جاباما
۹۹۹۱۹۸
۱۱ نظر
۵۰۰۴
۱۱ نظر
۵۰۰۴
پ

ترمز تورم کشیده‌ می‌شود؟

رشد قیمت‌ها و افزایش تورم در یکی دو سال اخیر سرعت بی‌سابقه‌ای یافته و مردم را با مشکلات معیشتی فراوانی روبه‌رو کرده‌است.

روزنامه جام جم نوشت: رشد قیمت‌ها و افزایش تورم در یکی دو سال اخیر سرعت بی‌سابقه‌ای یافته و مردم را با مشکلات معیشتی فراوانی روبه‌رو کرده‌است.

هر چند اظهار نظرهای مختلفی در این زمینه انجام شد اما از ابتدای هفته جاری عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک‌مرکزی درباره بسته ویژه این بانک برای مهار تورم سخن گفت و دیروز با انتشار بیانیه‌ای جزئیات این بسته را تشریح‌کرد. جزئیات منتشرشده نشان‌می‌دهد تا پایان سال، نرخ تورم بیشتر از ۲۴درصد نیست و کمتر از ۲۰درصد هم نخواهدبود. رقم ۲۲درصد به‌عنوان پایه تورم در حالی اعلام شده که آخرین آمار تورم غیررسمی بانک مرکزی ۴۲درصد و آمار رسمی مرکز آمار ۳۵درصد گزارش شد و اکنون با توجه به گرانی‌های اتفاق‌افتاده، بانک‌مرکزی قصد دارد ترمز افزایش تورم را بکشد.

همتی معتقد است براساس پیش‌بینی‌های بانک‌مرکزی با شرایط فعلی یعنی با نفت ۳۰دلاری و صادراتی که داریم، تورم نباید بیشتر از ۲۴درصد شود و باید روی ۲۲درصد هدفگذاری می‌کنیم. به گفته او خوشبختانه امسال ما با ابزار بازار باز اقداماتی را خواهیم‌داشت. از سوی دیگر به‌زودی اوراق خزانه توسط دولت منتشر خواهدشد و بانک مرکزی به عنوان بازارگردان اقدام خواهدکرد.

در متن بیانیه بانک‌مرکزی اشاره‌شده اقتصاد ایران حدود ۵۰ سال گذشته تورم دورقمی را تجربه‌کرده و تورم‌های تک‌رقمی دوام زیادی نداشته که این موضوع کسری بودجه پیدا و پنهان دولت‌ها را به دنبال داشته‌است.
هرچند بانک‌مرکزی در گزارش خود تاکید کرده بخشی از مشکلات به‌وجودآمده ناشی از تحریم‌ها و خروج آمریکا از برجام است، اما اکنون هدفگذاری تورم را 22درصد اعلام‌کرده‌است.

این در حالی است که سیاست‌های پولی و مالی برای مهار تورم کوتاه‌مدت نیست و حداقل زمانی که می‌توان از آن نتیجه گرفت یک‌سال است. این اولین‌بار است که بانک‌مرکزی برای مهار نرخ تورم درصد مشخصی را تعیین می‌کند و باید دید زور ابزارها و سیاست‌های بانک مرکزی به عوامل رشد تورم می‌رسد یا نه؟

بازارهای غیرمولد، تورم‌زا هستند

علی قنبری، کارشناس اقتصادی درباره تحقق این موضوع به ما می‌گوید: پیش‌بینی بانک‌مرکزی به خودی خود می‌تواند امیدوارکننده باشد و قطعا بانک‌مرکزی می‌خواهد از ابزار و امکاناتی که در اختیار دارد برای کنترل بازار استفاده کند.

وی با بیان این‌که سال گذشته بانک‌مرکزی تورم سالانه را 42درصد اعلام کرد، گفت: دولت و بانک‌مرکزی در تلاشند پایان امسال حداکثر 24درصد رشد تورم داشته‌باشیم.

به گفته این کارشناس اقتصادی، به‌کارگیری سیاست‌های پولی و مالی بانک‌مرکزی این امکان را می‌دهد که نسبت به مهار تورم اقدامات موثری انجام دهد. البته این سیاست‌ها نباید به افزایش نقدینگی و رشد پایه پولی در کشور منجر شود تا تقاضای موثر تحت کنترل بانک‌مرکزی دربیاید. قنبری به دعوت بانک‌مرکزی از کشورهای خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران اشاره و تصریح کرد: مدتی پیش بانک‌مرکزی از چند کشور برای سرمایه‌گذاری در ایران دعوت کرد و احتمالا در آینده‌ای نزدیک کشور می‌تواند از سرمایه‌گذاری خارجی بهره‌مند شود. این استاد دانشگاه معتقد است: اگر بانک‌مرکزی تسهیلات و خدمات خود را به سمت تولید سوق‌دهد خودبه‌خود تورم مهار می‌شود. یکی از دلایل رشد تورم در کشور سوددهی بازارهای غیرمولد و ورود نقدینگی به این بازارهاست.

کاهش تورم ، کاهش قیمت نیست

همه ما وقتی صحبت از تورم می‌شود سریعا یاد گرانی می‌افتیم. در علم اقتصاد هم به افزایش سطح عمومی‌ قیمت‌ها تورم گفته می‌شود.

بر همین اساس افزایش نرخ تورم را با گرانی می‌شناسیم اما کاهش نرخ تورم به معنای ارزانی نیست. به بیان بهتر زمانی که کالای 100تومانی صددرصد گران می‌شود با قیمت 200تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد و در سال بعد که اعلام می‌شود نرخ تورم 50درصد کاهش داشته به معنای کمترگران‌شدن کالا است. اکنون بانک‌مرکزی اعلام کرده تورم حداکثر 24درصد خواهد شد درحالی‌که تورم سال گذشته 42درصد بوده‌است.

ابتدای سال گذشته اگر کالایی 100تومان قیمت داشت اکنون با قیمت 142تومان دردسترس است و با احتساب تورم 24درصدی پایان سال قیمت این کالا به 176تومان خواهد رسید. در اقتصاد سه نوع تورم وجود دارد که به آرام، شتابان و افسارگسیخته تقسیم‌بندی می‌شود. در تورم آرام، افزایش قیمت‌ها نامحسوس است اما در تورم شتابان، افزایش قیمت کالاها بسیار پرشتاب در کوتاه‌مدت صورت‌می‌گیرد. در تورم افسارگسیخته، پول تقریبا ارزش خود را ازدست‌می‌دهد و حجم تقاضا در اقتصاد به حدی زیاد می‌شود که تورم انتظاری را به‌وجودمی‌آورد. در تورم انتظاری مردم با خرید کالا انتظار رشد بیشتر قیمت‌ها برای کسب سود بیشتر را دارند که بخش تولید و تجارت کشور را با چالش اساسی روبه‌رو می‌کند. حال باید دید برنامه‌های بانک مرکزی می‌تواند تورم انتظاری و افسار گسیخته را کنترل کند.

تورم زیر ۳۰درصد در کوتاه‌مدت بعید است

وحید شقاقی‌شهری، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور بعید است در کوتاه‌مدت و تا پایان سال بتوانیم تورم زیر 30درصد را تجربه‌کنیم. وی به عوامل کنترل نرخ تورم اشاره کرد و افزود: ثبات نرخ ارز و بازار سرمایه می‌تواند تقاضای کاذب در بازار را کنترل کند اما اکنون نرخ ارز هر روز در نوسان است و صادرات غیرنفتی هم برای کنترل این بازار با مشکلاتی روبه‌رو شده‌است.

همچنین باید توجه‌داشت دولت با معضل کسری بودجه دست‌وپنجه نرم می‌کند که این موضوع یکی از عوامل غیرمستقیم رشد تورم محسوب می‌شود. شقاقی‌شهری تصریح‌کرد: بخش عمده‌ای از این عوامل مانند مدیریت کسری‌ بودجه دولت، مدیریت بازار سرمایه و کاهش فشار مازاد تقاضا در اختیار دولت است اما بخش دیگر آن مانند کرونا، تحریم، بسته‌شدن مرزهای صادرات غیرنفتی و کاهش قیمت مشتقات نفتی در اختیار دولت نیست و این باعث‌شده تا با تاثیر بر قیمت گروه‌هایی مانند فلزات و پتروشیمی به تراز ارزی و غیرتجاری کشور فشار وارد شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بعیده ما تنها کشور دنیاییم که ۴۰ ساله که تورم دو رقمی داریم یعنی حتی ونزوئلا هم اینجوری نبود مثل ما که الان حال و روزش و می بینید

      پاسخ ها

      • @ AAAOOOLLL @

        این ترمز تورم دقیقا مثل کلید روحانی تقلبی است
        تورم تا پایان این کلید تقلبی باقی خواهد ماند

    • بدون نام

      ما خودمان اینگونه انتخاب کرده ایم

    • بدون نام

      هرگز.....

    • بدون نام

      فقط تو این یکی دوسال اخیر تورم بوده ؟! با بودن همچین به ظاهر روزنامه هایی مردم نیاز به دشمن ندارند ! وقتی هیچ متخصصی سر کار نیست انتظار بهبود چی رو داریم ؟ مسئولان یه جوری مملکت داری میکنن که انگار چندتا جون داریم !

    • حمیدfff

      امار ۲۰%بانک مرکزی یعنی ۸۰% تورم خواهیم داشت.مثل همین ۲ماه گذشته حبوبات ۱۰۰%گران شده .

    • بدون نام

      مرگ بر آمریکا

    • بدون نام

      گرانی ادامه خواهد داشت

    • بدون نام

      ترمزش بریده

    • بدون نام

      اونایی ک باعث گرونی همه اجناس شدن واگذارشون ب خدا

    • بدون نام

      گرونی تمومی نداره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج