جاباما
۱۰۰۲۵۱۹
۴ نظر
۵۰۰۶
۴ نظر
۵۰۰۶
پ

چامسکی: سرمایه‌داری مقصر مرگ آمریکایی‌هاست

اندیشمند و نظریه‌پرداز آمریکایی نظام سرمایه‌داری را مقصر مرگ آمریکایی‌ها پس از شیوع کرونها در این کشور دانسته است.

خبرگزاری فارس: «نوام چامسکی»، اندیشمند مشهور آمریکایی که از او به عنوان «پدر زبان‌شناسی مدرن» یاد می‌شود در مصاحبه‌ای که روز جمعه منتشر شده نظام سرمایه‌داری را مقصر قرار گرفتن آمریکا در صدر کشورهای دارای بیشترین تلفات ناشی از کرونا دانسته است.

خبرنگار پایگاه «تروث‌آوت» از چامسکی پرسیده است: «اغلب به ما گفته می‌شود ایالات متحده قوی‌ترین کشور در دنیا است. به ما همیشه وعده‌هایی از غذای "استثناگرایی آمریکایی" خورانده می‌شود. با وجود این، در سطح دنیا بیشترین شمار مرگ و میرهای ناشی از کووید-۱۹ متعلق به کشور ما است. به صورت سیستماتیک ناآماده بودیم. این ناهمگونی را چطور توضیح می‌دهید و ترامپ چه نقشی در آنها داشته است.»

چامسکی: سرمایه‌داری مقصر مرگ آمریکایی‌هاست

نوام چامسکی تصریح کرده که ناآمادگی آمریکا از سه عامل اساسی نشأت گرفته است: منطق سرمایه‌داری، دکترین نئولیبرال و ماهیت رهبری سیاسی.

چامسکی درباره نقش نظام سرمایه‌داری اینطور توضیح داده است: «بعد از مهار بیماری همه‌گیر سارس در سال ۲۰۰۳ دانشمندان به خوبی آگاه بودند که احتمال وقوع یک بیماری همه‌گیر دیگر وجود دارد و یک ویروس کرونا ممکن است عامل آن باشد. آنها می‌دانستند که برای آمادگی جهت مقابله با آن چه اقداماتی باید انجام می‌دادند. اما دانش کافی نیست. کسی باید از این دانش استفاده کند.»

چامسکی اضافه کرد: «گزینه‌ ارجح برای استفاده از این دانش شرکت‌های داروسازی هستند که از تمامی منابع مورد نیاز و سودهای هنگفت برای این کار برخوردار هستند. اما سرمایه‌داری مانع می‌شود. در آماده شدن برای یک فاجعه آتی سودی وجود ندارد و همان‌طور که میلتون فریدمن اقتصاددان ۴۰ سال پیش گفت تنها مسئولیت شرکت‌ها افزایش ارزش سهم (و ثروت مدیر شرکت) است. سال ۲۰۱۷ شرکت‌های اصلی داروسازی طرح اتحادیه اروپا برای سرعت بخشیدن به تحقیقات بر روی عوامل بیماری‌زا از جمله کرونا ویروس را رد کردند.»

روند افزایشی مبتلایان به ویروس «کووید۱۹» در ایالات متحده همچنان ادامه دارد و این در حالی است که بخش گسترده‌ای از افکار عمومی و همچنین سیاسیون آمریکا واکنش دیرهنگام کاخ سفید به شیوع این بیماری را عامل آن می‌دانند.

برآوردهای وبگاه آماری «وُرلداُمتر» نشان می‌دهد طی بیست‌وچهار ساعت گذشته از تمام ایالت‌های آمریکا به صورت مجموع، ۲۲۲۶۸ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا گزارش شده است.

بر این اساس، طی یک روز گذشته نیز ۱۰۳۱ آمریکایی بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

بدین ترتیب، شمار کل مبتلایان به ویروس کووید۱۹ در آمریکا به ۱،۹۲۴،۰۵۱ نفر و تعداد قربانیان بر اثر این بیماری به ۱۱۰،۱۷۳ تن افزایش یافت.

پیش از این دانشگاه آمریکایی «جانز هاپکینز» گزارش داده بود که بر اساس برآوردهای خود، شمار مبتلایان قطعی به این بیماری در سراسر جهان از ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر عبور کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • الف دال

      کاش ماهم یک نوام داشتیم که می گفت مقصر مرگ ملت ایران کیست البته از نوع با جراتش

      پاسخ ها

      • پژمان

        مقصر مرگ و افسردگی تمام ملت ها میزان فاصله طبقاتی آن ملت است و دلیل پیدایش شکاف طبقاتی، سرمایه داری انگلوساکسون می باشد. فاصله طبقاتی در ایران کمتر از آمریکا نیست.

    • سپهدار حیدری خشتی

      تهرانیها بایدپیشرفته شوند بعدآ واشنگتن و کانادا تشریفات خودشان را ببرند افتخارات همه‌ی ایران تهران است ایران فدای تهران ذکات تهران برای کل ایران

    • م ق

      اللهم عجل الولیک الفرج

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج