو.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تنها راهش دخالت دولت تا دلال ها جمع کنند این مسخره بازی ها رو

      • صفرخان

        اطلاعات زورش به مافیای مسکن نمیرسد چی میگی براد ر

      • بدون نام

        حداقل بنگاههای دلال را جمع کنند

        با خرید و فروش های الکی بین خودشون قیمت را بالا میبرند

    • بدون نام

      خداوکیل بداد مردم برسید .بداد مستاجرین بیچاره برسید ملت درآمدشون کمه خرج سنگینه اجاره خونه هم وامصیبتا .والا من خودم خونه دارم جیگرم آتیش میگیره براهم وطنام که شرایط سختی دارن قیمت مسکن برگردونید به قبل .

    • بدون نام

      فرقون مگه ارزون شده اینقدر فرقون فرقون میکنید

    • بدون نام

      اصلا ربطی به دلال و املاک نداره خودم املاک هستم. بی ارزش شدن پول ملی هست نه گرانی . پول اگه ارزش داشته باشه اینجوری نمیشه.ضمنا مصالح ساختمانی گران شده و خودش باعث این گرانی شده

      پاسخ ها

      • مجید

        اگه پول بی ارزش شده چرا حقوق کارگر فرقی نکرده

    • بدون نام

      ضمنا ساخت و ساز بسیار کم شده ومستاجرها به سختی خانه گیر می آورند یعنی اصلا خونه گیر نمیاد حتی با پول رهن بالا .الان اگه بخواهی یک دستشویی بسازی باید بالای۱۰ ملیون هزینه کنی

      پاسخ ها

      • یکی

        دولت به داد مسکن ملت ایران برس خیییلی گران شده

    • بدون نام

      به نظرمن باید برای کسانی که درساخت وسازو
      تولیدمسکن فعالیت دارندنه تنهابایدازمعافیت های
      مالیاتی برخوردارباشندبلکه بایستی ازیک سری
      مشوق هایی نظیرتسهیلات کم بهره برخودارباشند
      چون که الان بااین هزینه های سرسام آورساخت و
      سازمسکن(ازقبیل افزایش قیمت زمین،افزایش نجومی
      پروانه شهرداری،افزایش قیمت آهن آلات ومصالح
      ساختمانی ونظام مهندسی)،فعالیت درحوزه ساخت
      وسازوتولیدمسکن صرفه اقتصادی ندارد.

    • بدون نام

      بد نیست راهکارهای کشورهای دیگه رو بکار بگیرن.ببینن اونا چکار میکنن همون کارو بکنن.آخه این چه وضعیه؟؟؟؟ این قیمتا از کجا میاد آخه؟؟؟ چرا باید صاحبخونه یهویی ۴۰میلیون پول پیش اضافه کنه.بابا بخدا نداریم.ازکجا بیاریم خووووب.بی انصافا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج