۱۰۰۵۶۶۸
۴۶ نظر
۵۰۱۲
۴۶ نظر
۵۰۱۲
پ

اجاره‌نشین‌ها؛ فیلمی گریه‌دار از دولت حسن روحانی!

سال‌ها پیش، داریوش مهرجویی فیلمی در وصف اجاره‌نشینی ساخت که هنوز هم حکایت حال این جماعت درمانده و سرگردان است، در آن فیلم به آن گریه‌ها می‌خندیدیم و در واقعیت مساله اجاره‌نشینی فقط گریه دارد.

برترین‌ها: سال‌ها پیش، داریوش مهرجویی فیلمی در وصف اجاره‌نشینی ساخت که هنوز هم حکایت حال این جماعت درمانده و سرگردان است، در آن فیلم به آن گریه‌ها می‌خندیدیم و در واقعیت مساله اجاره‌نشینی فقط گریه دارد.

قیمت مسکن روز به روز در حال افزایش است و ابعاد نجومی به خود گرفته. کافی است نگاهی به متراژ و سال ساخت، منطقه و قیمت خانه‌ها در تهران بیندازید تا ببینید حتی اجاره مسکن دیگر برای جوانان به امری نزدیک به محال تبدیل شده است.

اجاره‌نشین‌ها؛ فیلمی گریه‌دار از دولت حسن روحانی!

وضعیت کنونی بازار مسکن به خوبی نشان می‌دهد که توانایی خرید خانه - با توجه به این قیمت‌ها- از بین رفته است، ضمن اینکه در طول چند سال گذشته رشد اقتصادی نیز منفی بوده و حتی اگر قیمت‌ها افزایش نمی‌یافت باز هم امکان اتکا به قدرت خرید مردم وجود نداشت. به همین دلیل فشارها در حال حاضر بیشتر به مستاجران آمده است.

بر اساس گزارش اخیر بانک مرکزی، مبلغ اجاره‌بها در شهر تهران طی اردیبهشت امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸/۵ درصد رشد داشته است.در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران نزدیک به ۱۷ میلیون تومان بوده است که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۳/۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

اقدامات کنترلی برای مهار تورم اجاره‌بها وعده داده شده، اقداماتی که عمدتا مُسَکن است، حالا قرار است سازمان امور مالیاتی بر اساس قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی از آپارتمان های ۱۵۰ متر به بالا مالیات دریافت کند؛ مسئولان حوزه مسکن معتقدند این قانون مشوقی برای ورود واحدهای خالی به بازار اجاره خواهد بود. طبق نظر کارشناسان فشار وارد آمده بر قشر ضعیف جامعه در موضوع مسکن بالا است و برخی اقشار تا ۷۰ درصد درآمد خود را به موضوع مسکن اختصاص می‌دهند.

آن‌طور که از فضای بازار اجاره دیده و شنیده می‌شود، برخی از صاحب‌خانه‌ها شروع به تماس با مستاجرهای خود کرده‌اند که «یا قیمت اجاره را بالا می‌برید و یا این‌که از خانه‌ها بلند می‌شوید.» این در شرایطی است که قیمت‌های پیشنهادی به مستاجرها، به نظر می‌رسد در برخی موارد با رشد حدود ۸۰ درصدی همراه بوده.

اجاره‌نشین‌ها؛ فیلمی گریه‌دار از دولت حسن روحانی!

برای مثال، یکی از صاحب‌خانه‌ها در خیابان جمهوری، کوچه سیمی، در حالی که از مستاجر خود ماهانه ۵ میلیون تومان دریافت می‌کرد، حالا پیشنهاد دریافت ماهانه ۹ میلیون تومان را داده است.

یکی از مشاوران املاک در این‌باره می‌گوید: یک واحد آپارتمان ۷۰ متری قبلا در خیابان جی قیمت رهنی در حدود ۱۰۰ میلیون تومان داشت و امسال قیمت رهن ۱۷۰ میلیون تومان شده است. این یعنی پیشنهاد افزایش ۷۰ درصدی رهن خانه.

یکی از اجاره‌نشین‌ها می‌گوید: من ۵۰ میلیون تومان دارم و ماهی ۵ میلیون تومان می‌خواهم بدهم، اما کسی آدم را تحویل نمی‌گیرد. مالک هر رقمی که بخواهد، می‌گوید و اصلا هیچ نظارتی وجود ندارد. مستاجری دیگر عنوان کرد: قبلا در خانه‌ای که نشسته بودم، ۷۵ میلیون تومان رهن پرداخت کرده بودم، حالا برای همان خانه باید ۱۳۰ میلیون تومان پول رهن بدهم.

بر اساس آخرین سرشماری در کشور، به طور متوسط جمعیت اجاره‌نشین به جمعیت صاحب‌خانه در مقیاس کشوری ۳۱.۷ درصد و در مقیاس شهر تهران ۴۳.۵ درصد برآورد شده و با این احتساب در کلانشهرها نزدیک به ۵۰ درصد جمعیت شهر را اجاره‌نشین‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

اجاره‌نشین‌ها؛ فیلمی گریه‌دار از دولت حسن روحانی!

در این شرایط، روحانی و جهانگیری، وعده داده‌اند التهاب را آرام کنند.

روحانی در سخنانی که رسانه‌ها آن را با عنوان «دستور دادم قیمت مسکن مهار شود» منتشر کردند، گفته «امروز شرایط مسکن، اجاره‌ها، قیمت مسکن، با شاخص‌های اقتصادی منطبق نیست یعنی یک حرکتی در جامعه جریان دارد که به مردم فشار ناعادلانه می‌آورد.» به همین دلیل امروز در دولت دستور دادم که وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و وزیر مسکن زیر نظر معاون اول رئیس جمهور، همه طرح‌هایی که برای مهار این مسأله امکان‌پذیر است را مورد نظر قرار دهند که بتوانیم فشاری که امروز بر دوش مردم قرار گرفته را کاهش دهیم.»

جهانگیری : بخش زیادی از جامعه اجاره‌نشین هستند و هزینه اجاره مسکن در سبد هزینه خانوار اهمیت فراوانی دارد. دولت قطعاً برای مهار رشد اجاره بهای مسکن تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد کرد که البته ممکن است با اصول اقتصاد سازگار نباشد، اما دولت نمی‌تواند این موضوع را نادیده بگیرد و به اقشار ضعیف جامعه بگوید که ناچار هستید خانه‌ای کوچک‌تر انتخاب و یا به حاشیه شهر مهاجرت کنید.

وزیر راه و شهرسازی در توضیح «موضع دولت» اعلام کرد: قیمت‌های فعلی بازار مسکن به شدت مصنوعی است و از هیچ منطقی پیروی نمی‌کند. بنابراین خروجی این جلسه تصمیماتی است که به برخورد و مهار قیمت‌های مصنوعی در بازار مسکن ختم می شود. از مالکان می‌خواهیم با تکیه بر التهابات روانی اقدام به تعیین اجاره ملک خود نکنند؛ علاوه بر این، اتحادیه‌های املاک موظف هستند قیمت‌ها را کنترل کنند.

هرچند که روحانی دستور مهار افزایش قیمت بازار مسکن را داده است، اما بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان معتقدند این دستور نمی‌تواند تاثیری در بازار مسکن و متعادل شدن قیمت‌ها داشته باشد و تا زمانی که تورم رشد صعودی دارد، قیمت‌ها نیز همچنان بالا خواهد رفت.

مهدی سلطان محمدی تحلیلگر بازار مسکن: شرایطی که ایجاد شد قابل پیش‌بینی و قابل انتظار بود و یک وضعیت غیرعادی در بازار نیست. افزایش اجاره‌بها در طول سال‌های اخیر متناسب با تورم بوده است و همبستگی بسیار بالایی با تورم دارد. در واقع زمانی که تورم وجود دارد ارزش پول کاهش پیدا می‌کند و قیمت همه چیز بالا می‌رود.

رییس هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان: اگر بنا بود استفاده از زور یا سیاستهای دستوری به کنترل قیمتها بیانجامد قطعا اثرات آن را در بازار خودرو که دولت سهم بالایی هم در آن دارد مشاهده می‌کردیم که اینچنین نشد. شاید چنین روش‌هایی برای کوتاه مدت تا حدودی اثرگذار باشد ولی در مجموع این روش‌ها درست و اصولی نیستند. افزایش اجاره بها وابسته به بازارهای دیگر است بازارمسکن بازاری منفرد نیست بلکه تاثیرپذیر از بازارهای دیگر است.

در جدیترین اقدام در راستای حل بحران مسکن دولت قصد دارد کمک کند تا در شرایط کرونایی بخشی از مستأجرانی که نیازمند حمایت هستند، تسهیلات حمایتی مسکن دریافت کنند به همین منظور کمیته‌ای متشکل از سازمان برنامه و بودجه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت اقتصاد و وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده تا تمهیداتی در این خصوص اندیشیده شود.

همچنین کارشناسان ضمن هشدار درباره حذف قیمت‌ها از سایت‌های اینترنتی اعلام کردند: اکنون مستاجران برای پیدا کردن خانه مناسب مجبورند به شکل انحصاری با صاحبان بنگاه‌های معاملات املاک در ارتباط قرار گیرند؛ صنفی که در حبس اطلاعات به خصوص در مورد قیمت، پنهان کردن عیوب معامله و بالا بردن نجومی قیمت‌ها نفع شخصی و مستقیم دارد.

تحلیلگران معتقدند مادامی که تورم در کشور باقی است، قیمت مسکن نیز همچون سایر اقلام افزایش قیمت خواهد داشت. در نقاط مختلف تهران و سایر استان‌های کشور نه تنها قیمت مسکن افزایش زیادی پیدا کرده است، بلکه اجاره‌بها و مبلغ رهن هم افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

افزایش قیمت کاذب در بازار مسکن و گلایه متقاضیان

اجاره‌نشین‌ها؛ فیلمی گریه‌دار از دولت حسن روحانی!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مسئولان بی عرضه مردم فراموش کار

      پاسخ ها

      • بدون نام

        روحانی کاره ای نیست اونا که خاک کارون رو میفروشن همه کارن این فقط فوش خور اوناست

      • بدون نام

        هه هه هه .....

      • بهاره ظ

        انچان رونق اقتصادی بنماید که ملت نیازی به یارانه نداشته باشن خدایی این دولت اصلا میدونه ریس جمهور وظایفش چیه

    • محمد

      خدادبه داد برسه
      اجاره نشینی خیلی سخته
      انشاالله همه زودتر خونه دار بشن

      پاسخ ها

      • مینا

        خونه دار بشن؟!!
        اجاره نمیتونن بدن چطوری خونه دار بشن

    • فرهاد

      نابود کردید مملکت رفت. بعد میگن مرگ بر این کشور و آن کشور مرگ مرگ مرگ حالا که مرگ و نابودی افتاده تویه زندگی مردم ایران. با دنیا صلح کنید . تا مردم ایران نفس بکشند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا به این گفته باور دارم که هر چه برای دیگران بخواهی سر حودت میاد. اینقدر مرگ مرگ گفتن که هر چی بلا و گرونی و لجن و نفرت هست مملکتو فرا گرفته.شاید چهار پنج تا کشور تو دنیا این وضع آشفته رو دارن.خیلی از کشورای پیشرفته قیمت مسکن با ده سال قبلشون 5 درصد هم اختلاف نداره

      • بدون نام

        افرین جامعه ای که بی فرهنگی رو تو مجلس فریاد بزنن بد به حال ملتش مرگ تو مجلس فریاد میزنن

      • احسان

        احسنت

    • بدون نام

      روحانی هیچوقت نمیخواد چیزی ارزان بشه اگه اتفاقی چیزی ارزان شد مثل جوجه ها زنده به گور میکنه.هفت ساله هیچ کاری نکرده یکسال اخر یادش افتاده مردم بی خانمان هستن

      پاسخ ها

      • سارا

        بس کنید اینقدر روحانی ال و بل بابا روحانی هم نبود،زمان
        احمدی نژاد که مسکن تمام رکوردهاشو جابه جا کرد،بعد مشکل ما روحانی و این و اون نیستن ما مشکل مملکتمون ریشه ای تر
        ، این حرفاست مسئله فساد ،سیستم کلی نیاز به اصلاح داره هر کی بیاد وضع همینه ضمن اینکه خود مردم هم انصافشون و از دست دادن و مسئله ی تحریم ها رو هم نمیشه نادیده گرفت ،پولهای بلوکه شده

    • بدون نام

      بعد میگن ازدواج کنین و بچه دار شین.با دو تا بچه تو یه سوراخ موش که از پس اجارش بر نمیاییم.پدرمون دراومده.لعنت به مسببش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بزرگترین اشتباه تو این مملکت ازدواج و بچه دار شدنه. آدم خودش بدبخته میزنه دو سه نفر دیگه هم بدبخت بیچاره میکنه

    • بدون نام

      هر جایی دولت دخالت کرده و دست گذاشته به گند کشیده و وضع را بدتر کرده با حرافی و دستورات غلط کاری پیش نمیره هیچکس نیست از رییس جمهور بپرسه طی 7سال تو اجری روی اجز نگذاشتید و عملا بازار مسکن و ساخت وساز را عمدا متوقف کردید و بزرگترین خیانت را در این بخش بی کشور و مردم کردید حالا جای گرم لم دادید و میگویید لنگش کن اصلا لنگی وجود دارد که با دستور اشتباه شما لنگش کند شما همه چیر را تا لبه پرتگاه به نابودی کشاندید و یک نقطه سفیدی در پرونده سیاه شما از اقتصادی اجتماعی و سیاسی و.... وجود ندارد و ملت را فقیرتر و بیچاره تر کردید و بایستی مسببین ان بازخواست شوند و جوابگو باشند تا تکرار نشود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درگیری با دنیا باعث از بین رفتن ارزش ریال شده هر رئیس جمهوری بیاد همینه

    • بدون نام

      حقوق ها پنج درصدی زیاد میشن ولی همه چی سی چهل درصدی

    • بدون نام

      پول ملی بی ارزش شده خود اصل اجاره بالا نرفته اگر ماهی 200 دلار بود و سال 89 میشد 200 هزار تومن الان هم همون 200 دلاره ولی میشه نزدیک 4 میلیون تومن اینطور نیست که پول ملی و ریال بی ارزش بشه و مالک هم به همون قیمت 10 سال قبل حساب کنه ایا شما خودت حاضری ماشینت را به قیمت دو سال قبل به نفر بعدی بفروشی؟ طرف ماشینش گرون شده خوشحاله ولی میگه اجاره ها باید به همون قیمت دو سال قبل باشه!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فقط ایت نیست مردم ما طماع شدن یسری صاحبخونه ها نیاز مبرمی به پول اجاره ندارن میتونن کمتر خونشون اجاره بدن ولی اینکار نمیکنن چون رحم و مروت ندارن

    • بدون نام

      ادامه..
      الان من دنبال خونه هستم گیرم نمیاد ایا باید مالک را مقصر بدانم؟ خیر چون همه چیز بالا رفته
      شما نمیتونی یه سری اقلام را 3 تا 4 برابر بالا ببری بعد بگی مسکن باید ثابت باشه
      برنج ایرانی الان به بالای 30 تومن رسیده چرا؟ چون پول ملی بی ارزش شده من کیلیویی 5 تومن از طرف بخرم زندگیش نمی چرخه چون بقیه چیزاش هم گرون شده
      راه حل اینه که پول ملی ارزشمند بشه و کار و شغل و رونق درست بشه وگرنه بدتر میشه

    • بدون نام

      ۰۹۴۶ هدف همین است که چرا با دنیا ارتباط نداریم برای اینکه ملت ایرا در رفاه نباشند به زودی خدا وارد عمل میشود روحانی باید محاکمه شود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جدی انقد آی کیوتون پایینه که فکر میکنید مشکل از روحانی یا هر رئیس جمهوریه که بوده یا قرار بیاد؟؟؟؟آخ که سرنوشت ماهارو امثال شما تعیین میکنن.خانه از پای بست ویران است.مشکل از جای دیگس نه رییس جمهور از هر جناحی میخواد باشه

    • بدون نام

      روحانی تو این ۷ سال اپلا هیچ کاری واسه ای مردم نکده و نمیکند

    • سعید

      بزرگترین سوالی که ذهن منو درگیر کرده اینکه،یعنی همه جای دنیا سیستم اداره کشور و رضایت مردم از زندگی مثل ماهستن؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه مگه ندیدی یک رو ز درامد کارگر تو امریکا به اندازه یک ماه حقوق تو ایران وسایل خرید کردن

    • بدون نام

      مستاجران از همین امروز تا چادر ازونه بخرند چون سال نکبتی روحانی برای مردم درست کرده سانسور نکن دلمان پوکید سانسور نکن اخه چرا سانسور میکنی

    • بدون نام

      خدایا خودت به داد برس

    • مهدی

      هر بلایی سرتون بیاد حق تونه از این بیشتر باید ظلم حس کنید این که چیزی نیست

    • سروش

      بابا بس کنید از بس شعارشنیدیم، کل مسئولین یک چیز یاد گرفتن بایدبایدباید، کسیکه میاد در رأس امور باید اجرا کننده باشه نه وعده دهنده

    • بنده خدا

      فقط در یک کلام: از ماست که بر ماست، ما خودمون خواستیم که اینطور زندگی کنیم چون لیاقت خوب زندگی کردن رو نداشتیم، البته بزرگترهای ما اینطور خواستن و ما هم راه اونها رو داریم ادامه میدیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افرین من هر گز نمیبخشمشون بخدا همشون از چهل سال قبل تعریف میکنن ما برای ایندگانمون جز بدی ذجر چیزی نداریم تعریف کنیم امیدوارم نابو بشن

    • مینا

      ما هشت سال پیش یوسف آباد مستاجر بودیم بعد رفتیم عباس اباد کوچه کوه نور بعد رفتیم خیابون معلم بعد اومدیم شهرک باقری امسال داریم دنبال خونه تو ورداورد میگردیم ولی باز پیدا نمیکنیم
      یعنی تو ورداورد تک خواب شده ماهی دو و نیم میلیون حالا پول پیش جدا
      هرروز هم باید کلی بریم تا برسیم سرکار
      بخدا انصاف نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما هم از عباس آباد اومدیم میدون راه آهن.ایشالا سال بعد بهشت زهراییم.بخدا سیر شدیم از این زندگی

    • بدون نام

      بعد میگن ازدواج کنین , جمعیت کم شده ! ازدواج تو این دوره زمونه جنایته , جنااااایت

    • بدون نام

      میشه بازاری که نظارت بر آن است را معرفی کنید؟قیمت طلا و ارز چند برابر شده؟ آیا مالیات مشکل را حل میکند یا تنها سهم دولت از بازار مسکن را پرداخت میکند مثل ارزش افزوده طلا که آخر مشتری پرداخت میکند

    • بدون نام

      ازماست که برماست

    • Karaj

      آقای املاکی،وقتی مشتری میاد نرخ بیش از حد میده برای واحدش،شما چرا قبول میکنی،بگو عرف منطقه اینه،قبول نکنید،نزارین قیمت علکی بالا بره،اگر واقعا به فکر مستاجر هستید،آخه چند درصد،چندبرابر حساب میکنید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حرومترین پول این پولیه که املاکی ها میگیرن

    • بدون نام

      زمان شاه پدر من کارمند بودتو دوسال اول کارمندیش خانه دارشد با پول ان زمان کارمند من هم کارمند همان اداره ام بد بیست سال کارمندی هنوز مستجرم ....

    • بدون نام

      فکر کنید دولت نیست

      مردم هم گرگ شدن بعضی هاشون ،به دیگران رحم نمی کنند

      یعنی طرف 20 تا خونه هم داشته باشه خاطر نیست 100 تومن کرایه رو کم کنه ، از تفریحاتشون کم میشه


      راستی اینجا کسی صاحب خونه نیست ؟

    • امیر

      خدایی ماهی 2 میلیون اجاره دادن ظلمه ظلم هیچی واسه خود آدم و زن و بچه نمیمونه

    • امیر

      خدایی ماهی 2 میلیون اجاره دادن ظلمه ظلم هیچی واسه خود آدم و زن و بچه نمیمونه

    • بدون نام

      خودمون هم به خودمون رحم نمیکنیم. انصاف و معرفت تو وجودمون مرده. سنگ از آسمون بیاد سرمون کمه

    • بدون نام

      بیکارها، مستمری بگیران، مجردها، در صف مانده ها، نخبه های فراری، مهاجران و.... فیلم زیاد ساخته دولت حسن آقا

    • بدون نام

      گرفتن مالیات و شناسایی خونه های خالی و . . . همه راههای موقتیه که جوابگو نیست و قابلیت اجرا شدن هم نداره. تا وقتی مشکلات اقتصاد کشور رو به طور پایه ای حل نکنید اوضاع به همین منواله. مشکلات اقتصادیمون هم که اکثرا برمیگرده به سیاست و درگیری که با دنیا داریم و مسئولین حاضر نیستن بپذیرن که دارن مسیر غلط رو طی میکنن

    • ارشین

      امان از این بنگاهی ها .که از خدا شونه که گرون بشه اجاره و خونه .

      ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج