۱۰۰۸۰۴۳
۴۹ نظر
۵۰۱۶
۴۹ نظر
۵۰۱۶
پ

دلار، بالا و بالاتر، چگونه هر روز ضعیف‌تر می‌شویم؟

دلار ۲۰هزار تومانی را چه کسی پیش‌بینی می‌کرد؟ سکه ۸هزار تومانی را چه؟ این مطلب تحلیلی‌ست درباره افزایش بی‌سابقه نرخ دلار و البته پیش‌بینی‌هایی درباره آینده دارد.

برترین‌ها: دلار ۲۰هزار تومانی را چه کسی پیش‌بینی می‌کرد؟ سکه ۸هزار تومانی را چه؟ این مطلب تحلیلی‌ست درباره افزایش بی‌سابقه نرخ دلار و البته پیش‌بینی‌هایی درباره آینده دارد.

دلار اما بی‌توجه به وعده و وعید رئیس ساختمان میرداماد جولان می‌دهد و دوباره سر زبان‌ها افتاده است.

بازار ارز و سکه، تابستان را با افزایش قیمت و رکوردهای قیمتی جدیدی آغاز کردند؛ روز یکشنبه، دلار ۶۵۰ تومان افزایش را ثبت کرد و به بهای ۱۹ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. دلار در تمام ادوار تاریخی در معاملات عمده حتی به‌صورت لحظه‌ای هم نتوانسته بود این محدوده قیمتی را تجربه کند. در بازار سکه هم قیمت از مرز ۸میلیون عبور کرد و با ۲۳۰ هزار تومان رشد به بهای ۸میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید.

دلار، بالا و بالاتر، چگونه هر روز ضعیف‌تر می‌شویم؟

۳ نشانه تضعیف سمت عرضه ارز

بخش زیادی از فعالان بازار اعتقاد دارند، ریشه افزایش قیمت دلار در هفته‌های اخیر، تضعیف سمت عرضه ارز بوده است. این گروه معتقدند تقاضا در بازار به‌صورت قابل توجهی بالا نرفته است،‌ ولی کاهش درآمدهای ارزی و دسترسی به آنها، موجب شده است که پاسخگویی مناسبی به تقاضای بازار صورت نگیرد و قیمت‌ها افزایشی شوند؛ این عده به چند نشانه برای تضعیف سمت عرضه اشاره می‌کنند: رشد نرخ حواله درهم، خبرهای مربوط به مشکلات برطرف کردن تعهدات ارزی در سامانه نیما و اظهارات برخی مسوولان مبنی بر یخ‌زدگی درآمدهای ارزی در کشورهای دیگر.‌

بر اساس این نشانه‌ها، این عده باور دارند که افزایش قیمت دلار از سمت تضعیف عرضه ارز آب می‌خورد.

در این میان، یکی از عواملی که از نگاه فعالان در سال ۹۹ در میزان درآمدهای ارزی ایران اثر داشته است، مربوط به بحران کرونا و شیوع آن بود. این مساله باعث شده است که صادرات در بهار سال جاری کاهش پیدا کند و با کاهش درآمدهای ارزی حاصل از آن به بازار فشار وارد شود. با این حال، نشانه اصلی که همچنان به‌عنوان تضعیف سمت عرضه عنوان می‌شود، مربوط به رشد نرخ حواله درهم است. روز گذشته نرخ حواله درهم در مقطعی حتی به بالای ۵ هزار و ۴۵۰ تومان رفت. با چنین قیمتی، ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست حدود ۲۰ هزار تومان باشد. ا

گروهی هم باور دارند،‌ تضعیف عرضه مساله‌ای نبود که بازار متوجه آن نباشد، ولی در هفته‌های اخیر اظهاراتی به نقل از برخی مسوولان منتشر شد که حکایت از کمبود شدید عرضه داشت و این مساله توجه به بازار ارز را بیشتر کرد.

دلار، بالا و بالاتر، چگونه هر روز ضعیف‌تر می‌شویم؟

چهار نوع تقاضا در بازار ارز

در حالی که عده زیادی از کارشناسان بر تضعیف عرضه ارز به‌عنوان متغیر بنیادی که زمینه ساز رکوردزنی دلار شده است، اشاره می‌کنند، برخی دیگر از فعالان اعتقاد دارند سمت تقاضا نیز در هفته‌های اخیر تقویت شده است.برخی از افراد این گروه باور دارند عوامل بنیادی مانند بالا بودن نرخ تورم و کسری بودجه توانسته‌اند زمینه‌ساز ورود تقاضای انتظاری به بازار شوند؛ در واقع چنین عواملی این انتظار را در میان معامله‌گران به وجود آورده‌اند که قیمت دلار می‌تواند رشد بیشتری را تجربه کند. عده دیگری باور دارند، کاهش نرخ سود موجب شد که برخی افراد سنتی‌تر که آشنایی چندانی با بازار سهام ندارند، ترجیح دهند که پول خود را وارد بازارهای ارز و سکه کنند. عده‌ای نیز باور دارند،‌ افرادی که به دلیل گسترش ویروس کرونا، تقاضای ارزی خود را به تعویق انداخته بودند، در هفته‌های اخیر با افزایش قیمت دلار تصمیم گرفتند وارد بازار شوند و نیاز خود را قبل از اینکه قیمت رشد بیشتری را تجربه کند، مرتفع کنند. نوع چهارم متقاضیان بیشتر شامل بازیگران فنی بازار است که شکست مرزهای مقاومتی، ‌انگیزه ورود آنها به بازار را بیشتر و بیشتر کرده است.

دلار، بالا و بالاتر، چگونه هر روز ضعیف‌تر می‌شویم؟

عوامل روانی و جریان‌های درون بازاری

در حالی که در بخش عرضه و تقاضا عوامل بنیادی در رشد قیمت‌ها اثر داشته‌اند، نمی‌توان نقش اخبار سیاسی و جریان‌های درون بازاری حوزه ارز را نیز در رشد قیمت‌های اخیر نادیده گرفت. به‌عنوان مثال، دیروز گفته می‌شد که بخشی از معامله‌گران خالی فروشان در رشد قیمت اثر داشتند. در واقع خالی فروش‌ها که تصور کرده بودند روز یکشنبه قیمت کاهشی خواهد بود، اقدام به فروش ارز کردند؛ ولی افزایش روز یکشنبه و عبور از کانال ۱۹ هزار تومانی، موجب ضرر آنها شد و ناچار شدند که ارز وعده داده شده را تحویل دهند و از این طریق، فشار بیشتری به قیمت وارد شد.

در این میان، عوامل روانی نیز در تصمیمات احساسی و هیجانی بازار و انتظارات معامله‌گران نسبت به آینده بازار اثر دارند. به‌عنوان مثال، چند هفته قبل، تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا در شرایط اختلاف مربوط به سفر نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا، تا حدی انتظارات در بازار ارز را تغییر داد و انتظارات افزایشی در بازار کاهش یافت. تبادل یاد شده چنین انتظاری را در میان برخی فعالان ایجاد کرده بود که تنش‌ها میان ایران و آمریکا حداقل زیادتر نخواهند شد و شاید حتی مذاکره‌ای پیش از انتخابات آمریکا صورت بگیرد.با این حال، خبر اجرایی شدن تحریم کشتیرانی ایران توسط آمریکا انتظارات را تغییر داد. در آن سو، در فضای داخلی نیز جریان خبرها به گونه‌ای است که گویا قرار نیست در ماه‌های آتی مذاکره‌ای صورت بگیرد.

دلار، بالا و بالاتر، چگونه هر روز ضعیف‌تر می‌شویم؟

از آن جایی که افراد عادی و تجار،‌ تصور می‌کنند بخش زیادی از افزایش قیمت در سال‌های اخیر ناشی از تنش‌های سیاسی بوده است، مسلما ادامه این تنش‌ها، انتظار آنها نسبت به افزایش قیمت‌ها را بالا می‌برد. در کنار این، رشد بهار ۹۹ شاخص کل بورس نیز درست است که بخشی از سرمایه‌ها را به خود جذب کرده، ولی همزمان چنین انتظاری را در میان معامله‌گران ایجاد می‌کند که قیمت ارز هم در واکنش به افزایش بورس حتما رشد خواهد کرد. در نگاه برخی از افراد، قیمت‌های بالای سهام تنها با بالا رفتن قیمت دلار می‌تواند قانع‌کننده باشد.

چرا قیمت دلار سرکشی می کند؟

نظر کارشناسان درباره بازار ارز:

مجیدرضا حریری: ذخایر ارزی فشار کم‌سابقه‌ای را تجربه می‌کنند و به همین دلیل است که قیمت دلار افزایش داشته است. این تحرکات و رایزنی‌ها برای برگشت دلارهای صادراتی نشان می‌دهد که فشار تقاضا روی اسکناس امریکایی وجود دارد. از آن سمت شورای حکام آژانس اتمی برای نخستین بار پس از سال ۲۰۱۲ تاکنون علیه ایران قطعنامه صادر و همین مساله انتظار روانی افزایش قیمت دلار را ایجاد کرده است. حالا بانک مرکزی به صادرکنندگان هشدار داده است که در صورت عدم بازگرداندن دلارهای صادراتی، منتظر رسانه‌ای شدن اسامی صادرکنندگان متخلف باشند.

میثم رادپور: در شرایطی که تورم بالای ۳۵ تا ۴۰ درصد است، بانک مرکزی نباید نرخ بهره بانکی را کاهش دهد. تحریم باعث شده است که درآمدهای ارزی ایران کاهش قابل‌توجهی داشته باشد. از آن سمت قیمت نفت در بازارهای جهانی سقوط کرده و همان صادرات محدود هم ارزآوری‌اش افت کرده است.

کامران ندری: بهای اسکناس امریکایی به زودی دوباره به کانال ۱۸ هزار تومان برمی‌گردد.دلار بعد از خبر صدور قطعنامه شورای حکام آژانس اتمی علیه ایران درگیر هیجانات بازار شده است. او توضیح می‌دهد که صادرات نسبت به شیوع موج اول کرونا تسهیل شده است و اتفاق خاصی در اقتصاد ایران آن هم دست کم در زمان فعلی رخ نداده که دلار افزایشی شود.

دلار، بالا و بالاتر، چگونه هر روز ضعیف‌تر می‌شویم؟

چه عواملی می‌توانند دلار را کاهشی کنند؟

تمام عوامل یاد شده ممکن است در افزایش قیمت دلار اثر گذاشته باشند و در صورت ادامه اثرگذاری آنها، افزایش بیشتر قیمت دور از ذهن نخواهد بود؛ با این حال، برخی اتفاقات هم می‌توانند زمینه‌ساز بازگشت قیمت دلار به سطوح پایین تر شوند.

اولین مساله بازگشت ارز صادراتی است که می‌تواند با تقویت سمت عرضه، یکی از محرک‌های اصلی رشد دلار در هفته‌های گذشته را حذف کند. چندی پیش رئیس کل بانک مرکزی نیز عنوان کرده بود صادرکنندگانی که در سال گذشته صادرات داشتند تا پایان تیرماه باید ارز خود را به نیما برگردانند.

در کنار این در صورت عملیاتی شدن توافق ایران با عراق در زمینه دریافت بخشی از درآمدهای ارزی به‌صورت کالاهای ضروری و دارو، باز هم بازارساز می‌تواند در زمینه عرضه ارز دست بالاتری داشته باشد. درواقع در حال حاضر بازارساز ناچار است از منابع خود به‌صورت مستقیم برای کالاهای ضرروری و دارو استفاده کند؛ و توافق با کشور همسایه می‌تواند فشار به منابع ارزی بانک مرکزی را کاهش دهد. این مساله می‌تواند،‌ قدرت سمت عرضه در بازار را افزایش دهد.

عامل دیگری که می‌تواند زمینه ساز کاهش قیمت‌ها شود، کشف سود توسط خریدارانی است که از کانال ۱۷ هزار تومانی اقدام به خرید کرده‌اند و ممکن است با رسیدن به قله‌های جدید ترجیح دهند بخشی از ارز خریداری شده خود را برای کسب سود به فروش برسانند.

در مجموع اینکه وضعیت اقتصاد ایران در سال 99 ویژه است. اقتصادی که نه فقط تحریم های سنگین را تجربه می‌کند که با شیوع کرونا مشکلاتی مضاعف را بر دوش می‌کشد. وزارت بهداشت در تازه‌ترین اخبار اعلام کرده که موج دوباره شیوع بیماری وضعیت تعدادی از استان‌های ایران را قرمز کرده و ممکن است کشور تا یکسال درگیر کرونا باشد. این چشم‌انداز مبهمی که کووید 19 برای اقتصاد کشور ایجاد کرده و نتیجه مبهم روابط سیاسی ایران با کشورهای دیگر وضعیت را برای تحلیل‌های دقیق‌تر دشوار کرده است.

منبع: روزنامه توسعه ایرانی- دنیای اقتصاد- اقتصادآنلاین.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      آقا ما چه گناهی کردیم که یه عده سر جنگ با کل دنیا دارند ؟
      ول کنید بابا ... بیچارمون کردین ... لعنت به هر کسی که موجب بدبختی مردم ما شده ...

      پاسخ ها

      • امید

        میخواهند بدبخت باشیم این سیاستشونه

      • بدون نام

        ارههههههه والا ما میخوایم زندگی کنیم اینا با همه دنیا جنگ دارن

      • بدون نام

        مگه ما تروریست هستیم ول کنید با کل دنیا جنگ دارید ملتو بیچاره کردین

      • بدون نام

        باز هم یه مشت ابله برن تو خیابون شعار بدن آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه دیدین شما را به غلط کردن انداخته

      • بدون نام

        چه ربطی داره ....اقتصاد همه دنیا الان افت کرده ...اینکه آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند جمله درستی هست ، مشکلات ما به آمریکا ربطی نداره ما چوب بی تدبیری خودمون رو میخوریم

      • دشمن

        هر اتفاقی که رخ دهد امریکا دشمن ما هست تمام شد رفت

      • بدون نام

        دولت هیچ تقصیری نداره مشکل ما امریکا هست تمام

      • بدون نام

        کاسب تحریم صندوق ذخیره ارزی دستشه دشمنی میکنه با امریکا

      • بدون نام

        شعورشون نمیرسه وقتی نمی تونید مدیریت کنید دلار میره بالا قیمت همه چی رفته بالا دیگه برنمیگردن پایین حتا دلار مثل قبل شد ۱۲

      • سعید

        بغیر از بدبختی اسایش نداریم ...

    • بدون نام

      نتیجه بی کفایتی دولتیها و بانک مرکزی
      اونایی که از این تحریمها سود میبرن
      اونایی که نمیخوان مداکره کنن
      باید و باید به میز مداکره برگشت تمام مگرنه گرانی و بیکاری و فقر یک انفجار عظیم به وجود خواهد امد

    • بدون نام

      سکه ۸ میلیون

    • بدون نام

      افزایش ها از بی‌کفایتی مسئولان حکومت ميباشد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از جنگ طلبی و مرگ بر آمریکا کردن

    • بدون نام

      قبلا برای فرمالیته یک جمشید بسم اللهی چیزی میگفتن
      الان خیلی طبیعی و ریلکس

    • بدون نام

      گوشیم اذیت میکنه پول خریدش و ندارم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برو خدا شکر کن که همینو داری

      • بدون نام

        ۱۳:۰۴
        همینم میترسم بزنن ازم قاچلق کنن افغانستان

    • یه ایرانی

      اینها همش جنگ رسانه ای دشمنان نظام مقدسِ ایران هستش، مگرنه قیمت دلار ربطی به ما نداره چون ما به تومن درآمد و خرج داریم نه به دلار.

      پاسخ ها

      • ://

        امثال شماها چرا منقرض نمیشید اخه؟؟!!
        مردم دارن له میشن زیر فشار بعد تو میای همه چی رو میندازی گردن دشمن؟؟؟!!!
        متاسفم برای افکار پوچت

      • بدون نام

        کاربر یه ایرانی واقعا توی سرت مغز داری؟ یا خودت زدی نفهمی؟

      • بدون نام

        همه بدبختی مردم ایران از همین یه کلمه هست.مقدس!

      • بدون نام

        شما کجا زندگی می کنی؟ .دلار که می‌ره بالا همه چی سه برابر می شه .بهتره بگی درآمد ریالی خرج دلاری

    • رسول

      الان همه از دلار بیست تومنی تعجب می کنند. ولی با این وضعیت اقتصادی و این مسئولین بادرایت تو دو سه سال آینده دلار بیست تومنی آرزوی همه ما میشه. همونطوری که الان اگه دلار دوازده تومن بشه، همه مون از خوشحالی بال در میاریم.

    • بدون نام

      دوستان عزیز ایناکه مذاکره کردن اخرش این شد.وای به حال دولت آینده که قصد هیچگونه مذاکره ایی نداره و بر پایه مرگ این کشور و اون کشور شکل خواهد گرفت.پس خودتون تا تهش برید که نمیشه به این حکومت و دولتاش دلخوش کرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا کنه جنگ شه .آمریکا بزنه ما رو نابود کنه .راحت شیم

    • ع،ر

      خود‌بینی‌بی‌کفایتی‌اجنبی‌پرستی‌‌چهل‌ویک‌
      ساله‌همین‌مسئولین‌درراس‌کارند‌‌وهمش‌دم
      از‌جوانگرایی‌می‌زنید‌‌جوان‌گرایی‌هست‌ولی
      درحد‌فرزندان‌همین‌فسیلها‌وکه‌مثل‌پدرانشان
      فقط‌بفکر‌جیب‌خودشان‌هستند.

    • saftarmodarsi5372@ gmail.com

      چون دولت خودش میخواد دلار گران میشه.کسری بودجه باید جبران کند...اما این کار خیانت به کشور و مردم هست

    • بدون نام

      همتی و نوبخت و روحانی برن کنار دلار میاد پایین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه فکر کردی؟ یکی میاد بدتراز اینا.بابا از پایه خرابن

      • بدون نام

        یکی از یکی بدتر .تو این نظام هیچی درست نمی شه

    • بدون نام

      امریکا رو بع افول است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما رو به سقوط

    • بدون نام

      هنوز اولشه...

    • بدون نام

      اون پیرزن های دانشگاه که برای هر مناسبتی پلاکارد اعتراضی دست شون میگیرن الان مردن یا زنده ن هنوز؟؟؟

    • msn

      ایشالا بشه ۵۰ ،حقمونه

    • بدون نام

      الان ن...ی داره تو تفنگ های آب پاشش گلوله های واقعی کار میذاره که بیان با همدیگه آب بازی کنیم

    • بدون نام

      هممونو فدای... کردن! چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است

    • ناشناس

      برترین ها یا خوابی یا خودتو زدی به خواب قیمت دلار طلا ومسکن و ماشین زیر دست دولتیه که تو حامیش هستی این تحلیلای ابکی چیه دیگه . دو سکه هشت ملیون بیسواد نه هشت هزار تومان

    • محسن

      کمی برای این آب و خاک دلسوزی کنید آیا این حق ماست وقتی رئیس جمهور آمریکا هزار تومانی را با یک دلاری مقایسه میکرد او را جدی نمیگرفتیم اما دیدیم به هزار تومان که رسید حتی بیست برابر بیشتر هم شده بنابراین حسابشون درست بوده خالا بایدهمینطور ادامه بدیم تا نابود بشیم؟ جوانان ما چه آینده ای را باید انتظار داشته باشند؟ اگر مسئولین پاسخگو نیستند و به مشکلات اهمیت نمیدهند اشخاص بهتری را اننتخاب و اگر به قول های خودشان عمل نمیکنند، دلایل را جویا شوید.

    • بدون نام

      علاج کار اعدام همتی است.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو از کجا اومدی!!!

    • بدون نام

      راه حل فقط سودسپرده های بانکی رو۲۵درصدکنیدتمام پولهای سرگردان روانه بانکها میشود وتمام بازارها اروم میگیره اشتباه بزرگ ریس بانک مرکزی این بودکه سودسپرده هارو اوردپایین تنها راه بالابردن سودسپرده های بانکی که تمام پولهای سرگردان که مردم اون روبردندبه سمت خریددلاروسکه خودرو وغیره ودلال بازی میکنند شماسودسپرده های بانکی روبکن بین ۲۵تا۲۸درصدتمام مردم پولهاشون میبرن توبانک اقای ریس بانک مرکزی شماامتحان کن اگرمشکل حل نشد قیمت سکه ودلارو خودرو ومسکن هم ارزان خواهدشد

    • بدون نام

      همه شون سرشون تو یه اخورع ریز تا درشت

    • محسن

      لعنت لعنت لعنت .....

    • بدون نام

      آقا اشتباهی میکنی داره تخته گاز میکنه

    • ناخدا

      اینها همه اش طوطه داخلیه.ببینید خریداران سکه وخودرو ودلار ومسکن چه کسانی هستند. با این وضعیت بنده وامثال ما با چه امیدی زندگی کنیم .

    • دیوید

      آب ازسرچشمه گل آلوده،عزیزان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج