۱۰۰۳۸۴۵
۱۷۶ نظر
۱۵۴۸۰
۱۷۶ نظر
۱۵۴۸۰
پ

تمام چیزهای عجیبی که در ایران ممنوع بودند

روزگار بازی‌های غریبی دارد زمانی در همین مُلک، پیراهن آستین کوتاه هم ممنوع بوده! این روزها که بحث ممنوعیت فعالیت نان بربری در ماه رمضان مطرح شده، مروری بر ممنوعه‌های ایرانی، خالی از لطف نیست.

برترین‌ها: روزگار بازی‌های غریبی دارد زمانی در همین مُلک، پیراهن آستین کوتاه هم ممنوع بوده! این روزها که بحث ممنوعیت فعالیت نان بربری در ماه رمضان مطرح شده، مروری بر ممنوعه‌های ایرانی، خالی از لطف نیست. عضو شورای شهر ماکو در آذربایجان غربی خبر داده که یکی از نهادها در شهرستان ماکو دستور داده چون نان بربری نماد صبحانه است، در ماه رمضان در شیفت صبح باید تعطیل باشند.

تمام چیزهای عجیبی که در ایران ممنوع بودند

معجون

در یک دوره اعلام کردند که فروش معجون، شیرموز و سالاد الویه در کل کشور ممنوع است. دلیل آن را هم وجود موارد گوناگون آلودگی و همچنین آلودگی‌پذیری بالای آن‌ها اعلام کردند و گفتند بهداشتی نیست! گرچه مدتی بعد بدون دلیل خاصی این ممنوعیت برداشته شد. البته صحت این ماجرا کاملا تاییدشده نیست، اما در فیلم سینمایی نهنگ عنبر در یکی از سکانس‌ها اشاره‌ای به این موضوع شد و گویا در دهه‌ی ۶۰ ممنوع شدنش دلایل دیگری نیز داشته است!

تمام چیزهای عجیبی که در ایران ممنوع بودند

دستگاه ویدئو

بسیاری از ما هنوز خاطره ممنوعیت ویدئو را به یاد داریم. دیدن اکثر فیلم‌های دهه‌ی ۸۰ و ۹۰ سینمای آمریکا، در این ویدئو‌های غیرقانونی آن زمان اتفاق افتاده است. ویدئو‌هایی که داشتنشان جرم بود و نگهداری آن در مغازه‌ها حتی موجب به‌آتش کشیده شدن آن مغازه توسط برخی گروه‌های تندرو بود. اما در سال ۷۲ علی لایجانی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی از رفع ممنوعیت ویدئو خبر داد و این خبر آغازی بود بر پایان ممنوعیت ویدئو در کشور.

آستین کوتاه

در اوایل انقلاب پوشیدن لباس آستین‌کوتاه برای آقایان ممنوع بود. دلیل این ممنوعیت نیز خیلی مشخص نبود. اما تنها اطلاعاتی که از این قانون در دست بود، جلوگیری از تهاجم فرهنگی و رعایت حجاب آقایان بود. البته که در سال ۹۷ شنیده‌ها خبر از اعمال دوباره‌ی این ممنوعیت برای رانندگان تاکسی استان قزوین می‌داد. حتی طبق شنیده‌ها، در دهه‌ی ۶۰ اگر کسی با لباس آستین کوتاه دیده می‌شد، دست‌های او را رنگ می‌کردند! البته که صحت این ماجرا ثابت نشده و صرفا یک نقل از جوانان آن دهه می‌باشد.

تمام چیزهای عجیبی که در ایران ممنوع بودند

شطرنج

شطرنج، در ردیف نرد بود، و به دلیل برد و باخت و شرط‌بندی ممنوع اعلام شد. تا این که پس از تشکیل المپیاد‌های ورزشی و برگزاری مسابقه‌های قاره‌ای و بین المللی شطرنج، از آن جا که فکر و اندیشه و تدبیر در آن نقش اساسی داشت از نرد جدا شد و در ردیف برنامه‌های ورزشی قرار گرفت.

حمل ساز

در دهه‌ی شصت وخامت اوضاع فعلی را چندین برابر کنید حساب کار دستتان می‌آید. در کل هرنوع فعالیتی در زمینه‌ی موسیقی مشکل داشت. حمل یک ساز در سطح شهر از حمل مواد مخدر سخت‌تر بود. در آن زمان حتی نگهداری ساز در منزل شخصی ممنوع بوده و اگر کسی قصد نگهداری داشته، باید از وزارت ارشاد مجوز می‌گرفته است. در تصویر زیر نمونه‌ای از این مجوزها و همچنین تابلوهای ممنوعیت ساز در اماکن عمومی را ببینید.

تمام چیزهای عجیبی که در ایران ممنوع بودند

تمام چیزهای عجیبی که در ایران ممنوع بودند

کراوات

در مورد حکم استفاده از کراوات و پاپیون در اسلام باید گفت دلیلی که صریحاً ناظر به ممنوعیت استفاده از چنین تزییناتی باشد وجود ندارد. اما برخی فقها با این برداشت که کراوات و پاپیون، لباس ویژه کفار بوده وشکل ظاهری آن نماد صلیب می‌باشد و مسلمانان نباید خود را شبیه کفار کنند، استفاده از این تزیینات را مصداقی برای تشبیه به کفار دانسته و به همین دلیل آن‌را ممنوع اعلام کرده‌اند. اما بعد از سال‌ها ممنوعیت، برای اولین بار تصویر کیروش با کروات در یکی از مسابقه‌های فوتبال از تلویزیون پخش شد.

تمام چیزهای عجیبی که در ایران ممنوع بودند

پخش مسابقات کشتی

در دهه‌ی ۶۰ پخش مسابقات کشتی از تلویزیون به دلیل لباس جذبی که کشتی‌گیران به‌تن داشتند کاملا به‌صورت غیرواضح پخش میشد. همچنین پخش برخی از مسابقات ورزشی همچون: بوکس، بیلیارد، زیبایی اندام، اتومبیل رانی و... بدون هیج دلیل خاصی ممنوع بود. البته در زمان حال ممنوعیت‌هایی مانند پخش مسابقات کشتی برداشته شده است، اما برخی رشته ‌های ورزشی ممنوعیت پخش مسابقاتشان همچنان به قوت خود باقی است.

تمام چیزهای عجیبی که در ایران ممنوع بودند

ممنوعیت تصویر زنان در سردر سینما‌ها

هیچ فیلمی اجازه نداشت در سردر سینماها از تصویر درشت قهرمان فیلم و یا هر گونه تصویری از زن های هنرپیشه استفاده کند چون تصویر درشت مرد یعنی قهرمان سازی و معرفی بازیگر زن فیلم، نوعی استفاده ابزاری از زن تلقی می شد و بر همین اساس، هنرپیشه ها و مجریان از زشت ترین افراد انتخاب می شدند!

تمام چیزهای عجیبی که در ایران ممنوع بودند

ممنوعیت سگ

قوانینی در رابطه با حضور سگ در اماکن عمومی در ایران وجود ندارد، اما مقام‌های ایران اعلام کرده‌اند حضور سگ در اماکن عمومی در ایران ممنوع است و این شامل گرداندن سگ در کوچه و خیابان، پارک، خودرو و ... هم می‌شود که این مورد عملاً امکان گرفتن خدمات دامپزشکی برای سگ‌ها را غیر ممکن می‌کند. گاهی در برخورد با فردی که این قانون را زیرپا گذاشته است اعمال قانونی صورت می‌گیرد که بسته به شرایط متفاوت است، می‌تواند بردن حیوان باشد یا اعمال جریمه‌ی نقدی. همچنین واردات غذای سگ و گربه از سال ۱۳۹۸ در ایران ممنوع شده است.

تمام چیزهای عجیبی که در ایران ممنوع بودند

ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها

ورود زنان به ورزشگاه‌ها برای تماشای فوتبال ممنوع است و همچنان این ممنوعیت برطرف نشده است. داورزنی در مورد علت ممنوعیت ورود بانوان به ورزشگاه گفت: خانم‌ها سال‌های ۲۰۱۰ به ورزشگاه می‌رفتند و مشکلی نبود، ولی در سال ۲۰۱۲ در بازی ایران و ژاپن که به میزبانی ایران انجام گرفت نرده‌ها شکسته شد و ازدحام جمعیت بوجود آمد. آن موقع اصلا چند نفر ماموریت داشتند که از راهرو‌ها عکس بگیرند.

این عکس‌ها آلبوم شد و به آیات عظام داده شد و از آن به بعد گفتند ممنوع است. بعد‌ها آلبومی به ما دادند که خانم‌ها کاکل‌شان بیرون است، مانتوی‌شان تنگ است یا غیره، اما ما هم آلبومی از خانم‌های محجبه تهیه کردیم که بدون مشکل در ورزشگاه حضور داشتند. اگر آن‌ها ۵۰ خانم را نشان دادند ما هزار خانم محجبه را نشان دادیم و بعد از آن رفته رفته شرایط بهتر شد. البته این موضوع تاکنون چندین بار مورد بازبینی قرار گرفته است اما تا به این لحظه قانونی تغییر نکرده است.

تمام چیزهای عجیبی که در ایران ممنوع بودند

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ما طالبان داشتیم وقتی طالبان مد نبود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        و داریم

      • اوکسین

        اوج ستمش اینه که همه این بگیر و به ببندها خورد به نوجوونی و جونی ما بیچاره ها، به ویدیو میگفتیم دستگاه به پاترول کمیته هم میگفتیم دایی
        سوختیم،واقعا سوختیم

      • بدون نام

        در آینده هم به ممنوعیت هایی که الان هست می‌خندند

      • بدون نام

        این راهم اشاره کنیدبرای جماعت کج فهم رابطه نا مشروع وخیانت درکشورا ممنوع هست اماحالادیگه آزادی بیحدوحصرآنقدرها هست که روزی چندجنین سقط شده داخل سطلها بایدروزبه روزمشاهده شود!آیادهه شصت ازاین کثافتکاریهابود؟اگرهم به خاطراین ناهنجاریهاکمی سخت گیری درمدارس یا اجتماع می دیدیم بخاطر خیروصلاح خودمون بود! حالاچی؟ثمره ومیوه ها که شبکه جم وفضای نت ومجازی افسارگسیخته رو داریم برداشت می کنیم

      • بدون نام

        ایران اول محدودیت فیلترینگ پارازیت ممنوعیت بوده بعد شده کشور

      • بدون نام

        مسخره ترین چیزا تو ایران ممنوعه جالبه چند بار تو نظرات گفتم خودت هم نذاشتی انقدر مسخره چیپه

      • بدون نام

        خرید درخت کاج
        اپل مانتو مقنعه چونه دار
        شلوار لی لباس رنگ روشن و مارک دار
        پخش موسیقی و دور دور
        واکمن نوار کاست ویدیو نوارش
        تجمع بیش از سه نفر در مقاطعی
        سگ چرانی
        ماهواره
        شیشه دودی
        برخورد با سرنشین دختر پسر
        پاسور تخته شطرنج
        و ...

      • بدون نام

        الان نگاه نکنید هرکی آزادنه هدفن گذاشته یا تو ماشین موسیقی گوش میدن اون موقع کاست رو میگشتن ببینند چی داری گوش میدی

      • بدون نام

        ایران هم شد جا آثار مخرب برخوردای چرت بی دلیل روی همه مون موند

      • بدون نام

        ایران تنها کشوریه تو دنیا تو همه چی مشکل داشته داره

      • بدون نام

        بعد با این عقل معاش شون برای همه هم تصمیم میگیرن کلی ادعا هم دارند برای دنیا جالبه

      • بدون نام

        حالاچی؟عوضش اینهمه فساداخلاقی،سقط جنین طلاق وکانونهای خانواده ازهم پاشیده داریم وقتی که اینهمه به اشتباه اسم آزادی ودراصل ولنگاری مدنبود!

      • بدون نام

        احسنت

      • hassan.h

        محدودیت های غیر عقلانی اثر معکوس دارد
        در عین حال همگان باید هوشیار باشند که دشمن بر دو موضوع اعتیاد و میل جنسی بسیار متمرکز شده است (و موفقیتهائی داشته است) مبادا آب به آسیاب دشمن بریزیم در یک شرایط جنگی بعضی حلال ها هم حرام می شود

      • بدون نام

        خجالت آور

      • چیچیلاس

        طالبان. خوب گفتین
        من به چشم خود دیدم زنی را که با شوهرش در خیابان شیک رشت قدم میزد و ناگهان فریاد زد سوختم وخون تمام خیابان رو پرکرد اره با تیغ موکت بری بخاطر جوراب شیشه‌ای از بقل کفش تا زانوی زن جوان را دریده اند وشوهرش را بجرم بی غیرت تی زیر مشت وانواع.. اری من دیدم چون متولد۲۵۳۵بودم.

      • بدون نام

        هنوز هم داریم

      • بدون نام

        ۱۰:۵۳
        من باهات موافقم چون خیلیا جنبه ی آزادیها رو ندارن
        ولی انقدر خفقان در دهه شصت هم درست نبود ...
        مشکل همه ی اینها سیستم آموزش کشوره

      • بدون نام

        هیچکس باسختگیری یا خفقان موافق نیست اما ولنگاری بااسم آزادی هم درست نیست!مثل آزادی که درمحیط دانشگاههای ماباقلیان وسیگارکشیدن محقق شده!

      • بدون نام

        این کاربربدون نام با پرچم فرانسه واقعا چی میخواد بگه من واقعا منظورش رو نفهمیدم واقعا درک نمی کنه که جامعه رو همون سختگیری های جاهلانه به اینجا رسونده واقعا نمی فهمه که به کجا رسیردم و از کجا داریم میخوریم

      • بدون نام

        داعشم به طالبان اضاف شده و دخترارو سر میبرن

      • شرتون کم

        خب را نمیری افغانستان؟ به جای تو این افغانیهای فراری رو اسکان می دیم

      • ناشناس

        ماهواره سایت اینترنت شلوار لی واکمن کاست خیلی چیزا

      • ناشناس

        مقنعه چونه دار اپل مانتو لباس روشن سفید

      • نسل سوخته واقعی

        همه ممنوعیتها برای دهه پنجاهیها بود از دهه شصتیها همه چیز کم کم رها شد و این شد که اولین نسل پر هیاهوی ایران همین دهه شصتیهای شدند که برای سرویس مدرسه و نیمکت سه نفره طلبکار ما بودند!!!! ما چهار نفره می نشستیم موقع جنگ هه

      • ناشناس

        داشتیم داریم هنوز

      • ناشناس

        این تاریخچه زندگی دهه پنجاهیهاست نسل سوخته واقعی

    • سهرابیان

      جهان سوم یعنی همین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جهان اول نگهداری حیوانات در آپارتمان ممنوع
        آخه شما ...

      • عباس

        در رابطه با رنگردن دست ها من خودم شاهد زنده این جریانم سال 62 دست های من نوجوون 16 ساله رو به دلیل پوشیدن پیراهن آستین کوتاه تو خیابون اصلی شهر با رنگهای اسپری رنگ کردن و این اتفاق روزی چند ده بار تو شهرما اتفاق میفتاد میدون اصلی شهر هم که محل استقرار افراد تندرو بود اونموقع به میدان گلادیاتورها معروف شده بود کسایی که اهل این شهر باشن الان میدونن کدوم شهر رو میگم و قطعا هرکدوم از همسالان من خاطراتی از اون روزهای مزخرف دارن

      • بدون نام

        تویی که داری دفاع میکنی بهت حق میدم چون ندیدی.چون تاحالا زندگی نکردی.منیکه ۱۰ سال اروپا بودم متوجه میشم

    • بدون نام

      خدا باعث و بانیش و اگه هدایت شدنی هست هدایت وگرنه لعنت کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        و گرنه نابود کنه که مردم رو نابود کرد

      • محمدرضا

        خیلی جالبه ملت ایران چیزهایی رو داشتن بهش لگد زدن گذاشتن دور نسل بعدی داره تلاشم میکنه همون چیزهارو داشته باشه

      • بدون نام

        لگدمیزنیم چون همیشه جامعه ایران افراط وتفریط داره!حدوسط و تعادل نداره برای همین تاریخ کشورمون پرهست ازفرازوفرود!

      • ن - م

        جوراب سفید هم در مدارس جرم بود

    • بدون نام

      سری به لبنان بزنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه خبره لبنان شما که رفتی به ما هم بگو
        نیازی به رفتن نیست می بینیم جوونهاش تو خیابون دارن عشق و حال می کنن رقص های خیابونی و تفریحات شاد و برنامه های شبانه که ما تو خواب هم نمیبینیم
        الان تو منظورت دقیقا کجاشه

    • حمید مشهدی

      حماقت همچنان باقی است

      پاسخ ها

      • کارگر

        چقدرجمله زیبا و گریه آوری,, ...

    • بدون نام

      آزادی بیان چه؟

    • بدون نام

      فقط اميدوارم اون دنيا واقعا وجود داشته باشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بله.وجود داره.شک نکن.دین وایمانتو به فنا نده.

      • بدون نام

        یه جور میگه وجود داره انگار یه تور سیاحتی رفته برگشته

      • بدون نام

        همه چی همینجاس دلتو خوش نکن

      • بدون نام

        بیخیال

      • بدون نام

        گمون نکنم

    • صفا

      نگو دلمون خونه... یادمه موهای دوستمو تو خیابون ماشین کردن.. شلوار لی پاره میکردن.. تو کافی شاپ میگرفتنت همونجا عقدت میکردن. ای خدا

      پاسخ ها

      • ک

        هرچی که بوداینهمه قتل وجنایت وفساداخلاقی و هفت قلم آرایش زننده بیرون ازخونه هابه قصد شوهردزدی وخیانت نبود! همون زمان به نسبت هر چی که بود،بهتربود!

      • بدون نام

        همونجاعقدمیکردندتامثل این روزهااینهمه طلاق یا خیانت وفرزندنامشروع تو جامعه گسترش پیدانکنه!

      • بدون نام

        مغز اینایی که منفی میدن و بازکنی ببینی جزحفره چیزی توش نیس

    • بدون نام

      کره شمالی ای بودیم وقتی کره شمالی نبود..الانم اونقد تغییری نکرده فقط نفس کشیدن و نون خوردن ممنوع نشده که اروم اروم دارن زمینه ممنوعیتش رو فراهم میکنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دیگه عمرا بتونن تموم شد اون تو بمیری ها

    • MR.PARVIZI

      واقعاً حتی اگه این مطلب برای یه کشور دیگه بود من حرص می‌خوردم چه برسه به کشور خودمون

    • بدون نام

      ی بنده خدایی که برادر شهید هم بوده وسر دسته هئیت،وازافراد خیلی مذهبی به شمار میرفته ،برای نمایش فیلمی که از عزاداری درروز عاشورا گرفته بودند ی ویدیو تهیه می کنه و باموتورراهی مسجدمحل میشه مامورا به خاطر ویدیو می گیرنش و میبرنش زندان....

    • بدون نام

      بر همین اساس، هنرپیشه ها و مجریان از زشت ترین افراد انتخاب می شدند!


      یعنی چه آخه این حرف که نوشتید ؟!!!!!!!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا خیلی زشته یعنی هنرمندان اون زمان همه زشتن!

    • بدون نام

      تازه اون اوایل دهه شصت تبلیغات هم حرام بود، تلویزیون تبلیغات پخش نمی کرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حداقل این یکی خوب بوده

      • بدون نام

        دمشون گرم ... کاش این یکی دوباره برقرار میشد
        به قران حالمون بهم خورد ازبس تبلیغات صباح و عالیس و میهن و گرجی پخش شد ... هر بار پخش میشه همه یه صدا فحش میدیم حالا باز قدیم تبلیغات کمی جالب بود الان انقدر شعرای چرت و پرت و تهوع آور دارن تبلغات که آدم میمونه شاعرش موقع سرودن چه مخدرایی رو قاطی کرده زده ...

      • بدون نام

        یه تبلیغ تن ماهی هست که به آقامیگه مکنزی کجاست؟دیدیدچقدرلوسه واقعااین بیحیاییهااسمش دیگه تبلیغ نیست!

    • ارش کماندار

      تا سرمون بیاد....خیلی ازاد بودیم قبلا....قدرشو ندونستیم....از ماست که بر ماست...حقمونه....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آره واقعا!!!خیییییلی آزاااد بودیم!اردشیرزاهدی تازه داره تک تکشواشاره می کنه به عنوان همه کاره و صاحب تمام مسئولیت ها دردوران پهلوی!مثل اون بیرون کردن افسران بلند پایه ارتش ایران ازآشیانه هواپیماهای اف چهارده درزمان آوورحال وتعمیر ازسالن،باتحقیرآمریکاییها

      • بدون نام

        اردشیر واحدی اسمش هم خنده دار شده چه برسه به نظریه های خنده دارترش

    • بدون نام

      یهو نفس کشیدن رو هم ممنوع کنید!!!!!!
      همه با هم بمیریم راحت شیم

    • بدون نام

      بابا بروجمش کن بااین حرفا چی میخای بگی دلت براخو دت می سوزه نه مردم

      پاسخ ها

      • عجب

        اینا حرفت نیست بلکه بخشی از سرگذشت یک ملت در 40 سال اخیره!

    • بدون نام

      می خواد بگه ما هنوز آزادی نداریم که اینو راست میگه

    • شیخی

      سلام یه بار من یرآستین پیراهنم رو کمی تا کرده بودم ماشین کمیته انقلاب منو گرفت و دو تا سیلی آب دار زدنم بعد با التماس ولم کردند

    • یک کارفرمای بیکار

      به نظرم جز کره شمالی . حتی از عربستان هم در آزادی عقب افتاده تریم ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        رقابت بین خودمون و کره شمالیه

    • وحید

      آقا ما سره کوچه مینشستیم کمیته با پاترول مینداخت دنبالمان. داعش بود اون زمان

    • بدون نام

      مانتو روسری رنگ روشن برای خانما ممنوع بود. پوشیدن کتونی سفید و جوراب سفید در کل مدارس دخترانه ممنوع بود. چرا این موارد وحشتناکو نمی گید؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درسته بعضی وقتهاسخت گیری ازحدخودش بیشترو حسابی کنترل میکردنداما بخاطرخیرصلاحمون بود! تومدرسه ماتنبیه میکردند حتی خودم تنبیه شدم اما هرچی بودبهترازپرورش نسل بی اخلاق وبی تعهد بودکه نتایجش روهمه ما داریم می بینیم بااینهمه فساداخلاقی!

      • بدون نام

        جوراب سفیدیاگیپورنازک که پاهاازداخلش معلوم بودیالاک زدن ناخن هاتو مدرسه بشدت ممنوع بود حسابی باخطکش چوبی خیس تنبیه بدنی میکردند دلیلشون این بودکه غیراز زیرپاگذاشتن قوانین فرم مدرسه،موادشیمیایی که تولاک هست می گفتندبه شدت روی سلامتی روح وجسمی ماضررداره!

      • بدون نام

        تو دست از سر خیر و صلاح نمیخوای برداری،آخه من می‌خوام بدونم تو چه کاره ای همه جا میای فضولی میکنی ۱۰:۴۷

      • بدون نام

        کاربر ۱۰:۴۷ الانم لاک ممنوعه جوراب پارازین ممنوعه خیلی مدارس هد اجباری دارن با اینکه دولتی ان و برای خانواده شهدا نیستن از چیزی سر درنمیاری حرف نزن

      • بدون نام

        فضولی نکرم آقایاخانم محترم،نظرم روگفتم!شماهم بیابدون توهین کردن نظرودیدگاه خودت رواعلام کن

      • بدون نام

        کاربر۱۰۴۷این خیرو صلاح دزدی و اختلاسا چیه

    • بدون نام

      یه با منو به خاطر لاک تو خیابون گرفتن . یه بار هم به خاطر یه خط چشم خیلی کم تو شهربازی راهم ندادن . مسخره بود واقعا

    • ناخدا

      فقط آزادی درچهارچوب قانون تا جایی که به کسی ضربه نزنی....

    • بدون نام

      البته دوش حمام و توالت فرنگی و شناسنامه و غیره و غیره ... در اینجا آورده نشد

    • الهام

      حیوونای زبون بسته چه گناهی کردن آخه؟ تو رو به خدا فکر نکنید هر کس حیوون نگه میداره یا بهشون غذا میده کافره یا مرفه بی درده،ملیاردره یا شوآف میخواد بکنه..آخه این چه قانون مضحکیه.

    • بدون نام

      مدارس همون زمان می گفتندکه تخصص وسوادبا تعهدبایدباشه!حالاکم کم داریم معناش رومیفهمیم جایی که فرهیخته واستاد دانشگاه مدتی قبل،خانم هاروموردتعرض وتجاوز جنسی قرارداده بودند متأسفانه!مافقط داریم با خودمون لجبازی میکنیم اخلاق درجامعه ماخیلی کمرنگ شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اونهایی که این کارهارو می کنن تو همین مدارسی درس خوندین که میفرمایید

      • بدون نام

        اشتباه مثبت دادم

      • بدون نام

        جناب که همه جا افاضه فضل فرمودین و همین حرفها رو زدین دقت کنین نسلی که رفت جبهه و شهید شد مال دهه 50 و قبل اون بودن
        این نسلی هست که شماها به وجود آوردین اینها همون ها هستن که طبق خواسته شما و در جامعه ای که شما به وجودش آوردین پرورش یافتن
        واقعا تو داری چی میگی
        اونچه که همه جا ازش صلاح خودمون و جامعه یاد گردی نسل امروز رو به وجود آورده

      • بدون نام

        توهمین مدارس درسهارا خوندنداماتجدیدشدندودر زمینه اخلاقی ورفتارشون عمل نکردنددرزندگیشون ودرجامعه مردودشدند

      • بدون نام

        نقش فضای مجازی چی؟نسل امروزبه نوعی تربیت شده فضای مجازی بی دروپیکرنیست؟

    • بدون نام

      چرخ خیاطی.لوله کشی گاز و.... کسی که گفته ایران جهان سومه بیشتر از ۳ بلد نبوده بشماره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوچرخه دوش حموم رادیو

    • بدون نام

      چقدر ایران آدمو یاده طالبان می اندازه
      واقعا درسته که هردو از یک نژاد و آریایی اند

    • بدون نام

      ... درموردبرخوردبا آستین کوتا صدرصد بود، ...

    • ناشناس

      پدر ما دهه شصتی ها در آمد از این دوگانگی ، جالب اینجا بود همان کسانی که منع کرده بودن همانها بعدا در قضیه ۲ خرداد با موضوع اصلاحات شدن عامل تغییر

    • بدون نام

      عجله نکنید!
      گذر زمان همه چیز رو حل میکنه و جامعه به تعادل میرسه. دلیل اون سخت گیری ها وجود خیل عظیمی از طرفداران اون طرز تفکر بود که به تدریج نرم تر شده و در آینده نرم تر هم خواهند شد.
      شاید برای کسایی که در بتن ماجرا بودن خیلی سخت و کند گذشته باشه ولی در نگاه کلی به خط سیر زمانی، تغییرات بسیار سریع رخ دادن و از یک جامعه مذهبی سنتی به یک جامعه آزادتر تبدیل شدیم و در آینده قطعا آزادتر هم میشیم که البته محاسن و معایبی داره.

    • .

      تمام این ممنوعیت ها بی دلیل است ولی سگ و بردن سگ به پیاده روی پایین اوردن شخصیت انسان است سگ زمانی برای حفاظت بود الان به مانند دوست مثل این که با دوستش امده بیرون ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به توچه؟؟؟
        تو خوشت نمیاد نکن

      • بدون نام

        هر کسی اختیار زندگیش رو داره

      • ناشناس

        بقیه شاید میرن پارک دوست نداشته باشن سگ اونجا باشه
        باید به همه احترام گذاشت حتی اونهایی که سگ دارند نیز باید به گونه ای باشد که انها نیز راحت باشند هرچند سخت است
        ولی من موافق سگ گردانی در جاهای مخصوص هستم

    • بدون نام

      ممنوعیت آزادی و زندگی

    • بدون نام

      باور کنید اون موقع مردم خوش تر بودن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاملاباشماموافقم!حالاکه این همه رفاه وزندگی ماشینی همزمان باتنوع بیشترهست امادلهاخوش نیست مثل اون موقع ها!

      • بدون نام

        والا منم موافقم

      • بدون نام

        بعضیهاهم ته دلشون موافقنداماازسرلجبازی انکارش میکنندکه همون زمان ودوران دلهاخوش بودوهمه هوای همدیگه روداشتندوبه هم کمک می کردند

    • بدون نام

      دوچرخه سواری بانوان هم به نوعی امروزه ممنوع شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تحقیق پزشکی که انجام دادندتوکشورهای اروپاو آمریکامشخص شده روی شریانهای خون رسان در نقاط تناسلی زنان با شلوارتنگ تأثیرمنفی و مضرداره خصوصا صندلی دوچرخه!مثل اون قضیه موادآرایشی که دختران اروپایی اصلا آرایش نمی کنند،دوچرخه هم جدیداخیلی کمترسوارمیشن

      • بدون نام

        بدون نام ببند لطفا
        واقعا بیش از حد باعث خنده ما شدی دیگه تحمل بیشتر از این نداریم

    • بدون نام

      تلویزیون وقند وبیمه هم اول ها میگفتن حرام است

    • لیلیان

      من یادمه داداشم میرفت ویدیو اجاره میکرد تو ساک دستی با رعایت کامل تمام مسائل امنیتی ب خونه میاورد۰۰۰حتی یکی از همسایه ها ویدیو داشت یکی میره لو میدتشون کمیته هم ریخت هم ویدیو شونو برد هم کلی پول بابت جریمه ازشون گرفته شد۰۰۰تو مدرسه ها هم سر تیپ واویلایی بود ی روزایی بدون خبر میومدن تمام کیف هامونو میگشتن از روی مقنعه دست به گوشامون میزدن ک یوقت گوشواره نداشته باشیم۰۰۰خاله دوستم اون زمان مدیر بود هر کی زیورالات داشت درمیاورد مینداخت آشغالی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینها یکمقدارش دخالت شخص مدیر بود وگرنه هز اداره چیزی ابلاغ نمیشد

        مدیر دبیرستان زمان ما اجازه یدونه کرم و آینه داده بود
        ولی دبیرستان بغلیمون همونم نه

    • مهدی

      فقط همین ؟! همین حالا هزاران مورد دیگه هم قدغن هست ....

    • مریم

      مگه ما چند بار ب دنیا میایم ک اینطور زندگیمونو تباه کردید و زندگی بچهامونم همینطور . چرا تموم نمیشین...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        والا همینو بگو

    • بدون نام

      مگه الان اینا ازادند باز یک جور دیگه ممنوع هستند

    • بدون نام

      باسلام. اگر با جامعه ای با معیار های ارزشی حرکت کنیم این مظاهر که گفتین باید ممنوع باشه اما در فرهنگ وارداتی وپست غربی در غرب هم روزگاران زیادی خیلی چیزها از جمله پلید ترین چیز ها مثل همجنسباز ی ممنوع بود اما شیطان قدم به قدم جلو میاد ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اونچه که تو میگی ارزش بی ارزش تریت چیز دنیاست
        ههه ارزش
        ارزش هاتونو فقط برای خودتون نگهدارین

      • بدون نام

        بانظرتون کاملاموافقم

    • بهنام

      چرا نگفتی این قوانین و هزاران توحین به شخصیت جوانان -- ان دهه زمان نخست وزیری موسوی حصر نشین بود که الان یک عده برایش خودشان را ...

    • چیچیلاس

      بدبخت نسل 50تا60عزیزان من برای استین کوتاه از دست برادران خوردم که نگو برام سابقه هم درست کردن برای خوردن اردک ماهی هم دو روز توی کمیته جنگل. وای چه دوران مزخرفی بود. ...

    • بدون نام

      همچنان ادامه دارد...

    • یه معلول

      تلگرام جا انداختی تا قبل فیلترینگ کانالم30نفر شده بود برام درامد زا بود بعد از فیلترینگ همه زحمتم از بین رفت نون منه معلول و هزاران جوان اجر کردن اکثرا نان اور خانوادشون بودن

    • بدون نام

      اونایی که میگن به صلاحمون ممنوع کردن اینا آقا زندگی خدم دلم میخواد برم جهنم به شما چه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برو خداتو شکر کن چون الان حداقل میتونی اینو بگی ولی اون زمان کسی جرات داشت از این حرفها بزنه

      • بدون نام

        بله تا وقتی که به حق کس دیگه ای تجاوز نکنی مال خودته، نوشه جونت
        ولی اگر از حد گذروندی اون موقع تنبیه نوش جونته

      • بدون نام

        همه ماجزء یک کشورویا یک جامعه هستیم یه کم باهم مهربونترباشیم وبه خاطراختلاف سلیقه هابه هم درصحبتامون احترام بگذاریم بارعایت قوانین وحدوحدودهای جامعه سالم وموفق

    • پدرام

      اون آقایی که الان نقش اپوسزیون داره
      قبلا پوز میکرد تو پیشونی دختر و زن مردم

    • چیز میگیدا

      ایران اول ممنوعیت بوده بعد دست و پا دراورده

    • رویا

      عموی من شش هفت بعد از انقلاب
      یه شلوار برا خودش دوخته بود توی کمرش از این لامپ های ال ای دی گذاشته بود تو شب نورهای رنگارنگ داشت
      بعد با کلی ذوق و شوق رفته بود پارک که خلاقیتشو نشون رفیقاش بده
      ولی تو پارک مامورا گرفته بودنش به جرم اون لامپ ها و گفته بودن ممنوعه و تو گونیش کرده بودن و انقدر زده بودنش که نمیتونست را بره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لطفاکمترفیل هواکنید!کم تردروغ بگیدجهت سیاه نمایی ازدهه شصت!آخه اون زمان لامپ ال ایی دی کجابود؟اصلابه بازار نیامده بوداون زمان!!!

      • بدون نام

        کاملامعلومه که چه آتشی میسوزوندید!

      • بدون نام

        باعرض معذرت،عموی شمامگه گربه بوده که داخل گونی کرده باشند؟

      • ناشناس

        ۱۰:۵۶ از علی مطهری بپرس برات توضیح میده

    • رویا

      یه سری هم مامورا ریختن خونه نوار ترانه بگیرن همسایه ها لو داده بودن که این خونه ترانه های داریوشو دارن یه همسایه دیگه اطلاع داد که مامورا دنبال خونتون میگردن
      پدرو مادر و برادر هم سریع ته حیاط که خاکی بود کندن و نوار کاستها رو داخلش ریختن

    • رویا

      دوران جنگ که تقریبا زندگی ممنوع بود خنده ممنوع بود شادی و عروسی ممنوع بود اگر زنی کمی آرایش میکرد توبه کارش میکردن بیرون اومدن دختر تنها هم عیب بود
      و خیلی چیزای دیگه برا ما ممنوع بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        !هنوزم خانواده من اجازه بیرون رفتن نمیدن

    • رویا

      همین چند سال قبل نمایشگاه لوازم خونگی بود منم رفتم و چادرو مقنعه سرم بود و زیر مقنعه هد داشتم از زیر هد کمی موهام پیدا شده بود یهو چند تا زن عین شمر اومدن جلومو گرفتن که حجابتو درست کن
      من تقریبا خونه نشین شدم به خاطر همین چیزها

    • قلقلی

      کاش الانم مث اون موقع باشه

    • بدون نام

      قرار بود آب و برق و بلیط اتوبوس مجانی بشه، ولی چی شد...!!!

    • چیچیلاس

      ۱۳۵۳سالتولدم.ما برای خوردن مشکل داشتیم پوشیدن. بازی. ووو
      الان هم که میانه زندگی هستیم درد بی پولی برای فر زندانمان وقتی وجودمان را پر از کینه کرده ونمیدانیم بعدها مثل خودشان میباید فرزند هایشان را بدریم یا ببخشیم ما میبخشیم تا اینکه چرخه معیوب نچرخد

    • چیچیلاس

      ۱۳۵۳سالتولدم.ما برای خوردن مشکل داشتیم پوشیدن. بازی. ووو
      الان هم که میانه زندگی هستیم درد بی پولی برای فر زندانمان وقتی وجودمان را پر از کینه کرده ونمیدانیم بعدها مثل خودشان میباید فرزند هایشان را بدریم یا ببخشیم ما میبخشیم تا اینکه چرخه معیوب نچرخد

    • بدون نام

      موسیقی هیپ هاپ ممنوع...........افسوس

    • الف.خ

      باورتون میشه دوران ما پوشیدن جوراب سفید و کفش سفید در دبیرستان جرم بود و از نمره انضباطم کم کردن...معاون مدرسه سر صف بلندی مانتو مونو با متر اندازه میزد تا یه خورده زیر زانو باشه نه بیشتر نه کمتر....میگفتن لباستون نباید جلب توجه کنه بغض میکنم یاد اون روزای بد و پر استرس میفتم چقد آ سیب دیدیم...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اکثردانشگاههاحتی کشور های غربی درس کددارند که قوانین لباس وپوشش روبانامDRESS CODEباید درمحیط دبیرستان ومحیط دانشگاه رعایت کنند

      • بدون نام

        من اینو قبلا هم تو برترین ها گفتم
        سال دوم بیرستان بودم کتونی مشکی خریدم که یه علامت نایکی قرمز داشت یه وقت فکر نکین اصل بود نه از کفش ملی خودمون خریده بودم ولی فقط به دلیل اون خط قرمز اجازه ندادن اونو پام کنم گفتن خط قرمز داره جلب توجه می کنه و من مجبور شدم با کفش قبلیم مدرسه برم چون پدرم گفت میخواست چیزی برداری که بتونی مدرسه پات کنی

    • بدون نام

      بخدا مارو گرفتن بردن کمیته به جرم آب بازی اونم کنار رودخونه
      خدایا ما چی کشیدیم خودت تقاص مونو بگیر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پارسال هم ما رو گرفتن خیالت راحت ماعم بدبختیم

    • علی

      در مورد استین کوتاه الان در وزارتخانه ها و همه شرکتها حتی اتکا هم اجبار که رعایت بشه
      حدود ده ساله که اجباره
      همینطور چادر سر کردن در شهرکهای نظامی کاملا اجباره و دم در راه نمی دن بررسی کنید

    • بدون نام

      یادش بخیرجشن تکلیف درنمازخونه مدرسه برگزارمیشد،باگرفتن رضایت کتبی ازپدرومادرهاوپختن برنج ومرغ داخل قابلمه اردو میرفتیم وگوش ماهی های داخل آب زلال کف چشمه هاو رودخونه هاروموقع برگشتن بامینیبوس باخودمون به خونه می آوردیم،یادش بخیرمعلمهای جدی وسختگیرزمان ماازوقت خودشون میزدندوبدون گرفتن ریالی پول ازپدرو مادرهابرای ماکلاسهای تقویتی وجبرانی برگزارمی کردندهرچی که بوددهه شصت همدلی هاصدبرابربیشترازحالابود وهمه هوای همدیگه رو داشتند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا راست میگی هنوز مردم انسانیت و تربیت گذشته خودشون رو حفظ کرده بودن مردم هنوز فرهنگ داشتن و جامعه به انحطاط و بدبختی نیفتاده بود
        خدا نگذره کسایی که این جامعه رو به اینجا کشیدن

      • بدون نام

        آره همدلیها خیلی زیاد بود همه به طرق مختلف هوای همدیگه رو داشتند خخخخ

      • ناشناس

        ۱۰:۵۶ موافقم. خدا لعنت کنه. خدا فلان کنه. خدا ال کنه

    • بدون نام

      اصلا هم عجیب نیست
      ملتی که به اعتراف مقامات خودشون میانگین ضریب هوشی ۶۸ داره نمیشه ازش انتظار داشت که مثل آدمیزاد رفتار کنه چون ضریب هوشی ۶۸ یعنی رسماً کودن (پایین ترین میانگین ضریب هوشی را گینه استوایی داره در حد ۵۹ و بالاترین را سنگاپور و امثاله در حد ۱۰۸). با این حساب تکلیف ایران مشخصه

    • بدون نام

      من دهه شصت یه دختر دبستانی بودم
      که ناظم با عصبانیت میگفت موهاتو بکن تو
      دو تا پرورشی داشتیم
      بنام خانوم ... و ....
      یکیشون دینی رو بهم نمره کم داد
      یکی قرانو
      تو اون سن این دو تا درس معدلمو اورد پایین
      ...

    • بدون نام

      منو به خاطر شلوار لی از کلاس کنکور پرت کردن بیرون. میگم پرت کردن یعنی واقعا پرتم کردن. از اپل مانتوم گرفتن و از رو پله هولم دادن پایین. هیچ وقت این خاطره لعنتی یادم نمیره. من متولد 58هستم.

    • بدون نام

      زن بودن هم در ایران هم ممنوع وهم زشته

    • بدون نام

      پیامهارومعطل نگه ندارید ومنتشرشون کنیدلطفا!که اگرهمین رویه واینکاررو ادامه اش بدهیدبینندگان این سایت به خاطرارزش قائل نشدن شمابه پیامها ونظرات کسانی که پیام می گذارندبرترینهاروبرای همیشه ترک می کنند

    • ناشناس

      با این همه محرومیات اعتیاد آزاده خدارو شکر

    • ناشناس

      مواظب باش تلف نشی

    • ناشناس

      ای خاکککک ترقی معکوس

    • ناشناس

      دقیقا

    • ناشناس

      حق گفتید

    • ناشناس

      زیاد دور نرین .سال ۹۰ که رایتل تبلیغ قابلیت تماس تصویری را در شروع کارش برای فروش سیم کارت کرد،عده ای از "علما" اونرو حرام دونستند ومانع شدند.
      البته نمیدونستند که بزودی تماس تصویری در همه پیام رسانها میاد واینقدر راحت میشه.

    • م ،ج

      همیشه خداازدنیاعقب تربودیم ولی امنیت داریم

    • ناشناس

      حالاکه ممنوع نیست دلیل نمی شودکه اشکال نداشته باشدمابایدبه شرع مقدس توجه کنیم.

    • ناشناس

      من متنفرم از تمام خاطراتی که محدودیتها مخصوصا برای ما زنها توسط شما داشته و دارد.

    • ناشناس

      بنظرم کلی ممنوعیت دیگه هم هست که اشاره نکردید و بدتر کلی قانون هم هست که خیلی چیزهای بدی رو باب کرده کودک همسری ، ازدواج اجباری چند همسری ، تفکیک مدارس و کلی قانون من در اوردی که کل ریشه شون40 سال هم نمیش و طی انحطاط فرهنگی دهه شصت به مردم ناشی تحمیل شد ....

    • ستاره

      ۱۰:۲۹من باهاش بودم خخخخخ

    • ناشناس

      باید خجالت بکشند الان من یکی زده شدم دست خودم نیست اصلا دیگه نمی تونم نماز بخونم

    • نهی

      نفس کشیدن هم ممنوع اضافه کنید !

    • ناشناس

      نفس کشیدن هم ممنوع میشه بزودی

    • علی پر نیان

      نون بربری یادت رفته به روز به روز هست ماکو صبح فروشش ممنوع

    • ناشناس

      طبیعیه
      همه اینها از تبعات همون هوش معروف ما است که زبانزد خاص و عامه
      کلا وقتی ضریب هوشی یک ملتی خیلی بالاتر از حد نرمال باشه، بالاخره از اینجور تبعات هم پیش میاد دیگه

    • ناشناس

      به لطف روزگار همونطور که اون قوانین چرت شیکوندیم بعدی هارم میشکونیم

    • زهرا

      تو گوگل سرچ کنید ممنوعیت های عجیب در قوانین کشور های جهان. کمتر خودزنی کنید.این چیزا همه جا هست

    • ناشناس

      با همینا سرگرممون کردن که الان وضعمون اینه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج