۱۰۰۱۰۴۲
۱۹ نظر
۵۰۰۶
۱۹ نظر
۵۰۰۶
پ

صد‌ها پرونده مشابه پرونده رومینا در کشور!

عضو کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: قاضی که شرایط رومینا را دیده در حالی که نباید دختر را به خانواده تحویل می‌داد،‌ دختر را تحویل خانواده داده است، این افراد هستند که باید آموزش لازم را ببینند؛ به نظر می‌رسد در این گونه پرونده‌ها باید روانشناس و جامعه شناس کیفری حضور داشته باشد تا تصمیم عاقلانه گرفته شود، نتیجه تصمیم قضایی صرف، همین می‌شود که در این پرونده شاهد بودیم.

خبرگزاری ایلنا: عضو کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: قاضی که شرایط رومینا را دیده در حالی که نباید دختر را به خانواده تحویل می‌داد،‌ دختر را تحویل خانواده داده است، این افراد هستند که باید آموزش لازم را ببینند؛ به نظر می‌رسد در این گونه پرونده‌ها باید روانشناس و جامعه شناس کیفری حضور داشته باشد تا تصمیم عاقلانه گرفته شود، نتیجه تصمیم قضایی صرف، همین می‌شود که در این پرونده شاهد بودیم.

سید محمود علیزاده طباطبایی، عضو کانون وکلای دادگستری مرکز در گفتگویی در خصوص قتل رومینا اشرفی و عوامل بروز این‌گونه جرائم، اظهار کرد: قانون حمایت از حقوق کودکان در سال ۱۳۸۱ تصویب شده است که این قانون قانون نامناسبی است، یعنی طبق این قانون هرگونه صدمه و اذیت و آزار و شکنجه جسمی و روحی کودکان و نادیده‌گرفتن عمدی سلامت و بهداشت روانی و جسمی کودک ممنوع است و جریمه فرد مرتکب، یک روز تا شش ماه حبس و یا از ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان جزای‌نقدی در نظر گرفته شده که بسیار ناچیز است.

وی افزود: به نظر من در ارتباط با حقوق کودکان، بیشترین مشکل ما مشکل فرهنگی است و این مشکلات فرهنگی باید حل شود و این موضوعات با وضع قانون حل نمی‌شود، بلکه با آموزش‌های فرهنگی باید از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری کرد.

علیزاده طباطبایی اضافه کرد: بهزیستی امکانات لازم را برای نگهداری از کودکانی که در خانواده مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند، ندارد و آسایشگاه‌های کودکان نیز وضعیت مناسبی ندارد؛ همچنین در حال حاضر کودکان بی‌سرپرست بسیاری در کشور داریم که وضعیت مناسبی ندارند و در اختیار باندهایی هستند که انواع و اقسام سوءاستفاده‌ها از آنها می‌شود.

وی با بیان اینکه از آنجایی که چنین جرم‌هایی عمومی است، مدعی‌العموم باید ورود کند، گفت: زمانی که من عضو شورای شهر بودم، شاهد این موضوع بودم که باندهای وحشتناکی بودند که کودکان کار را سازماندهی می‌کردند که مدعی‌العموم باید مدعی این کودکان باشد. یا کودکانی که خانواده‌های معتادی دارند و در وضعیت مناسبی قرار ندارند و قانونی هم برای حمایت از این‌ها نیست و یک سازمان حمایتی که بتواند همه این‌ها را تحت پوشش قرار دهد، نداریم.

این وکیل پایه یک دادگستری به تکلیف قانونی بهزیستی در این خصوص اشاره کرد و افزود: بهزیستی چنین تکلیفی دارد اما بودجه، امکانات، پرسنل و آسایشگاه کافی در اختیار ندارد که بتواند چند ده هزار کودک و نوجوان بی‌سرپرست یا بدسرپرست را تحت پوشش قرار دهد.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد باید سازمان‌های مردم نهاد فعال شوند، اگر ما همه چیز را از حکومت نخواهیم و این امور به عهده مردم گذاشته شود، بهتر نتیجه خواهد داد.

این وکیل دادگستری به رسانه‌ای شدن پرونده رومینا اشرفی اشاره کرد و گفت: ما در کشور ده‌ها و صدها مورد مشابه پرونده رومینا اشرفی داریم که رسانه‌ای نمی‌شود و به نظر من در این زمینه خلأ قانونی نداریم بلکه بیشتر خلأ فرهنگی است.

علیزاده طباطبایی بیان کرد: مجازات راه حل نیست و ما در این موارد باید پیشگیری کنیم، یک تعصب سنتی وجود دارد، از طرف دیگر با فضای مجازی، دخترها دچار بلوغ زودرس شده‌اند، دختر وقتی در خانه و خانواده محبت نمی‌بیند، در جامعه به دنبال محبت است و در جامعه نیز از مردها محبت دروغین می‌گیرد، قانون از این دختران آسیب‌دیده حمایت می‌کند اما مجازات مجرمان نمی‌تواند در این مورد بازدارنده باشد، حتی مجازات اعدام نیز برای این پرونده‌ها بازدارنده نیست.

وی گفت: متأسفانه قانون ما برای پدر قصاص پیش‌بینی نکرده ضمن اینکه به نظر من مجازات اعدام اثر بازدارندگی ندارد. قاضی که شرایط را دید، در حالی که نباید دختر را به خانواده تحویل می‌داد،‌ دختر را به خانواده تحویل داده است، این افراد هستند که باید آموزش لازم را ببینند؛ بنابراین به نظر می‌رسد در اینگونه پرونده‌ها باید روانشناس و جامعه‌شناس کیفری حضور داشته باشد تا تصمیم عاقلانه گرفته شود، نتیجه تصمیم قضایی صرف، همین فاجعه می‌شود که در این پرونده شاهد بودیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مگه قاضی ما کیا هستن.این آخوندا که میرن حوضه بعد یه مدتی میشن قاضی.بیشتر دادگاههای ما فاسدن.هیچ حقی رو نمیتونی با پارتی و باندبازی بدست بیاری.اگه بخوای از راه قانون حقتو بگیری باید کلی هزینه کنی.ادم نمیدونه کجا باید شکایتشوببره

      پاسخ ها

      • سامان

        دقیقا همینه و خود من به ناحق در دادگاه به جرم هک محکوم شدم و مبلغی حدود ۴۰ میلیون در ماه بعد باید بدم.

      • A

        کاملا حق باشماست.
        موقع دادرسی شاهد ومدرک میخوان.
        وقتی طرف روکشتن. تاز میان پیگیر کشتن طرف میشن.به ادم زنده که کلی مشکل داره هییچ اهمیتی نمیدن

      • بدون نام

        ملعون چراقضاوت بی خودمکنی اکثرقاضی اساتید دانشگاه هست

      • بابک خرمدین

        درسته

      • بدون نام

        واسه همین یه زن بره بگه شوهرم خیانت کرده
        میگن مرد میتونه جرم نیست
        ولی برعکسش جرمه

    • بدون نام

      برای منحرف کردن افکار مردم از اقتصاد و بیکاری و مشکلات اینا رو برجسته میکنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت

    • بدون نام

      اگر مجازات اعدام بود اون موقع پدر نامحترم رومینا وقتی می‌فهمید مجازات اعدام داره قتل دخترش میرفت از راه محبت و پدری کردن مشکل را حل می‌کرد

      پاسخ ها

      • ماوشما

        به همین خیال باش آنوقت بابی غیرتی چه کند؟

      • بدون نام

        پدرش اگه پدر بود ازهمون یچگی با دخترش درست رفتار میکرد بامهر و محبت بجای تعصب بیجا و سختگیری و محدودیت زیاد که همیشه نتیجه عکس میده.
        باهاش دوست و رفیق خوبی بود راهنمائیش میکرد دختر به سن بلوغ میرسید وقتی پدرش رو دوست خوب میدید و پدری مهربون باهاش درد و دل میکرد حرفهاش رو باهاش درمیون میزاشت نمیرفت با پسری همسن باباش دوست بشه یا به فکر فرار باشه ایراد از پدره بوده نتونسته دخترش رو درست تربیت کنه

    • بدون نام

      بله موارد زیادی این شکلی هست منتها انقدر برجسته نمیشه این قتل چون تو گیلان اتفاق افتاد برجسته اش کردن ...

    • عبدالرحمن

      استغفرالله این فرمایشات چیه می فرمائید؟ واقعیت اینه که ما جای غیرت و بی غیرتی رو سالهاست عوض کرده ایم!

    • بدون نام

      پس تا ابد باید شاهد قتل، تجاوز، و شکنجه کودکان بدبخت و بی پناه باشیم. ...

    • بدون نام

      دنیا پر از اینجور پرونده هاست بی خیال ..نه اولیشه و نه آخریش خواهد بود .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دنیا پر نیست ایران و چند تا کشور محدود عقب افتاده توی دنیا هستند که از این موارد دارند. بیخود دنیا رو قاطی بدبختی خودمون نکنیم

    • س.ا

      بهتره زودتر قوانین رو اصلاح کنید،تا بیش از این به وحشیگری و بی فرهنگی تو کل دنیا زبانزد نشویم.وقتی قانون حمایت نباشد هر کسی این اجازه رو به خودش میده که به هر موجودی صدمه بزنه.

      پاسخ ها

      • بی نام

        ول کنید بابا مرد دیگه تمام فکر زندها باشید

    • م ع س

      من دراین وضیت دیگه صحبتی ندارم...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج