جاباما
۱۰۲۲۴۰۱
۵۰۳۹
۵۰۳۹
پ

ثبت برند و هر آنچه باید بدانید

امروزه دنیای تجارت و کسب و کار‌ها نسبت به گذشته دستخوش تغییرات بسیاری شده است و به همین دلیل نیز افراد بسیاری در مشاغل و کسب و کار‌های متفاوت خود ثبت برند را یکی از بهترین روش‌های کار در حوزه خود می‌دانند. در این مطلب با شما هستیم تا به طور مفصل به همین موضوع بپردازیم.

برترین‌ها: امروزه دنیای تجارت و کسب و کار‌ها نسبت به گذشته دستخوش تغییرات بسیاری شده است و به همین دلیل نیز افراد بسیاری در مشاغل و کسب و کار‌های متفاوت خود ثبت برند را یکی از بهترین روش‌های کار در حوزه خود می‌دانند. طبیعی است که ثبت برند به نوبه خود مشروط به موارد و موضوعات متفاوتی است و به همین راحتی‌ها نیز نمی‌توان به آن دست یافت. به همین دلیل هم آشنایی با ثبت برند و هر آنچه باید در رابطه با آن بدانید مسئله مهمی خواهد بود. در این مطلب با شما هستیم تا به طور مفصل به همین موضوع بپردازیم.

ثبت برند و هر آنچه باید بدانید

برند چیست؟

شاید لازم باشد که در ابتدای کار به معرفی ثبت برند بپردازیم و بگوییم که اصولاً برند به چه معناست. به طور کلی باید بگوییم که برند یا همان علامت تجاری نشانی است که می‌تواند در امور اقتصادی شرکت‌ها مورداستفاده قرار گرفته و به آن‌ها اختصاص پیدا کند. برند می‌تواند نشان‌دهنده خدمات و یا کالا‌ها و محصولات هر شرکتی باشد و به همین وسیله نیز با سایز محصولات و خدمات مشابه در بازار تمایز پیدا می‌کند. در واقع باید بگوییم که برند همان چیزی است که می‌تواند ویژگی‌ها و خصوصیات هر کسب و کاری را به صورت انتزاعی در ذهن مخاطبان شکل دهد.

برای آنکه بتوانید جایگاه و اهمیت برند را بهتر متوجه شوید باید با خصوصیات برند آشنایی یابید. به طور کلی باید بگوییم که برند می‌تواند کیفیت محصول و ویژگی‌های آن را به خوبی نشان دهد. علاوه بر این یک برند خوب باید اصیل باشد و هیچ‌گونه جنبه تقلیدی نیز پیدا نکند. در کنار این باید اشاره کنیم که یک برند خوب باید در عین حال که ساده است بتواند محصولات را به خوبی از هم تمیز دهد.

لزوم ثبت برند

حالا که به طور کامل با مفهوم برند آشنا شده‌اید می‌توانیم به موضوع ثبت برند بپردازیم. به طور کلی باید بگوییم که ثبت برند می‌تواند به عنوان یک پشتوانه و اعتبار در هر کسب و کاری شناخته شود. برای آنکه بتوانید اهمیت ثبت برند را بهتر درک کنید می‌توانیم برایتان یک مثال بزنیم. فرض کنید که در کسب و کار خود مدت زیادی فعالیت داشتید و با عنوان و برند خود عملکرد قابل قبولی را نیز در حوزه تبلیغات، ارائه خدمات و محصولات و... به دست آورده‌اید.

به همین دلیل هم به واسطه احترام به حقوق مردم و مشتریان توانستید بازار خوب، پررونق و همین‌طور پرسودی را نیز برای خود دست و پا کنید. در چنین شرایطی عدم ثبت برند می‌تواند به اعتبار و محبوبیت کاری شما لطمه بسیاری وارد کند، چراکه دیگر پشتوانه ثابتی ندارید و تقریباً نمی‌توانید جای پای خود را محکم‌تر حفظ کنید.

این شرایط می‌تواند با سوءاستفاده از برند شما توسط کلاه‌برداران بدتر و سخت‌تر نیز بشود و گاهی تا نابودی کسب و کار و اعتبار شما نیز ادامه پیدا کند! به همین دلیل هم هست که ثبت برند می‌تواند راهی منطقی و درست برای حفظ اعتبار هر کسب و کاری به شمار آید. با ثبت برند شما می‌توانید به تجارت و کسب و کار خود رسمیت بیشتری ببخشید و آن را در جامعه سرمایه‌گذاری و تجاری مطرح نمایید. در واقع با ثبت برند شما می‌توانید خود را در مرجعی به ثبت رسانده و تحت حمایت‌های قانونی مشخص در کسب و کار خود قرار بگیرید.

ثبت برند و هر آنچه باید بدانید

مدارک لازم برای ثبت برند

طبیعی است که برای به ثبت رساندن برند خود باید مراحلی را پشت سر بگذارید. به طور کلی باید بگوییم که برای ثبت برند اشخاص حقیقی و حقوقی تفاوت‌هایی وجود خواهد داشت و این تفاوت‌ها در ارائه مدارک لازم نیز دیده خواهند شد. در ادامه شما را با مدارک لازم برای ثبت برند آشنا می‌کنیم.

مدارک لازم برای ثبت برند اشخاص حقیقی:

  • کپی برابر اصل کارت ملی و شناسنامه
  • کپی برابر اصل کارت بازرگانی
  • کپی برابر اصل مجوز فعالیت
  • نمونه علامت تجاری و لوگو

مدارک لازم برای ثبت برند اشخاص حقوقی:

  • کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی دارندگان امضا مجاز و مدیرعامل
  • کپی روزنامه تأسیس
  • کپی روزنامه آخرین تغییرات شرکت
  • کپی مجوز فعالیت
  • کارت بازرگانی

نکات مربوط به انتخاب عنوان برند

طبیعی است که بخش مهمی از فرآیند ثبت برند شما به انتخاب عنوان برند شما معطوف خواهد بود. به همین دلیل هم لازم است که شما را با برخی از نکات مربوط به انتخاب عنوان برند آشنا کنیم. برای آنکه بتوانید عنوان برند خود را انتخاب کنید باید بدانید که اسامی و علائم مشهور غیر قابل ثبت هستند، علاوه بر این عناوینی غیر معقولی که با موازین اخلاقی و شرعی مخالف هستند را نیز نمی‌توان ثبت کرد. از دیگر عناوینی که غیر قابل ثبت هستند نیز می‌توان به صفت‌ها اسم‌هایی که بیان‌گر توصیف بوده و یا عام هستند اشاره کرد.

در مقابل، اما اسامی ساختگی و خاص شانس بسیاری بالایی برای ثبت شدن دارند و به همین دلیل نیز گزینه‌های ایده آلی به شمار می‌آیند. به خاطر داشته باشید که شباهت نزدیک به ۵۰ درصد با سایر نام‌های تجاری می‌تواند امکان ثبت علامت برند شما را مقداری ضعیف نماید.

ثبت برند و هر آنچه باید بدانید

به خاطر داشته باشید که انتخاب و ثبت برند و علامت تجاری باید از شرایط خاصی که در قوانین کشور‌های مختلف آمده تبعیت کرده و با عرف، عفت عمومی، اخلاق، مصالح کشور و... نیز مطابقت داشته باشد. علاوه بر این با توجه به ماده ۵ قانون اساسی ثبت برند و برخی از علائم ممنوع است که از میان آن‌ها می‌توان به علامت هلال احمر، نشانه‌های دولت ایران، پرچم‌های رسمی، علامت تجاری مؤسسات رسمی، واژه‌های توصیف‌کننده، علائم گمراه‌کننده و... اشاره کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج