۱۰۲۰۹۹۶
۱۶ نظر
۵۴۱۹
۱۶ نظر
۵۴۱۹
پ

درباره زنانِ آثار مدیری؛ شادنه، یاسمن، سحرناز و لیلون

مهران مدیری از آن كارگردان‌هایی است كه تقریبا تیم خودش را دارد و در طول این سال‌ها با افراد به خصوصی از جمله جواد رضویان، ساعد هدایتی و... كار كرده؛ در این بین حتی با برخی‌ها مثل سیامك انصاری همكاری بیشتری داشته است. علاوه بر آقایان این گروه، بازیگران خانم بسیاری هم در كنار مدیری قرار گرفتند و در آثار او ایفای نقش كردند.

روزنامه جام جم: حضور در آثار مهران مدیری برای خیلی‌ها سکوی پرتاب شده است؛ اتفاقی که البته برای خیلی از بازیگران زن سریال‌های مدیری رخ نداده است.

ستاره‌هایی که سوسو زدند

مهران مدیری از آن كارگردان‌هایی است كه تقریبا تیم خودش را دارد و در طول این سال‌ها با افراد به خصوصی از جمله جواد رضویان، ساعد هدایتی و... كار كرده؛ در این بین حتی با برخی‌ها مثل سیامك انصاری همكاری بیشتری داشته است. علاوه بر آقایان این گروه، بازیگران خانم بسیاری هم در كنار مدیری قرار گرفتند و در آثار او ایفای نقش كردند. چهره‌هایی كه بعضی از آنها توانستند از این طریق شناخته شده و به شهرت برسند.

درباره زنانِ آثار مدیری؛ شادنه، یاسمن، سحرناز و لیلون

اما در این میان عده‌ای هم هستند كه به دلایلی نتوانستند در تیم مدیری قرار بگیرند و همكاری آنها تنها به یكی دو كار خلاصه شد. گرچه باید این را هم در نظر داشت كه آثار مدیری به گونه‌ای است كه اغلب نقش‌های اصلی برای بازیگران مرد نوشته می‌شود و كمتر نقش مهمی برای خانم‌ها در آثارش وجود دارد و زنها اصولا در آثار مدیری دیده نمی‌شوند. با این حال در مقطعی و در برخی از آثار او تعدادی از آنها ایفاگر نقش‌های اصلی مجموعه بودند. در این گزارش نگاهی به حضور خانم‌های بازیگر در آثار مدیری داریم، از آنهایی كه همراهی با مدیری برای آنها سرنوشت پرباری را رقم زد تا كسانی كه هیچ وقت آن طور كه باید دیده نشدند.

شادنه از برره

نام: سحر ولد‌بیگی

همکاری‌های مشترک: پاورچین، نقطه‌چین، دورهمی، شوخی کردم و عطسه

توضیحات: قطعا شادنه پاورچین را مخاطبان این سریال به خاطر دارند. سریالی که نخستین همکاری ولدبیگی با مدیری بود. او نقش خواهر مدیری را در این سریال بازی کرد که به سپهر علاقه داشت اما او فکر می‌کرد که شادنه دختربچه است و هنوز بزرگ نشده.

درباره زنانِ آثار مدیری؛ شادنه، یاسمن، سحرناز و لیلون

اما در مقطعی در این سریال شادنه و سپهر با هم ازدواج کرده و ماجراهای کمدی بسیاری را خلق کردند. ولدبیگی در نقطه‌چین نقش خواهر مژده و همسر بامشاد را بازی کرد که توانست مورد توجه قرار بگیرد. در فصل سوم دورهمی نیز نقش همسر دوم قیمت را بازی کرد اما بعد از چند قسمت از گروه جدا شد که دلیل این جدایی مشخص نیست. او در چند اثر با مدیری همکاری کرد. اما در دو مجموعه پاورچین و نقطه‌چین توانست مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.

از یاسمن تا سحرناز

نام : شقایق دهقان

همكاری‌های مشترك: پاورچین، شب‌های‌برره، باغ‌مظفر، گنج‌مظفر، مرد هزارچهره و دورهمی.

توضیحات: شقایق دهقان به‌واسطه نخستین همكاری‌اش با مدیری در نقش یاسمن، دختر ساده‌دل و مهربان پاورچین كه در قسمت‌های ابتدایی همسر داوود شد، توانست به شهرت برسد و همكاری‌های مشترك دیگری با مدیری داشت و در چندین مجموعه به كارگردانی او حضور پیدا كرد.

درباره زنانِ آثار مدیری؛ شادنه، یاسمن، سحرناز و لیلون

گرچه بار دیگر طعم شهرت را با سحرناز در شب‌های‌برره كه كاملا شخصیت متضادی با یاسمن داشت، تجربه كرد. اما در آیتم نمایشی دورهمی نتوانست توفیقی را كه در گذشته كسب كرده‌بود به‌دست‌بیاورد. بااین‌حال او نیز یكی از بازیگران ثابت مجموعه‌های مدیری‌بود و حالا کلی برای خودش مشهور است.

پای ثابت آثار مدیری

نام: الیكا عبدالرزاقی

همكاری‌های مشترك: باغ‌مظفر، گنج‌مظفر، مرد هزارچهره، قهوه‌تلخ، بمب‌خنده، ویلای‌من، شوخی‌كردم، در حاشیه و دورهمی.

توضیحات: الیكا عبدالرزاقی را می‌توان تنها بازیگر خانمی دانست كه در بیشتر كارهای مدیری حضور داشته و سابقه همكاری طولانی با وی دارد. همكاری‌اش با مدیری با بازی در نقش مهرناز، مادر نازی در باغ مظفر شكل گرفت. اما با قهوه‌تلخ و نقش فخرالتاج و نوع بازی‌ای كه داشت، به شهرت رسید. بعد از آن هم در همه كارهای این كارگردان حضور داشت و تقریبا نقشی مشابه فخرالتاج را بازی كرد.

درباره زنانِ آثار مدیری؛ شادنه، یاسمن، سحرناز و لیلون

در آثار اپیزودیك مدیری نیز حضور داشت و نقش یك زن پرحرف و پرسروصدا را بازی كرد. اما در آیتم نمایشی فصل اول دورهمی با بازی در نقش هما، مادر خانواده و سپس نقش لیایول، همسر جانیار تا مدت‌ها سر زبان‌ها افتاده بود. اما این همكاری به همین جا ختم شد و در هیولا كه آخرین ساخته مدیری در شبكه نمایش‌خانگی بود، حضور نداشت. با این وجود خود عبدالرزاقی بارها اذعان کرده که قهوه‌تلخ سکوی پرتاب او شده است.

بازی با گویش

نام: بهنوش بختیاری

همکاری‌های مشترک: باغ مظفر، جایزه بزرگ، شب‌های برره

توضیحات: باغ مظفر نخستین همکاری وی با مدیری بود اما چندان مورد توجه قرار نگرفت. با این حال در جایزه بزرگ نقش فریبا همسر مراد را بازی کرد که با گویش قمی صحبت می‌کرد و تا حدودی در این سریال موفق بود.

درباره زنانِ آثار مدیری؛ شادنه، یاسمن، سحرناز و لیلون

اما در شب‌های برره با ایفای نقش لیلون و تکیه‌کلام«نیی دونم» و فخر‌فروشی که به دختران آبادی به خاطر سفری که به فسا داشت، می‌کرد مورد توجه قرار گرفت و با این سریال خیلی توانست دیده شود. اما این همکاری ادامه پیدا نکرد و شاید بتوان گفت مدیری دیگر نقش مناسبی را برای این بازیگر در مجموعه‌هایش نداشت. بختیاری اما راه خودش را ادامه داد.

همکاری‌های ناتمام

در كنار شخصیت‌هایی كه از آنها گفتیم، برخی از چهره‌های خانمی كه در این سریال‌ها حضور داشتند، نقش یكی از نزدیكان مدیری از جمله همسر یا دخترش را بازی می‌كردند. ماجرایی كه با توجه به نگاه مهران مدیری برای انتخاب بازیگران، این انتظار را ایجاد می‌كرد كه آن بازیگر با توجه به نقش نسبتا اصلیش، در آینده بیش از پیش بدرخشد.

درباره زنانِ آثار مدیری؛ شادنه، یاسمن، سحرناز و لیلون

در واقع می‌‌‌شود گفت بازی در نقش یكی از نزدیكان مدیری برای یك بازیگر نسبتا تازه كار شاید می‌توانست اتفاق سرنوشت‌سازی برای بیشتر دیده شدن او در كارهای بعدی‌اش شود، اما انگار از این خبرها نیست؛ چون بازیگرانی در این فهرست وجود دارند كه بعد از مدتی همراهی با مدیری آن هم در نزدیك‌ترین نقش به خود او، چندان بازی نكردند و در زمره پركارها یا درخشان‌های این عرصه قرار نگرفتند. كدام بازیگران؟ در ادامه به بعضی از آنها اشاره كرده‌ایم.

طولانی‌ترین قهر تلویزیونی

لاله صبوری، یكی از بازیگرانی است كه همكاری‌اش را با مدیری از سال ۷۷ با مجموعه «جنگ ۷۷» شروع كرد. او پیش از این در سریال «تهران ۱۱» تجربه كوتاهی در زمینه طنز داشت. با این حال هنوز هم خیلی‌ها صبوری را با نقش مریم در مجموعه جنگ ۷۷ به خاطر دارند؛ مجموعه طنزی كه توانست او را به شهرت برساند.

درباره زنانِ آثار مدیری؛ شادنه، یاسمن، سحرناز و لیلون

اما در ادامه بعد از آن كه صبوری در «ببخشید شما» به عنوان یكی از نویسنده‌های این سریال حاضر شد، مجموعه طنز بعدی كه بازی كرد «شوخی كردم» بود. او كه انگار با مدیری هم در ادامه به مشكل برخورده بود، بارها در مصاحبه‌هایش عنوان كرده دلیل اصلی این قهر و اختلاف مدیری با خودش را نمی‌داند. با این حال به گفته خودش هنوز هم خیلی‌ها در این باره از او سوال می‌كنند.

از یكدیگر توقع بیجا نداشته باشیم

ساناز سماواتی برای اولین بار سال 79در «نود شب» با مدیری در نقش همسر او همراه شد. سماواتی پیش از این سریال، تجربه كار طنز به این شكل را نداشت. او بعد از این مجموعه در نقطه‌چین مدیری هم حاضر شد.

با همه اینها، او هم در گروه كمتر دیده شده‌های تلویزیون قرار دارد وبعد از اینها هم دیگر با مدیری كار نكرد؛ موضوعی كه درباره‌اش به ما می‌گوید: «كارهای آقای مدیری بسیار قابل احترام است و من در طول این سال‌ها، آنها را دنبال كرده‌ام. واقعا دلیل خاصی ندارد كه دیگر همكاری‌مان میسر نشد. به عقیده من تفكر اشتباهی در حرفه ما جا افتاده كه توقع داریم اگر با یك كارگردان در كاری همكاری داشتیم، در كارهای بعدی هم همكاری كنیم. به نظر من دلیل ندارد یك بازیگر در همه كارهای یك كارگردان حضور داشته باشد. شاید نقش مناسبی برای من وجود نداشته است.»

درباره زنانِ آثار مدیری؛ شادنه، یاسمن، سحرناز و لیلون

شاید یكی از دلایل این عدم همكاری، تشكیل گروه مدیری با حضور آقایان و استفاده كمتر از خانم‌ها در مجموعه‌های اخیرش باشد؛ مساله‌ای كه سماواتی هم در خصوص آن معتقد است: «من فكر می‌كنم این‌كه كمتر با خانم‌ها كار می‌كند به فضای كارهایش برمی‌گردد. بنابراین شخصیت‌های زن‌هایی را در سریال‌هایش دارد كه هم به فضای كار نزدیك باشد و در عین حال دچار مشكل و دردسر هم نشود. چون اصولا فضای طنز و كمدی برای بازیگران خانم و آقا متفاوت است و شاید مهم‌ترین دلیلش همین باشد.»

دختر مورد علاقه بابا

سحر جعفری جوزانی با بازی و نویسندگی در مجموعه «آژانس دوستی» وارد تلویزیون شد. وی پیش از این در یك فیلم سینمایی به كارگردانی پدرش نقش كوتاهی ایفا كرده بود. اما با بازی در مجموعه «نقطه‌چین» توانست حضور در یك مجموعه طنز را تجربه كند. جوزانی در این مجموعه نقش منیژه، همسر اردلان را بازی می‌كرد و توانسته بود به واسطه كل‌كل هایش با اردلان كه او را اردی صدا می‌زد و خواهرش مژده دیده شود و مورد توجه قرار بگیرد.

درباره زنانِ آثار مدیری؛ شادنه، یاسمن، سحرناز و لیلون
اما در «باغ مظفر» نقش فروغ الزمان را بازی می‌كرد كه مدام خان مظفر به او می‌گفت: «فروغ بابا مربا بده بابا». وی به دلیل نوع بازی‌ای كه در این مجموعه داشت نیز مورد توجه قرار گرفت. پس از آن در دو سه مجموعه دیگر با مدیری همكاری كرد. اما شهرتی كه در دو مجموعه قبلی داشت، نتوانست تكرار كند. گرچه نقش نازخاتون در «قهوه تلخ» نیز برایش شهرت به همراه داشت. اما او نیز پس از چند مجموعه به سرنوشت سایر بازیگران خانمی دچار شد كه دیگر امكان همكاری با وی میسر نشد. شاید مهم‌ترین دلیلش این باشد كه اصولا خانم‌های بازیگر در مجموعه‌های طنز شرایط مناسبی برای حضور و دیده شدن ندارند.

ستاره «پاورچین»

سحر زكریا با سریال «در پناه تو» و نقش دخترعموی رامین وارد عرصه بازیگری شد، اما با بازی در مجموعه «پاورچین» توانست توانایی‌اش را در طنز به نمایش بگذارد. وی پیش از این در مجموعه طنز «قطار ابدی» نقش ماریان، همسر رابین هود را بازی و با این مجموعه حضور در كار طنز را تجربه كرد، اما زكریا با نقش مهتاب و قهرمان شعرهایش یاسمنگولا در این مجموعه به شهرت رسید و باعث دیده شدنش شد.

درباره زنانِ آثار مدیری؛ شادنه، یاسمن، سحرناز و لیلون

او در مجموعه قهوه تلخ نقش لعبت همسر بلوتوس را بازی كرد كه در این كار هم شعر می‌گفت و در كنار مدیری قرار گرفت. اما نتوانست موفقیتی را كه در پاورچین داشت، تكرار كند. زكریا در مجموعه‌های در حاشیه، شوخی كردم و مرد هزارچهره هم ایفای نقش كرد و یكی از بازیگران اصلی مجموعه بود. اما نتوانست محبوبیتی را كه با نقش مهتاب پیدا كرده بود، به‌دست بیاورد. با این حال زكریا در كنار آثار مدیری در سریال‌های دیگری هم با سایر كارگردان‌ها همكاری كرد، اما هیچ‌گاه نتوانست به واسطه آن نقش‌ها و مجموعه‌ها دیده شود. بازیگری که شاید خیلی‌ها از او انتظار بیشتر از اینها را داشتند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همشون خوش درخشیدند از خانم هاشمی هم بیوگرافی میگذاشتید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همشون خوب و قابل احترام غیر از بهنوش بختیاری

      • بدون نام

        آثار مهران مدیری؟؟؟ خندیدم

    • بدون نام

      واقعاآثارش عالی هستن

    • بدون نام

      همه عالی غیر از بهنوش بختیاری

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

    • بدون نام

      چرا شب های برره و پاورچین پخش نمیشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اه شبهای برره چه سلیقه ای داری

    • بدون نام

      این را هم بگویید که شقایق دهقان احتمالا بخاطر اینکه همسرش مهراب قاسم خانی نویسنده ی متن های ،سریالهای مدیری بود همیشه بودش تو این سریالها . و شهر تش رو مدیون قاسم خانی است .

    • امید

      همه طنزای مهران مدیری مزخرف واحمقانه هستن وپر از بی ادببن

    • بدون نام

      فلامک جنیدی هم بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فاطمه هاشمی هم

    • بدون نام

      کارهای مدیری عالی هستند

    • بدون نام

      فلامک جنیدی کو

    • بدون نام

      ای کاش با نعیمه نظام دوست همکاری بیشتر میکرد خیلی هنرمنده

    • بدون نام

      چرا همش میگین خانوما نقشی ندارن تو کارای مدیری؟اتفاقا مدیری به نظر من به همه نقش ها به اندازه کافی بازی میده مثل همین قهوه تلخ که اصن یکی از آیتم هاش همون اندرونی بود یا پاورچین که یکی از ویژگی های طنزش ماجرای زن و شوهر های اون سریال بودن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج