جاباما
۱۰۲۹۸۰۸
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

احتمال نبرد گانتس و نتانیاهو برای چهارمین بار

شامگاه شنبه، در پی ادامه اختلاف بر سر تصویب بودجه دولت رژیم صهیونیستی، تنها دو روز مانده به موعد تعیین شده برای تصویب آن، بنی گانتس، وزیر جنگ این رژیم به شدت از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل انتقاد کرد و این انتقادها به قدری تند و کوبنده بود که روز گذشته (یکشنبه) تمام رسانه‌های اسرائیل به آن پرداختند؛ به گونه‌ای که روزنامه هاآرتص در سرمقاله خود با اشاره به سخنان گانتس اعلام کرده که این شیبِ صعودی سخنان وی نشان‌دهنده فروپاشی دولت ائتلافی است.

روزنامه توسعه ایرانی: شامگاه شنبه، در پی ادامه اختلاف بر سر تصویب بودجه دولت رژیم صهیونیستی، تنها دو روز مانده به موعد تعیین شده برای تصویب آن، بنی گانتس، وزیر جنگ این رژیم به شدت از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل انتقاد کرد و این انتقادها به قدری تند و کوبنده بود که روز گذشته (یکشنبه) تمام رسانه‌های اسرائیل به آن پرداختند؛ به گونه‌ای که روزنامه هاآرتص در سرمقاله خود با اشاره به سخنان گانتس اعلام کرده که این شیبِ صعودی سخنان وی نشان‌دهنده فروپاشی دولت ائتلافی است.

گانتس علاوه بر آنکه در کسوت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ایفای نقش می‌کند در مقام نخست‌وزیر تناوبی در دولت ائتلافی اسرائیل هم به شکل کاملاً مستقیم اعمال‌نظر و نفوذ دارد. اختلاف او و نتانیاهو به جایی رسیده که خطاب به رسانه‌ها اعلام کرده است اسرائیل در آستانه اعلام برگزاری دور تازه انتخابات تا دو روز دیگر است؛ چراکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خواستار این مسأله به دلایل شخصی است. او اعلام کرده در صورتی که این اتفاق رخ دهد خسارتی بزرگ به بار خواهد آمد. گانتس اعلام کرده که من مشکلی برای دستیابی به یک راه‌حل برای تصویب بودجه ندارم اما جز دلایل شخصی، توجیحی برای موضع نتانیاهو نمی‌بینم.

سوالی که حالا در این مقطع مطرح می‌شود این است که منظور گانتس از دلایل شخصی چیست؟ به اعتقاد او، دلایل شخصی نتانیاهو که می‌تواند اسرائیل را به سمت انتخابات چهارم سوق دهد، مربوط به پرونده‌های اتهام نتانیاهو است و او به همین دلیل از تمام رهبران اسرائیل خواسته است که عاقلانه عمل کنند؛ چراکه گانتس معتقد است در صورت برگزاری انتخابات جدید، اسرائیل در معرض جنگ داخلی قرار خواهد گرفت. از منظر مخالفانِ نتانیاهو، او به بند ویژه موعد مقرر در توافق برای تصویب بودجه پایبند نبوده و همین موضوع سبب بروز اختلاف میان دو طرف شده است.

در همین حال شبکه کان اسرائیل گزارش داده است که در سایه اختلافات میان حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو و حزب آبی سفید به رهبری بنی گانتس، اگر بحران میان این دو درباره بودجه تا شامگاه امروز (دوشنبه) حل نشود، کنست منحل خواهد شد. روزنامه معاریو هم در همین راستا نوشته است که حزب میرتس، حزب آبی سفید را به رأی‌گیری در روز دوشنبه (امروز) دعوت خواهد کرد.

این حزب پیشنهاد سلب رای اعتماد از دولت و حمایت ۶۱ نماینده از یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون برای نخست‌وزیری را مطرح کرده است؛ این مسئله اجازه تشکیل دولت جدیدی بدون برگزاری انتخابات را می‌دهد. در این رابطه رویترز به نقل از یکی از مسئولان ارشد لیکود اعلام کرد که دولت به وظایف خود عمل نمی‌کند و حزب متبوعش در وضعیت بدی برای برگزاری انتخابات نیست. طبق این گزارش، در حال حاضر میانجیگری‌هایی توسط برخی نمایندگان برای به تعویق افتادن موعد تصویب بودجه انجام می‌شود، اما گانتس معتقد است که این تلاش‌ها منجر به یک راه حل نخواهد شد. همزمان با افزایش تنش‌ها در دولت اسرائیل و ادامه اختلافات میان دو حزب لیکود و آبی سفید، دولت این رژیم مجدداً جلسه هفتگی خود را لغو کرد.

این اقدام به خوبی گویای این موضوع است که نتانیاهو از منظر داخلی با مشکلات زیادی روبرو شده است. در همین راستا گابی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل هم از نتانیاهو به دلیل مخفی کردن تماس‌هایش با امارات از وزرای خارجه و جنگ این رژیم انتقاد و وی را بی‌مسئولیت دانست. تمام این اتفاق‌ها در حالی رخ داده است که هزار اسرائیلی شنبه شب با برگزاری تظاهرات در قدس اشغالی برکناری بنیامین نتانیاهو از قدرت را خواستار شدند. در جریان این تظاهرات نیروهای پلیس با تظاهرکنندگان درگیر شدند و دستکم ۳۰ تظاهرکننده را بازداشت کردند.

پلیس اسرائیل تلاش کرد تا معترضان را از مسیرهای اصلی در شهر قدس دور کند اما تظاهرکنندگان با تجمع در اطراف ویلای شخصی نتانیاهو در قیساریه و تمامی تقاطع‌ها و پل‌های منتهی به اتوبان، مخالفتشان را با سیاست‌های بنیامین نتانیاهو اعلام کردند. معترضان، سیاست‌های دولت تل‌آویو در برخورد با کرونا را که به خسارات اقتصادی هنگفتی برای شهروندان اسرائیلی منجر شده محکوم کردند و خواهان برکناری نتانیاهو از این سمت تا زمان اثبات بی‌گناهی او در پرونده‌های فساد اقتصادی‌اش شدند

معترضان، سیاست‌های دولت تل‌آویو در برخورد با کرونا را که به خسارات اقتصادی هنگفتی برای شهروندان اسرائیلی منجر شده محکوم کردند و خواهان برکناری نتانیاهو از این سمت تا زمان اثبات بی‌گناهی او در پرونده‌های فساد اقتصادی‌اش شدند

فشار در داخل، شک و تردید از خارج!

با نگاهی به مولفه‌های مذکور به خوبی درمی‌یابیم که اگر گانتس و نتانیاهو تا آخر امروز نتوانند بودجه اسرائیل را مشخص کنند و حل اختلاف صورت دهند، اتفاقی نادر که همان برگزاری انتخابات چهارم است، رخ می‌دهد. اینکه تا چه حد نتانیاهو از این موضع خوشحال یا ناراحت است، موضوعی است که باید با ذره‌بین آن را رصد کرد. واقعیت این است که نتانیاهو در انتخابات دور سوم، موضع ضعیفی داشت و اساساً پایگاه اجتماعی او و سایر مردم سرزمین‌های اشغالی که به عنوان رأی خاکستری از آنها نام برده می‌شوند هم نسبت به نتانیاهو موضع منفی داشتند اما حالا وضعیت فرق می‌کند؛ نتانیاهو و تیمش به این برآورد رسیده‌اند که حالا بهترین زمان برای برگزاری انتخابات دور چهارم است؛ چراکه از منظر نتانیاهو و هم‌قطارانش، عادی‌سازی روابط با امارات یک کارت سبز بسیار مهم و قوی برای او در انتخابات احتمالی چهارم به حساب می‌آید؛ چراکه او با این کار توانست حس ناسیونالیستی همان طیف خاکستری را تحریک کند و از خود قهرمان بسازد. تیم نتانیاهو در این راستا به دنبال آن است تا به طرفداران خود بگوید که اسرائیل در بالاترین سطح قدرت قرار دارد؛ چراکه هم باعث شد امارات، تل‌آویو را به رسمیت بشناسد و هم اینکه علیرغم عادی‌سازی روابط، با عدم فروش جنگنده‌های اف ۳۵ و سایر سامانه‌های پدافندی و تهاجمی باعث شده موازنه قدرت در منطقه به نفع خودش رقم بخورد.

این اقدام‌ها همه در حالی اتفاق افتاده است که طی دو روز گذشته (شنبه و یکشنبه) تعدادی از شهروندان انگلیس، تونس، فلسطین، پاکستان و یمن تظاهرات‌هایی در محکومیت توافق سازش میان امارات و رژیم صهیونیستی برگزار کردند و این سیر در برخی دیگر از کشورهای اروپایی ادامه دارد. در این مسیر اما چالش دیگر نتانیاهو و تیمش، پاسخ جریان‌های فلسطینی به عملیات‌های اسرائیل در غزه است که باعث شده تا نارضایتی‌ها بیش از پیش بر نتانیاهو فشار بیاورد. به همین دلیل به نظر می‌رسد که نتانیاهو به دنبال آن است تا به هر ترتیب ممکن، دولت را به صورت تک‌حزبی در دست بگیرد تا از اختیار عمل بیشتری برخوردار باشد و بتواند سناریوهای جدید خود در قالب سیاست خارجی جدید اسرائیل را اجرایی کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج