۱۰۱۲۱۴۷
۱۴ نظر
۵۰۱۴
۱۴ نظر
۵۰۱۴
پ

در پرونده‌های قاچاق، ردپای آقازاده‌ها وجود دارد؟

مؤیدی‌؛ رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگو با روزنامه «شرق» از عدم مسامحه در مبارزه با قاچاق خبر داد و گفت: یقه آقازاده‌ها را هم می‌گیریم.

مؤیدی‌؛ رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگو با روزنامه «شرق» از عدم مسامحه در مبارزه با قاچاق خبر داد و گفت: یقه آقازاده‌ها را هم می‌گیریم.

ارزش کل پرونده‌های قاچاق کشف‌شده چقدر است؟

ارزش کل پرونده‌ها در سال ۹۸ حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بود که به دستگاه قضا، معرفی شدند و در حال رسیدگی است. توقع آن است که در جهت تسریع و عدم اطاله دادرسی، مراجع قضائی همکاری کنند، زیرا در برخی موارد اطاله دادرسی موجب سوءاستفاده و انحرافات در رسیدگی به پرونده‌ها می‌شود.

پرونده «سلطان سوخت» به کجا رسید؟

«سلطان سوخت» را دوستانمان در نیروی انتظامی اطلاع‌رسانی کردند. پرونده پیچیده‌ای بود. «هومن پروین»، سال‌ها از مشتقات نفتی به‌صورت یارانه‌ای سوءاستفاده کرده بود که بررسی دقیقی از فرایند فعالیت‌ها در چند سال گذشته انجام شد و باند آنها در پایان سال گذشته، دستگیر شدند و پرونده در اختیار پلیس امنیت اقتصادی قرار گرفته که پرونده بسیار مهمی است و اکنون هم سیر قضائی را طی می‌کند. شخص «هومن پروین» هم حدود ۱۵۰ میلیارد تومان جریمه شد که بخشی از آن پرداخت شده و در اختیار خزانه قرار گرفته است.

نقش ستاد در بازداشت حمید باقری‌درمنی به‌عنوان «سلطان قیر» چه بود؟

او از سال ۸۶ پرونده قاچاق داشت و با نفوذی که در دستگاه‌های وقت داشت، انحرافاتی ایجاد کرده بود. خوشبختانه در یکی، دو سال گذشته متمرکز شدیم و با همکاری دستگاه‌های امنیتی پرونده‌اش تکمیل شد و موارد دیگری هم به آن اضافه شد که البته به اعدام او منتهی شد.

ماجرای «سلطان آرد» به کجا رسید؟

در تهران چندی پیش، یک شرکتی توسط گمرک غرب کشف شد که این شرکت در سال‌های اخیر با استفاده از تسهیلاتی که برای بازرگانان و تولیدکنندگان داخل وجود دارد، گندم را در قالب ورود موقت وارد کشور می‌کرده و ملزم بود که در مقابل، آرد را از کشور خارج کند. در محاسبه‌ای که انجام شده متوجه شدیم که ۳۳ هزار تن اختلاف وجود دارد و اکنون این شرکت متهم است که بالغ بر ۱.۵تریلیون ریال (۱۵۳میلیارد تومان)، قاچاق انجام داده است. این پرونده اکنون در مراجع قضائی در حال رسیدگی است.

با توجه به وضعیت تحریم کنونی، آیا قاچاق با افزایش روبه‌رو نشده است؟

در شرایط فعلی به لحاظ تلاش‌های مؤثری که داشتیم، درگاه‌های ورودی قاچاق برایمان کاملا شناخته شده است و همچنان دستگاه‌ها را در سنسورهای حساس آنجا به کار گرفته‌ایم اما به لحاظ قوانین متعددی که در بحث تجارت داریم، مثلا در جنوب، شرق و غرب کشور معافیتی دیده‌اند که قاچاق‌های کوچکی در این پوشش رخ می‌دهد. مطالعاتی انجام می‌دهیم تا نیازهایی که مرزنشینان در نقاط مرزی دارند، متناسب با نیاز و معیشتشان بتوانیم سقفی تعریف کنیم که در مقررات گمرکات ما قرار بگیرد تا آنها هم با پرداخت حداقل حقوق دولت بتوانند به تجارت و فعالیتشان ادامه دهند و معیشتشان تأمین شود. بنابراین در بحث قاچاق خروجی خیلی نگران نیستیم، در بخش ورود هم همین‌طور و اکنون قاچاق به حداقل رسیده است و معتقدیم در سال ۹۸، قاچاق در حدود ۱۲ هزار میلیارد دلار بوده و اکنون هم در همین حدود بالانس می‌شود.

ما در گذشته با قاچاق بسیار جدی از خورها روبه‌رو بودیم. اکنون روند به چه صورت است؟

هنوز هم در خورهای جنوبی به‌صورت جزئی و کم قاچاق در پوشش ملوانی انجام می‌شود.

نگرانی‌هایی هست که برخی نهادها به‌صورت زنجیره‌ای در قاچاق دخیل هستند. آیا تأیید می‌کنید؟

ابدا این‌طور نیست. هیچ‌گونه تبانی و همکاری بین‌دستگاهی برای قاچاق در کشور وجود ندارد.

آیا در پرونده‌های قاچاق، ردپای آقازاده‌ها هم وجود دارد؟

اگر پرونده‌های قاچاق سال‌های گذشته را رصد کنید، می‌توانید ببینید که ما در مبارزه با قاچاق هیچ‌گونه مسامحه و چشم‌پوشی نداریم. در موضوع قاچاق، متهم چه صاحب قدرت باشد چه نباشد، چه یقه‌سفید باشد چه نباشد، چه آقازاده باشد چه نباشد، با قاطعیت مبارزه می‌کنیم. (اشاره او شاید به پرونده قاچاق داروی شبنم نعمت‌زاده باشد). فرمان رهبری صادرشده در تیرماه ۱۳۸۱ و توصیه شخص رئیس‌جمهور بر این است. ما با هیچ‌کس تعارف نداریم. در مراسم معارفه خودم گفتم نه‌تنها یقه قاچاقچیان را می‌گیرم بلکه یقه‌ها و پیراهن‌های آنان را هم پاره می‌کنم. این را با قاطعیت می‌گویم که در برابر مبارزه با قاچاق با هیچ فردی مسامحه نخواهیم کرد.

قاچاق کانتینری در چه وضعیتی است؟

قاچاق کانتینری مگر در پوشش خیلی سخت و پیچیده باشد، هنوز هم وجود دارد. امروز ترفندهای قاچاقچیان برای ما شناخته شده است، مگر اینکه بخواهند ترفندهای جدیدی اتخاذ کنند که قطعا می‌کنند. بخشی که ما شناسایی کردیم، برایشان سوخته شده است و دیگر مبادرت نخواهند کرد، مگر با شیوه‌های جدید که در برابر شیوه‌های جدید با رصدی که ستاد هوشیارانه انجام می‌دهد، مقابله متناسب انجام می‌دهیم.

یکی از دغدغه‌ها در مبارزه با قاچاق، آینده‌پژوهی است که در ستاد آغاز شده است. در این میان سوءاستفاده‌هایی هم از مردم نیازمند می‌شود. «شوتی»‌ها خودروهایی هستند که با تقویت موتور و صندوق‌ها با سرعت بسیار بالا در حدود ۲۲۰کیلومتر در جاده‌ها تردد می‌کنند. برخی شوتی‌سواران به‌دلیل مشکلات معیشتی در جنوب یا غرب کشور فعالیت می‌کنند که قاچاقچیان از آنها سوءاستفاده کرده و در پوشش فعالیت گسترده از آنها بهره‌برداری می‌کنند. تلاش داریم با ایجاد سامانه‌های ثبت قاچاق، تعداد فعالیت قاچاق آنها را شناسایی کنیم تا بتوانیم جلوی آنها را بگیریم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پانزدهمین نفر

      کلا هیچ صحبتی از سلطان شکر نمیشه
      کسی دلیلش رو ‌میدونه ؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بله چون پدر اقازاده وارد کنندست کی جرایت داره دوکیلو متریش حاظر بشه تازه چی تو کدام ا ز محاکمات رد بالا محاکمه شده وحکم به اجرا در امده فقط رده خیلی پایین مجاکمه ومجازات شدن فقط بلدن شو اجرا کنن

      • U.S.X

        آقازاده ها در قاچاق حضور فعال دارند
        که با تلفن پدر تمام اجناس قاچاق از گمرک ترخیص میشود
        اصلا شک‌نکن

    • الف دال

      صددر صد پای اقازاده ها یا به قول خودشان یقه سفید ها در میان است هرجا کاری نشده خودشان گیر بودن

      پاسخ ها

      • ******* shanjani ******

        ... نخیر . در پرونده های قاچاق رد پای آقازاده ها وجود ندارد..رد پای افراد کارتن خواب و زباله گرد .و گور خواب وجود دارد.!

    • سعید محمدی

      پ ن پ
      رد پای بابای من و پدر خانمم هست

    • محفوظ

      جک گفتی ها
      مگه میشه نباشند سردار

    • بدون نام

      یه عمره آقازادها دارن مملکت به قارت میبرن تاز شما فهمیدین

    • فرزانه

      این اسامی که بعنوان سلطان سوخت و...اعلام میکنید افرادمعروفی نیستنددرصورتیکه پشت پرده این فسادها نام افرادخیلی معروف وجوددارد لطفا نام اونهاروبگید

    • بدون نام

      تمام بدبختی هااز فقرو ازنبود مدیریت دلسوزاقتصادی دراین مملکت است بقیه داستانها رومان عاشقانه است

    • بدون نام

      چشم بسته غیب گفتی

    • بدون نام

      این زالوهای بدصفت درکدام تخلف ودزدی واختلاس وقاچاق دخالت نداشته اند

    • کریم رحیمی

      لطفا سلطان سیروپیازوسیبزمینی وسبزی خوردنوترپ وشلغم‌را معرف بکنید یه سلطان هم به کاهو وخیار بفرمایین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        و سلطان ذغال

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج