۱۰۰۱۴۸۶
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

۱۰ چالش لیگ برتر فوتبال ایران پس از بازگشایی

از آخرین روزهای خرداد، چالش های فوتبالی جای حواشی اطراف این ورزش را خواهند گرفت و دوباره این بازیکنان و مربیان خواهند بود که سرنوشت لیگ برتر را رقم خواهند زد.

ورزش سه: قرار است لیگ برتر فوتبال ایران از روز ۲۹ اردیبهشت آغاز شود و در اولین گام بازی معوقه استقلال و فولاد در استادیوم فولاد آرنا به انجام خواهد رسید. این نخستین بازی رسمی فوتبال در ایران از آغاز سال ۱۳۹۹ خواهد بود و به سه ماه تعطیلی ورزش در ایران و حواشی پردامنه آن خاتمه خواهد داد و البته دور جدیدی از چالش ها را به وجود آورد. چالش هایی که البته بیشتر آن ها فوتبالی خواهند بود و در سرنوشت بازیکنان، مربیان و مدیران شاغل در لیگ برتر تاثیر خواهد گذاشت.

اینجا ۱۰ چالش تیم های لیگ برتری بعد از آغاز مسابقات را بررسی خواهیم کرد؛ اگرچه که می‌توان فهرستی بسیار طولانی تر از این را هم تهیه کرد:

1. سیدجلال علیه خداحافظی

سیدجلال حسینی همچنان در ۳۸ سالگی جزو بهترین مدافعان فوتبال ایران به حساب می‌آید. او به عنوان کاپیتان پرسپولیس در این سال ها ۷ جام قهرمانی را بالای سر برد و حالا امیدوار است در هفته های آتی هشتمین قهرمانی‌اش در لیگ برتر را هم کسب کند. اما یکی از نگرانی های طرفداران پرسپولیس درباره سیدجلال، خداحافظی وی از میادین است که اجتناب ناپذیر بوده و به هر حال روزی رقم خواهد خورد اما هواداران سرخپوش امیدوارند که این اتفاق حداقل در پایان فصل جاری رخ ندهد. در ۲۱ بازی این فصل سیدجلال در بیش از نصف مسابقات فیکس بود و همچنان نقشی کلیدی در تیم پرسپولیس دارد.

۱۰ چالش لیگ برتر فوتبال ایران پس از بازگشایی

۲. سپاهان و حفظ رکورد تعداد قهرمانی

از لیگ نهم تاکنون هیچ تیمی بیش از سپاهان قهرمان لیگ برتر نشده است. سپاهانی ها در لیگ نهم، دهم و یازدهم فاتح رقابت های لیگ برتر تا شمار قهرمانی های خود را به عدد 4 برسانند، سپس در لیگ چهاردهم نیز یک قهرمانی به دست آوردند تا با 5 جام، پرافتخارترین تیم لیگ برتر باشند. اما حالا پرسپولیس به این تعداد قهرمانی لیگ برتری رسیده و اگر اختلاف 10 امتیازی را از دست ندهد، بعد از 10 سال از سپاهان پیشی خواهد گرفت؛ آیا قلعه نویی و شاگردانش می‌توانند مانع از این اتفاق شوند؟

۳. کفش طلا اندازه پای کدام مهاجم؟

سه سال متوالی گلزنانی از پرسپولیس کفش طلا را به دست آوردند و فصل گذشته نیز کی‌روش استنلی و لوسیانو پریرا این عنوان را کسب کردند. در فصل جاری اما نه طارمی و علیپور و نه مهاجمان برزیلی بلکه دو بازیکن جدید در رده نخست گلزنان قرار گرفته‌اند. شهریار مغانلو و عیسی آل کثیر بعد از گذشت یک سوم از لیگ نوزدهم با 10 گل در صدر جدول هستند اما قائدی، ترابی، دیاباته، مطهری، علیپور و... تهدید جدی برای مهاجمان تیم پیکان و صنعت نفت هستند.

۱۰ چالش لیگ برتر فوتبال ایران پس از بازگشایی

4. ساکت و پروژه بازگشت تراکتور به آسیا

بعد از این که تراکتور با هدایت امیر قلعه نویی توانست جواز حضور در لیگ قهرمانان ۲۰۱۶ را کسب کند، تی تی ها دیگر هرگز به لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا نکردند و حالا امیدوارند به این طلسم پنج ساله خاتمه دهند. فصل گذشته زنوزی تلاش کرد تا با مربیان نامدار خارجی به موفقیت برسد و این فصل هم سکان هدایت تیمش را به مصطفی دنیزلی سپرد ولی در نهایت این ساکت الهامی است که در اولین تجربه سرمربیگری، سرخ های آذربایجان را به سمت ACL ۲۰۲۱ هدایت می‌کند. بدون تردید اگر تراکتور این فصل هم سهمیه نگیرد، طرفداران اعتراض های صریح تر و روشن تری را مطرح خواهند کرد.

5. عبدالله ویسی؛ از مرد قهرمان تا منجی سقوط

کمتر کسی فکرش را می‌کرد که عبدالله ویسی با استقلال خوزستان به عنوان قهرمانی در لیگ برتر برسد اما تیم جوان و کم ادعای او بالاتر از پرسپولیسِ برانکو لیگ پانزدهم را فتح کرد. بعد از آن ویسی به سپاهان رفت تا روزهای خوب را ادامه دهد ولی این اتفاق رخ نداد و حالا گذر این مربی ۴۹ ساله به پایتخت افتاده و وظیفه بقای پیکان را بر دوش دارد. تیم او اکنون با فاصله ۴ امتیاز تا منطقه سبز، در قعر جدول جای گرفته و باید دید آیا ویسی می‌تواند پیکان را در لیگ حفظ کند یا نه؟

۱۰ چالش لیگ برتر فوتبال ایران پس از بازگشایی

۶. گلر ۴۰ ساله بیخیال دروازه نمی‌شود!

سیدمهدی رحمتی دروازه بان سابق تیم ملی ایران که 77 بازی ملی در کارنامه دارد، این فصل در تیم شهرخودرو حضور داشته و عملکرد خوبی را با این تیم ثبت کرده است. او که بعد از ترک استقلال با پیشنهادات زیادی مواجه بود، حالا در فضای آرام و کم حاشیه خراسان شرایط مطلوبی دارد و امیدوار است که با این تیم به سهمیه لیگ قهرمانان آسیا نیز برسد. او اگر در پایان فصل از فوتبال خداحافظی نکند که بعید هم هست این اتفاق رخ دهد، در لیگ بیستم به عنوان گلری 40 ساله به میدان خواهد رفت و رکورددار خواهد شد. سیدمهدی رحمتی از سال 1379 یعنی 20 سال پیش در سطح اول فوتبال ایران حضور دارد.

۱۰ چالش لیگ برتر فوتبال ایران پس از بازگشایی

7. دو سه مدعی سهمیه نمی‌گیرند!

فوتبال ایران در حالی از سر گرفته خواهد شد که سهمیه ۲+۲ برای لیگ قهرمانان آسیا برقرار است؛ سه تیم از لیگ برتر به همراه قهرمان جام حذفی. این در حالی است که پرسپولیس، سپاهان، استقلال، تراکتور، شهرخودرو و فولاد به عنوان مدعیان قهرمانی به حساب می‌آیند و حالا ممکن است دو سه تیم از این جمع نتوانند سهمیه بگیرند. اگر نفت مسجدسلیمان در جام حذفی قهرمان شود، سه تیم بالایی لیگ برتر به آسیا راه خواهند یافت که با احتساب جدول فعلی لیگ برتر، استقلال، شهرخودرو و فولاد از رسیدن به لیگ قهرمانان ۲۰۲۱ باز خواهند ماند؛ هرچند که این سه تیم فرصت خوبی دارند تا در هفته های باقی مانده سرنوشت خود را تغییر دهند.

8. فرهاد؛ معجزه هرروز اتفاق می‌افتد!

در نوروز یکی از سال هایی فرهاد مجیدی ستاره شماره ۷ استقلال بود، نقل قولی از او در مجله خانواده سبز منتشر شد که می‌گفت «معجزه هرروز اتفاق می‌افتد». اگرچه این جمله احتمالا به یکی از فیلسوفان اروپایی اختصاص دارد اما به نظر می‌رسد مجیدی به آن معتقد است و حالا امیدوار به این که یک بار دیگر معجزه برایش رخ دهد. تیم او فصل گذشته فرصت خوبی برای قهرمانی داشت اما ناکامی در کسب پیروزی مقابل صنعت نفت کار را به هم ریخت؛ حالا تیم مجیدی ۸ تا ۱۰ امتیاز با صدر فاصله دارد و شاید فقط یک معجزه آبی ها را به قهرمانی برساند.

۱۰ چالش لیگ برتر فوتبال ایران پس از بازگشایی

۹. مسعود و اشکان؛ زمانی برای نمایش کیفیت

خرید مسعود شجاعی و اشکان دژاگه بمب نقل و انتقالاتی فصل گذشته زنوزی بود که فوتبال ایران را تحت تاثیر قرار داد. این دو فصل گذشته گل های مهمی را به ثمر رساندند که از جمله آن ها می‌توان به شوت سرکش دژاگه به سیدمهدی رحمتی اشاره کرد اما در نهایت نتوانستند تراکتور را به سهمیه آسیایی برسانند. حالا در شرایطی که طبق برنامه تراکتور این فصل باید برای قهرمانی تلاش می‌کرد، اما کار به شکلی رقم خورده که تی تی های شهر تبریز امیدوار به کسب سهمیه آسیایی هستند و اشکان و مسعود نیز باید نقش خود را در این راه ایفا کنند.

۱۰ چالش لیگ برتر فوتبال ایران پس از بازگشایی

10. میشو - رادولوویچ؛ پرچمدار آخرین خارجی ها

در یک سال اخیر خارجی های فوتبال ایران تک به تک از مرز ایران گذشتند و دیگر هرگز برنگشتند. از برانکو ایوانکوویچ، آندره استراماچونی و گابریل کالدرون گرفته تا مصطفی دنیزلی، مارک ویلموتس و البته دراگان اسکوچیچی که ماجرای متفاوتی داشت و بعد از ترک صنعت نفت، هدایت تیم ملی را برعهده گرفت. حالا میشو کریستیچوویچ و میودراگ رادولوویچ آخرین خارجی های لیگ برتر هستند که در رتبه هایی پایینی جدول برای بقا تلاش می‌کنند؛ آیا فصل بعد آن ها در لیگ خواهند ماند؟ آیا لیگ بیستم مربی خارجی خواهد داشت؟ و از آن مهم تر آیا این دو اساسا در هفته های آینده به ایران بازخواهند گشت؟

۱۰ چالش لیگ برتر فوتبال ایران پس از بازگشایی

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • زنده باد دانش. زنده باد کتاب

      البته ۲۹ خرداد درسته.
      اشتباه کوچکیه. اما این مجله اینترنتی، پرمخاطبه و عدم دقت، بی احترامی به مخاطب تلقی میشه.

      شوخی کردم.
      راحت باشید!.. والله!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج