۹۹۹۲۰۰
۵ نظر
۵۰۰۷
۵ نظر
۵۰۰۷
پ

وقتی ‏قتل در «خانه پدری» رنگ واقعیت گرفت

رضا نامجو روزنامه‌نگار و کارشناس حقوقی‎ ‎‏ طی یادداشتی در شماره امروز همدلی با موضوع قرار دادن قتل ناموسی دختر ۱۴ ‏ساله تالشی توسط پدرش نوشت: وقتی به بهانه ترویج خشونت جلوی اکران فیلم «خانه پدری» گرفته شد، به‌احتمال مسببان این ‏سانسور به خود می‌بالیدند و به ذهنشان خطور هم نمی‌کرد چند وقت بعد قصه سربریده شدن دخترک ۱۳ ساله‌ای توسط پدر، ‏دهان‌به‌دهان بگردد.

رضا نامجو روزنامه‌نگار و کارشناس حقوقی‎ ‎‏ طی یادداشتی در شماره امروز همدلی با موضوع قرار دادن قتل ناموسی دختر ۱۴ ‏ساله تالشی توسط پدرش نوشت: وقتی به بهانه ترویج خشونت جلوی اکران فیلم «خانه پدری» گرفته شد، به‌احتمال مسببان این ‏سانسور به خود می‌بالیدند و به ذهنشان خطور هم نمی‌کرد چند وقت بعد قصه سربریده شدن دخترک ۱۳ ساله‌ای توسط پدر، ‏دهان‌به‌دهان بگردد.

آن‌ها که معتقد بودند فیلم توقیفی عیاری حتی پس از ۹ سال در پستو ماندن، نباید به نمایش دربیاید، حالا کجایند؟ ‏قصه پر غصه قتل دخترک نوجوان تنها نمونه‌ای است از قتل‌های ناموسی. درست مثل دختر فیلم «خانه پدری». حالا نمونه واقعی ‏فیلم عیاری دارد تمام‌قد ذهن و ضمیر مردم همین جامعه را در می‌نوردد تا بگوید: «رومینا، دانش‌آموز ۱۳ ساله تالشی به جرم فرار ‏با پسری که دوستش داشت، دستگیر و علیرغم اینکه اصرار کرده بود او را به پدرش تحویل ندهند، توسط قاضی به خانواده‌اش ‏بازگردانده شد.

رومینا در سفید سنگان لمیر از بخش حویق به‌دست پدرش در خواب سربریده شد.» جامعه متأثر شده و دارد ‏پاسخ‌های غریزی خود را در هر میدانی که در اختیارش قرار داده‌اند عرضه می‌کند. برای خیلی‌ها این سؤال پیش‌آمده که مجازات ‏پدر چیست؟ بعضی از نقص قانون یا عدم مطابقت رفتار نظام عدالت کیفری با چنین قاتلی سخن می‌گویند و معتقدند پدرِ دخترکُش ‏باید به اشد مجازات برسد نه آنکه تنها محکوم به دیه شود و در برخی موارد بسته به تشخیص قاضی تعزیر را بر او روا دارند! ‏این‌ها همه، اما پاسخ‌هایی است از جنس مخدر برای بیماری که خمار است و درمان می‌طلبد. فردا چه؟ باز این خبر فراموش می‌شود ‏و نقطه سر خط! قضیه تنها و تنها ازنقطه‌نظر فرهنگی دارای راه‌حل می‌تواند باشد.

آنچه از خبر‌ها برمی‌آید آن است که دختری ‏‏۱۴ ساله عاشق پسری شده و پدر مخالف ازدواج آن دو بوده است. آن دو پا به فرار می‌گذارند و وقتی گیرشان می‌آورند، قسمت آن ‏است که دختر به «خانه پدری» بازگردد؛ به مسلخش. البته عموی دختر هم درباره اینکه آن پسر رومینا و خانواده او را تهدید ‏می‌کرد و عکس‌های او را هم در اینستاگرام منتشر کرده، حرف‎‌‎هایی زده است. در نهایت، اما نتیجه می‌شود به قتل رساندن دختر. ‏پدرِ عصبانی که آبروی خود را درخطر و بلکه بربادرفته می‌بیند، به فکر راه‌حلی جنون‌آمیز می‌افتد. داس در دست به مسلخ دختر ‏می‌رود و وقتی دخترکَش خواب است، جانش را می‌ستاند! در اینکه رفتار دختر خلاف عرف است و پدر دوست‌دار آبروی خویش ‏شکی نیست، اما پاسخ آن اشتباه، اشد مجازات است در «خانه پدری»؟

وقتی «خانه پدری» می‌تواند زودتر از واقعه به پدران و ‏مادران نشان دهد چه فاجعه در کمین است، عده‌ای از راه می‌رسند و به فرهنگ نه می‌گویند. آن‌ها و همه ما شریکان جرم پدر داس ‏به‌دستیم. دخترک را قربانی تعصب و پنهان‌کاری‌هایمان کردیم، مبادا دیگران درباره ما بد بیندیشند. دست‌هامان سرخ است از خون ‏تمامی آن‌ها که قربانی چنین رفتار‌های غریبی شده‌اند. پنهان‌کاری هرکدام از ما به‌احتمال بی‌پاسخ نخواهد ماند؛ بر باد رفتن همه ‏داشته‌هامان! این تباهی تا کی ادامه خواهد داشت؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      قتل در خانه پدری بارها اتفاق افتاد اما بنا به موقعیت رسانه ای میشه قتلهای ناموسی فجیع تر از این هم پارسال و سالیان قبل داشتیم ولی چون در گیلان نبود رسانه ای نشد تا وقتی با موضوعات اینطوری برخورد میکنیم همین اتفاقها می افته در سکوت رسانه ای از اول سال چند قتل ناموسی در یکی از استانهای کشور اتفاق افتاد اما پوشش داده نشد انگار که عادی هست تو اون استان ، مطمئن باشید با لاپوشانی بدترین استان کشور به لحاظ قتل ناموسی موارد بیشتری اتفاق می افته در سکوت

    • بدون نام

      اصلا فیلم خانه پدری به جان پدرت هیچ تاثیری نداره کم در مورد فیلم خانه پدری بنویس این رفتار ها درفرهنگ ما بوده چون به مسئله آبرو خیلی اهمیت می دهیم متاسفانه هیچ کس به اون پسره بی تربیت شیادی که از بچگی این دختر سواستفاده کرده توجه نمی کنه و همه فقط به این پدر می تازند بله رفتار پدر اشتباهه اما دیگران و نگاه جامعه ای که پدر را وادار به چنین اشباهی کرد هم باید مورد توجه قرار بگیره کنار همین فیلمی که این همه ازش صحبت میشه صدها فیلم دیگه ساختین که خلاف این فیلم خانه پدری بوده وجامعه ما را درب و داغون فرهنگی کردین کلا شما فیلم فروشید ملت رو فیلم کردین جونم .دست از سر این بنده خدا بردار که دخترش را کشته

    • بدون نام

      با نظر من باید در حکم مجازات اینگونه قتلها تجدید نظر شود. تا شاهد اینگونه قتلها نباشیم چون بارها در اخبار حوادث خواندیم که پدر براحتی فرزند را سر میبرد یا شاهرگ میزند یا خفه میکند.

    • بدون نام

      همچین پدری سنگدلی خودشو میکشت ک بهتربود ...

    • غلام

      فرهنگ خانواده در ایران به واسطه فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی ریشه دار ترین فرهنگ خانواده بوده و هست حوادث موردی که می تواند براثر بی تدبیری اتفاق افتد نمی تواند بهانه‌ای برای ترویج فرهنگ کثیف غرب در جامعه باشد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج