جاباما
۱۰۲۹۴۳۵
۱۲ نظر
۵۰۴۹
۱۲ نظر
۵۰۴۹
پ

خداحافظی با اس‌ام‌اس؛ ۵G راهکار بهتری دارد!

صنعت اسمارت‌فون هر روز پیشرفته‌تر شده و مشاهده می‌کنیم که هر از چند گاهی یک فناوری جدید جای فناوری قدیمی‌تری را می‌گیرد.

برترین‌ها: صنعت اسمارت‌فون هر روز پیشرفته‌تر شده و مشاهده می‌کنیم که هر از چند گاهی یک فناوری جدید جای فناوری قدیمی‌تری را می‌گیرد. اکنون نیز با ورود به عرصه‌ی شبکه‌های ۵G دیگر کم‌کم به تاریخ انقضای فناوری SMS نزدیک شده و زمان آن رسیده که با این فناوری قدیمی خداحافظی کرده و به راهکار پیشرفته‌تر آن روی آوریم.

خداحافظی با اس‌ام‌اس؛ ۵G راهکار بهتری دارد!

چند ماه پیش باخبر شدیم که قابلیت دریافت و ارسال اس‌ام‌اس با یک فناوری جدیدی به نام «پیام‌های ۵G» جایگزین می‌شود. اکنون نیز این قابلیت در برخی از گوشی‌ها مشاهده می‌شود. اگر کاربران از این حالت استفاده کنند، پیامک‌های آن‌ها توسط شبکه‌های WLAN یا موبایل ارسال و دریافت می‌شود.

طبق گزارش‌های اخیر سرویس پیام ۵G نسبت به اس‌ام‌اس یا همان سرویس پیام کوتاه یک ارتقا به‌شمار می‌آید. برای مثال محدودیت تعداد کلمات موجود در یک اس‌ام‌اس دیگر در پیام‌های ۵G وجود ندارد. همچنین پیام‌های ۵G از فرمت‌های چندرسانه‌ای مختلفی، چون نوشته، تصویر، صدا و ویدیو نیز پشتیبانی می‌کنند. از دیگر ویژگی‌های پیام‌های ۵G می‌توان به پشتیبانی از پیام‌های آنلاین و آفلاین هم اشاره کرد.

خداحافظی با اس‌ام‌اس؛ ۵G راهکار بهتری دارد!

همانطور که گفتیم در پیام‌های ۵G محدودیت تعداد کاراکتر‌ها یا حجم مولتی‌مدیا نداریم و این فناوری می‌تواند هر چقدر هم که حجم پیام بزرگ باشد، آن را به‌راحتی ارسال کند. همچنین این فناوری قادر است با ارائه‌دهندگان سرویس توسط ربات‌ها ارتباط داشته باشد؛ کاربر می‌تواند خدماتی از قبیل خرید بلیط و پرداخت‌های مالی را با کمک این قابلیت انجام دهد. همچنین لازم به‌ذکر است که رابط کاربری این فناوری همانند رابط کاربری SMS بوده و این نکته نیز مهاجرت از فناوری قبلی به تکنولوژی پیام ۵G را سهولت می‌بخشد.

علاوه بر ویژگی‌های گفته شده، پیام‌های ۵G یک رابطه‌ی جدید بین انسان و کامپیوتر برقرار می‌کند. به کمک این رابطه کاربران می‌توانند به خدماتی، چون جستجو (Search) و پرداخت‌های مالی با سرعت بیشتری دسترسی داشته باشند.

طبق اطلاعات موجود، فناوری پیام‌های ۵G به‌صورت خودکار در گوشی‌هایی که از این فناوری پشتیبانی می‌کند، فعال خواهد بود و حتی اگر فعال نبود نیز کاربر می‌تواند این نوع پیام‌رسانی را در تنظیمات پیام گوشی خود فعال نماید. البته در نظر داشته باشید که برای استفاده از این فناوری حتماً باید به شبکه‌های ۴G یا ۵G دسترسی داشته باشید.

خداحافظی با اس‌ام‌اس؛ ۵G راهکار بهتری دارد!

در نظر داشته باشید این تکنولوژی در برند‌های مختلف گوشی موبایل، نام‌های مختلفی دارد و ممکن است در گوشی‌های برند‌های گوناگون این قابلیت را با نام دیگری مشاهده کنید. متاسفانه هنوز مدل‌های شیائومی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند، مشخص نیست. اما اگر گوشی شما به جدیدترین آپدیت‌های نرم‌افزاری شیائومی مجهز است، حتماً حضور این فناوری را در تنظیمات گوشی بررسی کنید.

در آوریل امسال، نماینده‌های ۱۱ شرکت بزرگ تکنولوژی از قبیل هواوی، سامسونگ، شیائومی، ویوو، لنوو و ZTE در یک رویداد آنلاین شرکت داشتند که بر ویژگی‌های این تکنولوژی متمرکز بود. تمام این غول‌های تکنولوژی به این قابلیت پیام‌رسانی جدید خوش‌بین بوده و اعلام کردند این فناوری در ژوئن سال جاری به مرحله‌ی تجاری می‌رسد.

اینترنت ۵G چه موقع در ایران راه‌اندازی می‌شود؟

اینترنت ۵G بالاخره رونمایی شد و کاربران توانستند با سرعت یک و نیم گیگ بر ثانیه تجربه دانلود آنلاین داشته باشند. بدون تردید این تکنولوژی می‌تواند تحولی در ایجاد شهر‌های هوشمند، سلامت هوشمند، اتومبیل‌های خودران، پخش ویدیو با کیفیت بالا و بازی آنلاین ایجاد کند. اما این تکنولوژی چه زمانی در ایران تجاری می‌شود؟

خداحافظی با اس‌ام‌اس؛ ۵G راهکار بهتری دارد!

دومین سایت نسل پنجم ارتباطات در کشور، رونمایی شد. پهنای باند زیاد، قابلیت اتصال انبوه، بحث پایداری بالا و تاخیر بسیار اندک قابلیت‌های مهمی است که این تکنولوژی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. به همین دلیل است که سالهاست کل دنیا برای اجرای این فناوری عزم خود را جزم کرده‌اند.

سوال مهمی که در خصوص نسل پنجم ارتباطات مطرح است، به تجاری‌سازی آن مربوط می‌شود. در سند شورای عالی فضای مجازی آمده تا سال ۱۴۰۲ باید ۱۰درصد از جمعیت کشور از اینترنت نسل پنجم برخوردار باشند. با توجه به دعوای ۱۴ساله وزارت ارتباطات بر سر فرکانس‌های ۷۰۰-۸۰۰ که در اختیار صدا و سیماست و نبود گوشی تلفن همراه مناسب در داخل کشور، آیا می‌توان به چشم‌اندازی که در سند به آن اشاره شده است، نزدیک شد؟

چه گوشی‌هایی از اینترنت ۵G پشتیبانی می‌کنند؟

امکانات جدید و سرعتی که شبکه ۵G پشتیبانی می‌کند فقط برای آن‌هایی فراهم می‌شود که گوشی‌های‌شان این شبکه را پشتیبانی می‌کند.

خداحافظی با اس‌ام‌اس؛ ۵G راهکار بهتری دارد!

سعید امینیان درباره امکان پشتیبانی گوشی‌های تلفن‌همراه کنونی در صورت ارتقای اینترنت به ۵G اظهار داشت: ضریب نفوذ تلفن‌همراه در کشور ما خیلی بالا است و به تبع آن ضریب نفوذ اینترنت هم خیلی بالا رفته است، طبیعتا بسیاری از مردم گوشی‌های خود را به هوشمند تغییر داده‌اند، اما این گوشی‌ها نهایت اینترنتی که پشتیبانی می‌کنند ۴G است و شبکه ۵G را گوشی‌های هوشمند کنونی پشتیبانی نمی‌کنند.

وی افزود: در صورت ارتقای اینترنت باید گوشی‌های جدید خریداری شود که به دلیل تورم و گرانی و همچنین محدودیت‌های تحریم احتمالا بسیاری از مردم قدرت بهره‌مندی از این گوشی‌ها را نخواهند داشت. حتی اگر شبکه ۵G راه‌اندازی شود، استفاده اکثریت مردم زمان‌بر خواهد بود.

این کارشناس فناوری در ادامه درباره امکان تغییرات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در گوشی‌ها گفت: برای استفاده از این شبکه باید تغییرات سخت‌افزاری ایجاد شود یعنی چیپست‌هایی که داخل گوشی‌ها وجود دارد باید بتوانند شبکه‌های مختلف را ساپورت کنند و اینگونه نیست که بتوانند از طریق نرم افزار ارتقا پیدا کنند، در حال حاضر نرم‌افزار اغلب گوشی‌های دست مردم اندروید و یا IOS است که روی سخت‌افزار کار می‌کنند بنابراین ساپورت اینترنت ۵G نیاز به ارتقای سخت‌افزاری دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر کشور ما واردکننده گوشی است و امکان تولید در داخل را نداریم، طبیعتا بسیاری از تعمیراتی که روی گوشی‌ها انجام می‌شود تعویض قطعات است و تخصص لازم برای ارتقا وجود ندارد، از سوی دیگر نمایندگی‌های کمپانی‌های خارجی در کشور ما حضور ندارند، بنابراین بعید است داخل کشور امکان آپدیت گوشی را داشته باشیم.

امینیان درباره اینکه ممکن است ورود یک شبکه جدید از اینترنت سرعت و سرویس‌دهی گوشی‌های با سرعت پایین‌تر را دچار مشکل کند، گفت: در تمام تکنولوژی‌های جدید این نگاه وجود دارد که بتوانند دستگاه‌های قدیمی را هم پشتیبانی کنند، بنابراین ورود اینترنت ۵ G به این معنا نیست که اینترنت H+، ۳G و یا ۴G وجود ندارد و پشتیبانی نمی‌شوند آن‌ها در همان سطحی که دارند به کار خود ادامه می‌دهند، اما امکانات جدید و سرعتی که شبکه ۵G پشتیبانی می‌کند فقط برای آن‌هایی فراهم می‌شود که گوشی‌های‌شان این شبکه را پشتیبانی می‌کند.

منبع: گجت‌نیوز و ایلنا

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ایرانیزه شده پنج جی چی میییییشه

      پاسخ ها

      • ناشناس

        .میشه ۱ بیت در ساعت

      • یوناس حقی

        حاجی اینجا فکر قطع اینترنت و فضای مجازی هستن(زهی خیال باطل)، مردم فکر پرورش کبوتر های نامه بر افتادن ، شما در مورد پیشرفت تکنولوژی مطلب میزاری؟!!

      • بدون نام

        مشغولین دنیا

      • ش.م

        اینترنت نسل پنجم

    • مزدا

      این هایی که میگید رو دو سال پیش تو اروپا با 4جی انجام میدادیم

    • ابوالفضل

      5G باعث ایجاد بیماری میشود.. ب روی دی ان ای خون تاثیر منفی دارد....در کشورهایی ک 5G وجود دارد شدت کرونا بیشتر هست..باعث کشتار پرندگان و تاثیر منفی دارد.....
      ایجاد کنترل بیشتر ادم ها میشود....
      امان از فرازمینی ها.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جدی؟

    • امید

      ما4Gمثل 2Gهست نیازی به گوشی عوض کردن نداریم تا حداقل 5سال

    • مصیب دربندی

      ای باو داش حالا بیشین تا بیاد اولندش دوسال صبر که واردبشه دومندش چندین سال صبر که مایه تیلمون جفتو جوربشه که بتونیم یه گوشی ردیف کنیم خلاصه داشته باش که فعلازکی ول معطلیم باو

    • بدون نام

      به نظرم خرید مودم های مخصوص خودش و استفاده همزمان چند نفر می‌تونه یک گزینه خوب باشه

    • بدون نام

      معجزه اینترنت هستش انشاالله کل ایران اجرا بشه و همه به ۵جی هر چه زودتر متصل بشن علی برکت الله

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج