۱۰۲۹۷
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

جوان ترها حتما بخوانند

کنسرت‌، هدفون‌ و همه دشمنان شنوایی

شنوايي نيز از آن حس‌هايي است كه ممكن است با بالارفتن سن كمي دچار اختلال شود اما جدا از مسأله پيري، گاهي برخي رفتارها و حركات نادرست مي‌تواند قدرت شنوايي را كاهش دهد. ممکن است برخی از کارها را به صورت روزانه و عادت انجام دهید...

کنسرت‌، هدفون‌ و همه دشمنان شنوایی

کنسرت‌، هدفون‌ و همه دشمنان شنوایی

شنوايي نيز از آن حس‌هايي است كه ممكن است با بالارفتن سن كمي دچار اختلال شود اما جدا از مسأله پيري، گاهي برخي رفتارها و حركات نادرست مي‌تواند قدرت شنوايي را كاهش دهد. ممکن است برخی از کارها را به صورت روزانه و عادت انجام دهید، مثل گوش دادن به موسیقی با هدفون، اما متوجه عواقب ناخوشایندی که روی سلامتی شما به جای می‌گذارد، نباشید. در اینجا به برخي از مسائلي كه باعث كاهش شديد قدرت شنوايي مي‌شود اشاره می‌کنیم:


استخوان‌بندي و ساختمان گوش

امواج صدا وارد گوش بيروني(خارجي) مي‌شود و در كانال گوش حركت مي‌كند. اين امر باعث مي‌شود تا پرده گوش و استخوان‌هاي كوچك گوش كه چخماق و سندان ناميده مي‌شوند و در گوش مياني قرار دارند، دچار نوسان و ارتعاش شوند. اين ارتعاشات وارد مايعي در حلزوني گوش- جايي كه موهاي ميكروسكوپي و سيگنال‌هاي عصبي دارند- می شوند و از آنجا به مغز مي‌روند و به اين طريق صدا شنيده مي‌شود. اگر هر كدام از اين قسمت‌ها دچار آسيب‌ديدگي شود و يا يكي از اين راه‌ها مسدود شود مي‌تواند ناشنوايي ايجاد كند.


كار در محيط‌هاي پرسروصدا

در معرض سروصدا قرارگرفتن، در طولاني مدت مي‌تواند باعث كاهش حس شنوايي شود. محيط‌هاي كاري پرسروصدا و شلوغ عبارتند از: كارخانه‌هایي توليدات صنعتي و ماشين‌آلات. بيش از نيمي از مردان در محيط‌هايی كار مي‌كنند كه سروصداي زيادي برآنجا حكمفرماست. وسايل نقليه‌اي مثل موتورسيكلت و استفاده از ابزارآلات قدرتي نيز مي‌توانند چنين مشكلي ايجاد كنند. اگر مي‌توانيد از كار در اين محيط ها پرهيز كنيد و يا گاهي به گوش‌هايتان استراحت بدهيد و از اين محيط دور شويد. براي اينكه از گوش‌هاي خود محافظت كنيد، هنگام كار از محافظ‌هاي مخصوص گوش كه داخل سوراخ گوش يا روي گوش‌ها گذاشته مي‌شود، استفاده كنيد.


کنسرت‌، هدفون‌ و همه دشمنان شنوایی

هدفون:

امروزه استفاده از هدفون براي گوش دادن به موسيقي رواج بسياري پيدا كرده است. استفاده از هدفون‌ها مي‌تواند باعث تغييرات
كوتاه مدت يا طولاني مدت در شنوايي شود. هر چه صدا بلندتر باشد و زمان طولاني‌تري از هدفون استفاده كنيد، خطر بيشتر مي‌شود. براي محافظت از گوش‌هايتان بهتر است صدا را كم كنيد و زمان گوش دادن به موسيقي را محدود كنيد.


داروها

برخي از داروها نيز عوارضي دارند كه ناشنوايي يكي از آنهاست مثل برخي از آنتي‌بيوتيك‌ها و داروهاي مخصوص سرطان. اغلب وقتي عوارض اين داروها ظاهر مي‌شوند، افراد براي معاينه گوش‌هايشان به پزشك مراجعه مي‌كنند و مشكل را برطرف مي‌كنند، اما گاهي اين عوارض مي‌توانند منجر به ناشنوايي دائمي شوند. اما ناشنوايي ناشي از مصرف داروها در برخي موارد بعد از متوقف كردن مصرف دارو برطرف مي‌شود.


بيماري‌هاي حاد

برخي بيماري‌هاي حاد كه شايد ارتباط مستقيمي با گوش هم نداشته باشند، مي‌توانند باعث كاهش حس شنوايي شوند. اين بيماري‌ها باعث مي‌شوند تا جريان خون به گوش مياني يا مغز نرسد. اين بيماري‌ها عبارتند از: بيماري‌هاي قلبي، سكته، افزايش فشارخون و انواع ديابت‌ها. بيماري سيستم دفاعي مثل آرتروزهاي رماتيسمي نيز مي‌تواند باعث ايجاد اختلال در شنوايي شود.


تومورها

برخي از انواع تومورهای غيرسرطاني مي‌توانند مجراي گوش را مسدود كنند و مشكلاتي در شنوايي ايجاد كنند. در برخي موارد خارج كردن تومورها، شنوايي را به حالت اوليه بازمي‌گرداند.تومور عصب شنوایی در ناحیه گوش داخلی ایجاد می شود و با فشار روی عصب شنوایی و تعادلی باعث ضعف شنوایی و بر هم خوردن تعادل می شود.گاهي اوقات درمان اين حالت مي‌تواند شنوايي را به حالت اول بازگرداند.


صداهاي انفجار

نزديك 17درصد از افراد بزرگسال كشورهاي پيشرفته با مشكل شنوايي مواجه هستند كه اين مشكل در اثر يك صداي بلند ناگهان مثل صداي ترقه، شليك اسلحه و انواع انفجارها كه امواج صدادار بلندي دارند ايجاد مي‌شود. اين صداها مي‌توانند باعث پارگي پرده گوش يا آسيب‌ديدگي گوش داخلي شوند. ممكن است اين صدا حتي چندثانيه نيز طول نكشد، اما عوارض آن، آسيب‌ديدگي دائمي و ناشنوايي خواهد بود.


كنسرت‌ها و تينيتوس:

كنسرت‌هاي زنده كه صدا در آنها بسيار بلند است، باعث مي‌شود تا صداي زنگ در گوش شنيده شود. اين صداي زنگ تينيتوس ناميده مي‌شود. مطالعات نشان مي‌دهد، اگر به طور متوسط بلندي صدا حدود ۱۰دسيبل باشد. بعد از ۱۵دقيقه مي‌تواند باعث آسيب‌ديدگي دائمي گوش شود. هر گونه انفجاري كه صداي آن بالاتر از ۸۵دسيبل باشد براي گوش و شنوايي خطرناك است. تينيتوس مي‌تواند ساعت‌ها، روزها و هفته‌ها ادامه داشته باشد و يا حتي دائمي شود. براي جلوگيري از ابتلا به اين حالت كمتر در معرض صداي بلند قرار بگيريد يا با استفاده از گوش‌گير از گوش خود محافظت كنيد.


کنسرت‌، هدفون‌ و همه دشمنان شنوایی

جرم گوش

جرم‌هاي گوش از مجراي گوش در برابر آلودگي‌ها و باكتري‌ها محافظت مي‌كند، اما اگر به حجم آن اضافه شود و سفت شود، مي‌تواند در شنوايي اختلال ايجاد كند. زيرا مجراي گوش را مسدود مي‌كند و روي شنوايي تأثير مي‌گذارد. علاوه بر اين مي‌تواند باعث گوش درد شده يا حتي احساس كنيد گوش‌هايتان مسدود و بسته شده است. اگر دچار اين حالت شديد هرگز از گو ش پاك‌كن و وسايل ديگر استفاده نكنيد و چيزي را داخل مجراي گوش خود فرو نكنيد. به پزشك مراجعه كنيد، زيرا پزشك سريع و بدون خطر اين جرم‌ها را خارج مي‌كند.


جراحت

جراحت‌هاي وارده به سر مي‌تواند باعث از جا در رفتن استخوان‌هاي گوش مياني شود يا به عصب‌ها آسيب وارد كند و اين امر مي‌تواند باعث ناشنوايي دائمي شود. تغييرات ناگهاني فشار مثل پرواز يا غواصي نيز مي‌تواند به پرده گوش، گوش مياني يا گوش داخلي آسيب وارد كند و باعث كاهش قدرت شنوايي شود. پرده گوش معمولا ظرف چند هفته بهبود پيدا مي‌كند. اما در موارد شديدتر، آسيب‌ديدگي گوش مياني نياز به عمل جراحي دارد. استفاده از گوش پاك كن و وسايل ديگر نيز براي پاك كردن گوش مناسب نيست زيرا مي‌تواند باعث پارگي گوش و ناشنوايي شود.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

کنسرت‌، هدفون‌ و همه دشمنان شنوایی


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج