جاباما
۱۰۱۴۸۹۹
۶۲ نظر
۵۲۰۵
۶۲ نظر
۵۲۰۵
پ

گیریم که ختم لاکچری! به من و شما ربطی دارد؟

حتما این کلیپ عزاداری لاکچری در لواسان را دیده‌اید، خیلی‌ها ماجرا را نکوهش کرده‌اند، اما آیا واقعا عزاداری دیگران به ما ربطی دارد؟ در این مطلب درباره این موضوع حرف می‌زنیم.

روزنامه آفتاب یزد: انگار منطقه لواسان جزئی از ایران نیست. چرا که این منطقه و مردمانش بسیار متفاوت هستند. انگار تافته جدا بافته اند. همین چندی پیش بود که خبر قبرستان لاکچری در لواسان سروصدای زیادی به پا کرد. قبرستانی که با وجود درختان و گل‌های زیبا بیشتر به بوستان شباهت داشت. حالا هم یک مراسم ختم خاص و لاکچری در این منطقه اشرافی نشین برگزار شده است که نظر‌ها را به خود جلب کرده است.

گیریم که ختم لاکچری! به من و شما ربطی دارد؟

درواقع لاکچری‌ترین و اعیانی‌ترین مراسم ترحیمی است که تاکنون دیده شده به طوری که حتی در باکلاس‌ترین مناطق اروپا و آمریکا هم نظیرش را کم دیده ایم. در این مراسم که ویدئوی آن منتشر شده است، بانوان پوشش مناسبی ندارند وتمامی مردان با کت و شلوار مشکی در این مراسم حاضر شده اند. در حالی که همگان بادکنک‌هایی به رنگ سفید به دست دارند یک نفر در حال خواندن متنی در رثای فرد مرحوم شده است. بعد از خوانده‌شدن متن، افراد حاضر در مجلس بادکنک‌های خود را در آسمان رها می‌کنند و برای شادی آن مرحوم مشروبات الکلی مصرف می‌کنند! اتفاقاتی که الحق و الانصاف در عروسی‌ها هم انجام نمی‌شود. اما مکانی هم که این مراسم در آن برگزار شده است زیبایی منحصر به فردی دارد.

نظر جامعه شناس

اما برگزاری این مراسم همانطور که یک جامعه شناس می‌گوید صرفا برای دریافت احترام و خودنمایی است و به نظر چیزی که اهمیت ندارد، فردی است که فوت شده است. این جامعه شناس به آفتاب یزد می‌گوید: «این ویدئوی برگزاری مراسم ختم لاکچری در لواسان نشان‌دهنده آن است که افراد شخصیت خودشان را از مادیات و حسیات می‌گیرند یا به عبارت دیگر در این قشر از جامعه شی سروری حاکم است.

یعنی این افراد سعی می‌کنند با مادیات و داشته هایشان از جمله جواهرات، ماشین، لباس و... فخرفروشی کنند.» امان‌الله قرائی مقدم بیان کرد: «قبایلی در سرخپوست‌ها وجود دارد که اموال و دارایی شان را برای فخر فروشی به یکدیگر با خرج‌های گزاف از بین می‌برند مانند چیزی که در این مراسم ختم دیده ایم. این‌ها افرادی هستند که اصالت خانوادگی ندارند و تازه به دوران رسیده هستند و برحسب وقایع و اتفاقاتی به ثروتی دست یافته اند. از همین رو می‌خواهند هر طور که شده و با هر روشی این ثروت را به مردم نشان دهند.» وی افزود: «در واقع آن‌ها می‌خواهند اعتبار و احترام کسب کنند.

به همین دلیل در این قشر از جامعه شی سروری حاکم است. یعنی شخصیت‌شان را از اشیایی که در اختیارشان است می‌گیرند. این در حالی است که یک خانواده اصیل و کسانی که اصیل‌زاده هستند نیازی به خود نمایی و اینگونه رفتار کردن ندارند. اما نکته اینجاست که آنچه که ذهنیت بیشتر افراد جامعه را دربرگرفته خود گرایی، خودمحوری، خودخواهی و مسائل مادی است.»

گیریم که ختم لاکچری! به من و شما ربطی دارد؟

این جامعه شناس با تاکید بر اینکه چنین افرادی از طریق اموالشان می‌خواهند شخصیت کسب کنند، چون از اصالت برخوردار نیستند، گفت: «در جامعه‌ای که مادیات حاکم می‌شود افراد به‌ظاهریکدیگر توجه می‌کنند. در حال حاضر معنویت در جامعه کمرنگ شده است و دیگر کسی، کسی را نمی‌شناسد به همین خاطر برخی‌ها سعی می‌کنند با چنین فخرفروشی‌هایی یا گرفتن چنین مراسم‌هایی خود را به دیگران بشناسانند. به هر حال نباید فراموش کرد که پول حرف اول را در جامعه امروزی می‌زند.»

واکنش کاربران

اما شکل برگزاری این مراسم لاکچری، توجه کاربران فضای مجازی را نیز به خود جلب کرده و واکنش‌های متفاوت آن‌ها را در پی داشته است.

یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «تو اون مراسم ختم لاکچری لواسان، اگه پوآرو هم دعوت بود حتماً قاتل رو میون اون جمع پیدا می‌کرد.»

یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «من الان اون فیلم مراسم ختم رو دیدم؟! واقعا؟ شما لاکچریا همه مراسم ختماتون همچینه؟»

کاربر دیگری به طنز نوشته است: «این مراسم ختم تو لواسون چقدر باکلاس بود. مراسم ختم تو فامیلای ما این‌جوریه که یه دیس پر خرما رو پخش کنی به نفر پنجم که برسی می‌بینی دیس خالیه. اگه تو خرما گردو باشه که اونی که مسئول پخش کردن خرماست با دیس فرار می‌کنه تا چهلم پیداش نمی‌شه»

دیگری نوشت: «اگه این مراسم ختمه پس جشنایی که ما میریم چیه؟»

گیریم که ختم لاکچری! به من و شما ربطی دارد؟

کاربران دیگر گفته اند: «ولی یه کم عجیب نیست آدم از مراسم خاک‌سپاری عزیزش برگرده خونه شروع کنه بادکنک بادکردن واسه مراسم ختم؟»، «مگه نمی‌گن تو ایام کرونا مراسم ختم نرین؟ مگه نمی‌گن ماسک بزنین؟ یا واکسن کشف شده و فقط به ما فقیرا نرسیده؟»، «به خدا من بمیرم به روش سنتی نزنید تو سر و صورت خودتون من نمی‌بخشمتون»، «حالا ما ته لاکچری بودنمون تو مراسم ختم این بوده یه عینک دودی زدیم دستمونم گذاشتیم رو پیشونی»، «مرگ حقه، لاکچری برگزار کردن یک مراسم به درد میت نمی‌خوره، این انتهای فراموشی یک مرده بود.

بیشتر گوشی آیفون و اپل واچ و برهنگی و دکلمه‌های ضعیف ملاک بود تا شخصی که فوت کرده. جاهلیت انتها نداره...»، «باور کنید این حجم از بلاهت برای غیرمسلمون‌ها و غربی و شرقی‌ها هم قفله»، «به نظرتون اینا فرقه خاصی هستن یا زیادی مدرن و متمدن شدن؟»، «یه مراسم ختم رفتم همه لباس مهمونی مشکی با مو‌های مرتب و آرایش، دختر مرحوم هم ساعت‌ها بعد خرامان خرامان پله‌ها رو طی کرد و به جمع پیوست. معنی لاکچری رو تا مغز استخون حس کردم»، «کلیپ مراسم ختم لواسان رو دیدیم، همسرم میگه نمیشد خبرمون کنن بریم ما هم بغل مراسمشون، عروسی بگیریم بدین صورت که لباس بپوشیم و دم بله گفتن رو با بادکنکاشون، تنظیم کنیم. اینجوری عروسیمون لاکچری میشد»، «این مراسم ختم لاکچری تو لواسان آخر تازه به دوران رسیدگی است. طبقه تازه متولد شده»، «این مراسم ختم لواسان سمی‌ترین ویدئو هفته بود.»، «اختلاف طبقاتی فقط اونجا که با اون لباسایی که اونا رفتن مراسم ختم ما میریم عروسی».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ali

      مملکت گل و بلبل اسلامی که میگن همینه شاد باشید!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بله به ما ربط داره.هرکس نمیفهمید حالا با ماجرای کرونا واضحه به ما ربط داره. دنیا خصوصی نیست کاملا عمومیه و همه به هم ربط دارند مثل دانه های زنجیر

      • بدون نام

        بله به ما ربط داره وقتی عده ای فقیر هستند پول خرج مراسمی میشه که هیچ سودی برای کسی که باعث مراسم هست نداره

    • ali

      مملکت گل و بلبل اسلامی که میگن همینه شاد باشید!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هر كسي يه مدل زندگي ميكنه جشن ميگيره مراسم ختم برگزار ميكنه به بقيه چه ربطي داره مگه اونا ميان به بقيه مردم بگن چرا باقالي پلو با ژله قاطي ميكني تو عروسي چرا بعضيا روسري سر دارن به كسي چه مربوط اگه مال دزدي دارن پليس بره جواب بده والا لباساشون معمولي بود نه خيلي خاص چهارتا بادكنك بود فقط گوشي هم همه دارن يه كم مدل و قيمتش متفاوته همين

      • بدون نام

        احسنت...
        کاربر 19:31

    • نوشین مرادی

      به دو چیز تکیه نکنید یکی دیوار تازه رنگ شده و دیگری آدم تازه به دوران رسیده.... آخه اون مرحوم یا مرحومه این کارا براش چه تاثیر مثبتی داره جز اینکه یه عده ته دلشون میسوزه از روزگار خودشون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جمله قشنگی گفتین

      • بدون نام

        احسنت

      • بدون نام

        فقط با پول اون گلهای رو میز میشه کل کفن و دفن مراسم ختم ما معمولیها رو گرفت

      • بدون نام

        به فرم برگزاری کار ندارم که با معمول جامعه و اصول مذهبی متفاوت است. ولی دونکته به نظرم رسید یکی اینکه گاهی در مراسم معمول و حتی در مساجد هزینه های بسیار سنگینی انجام میشود از هزینه مسجد و گلهای بسیار سنگین و پذیرایی های آنچنانی. دوم اینکه پخش کردن این فیلمها و قضاوت راحت در مورد افرادی که با ما فرق دارند آفت بزرگی است که گریبان همه ما را گرفته و تاسف آور است.
        به نظر من بسیاری از حرکات مرسوم در عزاداریهای ما از جمله جیغ و دادهای بیجا و ناجور هم اصلا کار صحیحی نیست .

      • بدون نام

        دقیقا

    • بدون نام

      به من و شما ربط ندارد مال جوامع بی دینه.نه جامعه اسلامی....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جامعه اسلامی هم نمی گه مرتب سرتون تو کار و زندگی مردم باشه و فضولی کنین

      • بدون نام

        جامعه اسلامی یعنی امر به معروف و نهی از منکر....

      • بدون نام

        ِقرین درست میگی چه ربطی به جامعه ی اسلامی داره در ضمن مراسمشون رو که می بینی تیپ افراد ناظر در مجلس نشان دهنده ی اینه که مقید به دین نیستند

      • بدون نام

        چطور حجاب و دوچرخه سواری و مشروب خوردن و .... هزارتا چیز دیگه به خیلیها ربط داره

      • رضا

        تابلوئه خودت از اون قشر مرفه بی درد هستی یا کاره ای هستی تو مملکت

    • مهدی

      شما فکر میکنید اینها کی هستند آقازاده های تازه به دوران رسیده زیاد با خودتون کلنجار نروید و ....

    • بدون نام

      فیلم را دیدم
      اتفاقا انتهای فقر فرهنگی اینه که من نتونم درک کنم هر قشر و طبقه ای ، فرهنگ و شیوه خودشونو برای شادی و عزا دارند
      اگر خلاف قانونی کرده اند مثلا با بی حجابیشان عفت عمومی را جریحه دار کرده اند خب بهرحال طبق قانون باید پاسخگو باشند، محتویات داخل لیوان را هم که من از اینجا نچشیدم و نبوییدم
      هیچ هزینه ای هم در مجلس جز 10 تا بادکنک ندیدم. صرفا از قشری هستند که من نیستم
      جناب کارشناس بغض و حسادت طبقاتی را داخل کارشناسی هایمان نکنیم

      پاسخ ها

      • مریم ماندگار

        چند تا بادکنک و یه دوتا بطری مشروب کاشکی گروه رقص تابوت هم دعوت میکردن یه کم میرقصیدن

      • نوشین مرادی

        خیلی از این پولها اتفاقا به من و شما ربط داره چون ممکنه از جیب من و شما باشه. البته نمیگم این خانواده ولی خیلی کم پیدا میشه پولی که با حلال و بدون حق الناس اینجوری بدست بیاد.

      • رک

        فکر کنم یا خود صاحب مراسمی یا یکی از مهمونها که اینجوری حرست گرفته ببم جان، حقیقت تلخه

      • بدون نام

        احسنت

    • بدون نام

      بیل گیتس با اون ثروتش با تیپ معمولی میگرده و کارای خیر انجام میده... کجا تو آمریکا.... فقر فرهنگی از فقر اقتصادی بدتره... و بر باعث و بانیش لعنت...

    • بدون نام

      به کسی ربطی نداره کار بدی انجام نمیدن تازه به دوران رسیده به اینا نمیگن به اونی میگن که تفاوت بین کار بد وخوب ونمیدونه هر چی با مغز زنگ زدش جور نیاد میگه اخخخخه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با افکار امثال شما ما هر بلایی سرمون بیاد حقمونه

    • مریم ماندگار

      بیچاره اون بدبخت که مرده چشمش به اونا بود بلکه یکی یه فاتحه براش بخونه دلش میخواست از عکس با لباس زورو بپره بیرون دخل همه رو بیاره

    • بدون نام

      لباس نامناسب افراد در یک مراسم خصوصی به من و شما ربطی نداره!!!! تو رو خدا این رو بفهمیم

    • حسام

      این کارشناس ها رو از کجا پیدا میکنین
      یکی که از یه خانواده فقیر بوده و با تلاش خودش به ثروت دست پیدا کرده میشه تازه به دوران رسیده
      ولی کسی که خانوادش پولدار بودن میشه با اصل و نصب!!! عجب تحلیلی!
      پول خودشونه هر جوری که دلشون میخاد خرج کنن به من و شما چه؟ اگر هم کار خلاف قانونی انجام دادن باید کسایی که مسئول رسیدگی به جرایم هستن به این مسئله رسیدگی کنن.

    • ضحی

      چه مسخره اس..کجای این مراسم منحصر به فرده!!! مثلن با کلاسن!! نه بابا اوج بی فرهنگی خودشون نسبت به میت رو نشون دادن..والا خود میت هم اطلاع نداشته که قراره سر مزارش اینگونه مراسم برگزار بشه...بادکنک یا نوشیدنی مثل شراب به چه دردی میخوره اخه؟؟ همه چیزو زیر و سوال بردن؟؟؟ کلن این جور ادما ندیدوبدیدن..همون تازه به دوران رسیدن...

    • بدون نام

      بابا گير نديد يه دوتا ادم لباس پلوخوري پوشيده بودن بادكنك هوا كردن بخدا كل خرجشون يه بطري مشروب و ده عدد بادكنك بود ما پدرمون در مياد برا خرج مراسم

    • بدون نام

      مراسم متفاوتي بود اما ديكه تو جامعه ما هر چيز رو ميشه ديد ولي همگي كاش سعي ميكرديم فرهنگ و شعور فردي رو ارتقاع بدهيم .

    • بدون نام

      مراسم متفاوتي بود اما ديكه تو جامعه ما هر چيز رو ميشه ديد ولي همگي كاش سعي ميكرديم فرهنگ و شعور فردي رو ارتقاع بدهيم .

    • بدون نام

      موافق اینجور مراسم نیستم ولی به من و شما هم ربطی نداره. چندتا نظر بالاتر طرف میگفت بادکنک و شراب به چه درد میت میخوره؟ خب گریه بدردش میخوره. تو زندگی مردم دخالت نکنیم بذاریم راحت باشن.

    • بدون نام

      پس واقعا ایران بود ؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!

      من قشنگ طرفی که این ویدئو رو نشونم داد قانع کردم که اینجا ایران نیست اینا سلطنت طلب های اون ور آب اند ، بهش،گفتم کجای ایران چنین طبیعتی داره !!!!!!

      اونم قبول کرد

      پاسخ ها

      • مریم

        خخخخ

    • بی نام

      از حرفهای این کارشناس ما قشنگ نیشه حس تعصب و تنفر چشید
      ک از دلی پر و کاملا احساسی متن نوشته
      ب ما چ و از کجا میدونیم طرف ما ادم منحرف و از دین خارج شده اس# لطفا خدا نباشیم

    • یک ایرانی ( کاربر قدیمی )

      معنیه لاکچری رو هم فهمیدیم .

    • زرگر

      انتهای جاهلیت و فخرفروشیه.بدبخت میت

    • بدون نام

      از کجا می دانید تازه به دوران رسیده اند ؟

      همین مراسم اگر در جایی غیر از ایران برگزار شد ه بود ، همه به به و چههه می کردند که بابا چقدر با سلیقه اند و مدرن اند و.....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آره بابا تازه رسیده بودن
        ندیدین مگه خسه و کوفته بودن

    • بدون نام

      من صدای ملت را شنیدم.

    • بدون نام

      جالب شد این به اینجا که میرسه همه میگن به ما ربطی نداره سرمون تو کار خودمون باشه اونوقت واسه خرجا و عزاداری های محرم همه بدهکار میشن به یه مشت ادم، یارو سفر کربلا مکشه به خودش مربوطه ولی تو سرش میزنن که بیا به بدبخت بیچاره های کشور کمک کن الان چرا به اینا خرده نمیگیرید که خرج دلقک بازیتونو کمتر میکردین تا یه مشت بیچاره نون شب داشته باشن اونم یه مشت بی فرهنگی که وسط کرونا فقط تو صورت دونفرشون ماسک دیده میشد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هنوز حاليت نيستاين خرج خودشونه و برا هر چي هست نميگن برا خدا هيت و كار خير و دين و اين حرفا ولي اوني كه ميره مكه محرم نذري ميده برا خدا هست اگه برا خودشون خرج ميكنن ادعايي ندارن كه مومن هستن ولي اگه برا خدا هست بايد منت نزارن

    • رضا

      به انتهای آخرالزمان نزدیک میشویم
      شیاطین مشغول کار هستن
      مراسم ختم برای میت انجام میشه، فاتحه ای و صلواتی و قرآنی خوانده میشه، تا میت بتونه با خیال آسوده از شب اول قبر عبور کنه، تنها چیزی که در مراسم دیده نمیشد، احترام به میت بود

    • سارا

      خیلی برام جالبه. آدم وقتی عزیزی رو از دست میده به حدی داغدار و ناراحته که فقط به متوفی فکر میکنه و برای اون غصه میخوره و اشک میریزه. نمیدونم توی این مدل مراسم ختم ، چطور هیشکی حتی یه قطره اشک هم نمیریزه. چطور یه نفر میتونه بره ارایشگاه و لباس مهمونی بپوشه وقتی هنوز داغش تازه اس؟ ما حتی وقتی خبر فوت یه همسایه یا اشنا دور رو میشنویم براش ناراحت میشیم نمیدونم اینا چطور می تونن اینطوری رفتار کنند؟

    • بدون نام

      چه اشکالی داره! من خیلی خوشم اومد اتفاقا هر کس در هر سطحی می تونه مراسمش رو با کلاس برگزار کنه یه متنی که واقعا نشان دهنده غم درونیش باشه بخونه بادکنک هوا کنه و لباس خوب بپوشه به احترام کسی که مرده و...

    • بدون نام

      این مسایل باعث میشه که توجه به مادیات و روحیه اشراف گری در جامعه بالا بره و اینه که بذای جامعه سمه نه صرفا خود مراسم.

    • بدون نام

      اونی که مرده بود منتظر احسان بود

    • بدون نام

      دقیقا جمله آخر درست بود این جور اعمال فقط از یک عده تازه به دوران رسیده برمیاد
      این عینا نشانگر بی هویتی و تازه به دوران رسیدگیست

    • بدون نام

      وقتی آدم از مرگ عبرت نگیره دیگه چه باید کرد خدایا بازم خودت دست بکار شو

    • بدون نام

      ربطش اینه که ازپول بیت المال استفاده شده مثل طبری،،ولی اگه کسی هم با توانایی وتلاش یا ارث حلال بهش رسیده،،،نوش جونش

    • بدون نام

      این یعنی برابری در اسلام و جامعه اسلامی ، این مملکت هیچ مشکلی نداره جز حجاب ،و ریس و روسا ء هم هیچ دغدغه ایی ندارن جز موی سر خانم

    • بدون نام امید. م

      بقول شاعر :یا رب روا مدار گدا معتبر شود.

    • بدون نام

      بنی ادم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی.بله برادر همه چی به هم مربوطه

    • بدون نام

      اتفاقا به نظر من کار درستی هست
      دارن خدا خیرشون بده خرج میکنن
      4تا جوون جنساشون فروش میره
      صنعت مملکت میچرخه،

    • بدون نام

      تاج گل‌هایی که می‌خرن برای مراسم تعزیه،
      کار خوبیه،
      اگه پولدارا گل نخرن، ما هم که نداریم نخریم، پس صنعت گل چجوری بچرخه؟؟؟

    • بدون نام

      دوست داشته اون لباسو بپوشه .شماها که تعصب الکی دارید نگاه نکنید که گناه به پاتون نوشته نشع .هر کسی ی سبک زندگی داری .ما از کجا میدونیم که پولش از راه حرام دراومده که زود قضاوت بیجا میکنیم .کاش بتونیم درست فکر کنیم .کاش ....

    • بدون نام

      دیگه خواهش میکنم حداقل اجازه بدید مردم جوری که میخوان واسه عزیزانشون ختم و مراسم بگیرن.آخه به شما چه!!؟

    • بدون نام

      کاری به این حرف ها ندارم بطور کلی ما ایرانی ها برای امواتمون خیلی خرج میکنیم و فامیل و اطرافیان هم از صاحب عزا انتظار دارند که برای عزیز از دست رفته اش خرج کنه یعنی پولی که باید خرج شادی بشه خرج عزا میشه متاسفانه

    • بدون نام

      چه اشکالی داره واقعا؟ حتما باید ادم ها خودشون رو به در و دیوار بکوبن که ثابت بشه عضوی که از دست دادن واسشون مهم بوده؟
      مگه مراسم های ختمی که همین الان قشر متوسط یا ضعیف جامعه برگزار میکنه کم هزینه دارن؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج