جاباما
۱۰۱۳۲۷۷
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

ایجنت سردار آزمون و مارک ویلموتس کیست؟

عبدالغفار فالي رمضاني، ايجنت مقدونيه‌اي در سال ۱۹۶۳ در برلين به دنيا آمد. رمضاني را «مينو رايولاي شرقي» مي‌دانند. او كه شركت كارگزاري ليان اسپرت را نيز اداره مي‌كند با بازيكنان زيادي همكاري مي‌كند. دو تن از اسامي جالبي كه در همكاران ليان اسپرت به چشم مي‌خورند، سردار آزمون و مارك ويلموتس هستند.

روزنامه اعتماد: وقتي روكو كوميسو تابستان سال گذشته فيورنتينا را خريداري كرد، اين قرارداد را «سريع‌ترين توافق تاريخ فوتبال» توصيف كرد. كوميسو رييس ميلياردر ارايه‌دهنده خدمات كابل موسوم به Mediacom با شور و حرارت زياد از داشتن يك تيم در سطح اول فوتبال ايتاليا حرف مي‌زد و از آرزوها و بلندپروازي‌هاي خود براي بازگرداندن اين تيم فلورانسي به صدر جدول فوتبال ايتاليا مي‌گفت. او گفت: «در رسيدن به جاه‌طلبي‌هاي خود هيچ‌گونه كمبودي نخواهيم داشت.»

اما مثل اكثر مالكان امريكايي كه در فوتبال ايتاليا سرمايه‌گذاري مي‌كنند، كوميسو ۷۰ ساله نيز به سرعت فهميد كه اداره يك تيم فوتبال در ايتاليا چقدر كار دشوارتري از خريدن سهام باشگاه است. به عنوان مثال او مي‌خواست روياي ساختن يك استاديوم بزرگ را به واقعيت تبديل كند اما ساختن استاديوم شخصي در ايتاليا تحت شرايط خاصي امكان‌پذير است. اما اين چالش كوچك ميلياردر امريكايي بود. او بعدا متوجه شد صاحبان قبلي فيورنتينا قراردادهايي با شركت كارگزاري بازيكنان به امضا رسانده‌اند كه مشكوك است.

طبق اين توافقنامه‌ها يك ايجنت فوتبال كه در ماه فوريه به عنوان بخشي از تحقيقات پولشويي در اسپانيا تحت تعقيب قرار گرفته است، كسي است كه بايد اجازه فروش حداقل ۵ نفر از ليست فيورنتينا را صادر كند! به بيان ساده‌تر او اين حق را دارد كه ۵ نفر از بازيكنان فيورنتينا را به هر كس دلش مي‌خواهد، بفروشد. اگر فيورنتينا به هر دليلي نخواهد اين كار را انجام دهد بايد به او غرامت پرداخت كند. در حقيقت فيورنتينا پذيرفته است كه برخي بازيكنان باكيفيت خود را با قيمتي كه شخص سوم تعيين مي‌كند به فروش برساند و اين درحالي است كه ميزان سهم كارگزار هم مشخص نشده و مي‌تواند هر مبلغي درنظر گرفته شود. روي ورمير، مدير حقوقي اتحاديه بازيكنان حرفه‌اي مي‌گويد: «اين توافقنامه تضمين مي‌كند كه آژانس نقل و انتقالات بازيكن تحت هر شرايطي سود مي‌كند. خيلي سخت بتوان فهميد كه چرا يك باشگاه زير بار امضاي چنين قراردادي رفته است.»

توافقنامه‌ها با شركتي منعقد شده كه توسط ايجنتي به نام عبدالغفار رمضاني اداره مي‌شود. او در اسپانيا به پولشويي و فرار مالياتي چند ميليون دلاري متهم است. اما او و همكارانش نماي تازه‌اي از واقعيت‌هاي تيره و تار زيربناي سيستم انتقال جهاني بازيكن را برملا مي‌كنند؛ صنعتي كه بيش از ۷ ميليارد دلار در سال گردش مالي دارد. مديران فيورنتينا از اظهارنظر در مورد اين توافقنامه‌ها خوددداري كردند. پيپو روسو، جامعه‌شناس دانشگاه فلورانس كه كتاب‌هايي درمورد نقش عوامل فوتبال در سيستم نقل‌وانتقال نوشته، مي‌گويد: «مطمئنا رابطه عجيبي بين فيورنتينا و رمضاني وجود دارد.»

بيش از يك دهه قبل از تصاحب فيورنتينا توسط مالك امريكايي، روابط باشگاه با رمضاني به همان اندازه نزديك بود كه بين يك تيم و يك ايجنت ممكن است برقرار باشد؛ يك بازديدكننده مرتب از دفتر باشگاه. رمضاني يك تاجر اهل مقدونيه است كه به دليل دسترسي به برخي از درخشان‌ترين استعدادهاي منطقه بالكان مشهور شده. او خيلي از مشتريانش را به فيورنتينا فرستاد و از آن بين چندين بازيكن هنگامي كه مالك جديد به باشگاه آمد در اين تيم حضور داشتند.

اين بازيكنان شامل گروهي از بازيكنان جوان و آينده‌دار نظير نيكولا ملينكويچ صرب و دوشان ولاهويچ مي‌شوند. مديران سابق فيورنتينا به كمك رمضاني بازيكن جذب مي‌كردند. روابط بين باشگاه و رمضاني چنان عميق شد كه شخصي از طرف شركت پريموس اسپرت همان قرارداد محرمانه ذكر شده را امضا كرد. يكي از اشخاصي كه در اين پروسه حضور داشت، پدرو پريرا، استعدادياب پرتغالي است كه زماني به عنوان بخشي از تيم جذب بازيكن فيورنتينا فعاليت مي‌كرد. پريرا از اظهارنظر درباره نقش خود در قراردادها خودداري كرده و گفته است بندهاي آن محرمانه هستند.

همه اين توافقنامه‌ها به همين صورت تنظيم شده‌اند و تفاوت آنها در ميزان پول يا درصدي است كه به پريموس اسپرت مي‌رسد. چنين توافقاتي در فوتبال غيرمعمول است. باشگاه‌ها مرتبا ايجنت‌هايي را استخدام مي‌كنند زيرا به دنبال بازيكنان مي‌گردند و مي‌خواهند سرمايه خود را جمع‌آوري كنند. آنچه در مورد توافقنامه‌هاي فيورنتينا كنجكاوي برانگيز شده طبق نظر وكلاي ورزشي اين است كه نه تنها زمان‌بندي در آن لحاظ نشده و معلوم نيست چه زماني به پايان مي‌رسد بلكه حداقل هزينه‌اي كه فيورنتينا بايد متقبل شود را نيز شامل نشده است.

قراردادهاي فيورنتينا آخرين اخبار مربوط به رمضاني مي‌شود كه مورد توجه مسوولان فوتبال قرار گرفته است. به گفته مقامات اروپا، رمضاني و تيمش بخشي از يك شبكه تبهكار هستند كه باشگاه‌هاي فوتبال را در چندين كشور مديريت مي‌كنند؛ ازجمله در بلژيك، قبرس و صربستان. مقامات گفتند اين گروه از طريق ارتباطات خود توانسته‌اند از مقررات به نفع پنهان كردن ميليون‌ها دلار حق كميسيون براي جابه‌جايي ورزشكاران سوءاستفاده كنند.

به گفته بازرسان، ايجنت‌ها با واسطه قرار دادن تيم‌هايي در دسته‌هاي دوم و سوم اروپا به عنوان ايستگاه بين‌راهي براي معاملات بازيكن استفاده مي‌كردند. به عنوان مثال بازيكن نوجواني خريداري شده توسط يك تيم قبرسي با قيمتي بيش از دو ميليون دلار ۶ روز بعد با قيمت بيش از سه برابر فروخته مي‌شود. اين بازيكن فقط هفت روز در ليست آن تيم اول قرار مي‌گيرد.

پانتلو كوروينو، مدير فني سابق فيورنتينا كه از طرف باشگاه قراردادهايي با پريموس بسته است گفت كه روابط تيم با رمضاني به نفع باشگاه تمام شده است. او ادعا مي‌كند كه بعضي از ستاره‌هايي كه رمضاني به تيم آورده مانند استوان جووتيك، ماتيا نستازيچ و آدم لاژيچ بعدا به قيمت‌هايي فروخته شدند كه باشگاه را به سود رسانده. او معتقد است فروش فيورنتينا به مالك جديد آن‌قدر محرمانه و سريع اتفاق افتاد كه فرصت نشد بحث آن قرارداد با رمضاني مطرح شود.

رييس سابق اجرايي فيورنتينا، ماريو كنگيني گفت كه اين باشگاه هميشه مطابق مقررات محلي بوده است. او گفت: «لطفا توجه داشته باشيد كه در طول دوران مسووليت من به عنوان رييس باشگاه همه معاملات در راستاي منافع باشگاه صورت گرفته بوده.» در حالي كه مقامات جديد باشگاه از صحبت در مورد توافقنامه خودداري كردند سخنگوي اين باشگاه گفت ما مي‌خواهيم به شما اطلاع دهيم كه مديريت فعلي باشگاه با شفافيت كامل كار مي‌كند. ما هيچ نماينده‌اي را مستثني نمي‌كنيم و هر كس بتواند بازيكن جالبي به ما ارايه دهد همكاري مي‌كنيم.

افشاگري‌هاي مربوط به قراردادهاي فيورنتينا و رابطه نزديك با رمضاني در اثر فشار هيات مديره فيفا براي مهار نفوذ و قدرت عوامل انجام شده است. فيفا اخيرا قوانين جديدي را براي جلوگيري از ممنوعيت نمايندگي چندجانبه در انتقال بازيكنان به تصويب رسانده است.

يك مقام ارشد حقوقي فيفا با نزديك به دو دهه تجربه در صنعت فوتبال گفت، تاكنون هيچ توافقي نظير توافق رمضاني با باشگاه فيورنتينا نديده است.

عبدالغفار فالي رمضاني، ايجنت مقدونيه‌اي در سال ۱۹۶۳ در برلين به دنيا آمد. رمضاني را «مينو رايولاي شرقي» مي‌دانند. او كه شركت كارگزاري ليان اسپرت را نيز اداره مي‌كند با بازيكنان زيادي همكاري مي‌كند. دو تن از اسامي جالبي كه در همكاران ليان اسپرت به چشم مي‌خورند، سردار آزمون و مارك ويلموتس هستند. مارك ويلموتس به خاطر نحوه بستن قراردادش با تيم ملي فوتبال كشورمان جنجال زيادي به پا كرده و حالا درخواست مبلغ ۶ ميليون يورو غرامت كرده است. رمضاني ايجنت بازيكنان مطرحي نظير سانه، كوليبالي، لوكا يوويچ و ميرالم پيانيچ نيز هست. در هفته گذشته بحث تعويض پيانيچ ۳۰ ساله از يوونتوس با آرتور ملوي ۲۳ ساله از بارسلونا حسابي خبرساز شد. خيلي‌ها از خودشان سوال پرسيدند بارسلونا چطور زير بار چنين انتقالي رفت؟ نگاهي به سوابق رمضاني مي‌تواند پاسخ خوبي به اين سوال يا سوال‌هاي مربوط به قرارداد ويلموتس باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج