۱۰۱۸۱۶۷
۲۸ نظر
۵۰۱۹
۲۸ نظر
۵۰۱۹
پ

کوچه‌ها تاریکن، دکونا بستن؛ ورشکستگیِ کتابفروشی‌ها

یکی کافه می‌شود و دیگری فست‌فود یکی هم نمی‌فروشد و تنها تعطیل می‌شود که هزینه‌اضافی برای صاحبش به بار نیاورد. این یک خط فرجام تلخ کتابفروشی‌ها در سال‌های اخیر بوده است.

برترین‌ها: وضعیت اقتصادی اسف‌بار است و مردم ترجیح می‌دهند کاری کنند که فقط کمی خوش بگذرد، کتاب خواندن و به طور کلی مطالعه در حال فروپاشی‌ست، کتابفروشی‌ها یک به یک در حال تعطیل شدن هستند و دچار وضعیت نمادین غریبی شده‌ایم، خاموشیِ فکر و اندیشه حالا دیگر خودِ واقعیت است، این گزارش مختصر درباره تعطیلی چند کتابفروشی معروف در سراسر کشور است.

کتاب‌فروشی دف

کتاب‌فروشی دف که سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را در ضلع جنوب غربی پل سیدخندان با حضور جمعی از نویسندگان و فعالان حوزه فرهنگ آغاز کرده بود و ویترین متمایز آن همواره برای مخاطبان و عابران ایجاد جذابیت می‌کرد، به‌دلیل فروش ملک از سوی مالک، به‌زودی تعطیل می‌شود.

کوچه‌ها تاریکن، دکونا بستن؛ ورشکستگیِ کتابفروشی‌ها

خانه کتاب نشر دف طی پنج سال، خود را به یکی از پاتوق‎های خاطره‎ساز فرهنگی بدل کرد. برخلاف آن‎چه اغلب رسانه‎ها درباره رابطه سرد مردم و کتاب‌فروشی‎ها می‎گویند، این کتاب‌فروشی، تجربه‎ای زنده و دائمی از محبت و توجه مردم محلی و حتی ساکنان مناطق اطراف و اکناف خود داشت.

کوچه‌ها تاریکن، دکونا بستن؛ ورشکستگیِ کتابفروشی‌ها

کتاب‌خانه طهوری

کتابخانه طهوری، مقصد سال‌های طولانی اهالی فرهنگ که از رویداد‌های مختلف تاریخی از جمله کودتا و جنگ تحمیلی جان سالم به دربرده در نبرد با گرانی کاغذ، کتاب قاچاق و دیگر مشکلات یار مهربان جانی برای جنگیدن ندارد.

کوچه‌ها تاریکن، دکونا بستن؛ ورشکستگیِ کتابفروشی‌ها

کتابخانه طهوری، یکی از قدیمی‌ترین کتاب‌فروشی‌های ایران شناخته می‌شود که سال ۱۳۳۲ به همت سیدعبدالغفار طهوری تاسیس شد. کتابفروشی ۶۶ ساله طهوری به‌عنوان چهارمین کتاب‌فروشی راسته انقلاب محسوب می‌شود. این کتاب‌فروشی محل عرضه کتاب‌های حوزه ادبیات فارسی، ایران‌پژوهی، تاریخ و حقوق است. سیدعبدالغفار طهوری سال ۱۳۷۴ درگذشت و سید احمدرضا طهوری مدیریت این کتاب‌فروشی و انتشارات را برعهده گرفت. زمزمه تعطیلی این کتابفروشی پیش از این نیز در سال ۱۳۹۴ به گوش رسیده بود.

کوچه‌ها تاریکن، دکونا بستن؛ ورشکستگیِ کتابفروشی‌ها

کتاب‌سرای عبداللهی شیراز

کتابسرای عبداللهی شیراز با ۳۰ سال سابقه ممکن است بزودی برای همیشه بسته شود! صاحبش میگوید چندین ماه اجاره عقب‌افتاده دارد و فروشش افت شدید کرده و دیگه نمیتواند از پسش بربیاید.

کوچه‌ها تاریکن، دکونا بستن؛ ورشکستگیِ کتابفروشی‌ها

کوچه‌ها تاریکن، دکونا بستن؛ ورشکستگیِ کتابفروشی‌ها

کتاب‌فروشی زند

نمی‌شود اهل کتاب و کتابخوانی باشی و دلت پر نکشد که بروی خیابان کریمخان زند تهران قدم بزنی و پشت ویترین کتابفروشی‌های این راسته به تماشا بنشینی و مگر می‌شود تا پشت ویترین‌ها بیایی و گامهایت سست نشود که بروی داخل، کتاب‌ها را ورق بزنی و حتی اگر کتابی هم نخری، ولی حال و هوایی تازه کنی.

راسته کریمخان نزدیک به دو دهه‌ای می‌شود که فروشگاه‌های کتاب را در خود جای داده است؛ فروشگاه‌هایی که سعی کرده‌اند گام به گام خود را با سلیقه روز مخاطب همراه کرده و تنها به شیوه سنتی کتابهایشان را ارائه نکنند.

کوچه‌ها تاریکن، دکونا بستن؛ ورشکستگیِ کتابفروشی‌ها

حال امروز باید خبر از اتفاقی بدهی که نه برای خودت خوشایند است و نه برای خیلی از دوستداران کتاب که حتی از شهر‌های دیگر و به شوق سرزدن به همین کتابفروشی‌ها که بعضا به پاتوق‌های فرهنگی هم تبدیل شده‌اند به تهران می‌آیند؛ و خبر این است که تعدادی از فروشگاه‌های مطرح این راسته از جمله کتابفروشی زند قرار است به فروش بروند و این به معنای تعطیلی این کتابفروشیهاست، کتابفروشی‌هایی که دوستشان داری و غالبا کتاب‌هایی که می‌خواهی از آن‌ها می‌خری و حتی قرارهایت با دوستانت را همان حوالی می‌گذاری.

کتاب‌فروشی شکسپیر

تا همین یک دهه پیش، در ابتدای ورود به محله با قدمت ساغریسازان رشت، حمامی قدیمی و بزرگ وجود داشت که این روز‌ها به جای آن آپارتمانی ساخته شده؛ حمامی که «برلیانت» نام داشت و بر نبش کوچه‌ای به همین نام واقع شده بود. حمام را که رد می‌کردید بعد از چند مغازه به کتابفروشی «شکسپیر» می‌رسیدید. این کتابفروشی قدیمی تا همین چند روز پیش هنوز دایر بود، اما مالکش بعد از نزدیک به نیم قرن دکان‌داری، آن هم از نوع فرهنگی‌اش دکانش را فروخت به کاسبی دیگر برای شغلی دیگر.

کوچه‌ها تاریکن، دکونا بستن؛ ورشکستگیِ کتابفروشی‌ها

«سیروس هنرجویی» که نزدیک به هشت دهه از عمرش می‌گذرد، مالک این کتابفروشی قدیمی از سال ۱۳۵۵در این محله به فروش کتاب‌های روز، درسی و کمک درسی مشغول بود.

کوچه‌ها تاریکن، دکونا بستن؛ ورشکستگیِ کتابفروشی‌ها

بعد از تعطیلی کتابفروشی شکسپیر در محله ساغریسازان رشت، موجی از تاسف‌ها و تالمات در فضای مجازی شکل گرفت و عکس‌های مغازه تعطیل شده هی دست به دست بین دوستدارانش چرخید، اما چند روز پیش از جلوی کتابفروشی تعطیل شده شکسپیر می‌گذشتم، ایستادم و با دوربین تلفن همراهم مشغول به عکاسی از ویترین تعطیل شده کتابفروشی شدم. جوانی دستفروش میوه، با گاری‌اش که از جلویم می‌گذشت، ایستاد و زل زد به من و گفت: آقا این مغازه چیه که هر بار از جلوش رد می‌شم کسی در حال عکس گرفتن از آن است؟ گفتم: این مغازه نماد و هویت فرهنگی محله ساغریسازان بود!

کوچه‌ها تاریکن، دکونا بستن؛ ورشکستگیِ کتابفروشی‌ها

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چقدر کتاب گرون شده! یه رمان ساده یا کتاب تاریخ برای یه سلسله صد و خورده ای شده من که پی دی اف دانلود میکنم ولی خوب حق انتشار زیر سوال میره دانلودم نکنم که پول ندارم مجبورم رمان های کوتاه مثل رمان های رولد دال بخرم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من از صب تا غروب باید کار کنم وگرنه نمیتونم زندگیمو بچرخونم شب که میام خونه تا شام بخورم دوش بگیرم با بچها چن کلمه حرف بزنم میشه ۱۲شب دیگه ن حسی ن حالی برام میمونه که لای کتاب وا کنم.شاید نصف مردم ایران مث من باشن

      • بدون نام

        حق داری
        ناشر هم حق داره
        قیمت کاغذ چند برابر شده
        تقصیر از جای دیگه س

      • بدون نام

        اخه شماها کتاب خونید ؟

      • بدون نام

        وقتی غم ملت نان باشه معلومه کتابفروشیام ورشکست میشن،همه توی فکر سیر کردن شکم زن و بچه اشون هستن توی مخارج اولیه موندن

      • بدون نام

        به ۱۷:۳۷ تو از کجا میدونی شاید این آقا یا خانم روزانه چند ساعت مطالعه داشته باشه لطفا حقارت هاتونو جاهای دیگه خالی کنید من خودم کتاب نمیخونم و ادعا ندارم خود شما چه کتابی تو عمرتون خوندین؟

      • بدون نام

        نه فقط تو کتاب میخونی

      • بدون نام

        به جهنم که بسته میشن. مردم هر چی کمتر بدونن و بخونن بهتره چون راحت‌تر زندگی میکنن

    • بدون نام

      صد حیف و صد حیف

    • بدون نام

      الان رستوران ها و بستنی فروشیا دارن تعطیل می شن چه برسه به کتاب فروشیا

      پاسخ ها

      • فرید

        همین طرز فکر باعث تعطیلی‌شون شده!

    • بدون نام

      درد این جماعت فقط کتاب واسه نخوندنشه که اینجا ایستادیم‌ تو دنیا

    • بدون نام

      بذار کرونا بره همه چیز درست میشه

    • شهریار از رشت

      افسوس برای آیندگان

    • بدون نام

      کتاب خیلی خیلی گرون شده توان خرید کسی نداره الان یه کتاب 400 صفحه ای رو میده 85 هزار تومن تا سه سال پیش همین کتاب 15 تومن بود
      نمیشه خرید
      همون نسخه پی دی اف را میشه پیدا کرد و خوند
      فوق العاده گرونه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

      • فرید

        ولی پیتزایی که تو ده دقیقه میخوریش 90 هزارتومنه پولشو میدی و کلی هم کیف می کنی!

      • بدون نام

        پیتزای 90 هزار تومنی من تا حالا نخوردم
        جناب هر چیزی یه قیمتی داره شما نمیتونی کتابی که بود 3 هزار تومن را بیاری برسونی به 70 هزار تومن بگی بخرید چون ممکنه از فلان چیز ارزونتر باشه
        یا بگی پیتزا که میخورید کتاب 80 تومنی هم بخرید
        معالطه نکنیم
        کتاب بشدت گرون شده مقایسه کتاب با غذا هم اشتباهه
        پیتزا هم اگر 90 هزار تومن شده باشه اونم گرونه
        در نهایت خود کتابفروشی ها و انتشارات ضرر می کنن چون همه پی دی اف خواهند خوند یا نهایتا از کتابخونه کتاب قرض خواهند گرفت

      • بدون نام

        اصلا کتاب با پی دی اف قابل مقایسه نیست... اصلا مزه ش ب همینه ک کتابو باز کنی و تا جایی ک خوندی علامت بزاری... من ب شخصه ب صفحه گوشی ک زیاد نگا کنم سر و چشمام درد میکنه اما کتاب ک باز میکنم مغزم اروم میشه... اتفاقا نسبت ب خیلی اقلام و ارزشش اصلا گرون نیست و خیلی جاها تخفیف50درصد زدن بنده خداهاا

    • باران

      آفرین بهتون . این بنده های خدا جنگ و کودتا و هزار جور مصیبت رو رد کردن شما تونستید بالاخره پشتشون رو بشکنید و اون ها رو خانه نشین کنید . کاری که شماها کردید با ما تو تاریخ باید نوشته بشه مطمئن باشید حمله مغولها کم از کارهای حضرات نداشته .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هزار رحمت به مغول

    • مهسا

      من خودم یه ادم کتاب بازم که همیشه خوندن کتاب حالمو خوب میکنه ولی الان واقعا قیمت کتاب سرسام اوره. ادم مجبور میشه که پی دی اف بگیره

      پاسخ ها

      • امین

        ای بابا همتون که رفتین تو کاره پی دی اف...برین از کتابخونه قرض بگیرین بخونین پس بدین

    • **

      واقعا باید افسوس خورد...
      من کتاب خوندن خیلی دوست دارم و همینطور هم دخترم عاشق کتاب خوندنه و جوری هست که نمیتونه بدون کتاب خوندن روزش رو بگذرونه ولی متأسفانه با این قیمت‌های سرسام آور من مجبورم پی دی اف تهیه کنم بخونم و فقط برای دخترم نسخه ی فیزیکی کتاب مورد علاقه شو تهیه کنم چون واقعا قیمت کتاب خیلی بالارفته
      حالا که نوجوونا و جوونهای ما دلشون میخواد کتاب بخونن نامسئولین بی وجدان ما کاری کردن که کسی جرأت نکنه طرف خرید کتاب بره و کشور ما هر چه بیشتر تو نادانی فرو بره
      واقعا باید تأسف خورد

    • سلین

      واقعا حق دارن که ورشکسته بشن.....کتاب فوق‌العاده گرون شده حتی منم که حداقل هر ماه یکی دو تا کتاب می‌خریدم خیلی وقته کتاب نخریدم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کتاب 100 هزار تومنی را با حقوق 2 میلیونی و هزینه اجاره و گوشت و.. مقایسه کنید چیزی برای خرید کتاب نمی ماند

    • پروفسورحقوق.بشر

      کتابفروشیها خودشون انتخاب کردند که تعطیل بشن!!!

    • بدون نام

      با وجود اپ های کتابخوانی مثل طاقچه و کتابراه شخصا سراغ کتاب چاپی نمیرم چون قیمت ها بالاست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج