جاباما
۱۰۱۵۳۴۶
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

علیرضا بیرانوند پرید؛ آلیس در شهر الماس

سرانجام و در پی چند روز تاخیر، امروز صبح علیرضا بیرانوند دروازه‌بان اول تیم ملی ایران و پرسپولیس در سال‌های اخیر راهی شهر آنتورپ بلژیک شد تا برای فصل آینده مامور دروازه تیم رویال آنتورپ باشد.

ورزش سه: «علی بیرو» که از چند روز قبل قرار بود به شهر آنتورپ برود به دلیل مسائلی همچون ویزای کار و ماجرا‌های خدمت سربازی، سفرش را به امروز موکول کرد. دروازه‌بان موفق تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه حالا باید در فضایی متفاوت و تازه فوتبالش را ادامه هد و در عین حال با دنیای حرفه‌ای فوتبال در اروپا تطابق پیدا کند. پیش از او تعداد قابل توجهی از بازیکنان خوب فوتبال ایران به اروپا رفته‌اند و در کشور‌های مختلف با سطوح متفاوت در زمینه فوتبال باشگاهی بازی کرده‌اند. البته تعداد کمی از بازیکنان ایرانی توانستند در فوتبال اروپا بدرخشند و نام خود را سر زبان‌ها بیندازند. بیشتر بازیکنان ایرانی که دوره‌ای از زندگی حرفه‌ای خود را در اروپا گذراندند به دلیل عدم تطابق با شرایط زندگی و فوتبال در آنجا، توفیقی به دست نیاوردند.

عدم شناخت زبان خارجی، نپذیرفتن فشار تمرینی و البته ناآشنایی با برخی مسائل حقوقی فوتبال از عمده دلایل مشترک برای بازیکنان ایرانی ناموفق در اروپا بوده است و حالا باید منتظر سنگربان اول تیم ملی ایران بود که در دیار غربت چه هنری از خود نشان می‌دهد! بیرانوند حالا دروازه‌بان باشگاه رویال آنتورپ است که خود را برای فصل آتی لیگ برتر این کشور آماده می‌کند. البته علیرضا حدود دو هفته دیگر در فینال جام حذفی بلژیک باید روبروی تیم بروژ یا بروخه قرار بگیرد و از حالا نمی‌توان گفت که آیا بیرانوند درون دروازه خواهد ایستاد یا نه؟

قدیمی‌ترین باشگاه بلژیک

باشگاهی که بیرانوند راهی بازی در آن شده در سال ۱۸۸۰ (۵ سال قبل از ساخته شدن اولین اتومبیل در دنیا!) تاسیس شده و در واقع با تغییر ماهیت تیم کریکت دانشجویان انگلیسی در این شهر به وجود آمده است. باشگاه رویال آنتورپ مفتخر است که نخستین باشگاه فوتبال بلژیک خوانده می‌شود و روی لوگو یا نشان این باشگاه نیز عدد «۱» به همین دلیل نقش بسته. البته تا سال ۱۸۸۷ این باشگاه فعالیت برنامه‌ریزی شده و منظمی نداشته تا این که لیگ فوتبال این کشور در این سال راه‌اندازی می‌شود.

باشگاه آنتورپ با وجود سابقه طولانی ۱۴۰ ساله، افتخارات چندانی در لیگ بلژیک کسب نکرده و حتی یک دوره‌ای را در لیگ پایین‌تر نیز گذرانده است. در فصل ناتمام اخیر نیز پس از ۲۹ هفته بازی، آنتورپ در رتبه چهارم و با ۵۳ امتیاز در رده چهارم لیگ قرار گرفت.

علیرضا بیرانوند پرید؛ آلیس در شهر الماس

بیرانوند در شرایطی به آنتورپ ملحق شده که هم اکنون سه دروازه‌بان در این تیم حضور دارند که دوتای آن‌ها نیز خارجی هستند. در فصل گذشته پیراهن شماره ۱ آنتورپ در اختیار سینان بولات ترک بوده که ظاهرا قصد ترک این تیم را دارد. سه دروازه بان دیگر این تیم نیز عبارتند از ینس تیوکنز، ایو ده وینتر بلژیکی و داوُر ماتیاس اهل کرواسی. ظاهرا سرنوشت بیرانوند این است که بعد از رادوشوویچ در پرسپولیس، همچنان رقیبی از کرواسی کنار خود داشته باشد. جالب است که لباس این تیم نیز به رنگ سرخ است.

بیرانوند به آنتورپ پرید؛ آلیس در شهر الماس!

اما بیرانوند قرار است کجا فوتبال بازی کند؟ آنتورپ دومین شهر بزرگ بلژیک است که بیش از نیم میلیون نفر جمعیت دارد و در بخش شمالی این کشور قرار گرفته که به منطقه «فلاندرن» مشهور است. بندرگاه شهر آنتورپ یکی از مهم‌ترین بارانداز‌های اقتصادی و تجاری اتحادیه اروپا محسوب می‌شود و در واقع یک ورودی مهم برای کالا در این قاره است.

آنتورپ شهری قدیمی است که تا حد زیادی بافت سنتی خود را حفظ کرده و مرکز شهر آن پر از خیابان‌های سنگفرش با رفت‌و‌آمد سبک خودروهاست. البته دو شاهراه اروپایی نیز از کنار این شهر می‌گذرند. مردم شهر عموما به زبان هلندی صحبت می‌کنند و یکی از مهم‌ترین کسب‌و‌کار‌های رایج در این شهر، تجارت الماس است که بیشتر توسط یهودیان ساکن این شهر انجام می‌شود. گردش مالی ناشی از تجارت الماس در این شهر به روزی ۲۰۰ میلیون دلار هم می‌رسد!

علیرضا بیرانوند پرید؛ آلیس در شهر الماس

بیرانوند به آنتورپ پرید؛ آلیس در شهر الماس!

رفت‌و‌آمد با دوچرخه در مرکز شهر رایج است و گفته می‌شود بسیاری از تاجران الماس در حالی سوار دوچرخه هستند که در جیب آن‌ها ممکن است کیسه‌ای حاوی چند میلیون دلار الماس قرار داشته باشد.

آنتورپ، اما شهری است که فوتبال در آن بسیار رواج دارد. زمین‌های فوتبال متعدد در این شهر که عموما متعلق به شهرداری‌های نواحی شهری است، در روز‌های تعطیل در اختیار تیم‌های متعددی از دانش‌آموزان و مدارس فوتبال قرار می‌گیرد و خانوده‌ها اکثرا در رستوران‌های کوچک کنار این زمین‌های فوتبال دور هم جمع می‌شوند و ضن تماشای بازی فوتبال با هم گپ می‌زنند.

در کل به نظر می‌آید ماجرای سفر بیرانوند به این شهر شباهت‌هایی به قصه آلیس در سرزمین عجایب داشته باشد و دروازه‌بان ایرانی باید مدت‌ها وقت خود را صرف آشنایی با جغرافیا و آداب و سنن این شهر کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج