۱۰۲۱۰۳۵
۴۱ نظر
۵۱۶۲
۴۱ نظر
۵۱۶۲
پ

چاوشی؛ پرطرفدار، پرحاشیه و البته پرابهام

محسن چاوشی عجیب‌ترین خواننده دو دهه اخیر در ایران است. عجیب خواندن او از نظر ما دلایل زیادی دارد که، هشتم مردادماه، در سالروز تولد این خواننده پرطرفدار، قصد داریم به بخشی از آن بپردازیم.

برترین‌ها: هشتم مرداد ماه تولد محسن‌چاوشی است، او قدم به چهل و یکمین سال عمرش می‌گذارد در حالی که در کمتر از دو سال گذشته یا به عبارت دقیق‌تر در یک سال و ۱۰ ماه اخیر موفق شده ۴۴ زندانی را آزاد کند و در مورد آخرین زندانی رکورد بی‌نظیری به ثبت برساند. در حالی که در کمتر از دو سال گذشته یا به عبارت دقیق‌تر در یک سال و ۱۰ ماه اخیر موفق شده ۴۴ زندانی را آزاد کند و در مورد آخرین زندانی رکورد بی‌نظیری به ثبت برساند. به استناد توضیحات بهمن بابازاده، مشاور رسانه‌ای محسن‌چاوشی طی پنج ساعت با حمایت طرفداران چاوشی مبلغ ۱۶۵ میلیون تومان جمع‌آوری شد تا خانم‌جوانی که از ۱۸ سالگی در زندان بوده و ۱۶ سال پشت میله‌ها مانده‌بود، آزاد شود و به جمع خانواده‌اش‌برگردد.

در جهان هنرمندان و دیگر چهره‌های سرشناس که طرفدارانی دارند و می‌توانند از اجماع این طرفداران برای انجام کارهای بزرگ سود ببرند، دست به اقدامات خیرخواهانه می‌زنند؛ اما به‌نظر می‌رسد کاری که محسن‌چاوشی موفق به انجام آن شده، یکی از متفاوت‌ترین نمونه‌ها در کشورمان باشد.

چاوشی؛ پرطرفدار، پرحاشیه و البته پرابهام

از چاوشی تاکنون ده آلبوم رسمی منتشر شده که برخی از آن‌ها با حواشی و رکورد‌های عجیب‌و‌غریبی همراه بوده است. این خواننده که اصالتی کُرد دارد، در خرمشهر به دنیا آمد، دوره‌ای به همراه خانواده‌اش به یکی از شهرک‌های مشهد که بیشتر جنگ‌زده‌ها در آن ساکن هستند، مهاجرت کرد و از ۲۰ سالگی هم، ساکن تهران شد. او تا امروز که سالروز تولد ۴۱ سالگی‌اش است، اتفاقات زیادی را در موسیقی رقم زده است. به همین بهانه چند فراز مهم از زندگی او را در این مطلب مرور کردیم.

ساخت استودیوی خانگی با چند پتو!


محسن چاوشی فرزند پنجم یک خانواده هشت‌نفره است. او سه برادر و دو خواهر دارد که هیچ‌کدام به‌طور جدی در حوزه موسیقی فعالیت نمی‌کنند. او به همراه خانواده‌اش وقتی ۲۰ ساله بود، از مشهد به تهران مهاجرت کرد. به گفته خودش تا قبل از خرید کامپیوتر، با یک کیبورد و گیتار کار و صدا‌ها را با یک ضبط‌صوت کوچک ثبت می‌کرد.

چاوشی؛ پرطرفدار، پرحاشیه و البته پرابهام

این روند ادامه داشت تا این‌که برادرش مهرداد برایش مقداری پول می‌فرستد و او با این پول، برای خودش یک کامپیوتر و یک کیبورد بهتر می‌خرد. از این دست اتفاقات در زندگی چاوشی باز هم وجود دارد. او برای ساخت موسیقی «سنتوری»، با چند پتو داخل اتاقش را عایق می‌کند و مادرش نیز بیرون اتاق را با چند پتو می‌پوشاند تا او صاحب یک استودیو شود و موسیقی فیلم داریوش مهرجویی در آن متولد شود.


شروع جدی موسیقی در دوره سربازی!


شاید عجیب به‌نظر برسد، اما موسیقی برای چاوشی در دوره سربازی جدی شد. چاوشی که این روز‌ها او را به عنوان یک خواننده معروف می‌شناسیم، به گفته خودش اهل درس نبوده و به زحمت خودش را به ترم یک دانشگاه در رشته حسابداری رسانده است.

چاوشی؛ پرطرفدار، پرحاشیه و البته پرابهام

سر یکی از امتحان‌ها، وقتی نتوانست به حل یک سوال برسد، ماشین‌حساب را به زمین زد، از کلاس بیرون رفت و دیگر به دانشگاه برنگشت. چندماه بعد، راهی پادگان می‌شود و آشنایی با سربازی به نام «بهزاد احمدوند» که در خانه شان یک استودیوی کوچک داشت، مسیر زندگی چاوشی را به طور جدی تغییر می‌دهد. او در این دوران چند شعر هم گفته که در آلبوم اولش منتشر شده است. جالب این‌که چاوشی در دوره سربازی در یگان تشریفات موزیک دژبان کل بوده و آن جا هم ساز می‌زده است.


حاشیه‌ها، یار غار خواننده «شهرزاد»


انتشار آلبوم‌های محسن چاوشی در سال‌های اخیر بیشتر با حاشیه همراه بوده است. گاهی اوقات این حاشیه‌ها قبل از مجوز گرفتن آلبوم شروع شده و حتی تا مدت‌ها بعد از انتشار آلبوم ادامه داشته است. آلبوم «ابراهیم» و «بی‌نام» که در ابتدا قرار بود نام دومی «قمارباز» باشد، دو نمونه از همین آلبوم‌های حاشیه‌ساز او هستند که برای مجوز اشعار به مشکل برخوردند و پس از کش‌وقو‌س‌های زیادی منتشر شدند. البته این حاشیه‌ها فقط محدود به آلبوم‌های این خواننده نیست. گاهی او برای انتشار تک‌آهنگ‌های خود نیز، چالش‌های عجیبی دارد؛ تازه‌ترین نمونه آن هم به قطعه «الا دختر» که برگرفته از یک قطعه فولک است، برمی‌گردد. در قسمتی از آهنگ صدای یکی از کلمه‌های خوانده شده با یک بوق ممتد جایگزین و منتشر شده است.


هواداران خاص و گلریزان‌های چاوشی!


کم پیش می‌آید محسن چاوشی به حرف بیاید و با رسانه‌ای گفتگو کند. تعداد گفتگو‌های او در تمام سال‌های فعالیتش به کمتر از تعداد انگشتان دست می‌رسد، اما به جرئت یکی از پرطرفدارترین خواننده‌های حال حاضر موسیقی کشور است. طرفدارانی که در کنار دوست‌داشتن، تعصب ویژه‌ای نسبت به فعالیت و نقد‌هایی که متوجه چاوشی است، دارند و خود را «چاوشیست» می‌خوانند!

چاوشی؛ پرطرفدار، پرحاشیه و البته پرابهام

تنها رسانه رسمی و فعلی چاوشی، چند صفحه شخصی در شبکه‌های اجتماعی است. طرفدارانی که در تازه‌ترین همراهی با خواننده محبوب‌شان به درخواست خود او، در گلریزان آزادی یک فرد محکوم به اعدام شرکت کردند تا در عرض پنج ساعت، مبلغ مورد نیاز جمع‌آوری و اسباب آزادی این فرد فراهم شود. گفته می‌شود او تا کنون ۴۱ زندانی را از همین طریق آزاد کرده است.


۲ دهه خوانندگی بدون کنسرت


محسن چاوشی با وجود هواداران زیاد، تا به حال خواننده هیچ کنسرتی نبوده، این هم یکی دیگر از عجایب رفتاری اوست. با این حال، برخلاف برخی خواننده‌های هم‌دوره‌اش، هنوز از میدان خارج نشده است و طرفدارانش محدود به دهه خاصی نمی‌شود؛ طرفدارانی دارد که او را «آقای خاص صدا» می‌دانند و آلبوم‌هایش معمولا جزو پرفروش‌ترین آلبوم‌های سال است.

چاوشی؛ پرطرفدار، پرحاشیه و البته پرابهام

چاوشی خواننده‌ای است که می‌توان او را با خودش مقایسه کرد و به همین دلیل است که می‌توان گفت او در چندسال گذشته، با وجود داشتن آهنگ‌های موفق و جریان‌ساز، از نوآوری‌هایش عقب مانده است. شاید او هنوز در سبک خاص خودش بی‌رقیب باشد، اما باید دید در ادامه این سال‌ها، می‌تواند تجربه موفق‌تری نسبت به آلبوم‌هایی مانند «پاروی بی‌قایق» و «امیر بی‌گزند» داشته باشد؟ شاید هم بالاخره وقت آن رسیده است که او به روی صحنه کنسرت بیاید و آن‌جا به همه سوال‌های بی‌پاسخی که درباره او وجود دارد، پاسخ دهد.

منابع: روزنامه خراسان، روزنامه جام جم

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا بهش توفیق ادامه این کار خیر رو بده ان شاالله. و امیدوارم همیشه سربلند و موفق باشه

      پاسخ ها

      • حامد

        از فکرش خیلی خوب استفاده میکنه برا کار خیر،بترکه چشم حسود

      • حسابتون ضعیفه

        متولد مرداد پنجاه و هشته یعنی وارد چهل و دومین سال زندگیش شده.

      • بدون نام

        گرچه از لحاظ هنر موسیقی از صفر تاصد . به صفر خیلی نزدیکه و این نظر اکثر صاحب نظران موسیقی هست . اما این عمل خیر و نیت درستش واقعاً جای تحسین داره .

    • بدون نام

      عشق است چاوشی انشالله 1200ساله بشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلیها مثل من بو آهنگ خوزستان آقای چاووشی زندگی میکنن.

    • بدون نام

      بعضی از افراد از اجرا یا سخنرانی در تجمعات هراس دارند و شاید چاووشی هم جز این افراد باشه صدا و اهنگ هاش خاص و خیلی طرفدار داره

      پاسخ ها

      • س

        عالی بود هزار ساله باشی چاوووشی

      • رضا

        سلام....
        اگه طرفدار چاوشی هستی،مصاحبه هاش رو بخون که چرا کنسرت نمیذاره

      • روزگار تنهایی

        من کاری با صدا اهنگاش ندارم و به سلیقهام جور در نمیاد ولی عاشق مردانگیشم ایران به چنین جوان مردانی نیاز داره

    • احمد خوش سیما

      توی کنسرت که نمیتونه این صدای روبات گونه رو در بیاره.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما مدرک هم برای این حرفت داری؟

      • فرهادp

        اون زمون که سنتوری خوندکه پول دستگاه نداشت صداش دسنکاری کنه بایه سنتوروچهارتاپتودوراتاق پس هس

    • بدون نام

      همیشه سوال بوده برام ایشون که کنسرت نمیزارن تو ایران هم که آلبوم اصولاً خرید نمیشه پس درآمدشون از کجاست؟
      کسی اگه میدونه لطفا بگه
      مچکرم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        طرفداراي واقعي آقاي چاوشي آلبوم هاشون رو بصورت قانوني ميخرن عزيزم

    • بدون نام

      خداوند سایه این مرد رو بالای سر موسیقی و هنر ایران نگه داره که یک تنه داره هنر موسیقی ایران و منش هنرمند بودن رو به دوش میکشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایشون آدم دوست داشتنی و بزرگی هستن ولی این سبک تعریف کردن اسمش هندوانه زیر بغل کسی گذاشتنه.موسیقی مملکت قطعا بزرگتر از آقای چاووشی هم داشته و داره ولی تا الان که هیچکدوم مدعی یک تنه بدوش کشیدن این بار بزرگ نبودن و نیستن.دقت کن دوست من.

    • بدون نام

      هنرمند واقعی یعنی همین.عشقه

    • شیما

      عاقبت بخیر بشی پسرم

    • بی نام

      محسن چاووشی خیلی عشقه..

    • یک موزیسین

      محض رضای خدا واسه یکبار هم که شده زنده بخون ببینیم صدات چه شکلیه!!!!!
      نکنه صدا سازی میکنی، جرات نداری زنده بخونی؟!!!!!!

      پاسخ ها

      • خودم

        بشین بینیم با

      • بدون نام

        چشم حسود بترکه ...

    • کیان کربختیاری

      سلطان موسیقی پاپ و راک ایران #محسن خان چاوشی....

    • هلن

      اینکه جزو صداها و سبک های خاصه شکی نیست
      فقط این کنسرت نزاشتنش باعث شده به صدای خامش شک کنیم!
      تولدت مبارک✓

      پاسخ ها

      • کیان کربختیاری

        اینجوریا نیست که شما میفرمایید!
        صدای خاص رفتار خاص میطلبه
        اونم از اقای خاص موسیقی ایران

    • بدون نام

      این جیره خور الکی یه کاری رو انجام نمیده

    • بهنام

      خدا خیرش بده انشاالله دیگر هنرمندان هم یاد بگیرند.

    • حمید

      ان شالله توفیق کارهای خیر بیشتر
      عشق فقط محسن
      اونم چاووشی

    • cactus

      سلطان بی چون و چرای موزیک ایران

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مردانگی در وجودت موج میزنه
        درد و برات بخوره تو سر آقازاده های دزد

      • شهرام

        روز میلادت مبارک؛همین قدر میتونم بگم ؛چه واقعی؛چه بقول اون دوست عزیز؛رباتیک؛از حق نگذریم؛من هر وقت صدای ایشون با آن اشعار پرمعنی؛میشنوم؛حال خوبی بهم دست میده؛و اون چند دقیقه لذت میبرم؛ مطمئنم شما عزیزان هم همین نظر رو دارید؛حواشی ما رو از اون مطلب اصلی که لذت بردن از اون صداست ؛دور میکنه؛لحظه ایی که اون شعر و صدا به جان و روحمون می نشینه رو عشق است.دمتون گرم و غمتون کم.

    • حمیدرضا مرادی

      محسن خواننده سایه

    • بدون نام

      کپی درجه دو از استاد قمیشی

      پاسخ ها

      • cactus

        خود استاد قمیشی از چاوشی تعریف کرده تو گوگل سرچ کن متوجه عمق کار میشی

    • ..

      صدای خودش نیست بابا یه دروغ بزرگه چاووشی . هرکی یه دستگاه کامپیوتری داشته باشه می تونه مث این بخونه فقط یکم تنظیم باید بلد باشی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا بدون تامل صحبت می کنید یه کم انصاف داشتی باشید....ماشاء اله به صدای چاوشی

    • بدون نام

      ملت جوگیر

    • بدون نام

      چاووشی یدونه ای صدات چه با دستگاه باشه چه بی دستگاه بازم جنسش تکه

      پاسخ ها

      • امیر

        كمترکسی است که بفکرکسی باشه تواین دوروزمونه بجای اینکه ماشین آخرین مدل بخره زندانی اذادمی کنه کجاش بده شماهاکه ایرادمی گیریدازجیب شما که نیست

    • اردشیر

      درود بر چاوشی وهمه خیرین اما نکته اینجاست یک انسان 16 سال برای 165 میلیون بدهی باید زندانی باشه؟؟؟ اوف برشما مسولین بی شرم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج