جاباما
۱۰۱۰۸۷۹
۲ نظر
۵۰۱۱
۲ نظر
۵۰۱۱
پ

اعتراض به نمایش چهره پیامبر در یک انیمیشن

شبکه «اچ بی او مکس» آمریکا از ۲۴ ژوئن امسال پخش سریال انیمیشنی معروف «پارک جنوبی» را آغاز کرد که با اعتراض‌های مسلمانان این کشور همراه شد.

ایسنا: شبکه «اچ بی او مکس» آمریکا از ۲۴ ژوئن امسال پخش سریال انیمیشنی معروف «پارک جنوبی» را آغاز کرد که با اعتراض‌های مسلمانان این کشور همراه شد.

سایت خبری الجزیره که این خبر را اعلام کرده است، درباره‌ی این انیمیشن و اعتراض‌ها به آن چنین نوشته است:

«south park» از ۲۳ فصل تشکیل شده و تولید آن از سال ۱۹۹۷ آغاز شده است.

این انیمیشن در مجموع ۳۰۷ قسمت دارد که همه قسمت‌هایش به جز پنج قسمت خاص در شبکه «اچ بی او مکس» قابل مشاهده هستند.

شبکه «اچ بی او مکس» و نیز شرکت تولیدکننده «پارک جنوبی» به این دلیل که در این انیمیشن به پخش تصویری از پیامبر اسلام(ص) اقدام کردند، از نمایش این پنج قسمت منع شده‌اند.

اعتراض به نمایش چهره پیامبر در یک انیمیشن

انیمیشن «پارک جنوبی» حاوی محتوایی برای بزرگسالان است و جامعه آمریکایی را نقد می‌کند. این کارتون چهار شخصیت اصلی دارد و به سبب محتوای طنز و نقادانه‌اش معروفیت زیادی دارد و سود مالی بسیاری را عاید صاحبانش کرده است.

البته این سریال انیمیشن موجب اختلاف‌هایی میان مسیحیان و مسلمانان و دیگر شهروندان نیز شده؛ به طوری که کشوری مانند چین پخش آن را ممنوع کرده است.

تاثیر این انیمیشن بر جامعه آمریکا به‌گونه‌ای است که در مدارس آمریکایی بسیاری از دانش‌آموزان اقدام به پوشیدن لباس‌هایی شبیه به شخصیت‌های این انیمیشن جنجالی کرده‌اند.
از همان ابتدای پخش پارک جنوبی، اعتراض‌هایی به سبب فحاشی در این انیمیشن و نیز نحوه نامناسب نشان دادن شخصیت‌های مذهبی و تاریخی شکل گرفت و مردم خواستار توقف پخش آن شدند.

الجزیره در ادامه گزارشش آورده است: چالشی که سازندگان این اثر به خاطر نشان دادن تصویر پیامبر اسلام (ص) به تازگی دچارش شدند، مساله جدیدی نیست. در سال ۲۰۰۱، در فصل دهم این انیمیشن هم قسمت‌هایی پخش شده بود که در آن اعتقاد مسلمانان مبنی بر نمایش ندادن چهره پیامبر اکرم (ص) در آثار هنری مورد جسارت قرار می‌گرفت. در همان زمان شرکت تولیدکننده این سریال که می‌ترسید مسلمانان در دیگر نقاط جهان اعتراض کنند، بلافاصله پخش قسمت‌های بعدی را متوقف کرد.

این اتفاق بار دیگر در سال ۲۰۱۰ روی داد که باعث اعتراض‌های مسلمانان در آمریکا شد. همچنین حزب اسلامی مالزی خواستار عذرخواهی سازندگان انیمیشن پارک جنوبی از مسلمانان سراسر جهان شد. این اعتراض‌ها در آن زمان بار دیگر «پارک جنوبی» را به توقف پخش کشاند و دو قسمت دیگر از آن را محروم از پخش کرد.

حالا «اچ بی او مکس» پنج قسمت از سریال «پارک جنوبی» را که موجب برانگیختن احساسات مذهبی میان مردم می‌شد، حذف کرده و با وجود تلاش سازندگان برای اصلاح این قسمت‌ها و حذف تصویر پیامبر اسلام (ص)، این شبکه تصمیم به حذف کامل این قسمت‌ها گرفته است.

به نظر می‌آید «اچ بی او مکس» سعی دارد از هرگونه جنجال مذهبی و نژادی دوری کرده و بی‌طرفانه رفتار کند. زیرا این شبکه چندی پیش در پی اعتراضات ضد نژادپرستانه در آمریکا فیلم معروف سینمای کلاسیک هالیوود یعنی «بر باد رفته» را حذف کرده بود.

این فیلم در سال ۱۹۳۹ تولید شد. «برباد رفته» که محتوایی نژادپرستانه دارد، مدتی پس از حذف شدن از شبکه «اچ بی او مکس» بار دیگر به همراه ویدیویی که درباره آن توضیحاتی ارائه شده بود، در دسترس کاربران قرار گرفت. «اچ بی او مکس» گفته بود که خشونت‌های برده‌داری را نمی‌پذیرد و این فیلم محصول زمان خودش بوده که تعصبات نژادی و قومی را به تصویر کشیده که هم در آن زمان و هم در این زمان اشتباه است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حالا باز خوبه اونا لااقل یه یادی از حضرت محمد(ص) میکنند تو کشور خودمون که کلا دیگه اسمی از نام پیامبر برده نمیشه.

      پاسخ ها

      • setayesh

        موقع دزدیا یاد بکنن اخه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج