جاباما
۱۰۰۷۳۷۹
۱ نظر
۵۰۲۴
۱ نظر
۵۰۲۴
پ

راهنمای خرید لاستیک، انواع و نکات خرید

در نظر اول ممکن است که خرید لاستیک خودرو به نظر کار ساده و راحتی بیاید و لازم نباشد که پیش از اقدام به خرید کار خاصی انجام داده و یا اطلاعات مشخصی کسب کرد. اما باید بگوییم که اصلاً این‌طور نیست. به همین دلیل نیز در این مطلب با شما هستیم تا به شکل ویژه و مشخصی به راهنمای خرید لاستیک بپردازیم و شما را با نکات خرید کامل این محصول آشنا کنیم.

برترین‌ها: در نظر اول ممکن است که خرید لاستیک خودرو به نظر کار ساده و راحتی بیاید و لازم نباشد که پیش از اقدام به خرید کار خاصی انجام داده و یا اطلاعات مشخصی کسب کرد. اما باید بگوییم که اصلاً این‌طور نیست. با توجه به تنوع بالای لاستیک‌های خودرو و همین‌طور استفاده زیاد از این محصول باید در زمان خرید تایر خودرو نهایت دقت را به کار برده و با اطلاعاتی کامل یا بهتر است بگوییم دست پر اقدام کرد. به همین دلیل نیز در این مطلب با شما هستیم تا به شکل ویژه و مشخصی به راهنمای خرید لاستیک بپردازیم و شما را با نکات خرید کامل این محصول آشنا کنیم.

راهنمای خرید لاستیک، انواع و نکات خرید

معرفی انواع لاستیک خودرو

به طور کلی اگر بخواهیم لاستیک‌های خودرو را به انواع مختلفی تقسیم کنیم می‌توانیم به لاستیک‌های تمام فصلی، لاستیک‌های تابستانی، لاستیک‌های زمستانی، لاستیک‌های چندمنظوره، لاستیک‌های زمین گلی، لاستیک‌های مسابقه‌ای و... اشاره کنیم. در ادامه به بررسی هر کدام از این انواع لاستیک خودرو می‌پردازیم.

۱. لاستیک‌های تمام فصلی

لاستیک‌های تمام فصلی را معمولاً به عنوان لاستیک‌هایی همه‌جانبه می‌شناسند که اتفاقاً رایج‌ترین نوع تایر‌های خودرو نیز به حساب می‌آیند. در تمامی فصول می‌توان از این نوع از لاستیک‌ها عملکرد مطلوبی را انتظار داشت. به همین دلیل هم راننده می‌تواند خودروی خود را در با شرایط متفاوت جاده‌ای تطابق دهد.

لاستیک‌های تمام فصلی دارای الگو‌های آجداری هستند که برای سطوح مرطوب و همین‌طور خشک مناسب خواهند بود. علاوه بر این باید اشاره کنیم که این نوع از لاستیک‌ها نسبت به سایر انواع تایر خودرو در مصرف سوخت نیز صرفه‌جویی بیشتری خواهند داشت.

یکی دیگر از ویژگی‌های لاستیک‌های تمام فصلی این است که سروصدای کمتری دارند و از ترمز قابل‌توجهی نیز برخوردار هستند. لازم به ذکر است که این نوع از لاستیک‌ها که مدل‌هایی همه‌جانبه نیز به شمار می‌روند در برابر یخ‌زدگی و یا گرمای زیاد نیست کارایی نسبتاً مناسب خود را دارند و به همین دلیل نیز می‌توان آن‌ها را به عنوان بادوام‌ترین انواع تایر خودرو در نظر گرفت.

۲. لاستیک‌های تابستانی

این نوع از لاستیک‌ها که با اسم تایر‌های سه فصل نیز شهرت دارند به شکلی طراحی شده‌اند که حداکثر سرعت و همین‌طور چسبندگی در جاده‌ها را به همراه دارند. این نوع از لاستیک‌ها در آسفالت‌های گرم و خشک نیز عملکرد بسیار خوبی دارند و به دلیل برخورداری از هندلینگ خوب می‌توان با بازخورد فرمان خوبی نیز روبه‌رو شد.

راهنمای خرید لاستیک، انواع و نکات خرید

نکته دیگری که در رابطه با این نوع از لاستیک‌ها می‌توان گفت این است که این نوع از لاستیک‌ها نسبت به مدل‌های تمام فصلی زودتر تحلیل می‌روند و این ویژگی در برابر فشار زیاد، افزایش نیز می‌یابد. با این حال عملکرد این نوع از لاستیک‌ها نسبت به نمونه‌های تمام فصلی بهتر خواهد بود.

۳. لاستیک‌های زمستانی

این نوع از لاستیک‌ها بهترین گزینه برای مناطق سردسیری هستند، چراکه نسبت به سایر مدل‌های تایر خودرو می‌توانند عملکرد بهتری را در سطوح یخی از خود نشان دهند. معمولاً در طراحی این نوع از لاستیک‌ها طرح‌های بزرگ بلوکی وجود دارد که عملکرد این نوع از لاستیک‌ها را بر روی سطوح برفی و یا حتی گل‌آلود افزایش می‌دهد. اگر بخواهیم به موضوع ترمز این نوع از لاستیک‌ها نیز بپردازیم باید بگوییم که ترمز لاستیک‌های زمستانی در سطوح یخی بسیار مناسب هستند، اما نمی‌توان این ویژگی را در جاده‌های خشک و یا حتی مرطوب نیز شاهد بود.

۴. لاستیک‌های چندمنظوره

این نوع از لاستیک‌ها بیشتر برای خودرو‌های شاسی‌بلند و یا کامیون‌های سبک مورداستفاده قرار می‌گیرند، چراکه عملکرد بهینه‌ای را چه در داخل و چه در خارج از جاده فراهم می‌آورند. نکته مهمی که در رابطه با طراحی این نوع از لاستیک‌ها وجود دارد آن است که حداکثر کشش در خارج جاده و همین‌طور ضریب چسبندگی در داخل جاده را دارند.

راهنمای خرید لاستیک، انواع و نکات خرید

این لاستیک‌ها الگوی آجی پویا دارند که باعث می‌شود که خودرو در سطوح خشن نیز عملکرد بسیار خوبی از خود نشان دهد. در نهایت نیز باید اشاره کنیم که این لاستیک‌ها از قدرت بارگیری بیشتری نسبت به سایر انواع لاستیک‌ها برخوردار هستند.

۵. لاستیک‌های زمین گلی

این نوع از لاستیک‌ها دارای آج‌هایی بزرگ و البته کلفت هستند که بیشترین میزان کشش و ضریب چسبندگی را در سطوح گل‌آلود به دنبال دارند.

۶. لاستیک‌های مسابقه‌ای

این مدل از لاستیک‌ها عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند و با بیشترین سرعت و کشش در طول مسیر فعالیت خواهند داشت. لاستیک‌های مسابقه‌ای دارای گیربکس‌های جاده‌ای باورنکردنی و همین‌طور ترمز‌های قابل‌توجهی هستند که همین مسئله نیز آن‌ها را به گزینه‌های ایده‌آلی در خودرو‌های مسابقه‌ای تبدیل می‌کند.

راهنمای خرید لاستیک، انواع و نکات خرید

نکات خرید لاستیک خودرو

یکی از ابتدایی‌ترین و در عین حال مهم‌ترین مسائلی که در زمان خرید لاستیک خودرو باید مدنظر داشته باشید یکسان بودن هر چهار لاستیک است. علاوه بر این به‌هیچ‌وجه به سراغ رینگ‌های زنگ‌زده، پوسیده، تابدار و یا جوشکاری شده نروید و اکیداً از این کار اجتناب نمایید.

مسئله بعدی که می‌توان به آن اشاره کرد استفاده از لاستیک‌های استاندارد است. طبیعتاً استفاده از لاستیک مناسب می‌تواند در حفظ جان و سلامتی شما نیز مؤثر باشد. به خاطر داشته باشید که وارد شدن آسیب جدی به سیستم تعلیق و دستگاه انتقال قدرت خودرو می‌تواند یکی از نتایج اصلی استفاده از خودرو‌های غیراستاندارد باشد.

به خاطر داشته باشید که در زمان خرید لاستیک خودرو حتماً به موارد مختلفی من‌جمله نوع خودرو، سرعت موردنظر شما در هنگام رانندگی، سطح جاده، شرایط محیطی و همین‌طور آب‌وهوای محل موردنظر توجه لازم را داشته باشید تا در نهایت بتوانید لاستیک مناسب و هوشمندانه‌ای را برای خودروی خود خریداری نمایید.

مسئله مهم دیگری که در زمان خرید و استفاده از لاستیک خودرو باید در نظر داشته باشید توجه به تاریخ مصرف آن است. به طور کلی تاریخ مصرف لاستیک‌ها چیزی در حدود ۵ تا ۷ سال است که این عدد با توجه به برند و همین‌طور کیفیت لاستیک نیز قابل‌تغییر خواهد بود.

راهنمای خرید لاستیک، انواع و نکات خرید

بد نیست به این مسئله نیز اشاره کنیم که در زمان کنترل فشار باد تایر خودرو باید صبر کنید تا لاستیک‌ها به طور کامل سرد شوند، چراکه در غیر این صورت نمی‌توان و اصلاً نباید که باد اضافی درون آن را خالی کرد. لازم به ذکر است که یکی از نشانه‌های کم بودن فشار باد لاستیک در زمان رانندگی، خورده شدن دو طرف لاستیک و سالم ماندن در بخش میانی است، با این حال اگر لاستیک تنها در وسط دچار سائیدگی شد می‌توان آن را نشانه زیاد بودن فشار باد لاستیک‌ها در نظر گرفت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      گلدستون ایرانی برای سردسیر ویزدتایربرای گرمسیر وهانکوک کره ای یا چیلیز اندونزی برای شمال ایران!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج