۹۹۹۵۸۱
۷۲ نظر
۵۰۹۱
۷۲ نظر
۵۰۹۱
پ

ترسِ زلزله ۷ریشتری در دل تهران افتاد

روز گذشته تهران و دماوند دوباره لرزیدند. زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴ ریشتر در عمق ۱۲ کیلومتری از سطح زمین در مرز استان‌های تهران و مازندران اتفاق افتاد. زلزله خساراتی به بار نیاورده است، اما گسل مشا فعال شده و در حال حرکت است.

برترین‌ها: روز گذشته تهران و دماوند دوباره لرزیدند. زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴ ریشتر در عمق ۱۲ کیلومتری از سطح زمین در مرز استان‌های تهران و مازندران اتفاق افتاد. رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران گفت منشأ زلزله امروز در دماوند، گسل مشا بوده است که فعالیت آن حدود سه هفته پیش نیز باعث زلزله‌ای به بزرگی ۵.۲ در تهران شد. به گفته رضا کرمی‌محمدی، زلزله خساراتی به بار نیاورده است، اما گسل مشا فعال شده و در حال حرکت است.

ترسِ زلزله ۷ریشتری در دل تهران افتاد

عده‌ای می‌گویند دیر و زود دارد و سوخت‌وسوز ندارد،‌ اما بالاخره اتفاق می‌افتد؛ همان زلزله بزرگی که به‌خاطرش بارها کارشناسان هشدار داده‌اند استان تهران را تهدید می‌کند.

ماجرای جابه‌جایی گسل مشا چقدر جدی است؟

مهدی زارع، کارشناس زلزله، در پاسخ به این سوال که آیا باید نگران این زلزله‌ها و پس‌لرزه‌هایش باشیم؟ گفت:

* این تکه گسل مشا که در سه هفته گذشته فعال شده، پیش‌تر هم فعالیت داشته. این تکه، هم در سال 1665 میلادی جابه‌جا شده و هم در زلزله 1830 میلادی. در سال 1665 یک زلزله به بزرگای 6 تا 7 ریشتر اتفاق افتاد و در سال 1830 بزرگایش هفت بود. یک زلزله هم در سال 1930 اتفاق افتاده که باز هم روی همین قطعه گسل مشا بود. سال 1930 اما بزرگایش 5 بود و شبیه همان زلزله سه هفته پیش بود.

* پس این گسل پیش‌تر تکان داشته. ضمنا مطالعاتی که انجام شده نشان می‌دهد که گسل مشا حرکت‌هایی در 10 هزارهزار سال گذشته داشته است. مطالعاتی که دکتر شهریار سلیمانی در تز دکترای خود انجام داده روی همین قطعه گسل مشا مشخص کرد که در 10 هزار سال گذشته این قطعه حدود 9 مرتبه جابه‌جا شده است و این 9 بار جابه‌جایی معنایش این است که درواقع ما با پدیده‌ای مواجه هستیم که این گسل هر هزاروصدسال یک‌بار یک زلزله مهم دارد.

* اگر مسئله ما شهر تهران باشد، برمی‌گردد به قطعه مجاور این قطعه، (البته اگر این قطعه هم زلزله‌ای به بزرگای 7 داشته باشد، باز هم احتمال خرابی در تهران داریم)، اما قطعه مسئله‌ساز تهران، قطعه مرکزی گسل مشاست؛ یعنی قطعه معروفی که از روستای کلان و روستای لواسان بزرگ شروع می‌شود و به سمت شمال فشم و میگون می‌رسد و عبور می‌کند. این قطعه از نزدیکی شمال تهران؛ یعنی 15 کیلومتری مناطق شمالی تهران عبور کرده و همان قطعه‌ای است که درباره‌اش سؤال زیادی داریم، چراکه اکثر جاهایی که این قطعه از آن عبور می‌کند، از مناطق مرتفعی است که تا به حال زلزله بزرگی نداشته یا مطالعه کافی رویش انجام نشده. فقط برخی از محققان معتقد هستند زلزله سال 958 ری طالقان مربوط به این گسل است. درواقع اگر این‌طور باشد، این گسل نزدیک به هزاروصد سال است که هیچ تکانی نخورده.

ترسِ زلزله ۷ریشتری در دل تهران افتاد

* احتمالا این قطعه مرکزی یک قفل‌شدگی دارد و هیچ خبری از آن نیست و این بی‌خبری بیشتر جای نگرانی دارد تا خوشحالی، چون اگر هیچ خبری نباشد و تشخیص بدهیم که فعال هم نیست، خب نگرانی ندارد، اما وقتی که شواهد فعالیت دارد و آثار زلزله ندارد و مدت طولانی سکوت کرده، می‌شود نگران گسیختگی آن بود. حالا تمام این زلزله‌های سه هفته گذشته در مجاورت این قطعه خاموش گسل مشا رخ داده‌اند؛ یعنی قطعه شرقی و قطعه مرکزی همچنان ساکت است و این همان نکته‌ای است که من رویش تأکید کردم که بالاخره دولت باید مسئولیت این موضوع پایه و بنیادی را قبول کند. تعیین این مسائل و تشخیص آن که چه اتفاقی در حال وقوع است، چیزی نیست که بشود با اسپانسر یا حامی مالی یا برون‌سپاری به بخش خصوصی انجام داد. یک کار کاملا بنیادی و از جنس تحقیقات پایه است و دولت‌ها باید هزینه‌اش را پرداخت کنند».

* بنابراین آنچه ‌به‌عنوان ریسک زلزله و اثر این لرزه‌خیزی بر شرق تهران مدنظر است، این است که دوروبر قطعه شرقی و مرکزی گسل مشا، ‌در فاصله کمتر از ۱۰ کیلومتر حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند. توجه کنید که در کل پهنه کانونی زلزله بم حدود صد هزار نفر زندگی می‌کردند و ما با یک زلزله ۵/۶ ریشتری در سال ۱۳۸۲ یک‌سوم این جمعیت را از دست دادیم. حالا اگر این فاصله گسل مرکزی و مشا را روی فاصله ۱۵ تا ۲۰ کیلومتری محاسبه کنیم، آن‌وقت روی جمعیت قابل‌ملاحظه‌ای؛ یعنی حدود هفت میلیون نفر جمعیت تأثیر دارد و اگر این باند را باز بزرگ‌تر ببینیم و فاصله حدود ۴۰ کیلومتری را در نظر بگیریم، کل جمعیت مردم استان‌های تهران و البرز را که حدود ۵/۱۷ میلیون نفر هستند درگیر می‌کند؛ از نظر ریسک و اثری که این گسل‌ها روی اجتماع دارند، بسیار خطرناک است و بیشترین توجه را باید به آن داشته باشیم، چراکه یک‌پنجم جمعیت ایران در خطر هستند. خود این زلزله‌های سه هفته گذشته به طور طبیعی و خودکار نکته و اتفاق خاصی ندارند، اما چون نزدیک یک پهنه جمعیتی قابل‌ملاحظه هستند، برای ما مسئله‌سازند.

ترسِ زلزله ۷ریشتری در دل تهران افتاد

تهران در‌ آماده‌باش

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران:

* زلزله ۴ ریشتری که روز گذشته در دماوند رخ داد، تهران را هم تحت‌تأثیر خود قرار داده و طبق گزارش‌های ما در نقاط مختلفی از تهران احساس شده است، اما شدت آن و همچنین عمق آن که در فاصله ۱۲ کیلومتری از سطح زمین بوده، طوری نیست که منجر به نگرانی جدی شود، البته باید همواره در برابر زلزله آماده بود. پس از زلزله ۵.۲ ریشتری، چندین لرزه دیگر نیز در محدوده همین گسل مشا رخ داده بود و این لرزه هم در ادامه همان است. این نشان می‌دهد که گسل مشا در حال حرکت است، اما شدت این لرزه طوری نبوده که بخواهیم تمامی دستگاه‌ها را به صورت ویژه به آماده‌باش دربیاوریم.

آیا قرار است در تهران زلزله بالای ۷ ریشتر رخ دهد؟

محمد تاتار معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله شناسی:

* (در پاسخ به این سوال که برخی کارشناسان اخیرا وقوع زلزله بالای ۷ ریشتر را برای تهران مطرح کرده اند): اگرچه تهران در یکی از لرزه‌خیزترین مناطق کشور و در منطقه با خطر زلزله بالا واقع شده است، اما اینکه بدون پشتوانه علمی ادعا کنیم که یک زلزله ۷.۵ ریشتری خواهد آمد و ۳ تا ۴ میلیون نفر از مردم کشته می شوند، نظری غیرکارشناسانه است.

* هیچ یک از سناریوهای مختلف در نظر گرفته شده برای زلزله احتمالی تهران در آینده، چنین ارقامی را برای تهران پیشنهاد نمی کند. احتمال وقوع زلزله ای با بزرگای بالای هفت در گستره تهران و مناطق همجوار نیز صرفاً از سوی برخی افراد بر پایه سابقه زمین لرزه های تاریخی که هم در بزرگای نسبت داده شده و هم در مکان رخداده با عدم یقین و بعضاً خطای زیادی همراه می باشد، مطرح شده است.

ترسِ زلزله ۷ریشتری در دل تهران افتاد

* همانطور که نمی توان با اطمینان از عدم وقوع چنین زلزله ای در گستره تهران صحبت کرد، تاکید بر وقوع قطعی زمین لرزه ای با چنین بزرگی و آن هم در آینده نزدیک نیز فاقد هرگونه پشتوانه علمی قوی و مستدل است.

* در ضمن قرار نیست چنین زمین لرزه ای در وسط شهر تهران اتفاق بیفتد که با خرابی و تلفات سنگینی همراه باشد. بر پایه اطلاعات و داده های موجود، هیچ یک از گسل های شناخته شده داخل شهر تهران یا گسل های واقع در فاصله نزدیک این شهر، پتانسیل ایجاد چنین زلزله ای را ندارند.

* فاجعه بارتر از اینگونه اظهارنظرها، پیش بینی زلزله توسط برخی افراد غیرمتخصص که کمترین دانشی در حوزه زلزله شناسی یا علوم وابسته ندارند، مطرح می شود! این افراد که با ایجاد کانال های مجازی پیش بینی برای خود شهرت و طرفدارانی جذب کرده اند و به مراتب از متخصصان زلزله مدعی تر هستند، هیچگاه حاضر به حضور در یک مرکز پژوهشی یا دانشگاهی برای ارائه دلائل و مستندات علمی و منطقی خود به عنوان پشتوانه پیش بینی های خود نشدند. دلیل کاملاً مشخص است چون هیچ گونه استدلال و پشتوانه علمی برای ادعاهای خود که تماماً کذب است، ندارند.

* اینکه گفته می شود امنیت یک منطقه تهران بالاتر از یک منطقه دیگر است، صحبت درستی نیست. به عنوان مثال اگر گسل پردیسان یا برج میلاد بخواهد فعال شود، با توجه به طول حدود ۱۲ کیلومتری آن، محدوده وسیعی در اطراف و راستای آن تا شعاع ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری، بیشترین خسارت را خواهند داشت. اگر گسل نیاروان واقع در شمال شرق تهران، به عنوان یکی از گسل های فعال و شناخته شده نیز بخواهد فعال شود و زمین لرزه ای ایجاد کند، مطمئنا این منطقه به رغم کیفیت بالاتر ساخت و سازها، متناسب با بزرگای زلزله بسیار بیشتر از منطقه ای چون شهر ری، واقع در جنوب شهر خسارت خواهد دید.

* ما بسیار خوشبخت هستیم که در مجاورت شهرهای بزرگ کشورمان، زمین لرزه بزرگی تاکنون نداشته ایم چراکه آسیب پذیری و خسارات در این شهرها در صورت وقوع زلزله ای بزرگ در فاصله کم بسیار چشمگیر خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      منتظر یک زلزله بالای 7 ریشتر باشید ! به همین زودی !

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زمامداران بهتر است دست از لجاجت با جهان بردارند. اگر این زلزله واقع شود دنیا باید به کمکمان بیاید و الا نه تنها تهران که تمام ایران نابود خواهد شد. تمرکز گرایی در تهران چه به لحاط سیاسی و چه از نظر اجتماعی و جمعیتی و چه از نقطه نظر اقتصادی و مالی و بانکی آسیب پذیرترین نقطه ضعف کشور در صورت وقوع این فاجعه است.

      • بدون نام

        عکس ارسالی مجدد مسافرا از شماله

      • بدون نام

        پریروز گرم بود پتو آتیش تو عکس چیه

      • بدون نام

        خونه های پردیس بومهن رودهن گیلاوند دماوند مفت گرونه روی گسل زلزله دماوند همشون

      • بدون نام

        خداوند شایعه پراکنان را ذلیل و نابود میکند

      • منصف

        خبرمرگ تو را هم میشنویم بزودی انشاله

      • بدون نام

        هیچ کسی بجز خداوند زمان و وقوع زلزله رو نمیدونه حتی علم و دانش بشر، وقتی ایمان به خداوند رو در قلبمون جای بدیم دیگه از هیچی نگران نمیشیم چون میدونیم خداوند از مادر مهربان‌تر هستش و همیشه کمک و حافظ بندگانش

      • افشین

        شاید شش و نه بیاد همون یریزه کلی تاثیر داره

      • شاهرخ خان

        دیروز احساس کردم زمین لرزید ولی مطمئن نبودم زلزله باشه. یادمه سال ۸۸ تو روزنامه تهران امروز کار میکردم که یهو زمین لرزید. به همکارا گفتم بچه‌ها زلزله. جالب بود کسی متوجه اون نشده بود. یکی از بچه‌ها با حالت جدی گفت زلزله کجا بوده، یه ماشین سنگین رد شد!!

      • بدون نام

        تهران و واشنگتن رو به افول هستند

      • بدون نام

        به به دانشمند بزرگ

      • بدون نام

        ۱۹:۲۵
        فقط یه دیوانه تهران و با واشنگتن مقایسه میکنه

    • بدون نام

      زلزله بالای 7 ریشتر به زودی ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برایچی نظرهایاین روانی رو منتشر میکنید واقعا رسانه ی سطحی و زردبد

    • بدون نام

      زلزله بالای 7 ریشتر حتمی و قطعی است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حتمی و قطعی نیست جناب قطعی و حتمی هست.

      • بدون نام

        اخه شما از کجا میدونی

      • بدون نام

        منم فکر میونم زلزله ۷ ریشتری بیاد بیشتر زمین شناسان نسبت بهش هشدار دادن بازم یه عده خودشون و زدن به اون راه

      • منصف

        شما ۳نفر یکی هستید

    • بدون نام

      منتظر زلزله بالای 7 ریشتر باشید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حداقل یکی ش رو 8 مینوشتی فکرکنیم یکی دیگست

      • منصف

        اگر بیاد تو وخانوادت به جهنم میرید

      • بیخانمان

        ایشالاه بیاد ریشه ستمگران ودلالان بیکفایتان وگران فروشانو.......ازبین ببره راحت شیم از این دوره زمونه کوفتی که همه چیزش به نفع سرمایه داره

    • بدون نام

      واقعیت اینه همه ایران زلزله خیزه همه اش ولی استانهایی مثل خراسان ( هر ۳ خراسان) ، مازندران ، تهران ، سمنان ، گیلان و قزوین جاهایی هستن که در تاریخ معاصر و ظرف ۵۰۰ سال قبل چند بار زلزله های مرگبار داشتن مثلا کرمان زلزله اومد تو بم ولی ارگ بم بالای ۵۰۰ سال سالم بود یکبار بعد ۵۰۰ سال زلزله مرگبار اومد ولی تهران و قزوین و مازندران و خراسان و گیلان ظرف ۵۰۰ سال گذشته بارها زلزله مرگبار داشتن نباید انقدر ساخت و ساز میشد این استانها گسلهاشون فعالتره

    • بدون نام

      ما گناهکاریم، خیلی هم زیاد. بارالها فقط خودت رحم کن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هنوز هم فکر میکنی زلزله ب خاطر گناه میاد یا ب خاطر حرکت پوسته زمین

      • بدون نام

        به خاطر آزمایش اتم

    • بدون نام

      از اون جایی سابقه زلزله 7 ریشتری رو این گسل داشته اگر دلیل علمی نباشه ولی احتمالش وجود داره

    • بدون نام

      در صورت وقوع چنین زلزله ای از تاک نشان خواهد ماند نه از تاکنشان. مشکل دیگر از حالت ملی خارج خواهد شد و به یک فاجعه بین المللی که حضور و کمک جهانی را میطلبد تبدیل خواهد شد. چون علاوه بر خسارات و تلفات سنگین به تهران کل ایران را فلج خواهد کرد و حتی آثار سیاسی و ژئوپلیتیک بارزی در پیش خواهد داشت.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وای چقدر تهران مهم و ژئوپولوتیک بود ما خبر نداشتیم همینجوری ننه باباهاتون مهاجرت کردن از ترکستان و خوزستان و تهرانی شدید و اینجور متوهمید سونامی اومد شرق آسیا بحران بین المملی نشد فکر کردی تهران و مردمش واسه دنیا مهمه که بین المللیش میکنی واسه خود مردم ایران مهم نیست اونکه کشورهای دیگه است

    • بدون نام

      خدایاخودت به هم وطنانم رحم کن خدایانگهدارمان باش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیز من خدا همیشه رحم میکنه این بنده خداست ک رحم نداره

      • بی نام

        الهی آمین....

    • بدون نام

      آماده زلزله بالای 7 ریشتر باشید !

      پاسخ ها

      • منصف

        ... به تو و خانوادت حرومزاده زلزله ۸ ریشتری میاد اما فقط توی زنا اده رو بدرک
        واصل میکنه

      • بدون نام

        ایول منصف خوب گفتی
        منم دیگه از دستش شاکی شده بودم
        دمت گرم که حق مطلب را ادا کردی
        خدا یارت

    • بدون نام

      خدایا خودت بخاطر مردم خوب ومومن به همه ی مردم ایران کمک کن وببخش

    • بدون نام

      گناه ما چیه تو این تهران خراب شده بدنیا اومدیم

    • بدون نام

      ماشالله همه اینجا کارشناسن نظرات و که میخونی میفهمی ۸۰ میلیون کارشناس هست.اینا همه ش احتمال ه علم هنوز قدش به این چیزا نمیرسه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الله اعلم

      • بدون نام

        انقدر خودتون و بزنید به نفهمی که زلزله ۷ ریشتری بفهموندتون

      • بدون نام

        مثلا اگه ما خودمون و به نفهم نزنیم کاری از دستمون بر میاد تهران میتونیم از نو بسازیم یا میتونیم جایی بغیر از تهران زندگی کنیم شما که خودت و به نفهم نزدی دقیقا داری چه کار مفیدی انجام میدی استاد

    • ai..n

      نترسید فقط احتمالش وجود داره مردم رو نترسونید انشاالله که بخیر میگذره

    • محمد

      لطفا خفه شید!!!

    • محمد

      یا مکه مکرمه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یا مدینه منوره

    • بدون نام

      این جمعیتی که تو تهران جمع شدند کل کشور را دارند استثمار می کنند راستش بدم نمیاد این مرکز فساد از هم بپاشه تا بقیه ایران یه نفس بکشند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        متاسفانه حرفت حقیقته همه امکانات و ...میره تهران در حالیکه خوزستان آب نداره سیستان گاز نداره و....

      • به ۱۵:۰۲

        ایشاالله نابودی تو و امثالت

      • بدون نام

        تو خودت فاسدی که این چنین لقبی به تهرانی ها میدی برو خودت را معالجه کن ای بی خرد و ای بی ایمان خدا نشناس که ازترس از همین حالا زرد کرده ای.

      • بدون نام

        بعد این موضوع چه ارتباطی به مردم تهران داره؟ سیاست کشورداری و مردم تهران تعیین کردن چه قدر حرفت از روی کمبود و عقده است

      • بدون نام

        اره همه امکانات برای ماست تازه مدرسه پسرم تخته گچی زدن تازه دارم اسفالت کوچه رو درست میکنن اره ما همه امکانات رو داریم تازه منطقه ۵ایم

      • بدون نام

        مطمئن باش هیچی گیرت نمیاد

    • مهربون

      پردیس و بومهن،نابود میشه،خانه های تعاونی ساز تقلبی.
      گسل مشا بدجور فعال شده
      خدا لعنت کنه شهرداری پردیس رو که به خونه های تقلبی پردیس پایان کار داد برای فروش.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زلزله بالای ۷ ریشتری سرپل ذهاب کرمانشاه اومد ۴۰۰ نفر بیشتر کشته نشدن یعنی خونه های تهران مقاومت خونه های سر پل ذهابم ‌نداره ؟

    • بدون نام

      متاسفم که برای هم وطناتون آرزوی مرگ میکنید.
      خیلی تاثر برانگیزه که فکر میکنید همه ی مردم یک شهر دیگه حقتون رو خوردند.وقتی برای همه آرزوی مرگ میکنید یعنی آرزوی مرگ یک نوزاد،یک کودک رو هم دارید یا از بین رفتن پدر و مادرهاشون.کاملا مشخصه چرا ایران جهان سومه و پیشرفت نمیکنه.همیشه تهران به شهرهای دیگه که زلزله میاد کمک میکنه.براشون دعا میکنیم.کاش مهربان تر بودید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جدیشون نگیر
        از تیمارستان پیام میزارن
        خخخ

      • بدون نام

        دقیقا بعضا ها با چنان عقده ای درمورد تهران حرف میزنن که انگار مقصر کمبود امکانات تو جاهای کشور تقصیر ماست

      • بدون نام

        واقعا

      • بدون نام

        همدردیتون و تو سیل لرستان و کرونای گیلان و بی آبی خوزستان دیدیم

      • فرن نوروزی

        دقیقا.خداوند به تمام مردم سرزمینم سلامتی بده

      • بدون نام

        همین غربتی ها بودند که در زمان پهلوی ملعون مقبور (که خود ناکثش هم جزو غربتی ها بود) عین یاجوج و ماجوج ریختند در تهران و الان چهل ساله که مملکت را کامل قبضه کرده اند و با کارهای سفیهانه و جنون آمیزشان مملکت را بی آبرو کرده اند و به لجن کشیده اند. حالا فک و فامیلاشون هم طلبکار شده اند.

      • دنیا

        دقیقا مابخودمون تو حرفامونم زحم نداریم

      • بدون نام

        عادت کردیم داداش.
        حرف آمریکا که می‌شه می‌گن نگید مرگ بر فلان. ولی برای هموطنشون آرزوی مرگ می‌کنن... واعظ بی عمل هستن

      • بدون نام

        نگران نباش زلزله ۷ ریشتری تهران بیاد ما هم کمکتون میکنیم و براتون دعا میکنیم صمنا اینا رو به کسی بگو که نشناسدتون تو این سالها جز تحقیر و توهین چیزی ازتون ندیدیم فقطم واگذارتون کردیم به خدا دیگه خودش جوابتون و بده

    • بدون نام

      هرچی که قراره اتفاق بیفته میفته فقط او میداند

    • پسر بختیاری

      خداوندا مواظب هموطنانم باش با اینکه از تهران دل خوشی ندارم ولی عاشق ایرانمم

    • sam

      پوسته زمین همیشه در حال حرکت هست و جابجایی پوسته زمین زلزله رو به همراه داره

    • بدون نام

      در سالهای ۱۶۶۵ و ۱۸۳۰ مگه دستگاه زلزله سنج بوده میزان ریشتر زلزله ها تشخیص بده؟؟؟!!!!!

    • بدون نام

      هرچی بیشتر ترس توی دل این ملت ناجنس بیفته بهتره. تهرانی و غیر تهرانی هم نداره.

    • بدون نام

      الدار یبقی مع الکفر ولا یبقی مع الظلم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج