۱۰۰۱۴۶۴
۱۹ نظر
۵۱۱۶
۱۹ نظر
۵۱۱۶
پ

درباره عالیجناب واکمن؛ تهِ پرستیژ ما دهه شصتی‌ها

روزهای گذشته و مرورش فقط یک امر خاطره‌انگیز نیست. گاه محصولات فضای تکنولوژی روند زندگی مردم جهان را نه فقط در سطح، بلکه در عمق، تغییر می‌دهند، سونی یا «واکمن» یکی از آن بزنگاه‌ها را ساخت و این مطلب که بخش‌هایی از آن را از «کالا سودا» برداشتیم در وصف همین ماجراست.

برترین‌ها: روزهای گذشته و مرورش فقط یک امر خاطره‌انگیز نیست. گاه محصولات فضای تکنولوژی روند زندگی مردم جهان را نه فقط در سطح، بلکه در عمق، تغییر می‌دهند، سونی یا «واکمن» یکی از آن بزنگاه‌ها را ساخت و این مطلب که بخش‌هایی از آن را از «کالا سودا» برداشتیم در وصف همین ماجراست.

واکمن سونی و نوار کاست، سرگرمی نوستالژیک ظهر‌های گرم تابستان بسیاری از بچه‌های دهه 60 و 70(خورشیدی) است که آن روز‌ها سرگرمی تکنولوژیکی جز آتاری و یا در موارد محدودی ویدئو‌های VHS نداشتند. اکنون 41سال از آن روز‌ها گذشته و واکمن سونی 41 ساله شده است.

دلایل محبوبیت واکمن سونی چه بود؟

اول جولای 1979(همان سالی که در ایران انقلاب شد!) تاریخی بود که سونی اولین واکمن مدل TPS-L۲ را به عنوان Soundabout مشهور بود عرضه کرد و طولی نکشید که این واکمن به فروش مجدد رسید. این واکمن اصلی اولین دستگاه پخش قابل حمل نبود، اما اولین دستگاهی بود که عملیات ضبط کردن را انجام نمی‌داد. ضبط کننده‌های کاستی قابل حمل اغلب توسط خبرنگاران استفاده می‌شود؛ اما این واکمن با سازگاری با هدفون‌های سبک وزن جدید به طور خاص برای موسیقی طراحی شده بود و در نهایت توانست دنیا را تغییر دهد. پیش از این رادیو‌های کوچک و قابل حمل ترانزیستوری به بازار آمده بودند، اما با عرضه واکمن بود که افراد امکان یافتند برای اولین بار محتوایی که دوست دارند به آن گوش دهند را خودشان انتخاب کنند.

درباره عالیجناب واکمن؛ تهِ پرستیژ ما دهه شصتی‌ها

مشخصات اولین واکمن سونی

طبق گفته نیویورک تایمز، اولین نسخه واکمن حدود یک پوند وزن(حدود ۴۵۰ گرم) و حدود ۲۰۰ دلار(به قیمت امروز، البته گران می‌شود!) قیمت داشت. این واکمن دارای دو جک هدفون و یک دکمه بود که دو نفری از طریق هدفون به یک موسیقی گوش می‌دادند، می‌توانستند در حین گوش دادن به هدفون با یکدیگر صحبت کنند و یا با یک میکروفون آواز بخوانند.

تجربه اجتماعی با دیگران حین گوش کردن آهنگ

این اساسا آخرین باری بود که هر کسی نگران این بود که حین گوش دادن به موسیقی در هدفون، تجربه صحبت در دنیای خارج را از دست می‌دهد، می‌توانید یک تجربه اجتماعی داشته باشد. بعد‌ها و با گسترش استفاده از سی دی در سال‌های ۲۰۰۰ میلادی، واکمن‌ها به جای نوارکاست قادر به پخش سی دی و مشهور به CDMan بودند و میلیون‌ها دستگاه از آن‌ها در سراسر جهان به فروش رفت. اکنون ۴۱ سال از ساخت این دستگاه می‌گذرد و کم کم به تاریخ پیوسته است.

واکمن این اجازه را داد که افراد در خلوت خود نیز موسیقی گوش کنند و موسیقی را به بخشی از زندگی شخصی خود تبدیل کنند. این یک اختراع تحولگرایانه است که به بخشی از فرهنگ ما تبدیل شده است، از آن دست اختراعات که در گسترش اگزیستانسیالیسم یا همان فردیت‌گرایی تاثیر زیادی داشت، اختراعاتِ سبک زندگی عوض کن!

درباره عالیجناب واکمن؛ تهِ پرستیژ ما دهه شصتی‌ها

منبع: kalasoda

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پنجاه و هشتی

      باز هم شصتیها و مصادره کردن تمام امور و اتفاقها و اشیاء!!در دوره ای که اینها زندگی می کردند انسان دیگری وجود نداشته.فقط این تحفه ها به تعداد انبوه تولید شده بودند.هه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیز منظور از دهه شصت نه اینکه حتما تو اون دهه دنیا اومده باشی خود شما هم تو دهه شصت رشد و نمو پیدا کردی خودشو ناراحت نکن

      • بدون نام

        دمت گرم
        ضمن اینکه بیشتر مصادره هایی که به نام دهه شصت انجام میشه، عزیزانمون نونهالان باغ زندگی بودن و گروه سنی زیر ۶ سال بودن

      • بدون نام

        .... خیلی دلت میخواست دو سال دیرتر بدنیا می اومدی آره؟ درکت میکنم دست خودتم نیست خدا خودش بدادت برسه

    • بدون نام

      بالاخره ما نفهمیدیم شما سوختید یا نسلی پیشرو بودید.سخت بهتون گذاشته یا یادش بخیر دهه شصت!!!گذسته ما رو مصادره نکن شستی!

    • بدون نام

      واکمن در 1979 تولید شده و در ایران ده سال ازش استفاده نشده تا شستیها بزرگ بشن و قادر به استفاده باشند.همه چیز برای شستی ایجاد شده.هفتادیها اینقدر ننر نشدند که شما تولیدات انبوه دهه شصت:)

      پاسخ ها

      • آرمان

        حرص نخور ...

    • بدون نام

      یادش بخیر

    • نفری

      ای گفتی بابام یکی داره خرابه هزاران حیف (:

    • بدون نام

      زمان ما رادیو سینگ او رینگ مد بود! که به مچ دست آویزون میشد!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واكمن يكي از اولين نشانه هاي تظاهر به تجدد و حتي تا حدي تظاهر به تمكن مالي بود. اون زمانها جواني كه شلوار جين و هدفون داشت قطعا توسط نيروي محترم انتظامي مورد عنايت قرار ميگرفت! همون تظاهر به پولداري ديگه الان تبديل شده به جراحي هاي بي سر و ته دماغ و گونه و صورت و بقيه جاهاي بدن كه با وجود اينكه واضحا ميدونن زشت تر ميشن صرفا به دليل اينكه بگن "پولشو داشتم كه انجام بدم پس من بچه پولدارم" تن به هر جراحي بي ربط و غيرضروري ميدن.

    • ابوالفضل

      یادش بخیر .. اهنگ شادمهر البوم دهاتی.

      پاسخ ها

      • امین

        وای آره یادش بخیر
        ما دهه شصستی ها چقدر خاطرات مشترک داریم

      • جمالمبو

        نویسنده محترم بفرمایند در کجا و از چه وقتی "اگزیستانسیالیسم" مترادف با "فردیت گرائی"شده که بقیه خبر ندارند؟!!!!...البته شاید سواد امثال ما قدیمیها از دنیا عقب مونده باشه! بهر حال به یک توضیح کوچولو شاید بیرزه ! چه معلوم شایدم نه!!

    • setareh

      یاد سریال 13 دلیل برای اینکه افتادم ..

    • رضا

      من موندم چرا همه خاطرات ما دهه پنجاهی ها (که الان همسن و هم نسل عادل فردوسی پور و رامبد جوان هستند) را به نام دهه شصتی ها سند بزنید . دهه پنجاهیا خیلی مظلوم واقع شدند . یکی مثل حسن ریوندی میاد هرچی ما خاطره داریم رو میگه دهه 60 ها .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دهه پنجاه خوشی زیاد داشتن.البته اواخرش نه.و دهه شصت .البته اواخرش مثل دهه هفتادن

    • بدون نام

      این پنجاهیها با 40،50سال سن واقعا اینقد بچه ن؟؟؟؟؟؟این بحثای مسخره چیه.خب بیا افتخارش براشماها:))))))خجالت از سنشون نمیکشن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فدایی داری

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج