جاباما
۱۰۱۰۱۲۳
۱۰ نظر
۵۰۰۶
۱۰ نظر
۵۰۰۶
پ

دو تفاوت دستگاه قضایی در ایران و جهان

اكبر تركان در روزنامه اعتماد نوشت: هفته قوه قضاييه به پايان رسيد و هر كسي براساس نوع نگاه و نگرش خود، نكاتي را درباره اين نهاد و بايدها و نبايدهايش مطرح كرد.

اكبر تركان در روزنامه اعتماد نوشت: هفته قوه قضاييه به پايان رسيد و هر كسي براساس نوع نگاه و نگرش خود، نكاتي را درباره اين نهاد و بايدها و نبايدهايش مطرح كرد؛ ولي باتوجه به كنش و واكنش‌هاي سال‌هاي اخير در نظام جمهوري اسلامي، به نظر مي‌رسد سيستم قضايي ما بيش از هر كدام از ديگر بخش‌هاي حاكميت، نيازمند عمل به دو نكته براي عبور از وضعيت كنوني است.

نخست، ايجاد شفافيت در محاكم قضايي است و نكته ديگر، خصوصي‌سازي نهاد قضايي كه در ادامه ضمن بررسي مختصر و مجمل هر يك از اين موارد، اميدوارم قوه قضاييه جمهوري اسلامي نيز روزي به اين مرحله از پيشرفت برسد تا بيش از پيش، شاهد حل و فصل معضلات و مشكلات باشيم.

شايد نخستين تفاوتي كه ميان سيستم قضايي غرب و جمهوري اسلامي وجود دارد، به شفافيت اين دو نهاد قضايي، در محاكم قضايي و آراي صادره ازسوي قضات بازگردد. به عنوان مثال اگر امروز شما قصد كنيد كه راي يك قاضي در شيكاگو در سال ۱۹۹۶ ميلادي درباره پرونده‌اي خاص را بدانيد، به سادگي مي‌توانيد به اطلاعات جامعي از آن دست يابيد؛ اطلاعاتي كه از نام شاكي و متشاكي آغاز شده و به حكم صادره ازسوي قاضي پرونده ختم مي‌شود.

چنين اقدامي سبب شده كه در مرحله نخست، پيشينه‌اي قابل‌توجه براي دانشجويان حقوق و قضات از محاكم قضايي ايجاد شود و در مرحله دوم قضات را بر آن دارد تا نهايت دقت خود را براي صدور راي يك پرونده به كار گيرند، چراكه مي‌دانند هر فردي در هر كجاي جهان كه اراده كند، مي‌تواند به آراي آنان مراجعه كرده و اين يعني در صورت سهل‌انگاري و مواردي از اين دست او و وجهه‌اش با مشكلات بسيار جدي مواجه خواهد شد و از اين ‌رو مجبورند تنها و تنها با اتكا به قوانين و مقررات مدون به صدور راي بپردازند.

خصوصي‌سازي نهاد قضاوت، دومين تفاوت ميان قوه قضاييه جمهوري اسلامي با نهادهاي متشابه در جهان غرب است. در جهان غرب دعاوي به ۲ دسته حقوقي و كيفري تقسيم شده‌اند و براي هر كدام نيز روند قضايي جداگانه‌اي تعريف شده است. دعاوي حقوقي به آن دسته از دعاوي گفته مي‌شود كه ميان ۲ فرد يا ۲ شركت بر سر معاملات منقول و غيرمنقول، زمين، ملك يا مواردي از اين دست اتفاق بيفتد ولي دعاوي كيفري به مجموعه دعاوي گفته مي‌شود كه عمل ارتكابي ازسوي فرد به‌واسطه تضييع حق و حقوق افراد و جامعه مستوجب كيفر باشد.

دستگاه قضايي در غرب با چنين تقسيم‌بندي براي كاهش بار موجود بر دوش خود و پيشرفت هرچه بيشتر، به خصوصي‌سازي دعاوي حقوقي روي آورده بدين شكل كه چنين دعاوي به ‌جاي آنكه همچون ايران به قوه قضاييه ارجاع شود، به نهاد تحت ‌عنوان داوري ارجاع داده مي‌شود. به عنوان مثال اگر ميان يك شيرفروش و يك فروشنده مواد لبنياتي اختلافي ايجاد شود، به‌ جاي آنكه آنان براي حل اختلاف ميان خود به نهاد قضايي حاكميتي مراجعه كرده و پرونده‌اي تشكيل دهند، با استفاده از نهاد داوري به حل و فصل اختلاف ميان خود مي‌پردازند. شيرفروش يك داور، فروشنده مواد لبني يك داور و رييس صنف نيز يك سرداور انتخاب مي‌كنند. اين ۳ داور با برگزاري جلساتي ميان خود درنهايت به تصميمي مشترك رسيده و با اتكا به آن اختلاف ايجاد شده را حل و فصل مي‌كنند.

اين ۲ راهكار يعني ايجاد شفافيت قضايي و تهيه سازوكاري براي اعلام جزييات پرونده‌هاي قضايي كه در دسترس عموم جامعه باشد كنار خصوصي‌سازي امر قضاوت ازجمله مواردي است كه سبب شده نهاد قضا در اين كشورها در قياس با ايران پيشرفته‌تر باشند؛ پيشرفتي كه درنتيجه آن نه‌تنها رضايت عمومي از حكمراني افزايش مي‌يابد، بلكه دستگاه قضايي نيز با حواشي و حاشيه‌هاي كمتري مواجه مي‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آرمان عظیمی

      به شخصه عملکرد قوه را تحسین می کنم اما در چند مورد هم فقط شعار دادند عین ورود به داستان گرانی خودرو که چندروزی مصاحبه، بعد یک مانور در بازار و بعد هم روز از نو، روزی از نو.

      پاسخ ها

      • ....جانم فدای ایران

        حتما فقط ماشینت مونده که از کار قوه فسادیه حمایت میکنی .

    • بدون نام

      مهمترین تفاوت اینه که دستگاه قضایی در تمام دنیا مستقل است و در ایران وابسته. به اضافه رشوه و فساد و دزدی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حرف حساب جواب نداره

      • ر ی

        موافقم

    • بی نام بی نام

      توبروبه فکرآبگوشت بزباش باش .درموردچیزدیگه ای اون مغزنخودیتوخسته نکن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خودت فهمیدی چی گفتی ؟ خدا شفات بده . از دست بنده خدا کاری ساخته نیست .

    • بدون نام

      اتفاقا خصوصی سازی در غرب باعث شده . اطلاع دارم خیلی ها به دلیل بالا بودن هزینه دادرسی از خیر احقاق حق بگذرند. چون به شدت گران است.

    • بدون نام

      انتخاب رئیس قوه قضاییه از همه مهمتره

    • بدون نام

      دیر متوجه شدی اقای ترکان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج