۱۰۲۱۹۹۸
۷۴ نظر
۵۲۵۲
۷۴ نظر
۵۲۵۲
پ

حتما باید عاشق شویم تا ازدواج کنیم؟

به بهانه صحبت‌های «جواد کاظمیان» در گفتگو با مهران مدیری که گفته، چون معنای عاشق شدن را نفهمیدم، ازدواج نکردم.

روزنامه خراسان - نرگس عزیزی: «برای متاهل شدن، منتظرم تا نیمه گم شده‌ام از راه برسد»، «هنوز عاشق نشدم»، «دلم نلرزیده» و. به احتمال زیاد شما هم شبیه این عبارت‌ها را از بعضی جوانان مجرد امروزی شنیده‌اید. در یکی از جدیدترین قسمت‌های پخش شده از برنامه دورهمی، مهران مدیری از جواد کاظمیان درباره دلیل ازدواج نکردنش پرسید.

حتما باید عاشق شویم تا ازدواج کنیم؟

پاسخ کاظمیان به این سوال قابل تامل بود: «خیلی دوست داشتم ازدواج کنم، بیشتر به خاطر پدر و مادرم. بدم نمی‌آید از ازدواج، اما واقعا این را می‌گویم که من معنی عاشق شدن را تا حالا نفهمیدم. جناب مدیری، به نظر شما عشق فقط تو کتاب‌ها و فیلم‌ها نیست؟ ... هرچند من دیگه ۳۹ ساله‌ام، دارم به چهل می‌رسم...».

البته در این انتظار، جناب کاظمیان تنها نیست و این روز‌ها خیلی از جوان‌ها دوست دارند اول دل‌شان بلرزد و بعد از تجربه احساسی که به آن عشق می‌گویند، با فرد مد نظر ازدواج کنند، اما چقدر این تصور درست است؟ آیا واقعا برای ازدواجی شیرین، لازم است ازدواج ما ثمره عشق باشد یا این که می‌توان بعد از انتخاب همسر هم عشق را تجربه کرد؟

انتظار برای عاشق‌شدن مسئله‌ساز می‌شود

عاشق شدن و سپس ازدواج نه تنها ایرادی ندارد که می‌تواند برای ازدواجی که در کنار این عشق، معیار‌های دیگر هم در آن لحاظ شده، یک امتیاز تلقی شود، اما انتظار برای عاشق شدن و سپس ازدواج، در برخی موقعیت‌ها مسئله‌ساز است. اولین مورد زمانی است که افراد خود را چنان محدود به این تصور می‌کنند که موقعیت‌های دیگر را نادیده می‌گیرند و در نتیجه بعد از چند سال متوجه می‌شوند که کم‌کم دارند وارد محدوده سنی می‌شوند که به اصطلاح دوره تجرد قطعی توصیف می‌شود.

مورد دوم، اما زمانی است که این تصور برای برخی به صورت ضمنی سوءتفاهم دیگری را ایجاد می‌کند؛ این‌که «عشق برای ازدواج کافی است». در نتیجه همین تصور نادرست هم شاهد ازدواج‌هایی هستیم که با احساساتی آتشین آغاز می‌شود، اما بعد از گذشت مدت زمانی کوتاهی، ازدواج به نقطه پایانی خود می‌رسد و همسران از هم جدا می‌شوند.

چرا که افراد بدون در نظر گرفتن معیار‌های دیگر و به صرف تجربه احساسی آتشین و خوشایند ازدواج کرده‌اند، اما به رغم همه این حرف‌ها نمی‌شود نگرانی بسیاری از جوانان درباره رابطه عشق و ازدواج را هم در نظر نگرفت. بسیاری از جوانان می‌گویند خب اگر من بدون تجربه عشق ازدواج کنم، آن وقت برای همیشه از تجربه عشق محروم خواهم ماند، اما این نگرانی چقدر به جاست؟

حتما باید عاشق شویم تا ازدواج کنیم؟

عشق سراغ ما می‌آید یا می‌شود آن را ساخت؟

برای پاسخ به نگرانی جوانانی که می‌ترسند بدون عشق ازدواج کنند و هیچ‌وقت هم عشق را تجربه نکنند، بهتر است سراغ یکی از نظریات مطرح در زمینه عشق برویم. «رابرت جی استرنبرگ» صاحب‌نظر در حوزه عشق، یکی از معروف‌ترین نظریات در این حوزه را ارائه کرده است. طبق این دیدگاه، عشق در بهترین حالت خود سه مولفه دارد: شور و اشتیاق، صمیمیت و تعهد. وقتی هر سه این مولفه‌ها در رابطه‌ای حضور داشته باشند می‌توانیم از عشقی کامل صحبت کنیم.

در غیر این‌صورت در زمان حضور تنها یک یا دو مورد، دیگر نام آن عشق نیست و می‌شود از دوست داشتن (حضور به تنهایی صمیمیت)، شیفتگی (حضور به تنهایی شور و اشتیاق) یا عشقی ابلهانه (حضور شور و شوق بدون دیگر فاکتورها) صحبت کرد. در این ترکیب سه مولفه‌ای، تنها عاملی که می‌تواند بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای شکل بگیرد، شور و اشتیاق است و دو مورد دیگر در طول زمان و به واسطه آشنایی افراد با همدیگر، شکل می‌گیرند و رشد می‌کنند. البته درباره شور و اشتیاق هم هر چند این مولفه می‌تواند در همان نگاه اول، افراد را جذب هم کند، اما تجربه نشان داده که این مسئله می‌تواند بعد از آشنایی بیشتر افراد با همدیگر هم شکل بگیرد و تقویت شود.

بعد از متاهل شدن، عاشق‌شو

حتما باید عاشق شویم تا ازدواج کنیم؟

حالا که دیدی کلی درباره دیدگاه استرنبرگ به دست آورده‌اید، می‌توانید حدس بزنید که تجربه کردن عشق بعد از ازدواج هم ممکن است؛ به شرط این که افراد با معیار‌هایی درست ازدواج کنند و در عین حال برای تقویت هر سه مولفه عشق در رابطه خود با همسرشان، وقت و انرژی بگذارند.

طبق نظر متخصصان برای تقویت صمیمیت در رابطه، لازم است با همدیگر وقت صرف کنید، فعالیت مشترک انجام دهید و به دنبال خوشحال کردن همسر خود باشید. برای تعهد، مهم است که در رابطه با همسر خود صداقت داشته باشید و برای نیاز‌های همسر خود اولویت قائل شوید. تلاش برای مراقبت از همسر در جنبه‌های مختلف از دیگر موضوعاتی است که در افزایش تعهد نقش دارد، اما درباره شور و اشتیاق چه؟ چطور می‌توانیم آن جذب شدن عمیق به همدیگر را در رابطه با همسرمان تجربه کنیم؟ در نظر داشته باشید که توجه به ظاهر خود و تلاش برای آراستگی در مقابل همسر (چه از جانب زن و چه از جانب مرد) از مهم‌ترین عوامل تقویت این مولفه است. پس برای آراسته بودن در خانه، وقت بگذارید و بدانید که با این کار در تقویت رابطه خود با همسرتان سرمایه‌گذاری کرده‌اید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جواد عاشق نشده عاشق مونیکا بلوچیه:)

      پاسخ ها

      • محیا22

        من به یه خاستگارم که اشناهم بود بصورت منطق و شناختی که از اخلاقش تو فامیل داشتم جواب مثبت دادم،خیلی زمان برد که عاشقش بشم.. ولی خداییش اون عاشق و دیوونه من بود و الان که همسرمه خداروشکر روز ب روز بیشتر از دیروز عاشق همیم. ولی همیشه حسرت اینو دارم که کاش با کسی ازدواج کرده بودم که از همون اول طعم عشق واقعی رو باهم چشیده بودیم و بعد میومد خاستگاری و بهم میرسیدیم(دوستی و اشنایی قبل ازدواج)
        الان همسرم از همه لحاظ هیجی واسم کم نمیزاره چون به گفته خودش پنج سال عاشق من بوده و دیوونه وار دوستم داره و خداروشکر میکنم همچین همسری نصیبم شده.ولی خب من همیشه دوست داشتم با عشق اتیشی ازدواج میکردم

      • sivan

        محیاخانوم داری لبه تیغ راه میری
        عشق عاشقی رو فراموش کن این دردودلت رو به هیچکس نگو حتی نزدیکترین محرمت
        موفق باشی

      • ساراازاصفهان

        کو عشق واقعی؟؟؟

      • بدون نام

        عشق آتیشی سرد میشه و زندگی سخت میشه. من به طور سنتی ازدواج کردم دلم قفل کردم و با عقل انتخاب کردم الان واقعی عاشق هم هستیم پانزده سال از زندگی مشترکمون گذشته و عشق ما روز به روز بیشتر شده

      • امید

        من 22 سالم بود عاشق دختر 13 ساله شدم. البته هرچه قدر که فکر میکردم منطقی نبود . ولی به ندای قلبم گوش دادم و بهش رسوندم که دوستت دارم ولی اون گفت من بچه ام هیچ علاقه ای به کسی هم ندارم. در عرض یه سال اینقدر خواستگار فرستادم که بالخره قبول کردند. من 23 و خانمم 14 ساله بود که واسه عقد با خانوادهامون به محضر رفتیم.
        وقتی از محضر بیرون اومدیم تازه معنی عشق یه طرفه . رو فهمیدم.
        نه ماه که نامزد بودیم بدترین دره ی عمرم بود وقتی خواستیم عروسی بگیریم دست به دامن خدا شدم گفتم خدایا من دوسش دارم و عاشقشم خودت کمک کن تا رابطمون بهتر بشه خدا رو شکر بعد ازدواج 180 درجه فرق کرد و هر روز بیشتر دوسم داره الان 4ساله عروسی کردیم و پیش هم خوشبختیم.

    • ela

      هیچوقت بدون عشق ازدواج نکنید
      ازدواج با عشق یه چیز دیگس

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باهات موافقم

      • بدون نام

        هیچوقت ازدواج نکنید

      • بدون نام

        هوس با عشق خیلی فرق میکنه

      • بدون نام

        چندبار ازدواج کردی که میگی یه چیز دیگست؟

    • بدون نام

      عشق بعد از شناخت یکدیگر بدست می یاد.

      پاسخ ها

      • رضوان

        دقیقا ا

    • بدون نام

      بیشتر حماقت میخواد تا چیزای دیگه

    • بدون نام

      این سئوال برا سالهایی بود ک ازدواج سنتی زیاد بود الان باید بپرسیم عاشق شدیم حتما باید ازدواج کنیم؟؟

      پاسخ ها

      • یاس

        عالی گفتی =))

    • مسعود

      ... همین که بشه غذایی خورد و زنده موند باید خدا رو شکر کنیم، عاشقی کیلیویی چنده

      پاسخ ها

      • محسن

        بله دقیقا

    • بدون نام

      نه ولی حتما باید پولدار باشیم تا ازدواج کنیم.اینو مطمعنم

    • بدون نام

      حتما لازم نیست عاشق باشید ولی عشق یچیز دیگس مگه چندبار زنده ایم که تو این بدبختی ها بدون عشق ازدواج کنیم؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه با چشم باز و عاقلانه انتخاب کنین و بعد از ازدواج سعی کنین خوبیهای همسرتون رو پیدا کنین و بهش محبت کنین عشق به وجود میاد .لازمه عاشق شدن و عاشق بودنو یاد بگیرین.

      • بدون نام

        من هم همین رو میگم. من هم تا حالا عاشق نشدم ولی دلم میخواد با عشق ازدواج کنم البته علاقه از شناخت به وجود میاد ولی شناخت قبل از ازدواج نه بعد از اون

    • بدون نام

      کارشناس ها هر چی میگن بگن
      برای من بله تا عاشق نشم ازدواج نمی کنم من باید بتونم فرد مقابل رو با جون و دل بخوام تا بتونم قبولش کنم و اجازه بده وارد زندگیم بشه
      شاید کسی اومد تو زندگیم و نشد عاشقش بشم بعد چکار کنم یک عمر تحمل کسی که دوستش نداری یا طلاق؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا دوست عزیز
        من این طوری ازدواج کردم ، کاملا سنتی ، البته ۲۰ سال پیش این طور بود اما هیچ وقت عاشق نشدم و آخرش هم طلاق گرفتم
        تحمل کسی که هیچ حسی بهش نداری خیلی سخته

      • بدون نام

        حرفت کاملا کاملا درسته . خیلی کم پیش میاد که عشق بعد از اردواج به وجود بیاد . این یه ریسک و اشتباه بزرگه

      • بدون نام

        من هم موافقم بدون عشق ازدواج معنی نداره

    • امیرمحمد

      اتفاقاً عشق بعد از ازدواج در حالت کلی معنایی ندارد ، زیرا ریسک آمیز است. چه بسیارند افرادی که صرفاً عاقلانه ازدواج کردند و از آن موج عاطفه بین زن و شوهر بی بهره ماندند.
      هشیار باشید و با دقت ازدواج کنید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به عنوان کسی که متاسفانه همچین تجربه ایی داشتم کاملا کاملا با حرفتون موافقم

    • امید

      عشق یه چیز مضخرفه که باعث میشه غرور پسربه خاطر دختر لگدمال بشهو به خواستگاری اون دختر بره وبه خاطر اون زیر بار مهریه هم بره اصلا چرا دخترا نمیرن خواستگاری؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کشتی خودتو بابا همه جا اینو مینویسی لابد یه مشکلی داری دیگه اینهمه دختر وپسر عاشق همن رفتن سر خونه زندگیشون هیچ مشکلی هم با خواستگاری نداشتن

      • بدون نام

        هر آدم بالغی میتونه از یک فرد دیگه خواستگاری کنه، خیلی از دخترها هم چنین کاری کرده ان

      • مریم

        از خاطرات بد و منفی خودت یا دیگران نمی تونید عبور کنید ؟؟
        انتخاب اشتباه یا رفتارهای اشتباه چه ارتباطی به خواستگاری رفتن داره ؟! خواستگاری باعث لگدمال شدن غرور پسر حتی کسی که بهش علاقه دارید میشه ؟ پس چطور این اتفاق برای دختر نباید بیفته؟ در محیط رسمی محدود یک دختر بدون کمترین نشانه علاقه یا محبت و توجه چطور متوجه بشه اون پسر هم بهش علاقه داره؟
        شاید بعضی ها نخوان خودشون رو تحمیل کنند و بعدها دچار دردسر بشن!!
        با این منیت یا منفی بافی تشکیل خانواده و معنی یکی شدن دونفر باید خیلی سخت باشه
        چندبار سوالاتون رو پرسیدید اما متاسفانه چون منطقی نبود نمی تونید به جواب منطقی برسید

      • بدون نام

        ئئئئئئئئئئئئئئ

    • علی

      بابا بس کنید این مضخرفات عشق وعاشقی رو ملت نون ندارن بخورن خانوما همون مهریه ناحقی که میگیرن ازسرشون زیاده خانومی که کارش عروسک بازیه چی از زندگی مشترک میفهمه؟

      پاسخ ها

      • باران

        علی اقا من موافق مهریه سنگین نیستم الانم که دیگه مشخصه با این قیمت سکه انتظار زیادی نباید داشت ولی اگه مهریه ناحقه چرا موقع عقد قبولش میکنید ؟

      • باران

        درضمن موقع انتخاب یه کم بیشتر چشماتون رو باز کنید و فقط خوشکلی رو نبینید تا یه همسر مناسب پیدا کنید. اتفاقا دختری که توی بچگی عروسک بازی کرده باشه همسربودن و مادر بودن رو بهتر بلده

      • یاس

        الان جایی تو متن حرف از خانوم یا آقا مگه زد؟ منظور عشق دوطرفه س. به طور کلی ازدواج زودهنگام که طرفین چیزی از مسئولیت زندگی مشترک نمی دونن کار اشتباهیه. چه با چه بی عشق

      • بدون نام

        بهتره به جای توجه به ظواهر و معیارهای ابلهانه، موقع انتخاب چشماتون رو باز کنید و فرد درست رو انتخاب کنید

    • محمد

      هم دختر زیاده هم پسر. منطقی انتخاب کنین. الان وضعیت اقتصادی و سیاسی و اجتماعی طوری نیست که عشقهای کورکورانه عقل ادم رو کور کنه. گرچه عشق هم ناخوداگاه بروز می کنه ولی بهتره مدیریت بشه و منطقی برخورد بشه.

    • ـــــــــــــ

      عاشق بشی بهش نرسی چه ارزشی داره الان بیشتر عشق و عاشقی عاقبتش همینه عاشقم بشی نمیرسی مث من والا

      پاسخ ها

      • یاس

        خب خیلیا هم به هم می رسن.
        ضمن اینکه عاشق بشی نرسی بهتر از اینه با یکی ازدواج کنی که دوستش نداری. چون ازدواج به خودی خود هدف نیس.

    • خدا

      نه بابا هر کی رو تو خیابون دیدم دست اشو بگیریم بریم محضر ،عشق چیه!!!

    • بدون نام

      ازدواج باید منطقی و آگاهانه باشه عشق تبی زود گذرست که فروکش خواهد کرد و ما میمانیم و یک دنیا حسرت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما عشق رو با هوس های زودگذر اشتباه گرفتی عزیز. عشق از روی شناخت میاد

    • نیما

      هر عشقی مدت داره ممکنه من روزی عاشق همسرم بودم و هنوزم عاشقش باشم اما در عین حال ممکنه عاشق کس دیگه ای هم باشم. ....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هر عشق و راطه ای که "ازش مراقبت نشه " به سرنوشت عشق شما میرسه

      • بدون نام

        چه قلب پرستاره ای داری شما

    • بدون نام

      شکمت که سیر باشه یاد عشق و عاشقی می افتی !

    • بدون نام

      عشق وجود نداره

    • بدون نام

      جواد کاظمیان دلش پیش مونیکا بلوچی گیره:)

    • بدون نام

      دلش پیش مونیکاس

    • بدون نام

      عشق دروغی بیش نیست

    • ....

      یعنی الان ازدواج بدون عشق خوبه؟ به نظرتون اگه ازدواج کردی و عشقی حاصل نشد همچین زندگی ای واقعا قابل تحمله؟ شما که نمی دونین بوسیدن کسی که هیچ حسی بهش نداری چقدر سخته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تصورش هم وحشتناکه یعنی نمیشه اصلا تصور کرد اه اه

      • بدون نام

        خب نبوسش

    • بدون نام

      ازدواج پول میخواد فقط

    • بدون نام

      اولا الان دیگه هیچکس ازدواج نمیکنه ثانیا ازدواج با عشق یا بدون عشق فرقی نمیکنه در هر صورت حماقت و اشتباه محض است !

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا اینهمه جشن عروسی رو نمی بینید تو جامعه؟(حالا این چند ماه کرونا هست ولی تا همین 5-6 ماه پیش تالارا و آرایشگاها وقت نداشتن). بهتره خودت رو تعمیم ندید به بقیه

    • بدون نام

      هرگز عاشق نخواهیم شد و هرگز ازدواج نخواهیم کرد !

    • بدون نام

      کاش هیچکس عاشق نشه و اگه شد به عشقش برسه.

    • بدون نام

      عشق بزرگترین دروغ تاریخ

    • بدون نام

      با دلتون انتخاب کنید عاشق هم باشید بعد ازدواج کنید من این اشتباه را کردم و پشیمانم ولی چون بچه دارم حس مادریم میگه ادامه بده

      پاسخ ها

      • رها

        اگه میتونی طلاق بگیر
        بچه واسه آدم نمیمونه

    • بدون نام

      خیر نیازی به عاشق شدن نیس هروخت پول داشتی ازدواج کن نه اینکه دوطرفو بدبخت کنی حالا چه دختر چه پسر. امروزه مث قدیم نیست که با عشق بریم ازدواج کنیم الان الویت اول پوله.

    • بدون نام

      ازدواج بدون عشق معنی نداره

    • بدون نام

      بدون عشق ازدواج نکنید

      که چنانم من از این کرده پشیمان که مپرس

    • کیانا

      تجارب نشون داده ازدواجهای سنتی از ازدواج های عاشقانه دوام بیشتری دارن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو توی زندگیشون نیستی....اون ها از ترس آبرو ادامه میدن

      • یاس

        بستگی داره دوام رو چی معنی کنیم. اینکه مثلا یه خانم به خاطر حفظ آبرو و یا نیاز مالی جدا نشده باشه رو نمی تونی
        بگیم ازدواج موفق. یا خیلیا جدا نشدن ولی طلاق عاطفی بینشون رخ داده.

      • رها

        کیفیت مهمه عزیزم نه افزایش تعداد سال هایی که با هم سوختن و ساختن

    • بدون نام

      اینا همش چرته. باید پول داشته باشی. پول نداشته باشی فقط مادرت دوست داره. داشته باشی همه دوست دارن. بدون پول اصلا نباید سراغ زندگی مشترک و ازدواج رفت. رفاقت ها هم‌خرج داره چه برسه به ازدواج و زن و زندگی.
      زندگی مشترک بدون پول قبل از شروع شکست خوردست

    • سیما

      خیلی بچه بودم‌که عاشقم شد و اومد خواستگاریم منم چون دیدم خانواده خوبی داره بهش جواب مثبت دادم ولی بعد فهمیدم عاشق هیکلم شده و ظاهرم‌ فهمیدم چشمش دنبال خواهرمه ولی چون از طلاق میترسیدم زندگی کردم الانم ی پسر دارم هر موقع هم دعوامون میشه جلوی بچم حرف از خواهرم میزنه چون عاشق پسرمم نمیتونم جدا بشم ولی سپردمش به خدا.برام خیلی دعا کنید.

      پاسخ ها

      • با پسرت شاد باش و به بدی های شوهرت حتی فکر هم نکن

        چشمش دنبال خواهرت نیست نقطه ضعف پیدا کرده برای اذیت کردنت اینو میگه.محلش نده حرص نخور درست میشه.

    • omid76

      الان اونایی که ازدواج میکنن فقط به جیب طرف نگاه میکنن.شاید تا آخر عمر باهم زندگی کنن که مجبورن ولی هیچ وقت عاشق نمیشن.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج