جاباما
۹۹۹۹۷۰
۲۸ نظر
۵۵۹۲
۲۸ نظر
۵۵۹۲
پ

بهترین آثار سینمای ایران، فقط در یک دقیقه

دیدن این ویدئو شاید کمتر از یک دقیقه وقتتان را می‌گیرد، کار زیبایی ساخته شاهین سپهری، که بخشی از بهترین‌های سینمای ایران را کنار هم گذاشته و به همین بهانه می‌توان یک فهرست مطمئن از سینمای ایران پیشنهاد داد، دیدن هر کدام از این‌ها لذتی دارد که البته تاریخ انقضا هم ندارد، ما اینجا خیلی مختصر مروری هم داشتیم بر این آثار.

برترین‌ها: دیدن این ویدئو شاید کمتر از یک دقیقه وقتتان را می‌گیرد، کاری که بخشی از بهترین‌های سینمای ایران را کنار هم گذاشته و به همین بهانه می‌توان یک فهرست مطمئن از سینمای ایران پیشنهاد داد، دیدن هر کدام از این‌ها لذتی دارد که البته تاریخ انقضا هم ندارد، ما اینجا خیلی مختصر مروری هم داشتیم بر این آثار.

بهترین آثار سینمای ایران، فقط در یک دقیقه

بهترین‌های سینمای ایران به شرح زیر است:

ناصرالدین شاه آکتور سینما⁣

بهترین آثار سینمای ایران، فقط در یک دقیقه

ناصرالدین شاه آکتور سینما (با عنوان فرعی روزی روزگاری سینما) فیلمی به کارگردانی محسن مخملباف و بازیگری اکبر عبدی، مرتضی احمدی که در سال ۱۳۷۰ ساخته شد. فیلم در بستری طنز تاریخ سینمای ایران را روایت می‌کند.این فیلم در دهمین جشنواره فیلم فجر ۱۳۷۰ کاندیدای بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد.

گاو⁣

بهترین آثار سینمای ایران، فقط در یک دقیقه

گاو از فیلم‌های موج نوی سینمای ایران به کارگردانی داریوش مهرجویی و نویسندگی داریوش مهرجویی و غلامحسین ساعدی است که در سال ۱۳۴۸ ساخته شد. علی نصیریان، عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی و پرویز فنی‌زاده بازیگران اصلی فیلم هستند. گاو جز اولین فیلم‌های ایرانی بود که در غرب و اروپا مورد توجه و تحسین قرار گرفت. گاو جایزهٔ فیپرشی جشنواره فیلم ونیز ۱۹۷۱ را به دست آورد. فیلم گاو بر اساس داستان عزاداران بَیَل اثر غلامحسین ساعدی ساخته شده‌است.

قیصر⁣

بهترین آثار سینمای ایران، فقط در یک دقیقه

قِیصَر فیلمی به کارگردانی و نویسندگی مسعود کیمیایی، ساخته سال ۱۳۴۸ است و بازیگرانی چون بهروز وثوقی، ناصر ملک‌مطیعی، جمشید مشایخی، ایران دفتری، پوری بنایی، بهمن مفید، جلال پیشوائیان و شهرزاد در آن نقش‌ آفریده‌اند.این فیلم در پدید آوردن موجی نو در سینمای ایران نقش بسزایی داشته‌است. این فیلم در ۱۰ دی ۱۳۴۸ اکران شد.

مغول‌ها⁣

مغولها فیلمی به کارگردانی پرویز کیمیاوی و بازیگری فهیمه راستکار و آسد علی میرزا ساخته سال ۱۳۵۲ می‌باشد.

خشت و آیینه⁣

بهترین آثار سینمای ایران، فقط در یک دقیقه

خشت و آینه فیلمی است ایرانی ساخته ابراهیم گلستان که در سال ۱۳۴۳ در استودیو فیلم گلستان ساخته شده‌است. این فیلم در ۲۲ دی ۱۳۴۴ در سینما رادیوسیتی تهران اکران شد و سه هفته در آن سینما بر روی پرده بود

طبیعت بیجان⁣

طبیعت بی‌جان نام فیلمی سینمایی است که سهراب شهید ثالث در سال ۱۳۵۴ ساخت. نویسنده فیلمنامه فیلم نیز شهیدثالث بود و مدیریت فیلمبرداری آن را هوشنگ بهارلو برعهده داشت. این فیلم زندگی سوزنبان پیری که با همسرش در منطقه‌ای دورافتاده زندگی می‌کند را نمایش می‌دهد

سوته دلان⁣

بهترین آثار سینمای ایران، فقط در یک دقیقه

سوته‌دِلان فیلمی ایرانی محصول ۱۳۵۶ خورشیدی و به کارگردانی علی حاتمی است.

رگبار⁣

رگبار نخستین فیلمِ بلندِ بهرام بیضایی است که سال ۱۳۵۱ ساخته شد و بسیار ستایش شد، ولی از لحاظ تجاری چندان کامیاب نبود.

شب های روشن⁣

شب‌های روشن فیلمی است به‌کارگردانیِ فرزاد مؤتمن که فیلمنامهٔ آن را سعید عقیقی نوشته‌است فیلم‌نامهٔ این اثر برداشتی آزاد از داستانِ «شب‌های روشن» اثرِ داستایوفسکی است. مهدی احمدی و هانیه توسلی در این فیلم به‌ایفای نقش پرداخته‌اند.

درباره الی⁣

بهترین آثار سینمای ایران، فقط در یک دقیقه

دربارهٔ اِلی عنوان فیلمی سینمایی ساختهٔ اصغر فرهادی محصول سال ۱۳۸۷ ایران است.دربارهٔ الی پس از اکران و نمایش مورد ستایش منتقدان و مردم قرار گرفت. خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۰۹ به این فیلم اهدا شد. اصغر فرهادی در دربارهٔ الی از سبک رئالیسم پیروی کرد و باعث شد تا موج جدیدی در سینمای ایران رقم بخورد.

کلوز-آپ⁣

کلوزآپ یا نمای نزدیک فیلمی ایرانی در سبک درام و رئال ساختهٔ عباس کیارستمی محصول سال ۱۳۶۸ است. نکتهٔ جالب در مورد این فیلم این است که تمامی بازیگران در نقش اصلی خود بازی می‌کنند. به‌طور مثال سربازی که سبزیان را در فیلم دستگیر می‌کند همان سربازی است که واقعاً سبزیان را دستگیر کرده‌است. نمای نزدیک یک نمونهٔ موفق از سینمای مستند و رئال است که خط داستانی مشخصی را براساس واقعیت دنبال می‌کند. این فیلم باعث شناخت بیشتر جامعه غرب از سبک عباس کیارستمی شد و مورد توجه منتقدان قرار گرفت.

طلای سرخ⁣

طلای سرخ یک فیلم ایرانی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی جعفر پناهی و نویسندگی عباس کیارستمی است. این فیلم در سال ۱۳۸۲ ساخته شده‌است.[۱] این فیلم در سینماهای ایران به خاطر آنچه «تیره بودن» این فیلم گفته شد به نمایش در نیامد.

خواب سفید⁣

بهترین آثار سینمای ایران، فقط در یک دقیقه

خواب سفید فیلمی به کارگردانی حمید جبلی و محصول سال ۱۳۸۰ است. الیزابت امینی، حمید جبلی و صحرا کریمی در این فیلم بازی کرده‌اند.

دونده⁣

دونده فیلمی ایرانی به‌کارگردانی امیر نادری و محصول سال ۱۳۶۳ است. دونده اولین فیلم ایرانیِ ساخته‌شده پس از انقلاب ۱۳۵۷ است که توانست توجه جهانیان را به سینمای ایران جلب کند.

بچه های آسمان⁣

بهترین آثار سینمای ایران، فقط در یک دقیقه

بچه‌های آسمان فیلمی ایرانی به کارگردانی مجید مجیدی محصول ۱۳۷۵ است. این فیلم مورد تحسین منتقدان و جامعه قرار گرفت و باعث شناخت جامعه غرب از مجیدی شد. بچه‌های آسمان اولین فیلم ایرانی است که به عنوان پنج نامزد نهایی جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان در سال ۱۹۹۸ انتخاب شده بود و همچنین جایزه های معتبری از جمله جایزه فیپرشی جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال را به دست آورد.

خانه دوست کجاست⁣

خانهٔ دوست کجاست؟ فیلمی ایرانی به کارگردانی و نویسندگی عباس کیارستمی محصول سال ۱۳۶۵ است.

هامون⁣

بهترین آثار سینمای ایران، فقط در یک دقیقه

هامون نام فیلمی اجتماعی و سورئالیستی است که در سال ۱۳۶۸ به کارگردانی داریوش مهرجویی ساخته شد. از بازیگران معروف این فیلم می‌توان از خسرو شکیبایی، بیتا فرهی، عزت‌الله انتظامی، فتحعلی اویسی نام برد. این فیلم رنگی و ۱۲۰ دقیقه است.

جدایی نادر از سیمین⁣

جدایی نادر از سیمین فیلمی ایرانی در ژانر درام محصول سال ۱۳۸۹ است. این فیلم برندهٔ اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان ۲۰۱۲ گردید.

سگ کشی⁣

بهترین آثار سینمای ایران، فقط در یک دقیقه

سگ‌کُشی یک فیلمِ تریلر جنایی با مایه‌های نئو-نوآر ساختهٔ بهرام بیضایی به سال ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ است؛ که سال ۱۳۸۰ در سینماهای ایران به نمایش درآمد و پرفروش‌ترین فیلم سال شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا بیامرزد عباس کیارستمی
      اسطوره بودی و هستی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقت کردین چقدر فیلمهای ایران قبل انقلاب خوب بودن

      • بدون نام

        دقیقا.حس و حال و هوای خیلی خیلی باحالی داشتن.چون مردم خوش بودن

      • بدون نام

        بسیار فیلم های هنری وباارزش در ایران ساخته شده...چرا فقط تعدادی محدود ،نام برده شده...
        آرامش در حضور دیگران،،باشو غریبه کوچک،پستچی،اجاره نشینها،حسن کچل،سرایدار،وووو

      • بدون نام

        اشتباه مثبت دارم

      • بدون نام

        اره عالی هستند 12:01 نمونش کلک نزن خوشگله ، اوس کریم نوکرتیم، پاشنه طلا، مهدی مشکی و شلوارک داغ،خوشگلا عوضی گرفتین، بزن بریم دزدی و ... عزیزم حداقل یک خرده فیلم های اون موقع رو ببین بعد اظهار نظر کن یا حداقل از یک نفر که به تاریخ سینمای ایران آشناست مشورت بخواه.فیلم های اون موقع اکثرا مبتذل بودند همونطور که فیلم های الانم غالبا مبتذل هستند

    • بدون نام

      هامون باشو قیصر ممل امریکایی همسفر ماه عسل سوته دلان طوقی عالی اند

      پاسخ ها

      • بی نام

        اتفاقا فیلم های قبل از انقلاب همه اب گوشتی ومزخرف بودند

      • بدون نام

        فریاد زیر آب و مادر

      • بدون نام

        نه الان دل و مانکن و معمای شاه و سرباز و ..... خوبن!!!!

      • بدون نام

        هامون فیلم خاصیه، باشو... فیلم خوبیه، ممل امریکایی و همسفر و ماه عسل مبتذل هستند، سوته دلان متوسطه، طوقی هم فیلم خوبیه

    • بدون نام

      بچه های آسمان مجیدی چرته زمانی که میگفتن سیاه نمایی یعنی این فیلم نه فیلم های مستقل جشنواره ای دیگه جالبه همونا که برچسب سیاه نمایی میزدن به فیلما الان شدن رفیق همکار مجیدی

    • بدون نام

      جای سوسن تسلیمی گلشیفته خالی در سینمای الان

      پاسخ ها

      • پرویز

        بازی فراموش نشدنی سوسن تسلیمی در فیلم مادیان غیر قابل انکار است . فیلم های نظیر گوزن ها قیصر تنگسیر جرقه های اول تغییر نگرش به سینمای ایران بود فعلا که سینمای ایران مخصوصا در دهه ۹۰ شده تجاری و آشغال

    • بدون نام

      فقط درباره الی. بهترین اثر اصغر فرهادی

    • بدون نام

      اکثرفیلمها قبل ازده هفتاد است، این نشان دهند این است که فشاربرسینماگران زیاد شد واکثرفیلمها سفارشی وکنترل وآبکی وبی محتوا شد..

    • بدون نام

      اول گوزن ها
      دوم قیصر
      سوم طوقی
      چهارم داش اکل
      پنجم سوته دلان
      ششم غلام ڗاندارم
      هفتم تنگسیر
      هشتم میعادگاه خشم
      نهم بت
      دهم سلطان قلبها
      بنظر من هرکس این ده فیلمو ندیده نصف عمرش فنا رفته حتما ببیند.

      پاسخ ها

      • آرش

        غلام ژاندارم و میعادگاه خشم و ندیدم ولی باقیشونو که دیدم واقعا با نظرت موافقم

      • داود.....تبریز اوشاغی

        بنده ۹۹ درصد فیلمهای قدیمی رو دیدم......
        و همشو دارم.......بیادگار نگه داشته ام......

    • بدون نام

      یعنی از سال ۸۰ به بعد فیلم بدرد بخور ساخته نشده ؟! من هم همین عقیده رو دارم

    • حسام

      فیلم هایی مثل ناصرالدین شاه، طوقی، رگبار ، سوته دالان و بچه های اسمان فیلم های خوبی هستند اما نه آن قدر که در بین ده فیلم برتر باشند. می شد فیلم های خیلی بهتری هم در این لیست قرار داد مثل ناخدا خورشید (تقوایی)، اجاره نشین ها، سارا، بانو (مهرجویی)، چریکه تارا و مرگ یزدگرد (بیضایی) خط قرمز و سرب (کیمیایی) آژانس شیشه ای و به رنگ ارغوان (حاتمی کیا) و چند تا از فیلم های دهه اخیر مثل سنتوری، ابد و یک روز و شبی که ماه کامل شد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ناخدا خورشید فیلم خوبی نیست، اجاره نشین ها و بانو بد نیستند ولی سارا خوب نیست، جفت فیلم های بیضایی که گفتی خوبند، خط قرمز بد نیست ولی سرب به نظر من که کلیمی الاصل هستم فیلم خوبی نیست،آژانس شیشه ای خوبه ولی به رنگ ارغوان فیلم خامیه، سنتوری و شبی که ماه کامل شد هم خوب نیستند، اگر علاقه دارید میتونم دلایل خودم رو هم بگم

    • بدون نام

      من هنوز برام سواله چرا دوتا فیلم شبی که ماه کامل شد و مغزهای کوچک زنگ زده رو نامزد اسکار نکردن.شما انصافا ازین دوتا فیلم بهتر تو ایران دیدی؟یا حتی فیلم درخونگاه

    • کرونا مدل ۵۷

      جای فیلم تنگسیر خالیه .

    • رامین

      استاد کندو په کوششش قیصرام اره ولی کندو یه چی دیگه اس

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بهترین فیلم گله هست، هرچند به نظر برخی مبتذل هست

    • بدون نام

      سوته دلان خیلی قشنگه

    • علی

      آژانس شیشه ای چی؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج