جاباما
۱۰۲۹۹۷۲
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

مبلغ شکایت از باشگاه‌های ایرانی در فیفا

عضو هیئت رئیسه سازمان لیگ اعلام کرد نزدیک به ۴۵ میلیون دلار پرونده درخصوص شکایت‌های بین المللی از تیم‌های ایرانی وجود دارد.

ورزش سه: عضو هیئت رئیسه سازمان لیگ اعلام کرد نزدیک به ۴۵ میلیون دلار پرونده درخصوص شکایت های بین المللی از تیم های ایرانی وجود دارد.

هوشنگ نصیرزاده و صادق درودگر دو عضو هیئت رئیسه سازمان لیگ فوتبال ایران در برنامه سلام صبح بخیر درخصوص قانون منع جذب بازیکن و سرمربی خارجی پاسخگوی سوالات بودند.

هوشنگ نصیرزاده، عضو هیئت رئیسه سازمان لیگ فوتبال درباره قانون ممنوعیت جذب بازیکنان و مربیان خارجی اظهار داشت: تمام تصمیمات سازمان لیگ با نگاه به آینده اتخاذ می‌شود و ممنوعیت جذب دروازه بانان خارجی در گذشته، باعث ظهور استعداد‌هایی مانند بیرانوند شد. با توجه به اوضاع اقتصادی و مشکلاتی که تحریم‌ها برای کشور ما ایجاد کرده و شیوع ویروس کرونا که باعث یروز مشکلات زیادی شده است، باعث شده است تا باشگاهها بازیکن خارجی جذب کنند و از آنجایی که باشگاه های ما آداب نگهداری از بازیکنان خارجی را بلد نیستند، باعث شکایت این بازیکنان به فیفا شده است. ضعف باشگاه‌ها باعث سوق دادن بازیکنان خارجی به سمت طرح شکایت در فیفا و مدیون کردن فوتبال ایران در این نهاد بین المللی شده است.

تصمیم گیری درباره جذب بازیکنان خارجی برعهده برگزار کنندگان مسابقات است

نصیرزاده در ادامه گفت: وقتی شما با یک بازیکن قرارداد ۳ ساله می‌بندید و در همان سال اول، ۲ ماه حقوق او را پرداخت نمی‌کنید، طبق رویه فیفا، به پرداخت تمام مبلغ قرارداد او محکوم می‌شوید، مانند اتفاقی که در پرونده ویلموتس رخ داد. تصمیم گیری درباره جذب بازیکنان خارجی برعهده برگزار کنندگان مسابقات است. در ایتالیا قانون به این صورت است که هر تیم باید حداقل ۴ بازیکن ایتالیایی داشته باشد. این قانون به این دلیل وضع شده که بازیکنان خارجی زیادی در سری آ شاغل هستند.

بازیکنی را جذب کردیم که در واقع کلاهبردار بود

او افزود: بازیکن خارجی مانند بازیکن ایرانی نیست که به او بگوییم برو ۳، ۴ روز با تیم تمرین کن و سپس با او قرارداد ببندیم. تا زمانی که با بازیکن خارجی قرارداد منعقد نکنید و یک نسخه از قرارداد را به او ندهید، سر تمرین نمی‌رود. در ماشین سازی یک بازیکن پرتغالی به نام کامارو داشتیم که به او گفتیم برو سر تمرین، اما آن بازیکن گفت تا قرارداد نبندم در تمرینات شرکت نمی‌کنم. پس از اینکه با این بازیکن قرارداد بستیم، او گفت تا یک نسخه از قرارداد را به من ندهید، تمرین نمی‌کنم و ما هم یک نسخه از قرارداد را به او دادیم. چند روز بعد اعضای تیم گفتند هر چقدر سانتر می‌کنیم این بازیکن حتی نمی‌تواند یک ضربه با سر بزند. درگیر فسخ قرارداد این بازیکن شدیم و حتی رئیس دفتر سفیر پرتغال هم با من صحبت کرد و گفت این شخص اصلا بازیکن نیست و یک کلاهبردار است.

برخی ها با خیال پردازی اخبار تولید می کنند

صادق درودگر، عضو هیئت رییسه سازمان لیگ نیز در این خصوص گفت: برخی از دوستان خیال‌پرداز هستند و با خیال‌پردازی خبر تولید می‌کنند. این کار به یک رویه تبدیل شده و برخی افراد به این کار اعتیاد پیدا کرده اند و می‌خواهند بگویند که از همه چیز خبر دارند. فوتبال ایران حدود ۴۵ میلیون دلار به خارجی‌ها بدهی دارد. تمام این مشکلات به نظام فوتبالی ما بر می‌گردد. باشگاهی را نمی‌بینید که چنین مشکلی نداشته باشد.

مبلغ شکایت از باشگاه‌های ایرانی در فیفا

درودگر ادامه داد: نصیرزاده، شیرازی، قنبرزاده، بهاروند و خودم در تصویب این قانون نقش داشته‌ایم. ما به فدراسیون فوتبال این قانون را پیشنهاد کردیم، زیرا فوتبال در اختیار فدراسیون فوتبال است و ما نقش مجری را ایفا می‌کنیم.

عضو هیئت رئیسه سازمان لیگ در واکنش به اینکه پس از ماجرای ویلموتس، بلافاصله قانون ممنوعیت جذب بازیکنان و مربیان خارجی تصویب شد گفت: این قانون به ویلموتس ارتباطی ندارد و برای باشگاه‌ها وضع شده است. حمیرا اسدی، مدیر دپارتمان روابط بین الملل فدراسیون فوتبال یک برنامه مطالعاتی را آغاز کرد که گزارش آن ۳۱ اردیبهشت ماه ابلاغ شد و براساس آن شمار بازیکنان و مربیانی که در فیفا از باشگاه‌های ایرانی شکایت کرده اند، مشخص شده بود.

ماجرای ویلموتس برای باشگاه‌ها هم اتفاق می‌افتد

هوشنگ نصیرزاده با اشاره به محکومیت سنگین فدراسیون فوتبال در پرونده ویلموتس گفت: ماجرای ویلموتس برای باشگاه‌ها هم اتفاق می‌افتد. وقتی مربی یا بازیکن خارجی جذب می‌کنید و ۳ ماه پول ندارید به او پرداخت کنید، نتیجه همین می‌شود. در مقررات سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی، بندی وجود دارد که اعلام می‌کند خلبانی که به مدت ۲ ماه حقوق نگرفته، نباید پرواز داشته باشد، زیرا تمرکز کافی ندارد. همین قاعده در فوتبال هم وجود دارد و در صورتی که بازیکن ۲ ماه حقوق نگیرد، می‌تواند قراردادش را یک طرفه فسخ کند و تمام مبلغ قراردادش را بگیرد. اگر هزار بار هم راجع به این موضوع صحبت کنیم، باز هم تمام باشگاه‌ها از پرداخت حقوق بازیکنان در فاصله زمانی ۲ ماهه خودداری می‌کنند.

انسان‌ها قوانین را در جهت منافع شخصی خودشان تفسیر می‌کنند

نصیرزاده گفت: انسان‌ها قوانین را در جهت منافع شخصی خودشان تفسیر می‌کنند. باشگاه‌هایی که می‌خواهند بازیکن خارجی جذب کنند، دیاباته را مثال می‌زنند و می‌گویند او گل‌های زیادی زده، اما آن‌هایی که مخالف حضور بازیکنان خارجی هستند، به عملکرد ضعیف خارجی‌های بی کیفیت اشاره می‌کنند.

او در پاسخ به این سوال که آیا لیگ ایران به دلیل ممنوعیت جذب بازیکنان و مربیان خارجی از نظر فنی ضرر نمی‌کند گفت: قبلا در فوتبال ایران کمبود مدافع داشتیم و تیم ملی گل‌های زیادی دریافت می‌کرد. در همان مقطع مهاجمی مانند علی دایی را داشتیم که آقای گل جهان شد. اکنون فوتبال ایران با مشکل کمبود مهاجم گلزن مواجه شده و دلیلش این است که در چند سال گذشته، بازیکنان خارجی آقای گل لیگ ایران شدند. چند مهاجم خوب مانند آزمون و طارمی داریم که در لیگ‌های خارجی بازی می‌کنند؛ بنابراین در لیگ برتر مشکل کمبود مهاجم داریم. یک زمانی دروازه بان خوب کم بود، اما اکنون دروازه بانان، مدافعان و هافبک‌های خوبی داریم و در پُست مهاجم با مشکل مواجه شدیم.

پنجره نقل انتقالاتی ۲، ۳ باشگاه بسته شده است

نصیرزاده در واکنش به اینکه در چند فصل گذشته لالیگا هم بازیکنان خارجی مانند مسی، رونالدو و سوارز آقای گل شدند، اما بحث کمبود مهاجم در فوتبال اسپانیا مطرح نشده گفت: برای این قیاس باید مسائل اقتصادی را هم در نظر گرفت. شرایط اقتصادی ما خاص است. در حال حاضر پنجره نقل انتقالاتی ۲، ۳ باشگاه بسته شده و دلیلش پرداخت نکردن مطالبات بازیکنان و مربیان خارجی بوده است.

مبلغ شکایت از باشگاه‌های ایرانی در فیفا

وقتی گل محمدی و مجیدی قهرمان و نایب قهرمان شدند، چرا خارجی‌ها برگردند؟

نصیرزاده در خصوص بازگشت استراماچونی و کالدرون به لیگ ایران گفت: من هیچ وقت نگفتم استراماچونی و کالدرون به دلیل پرونده‌ای که دارند می‌توانند به ایران برگردند. وقتی یحیی گل محمدی و فرهاد مجیدی را داریم که تیم‌های آن‌ها قهرمان و نایب قهرمان شده اند، چرا باید دنبال مربی خارجی برویم. مشکل واقعی ما پول است. برخی باشگاه‌ها پول دارند و جریمه های خود را پرداخت می‌کنند، اما باشگاه‌هایی هم هستند که پول ندارند. تاکنون چند باشگاه ایرانی به دلیل همین مشکلات مالی خودشان را ورشکسته اعلام کردند. ما ۴ باشگاه خصوصی داریم و ۱۲ باشگاه دیگر دولتی هستند؛ بنابراین پول‌هایی که برای جریمه و غرامت به خارجی‌ها پرداخت می‌شود، از جیب بیت المال می‌رود.

در باتلاق بدهی ها فرو می رویم

صادق درودگر درباره جذب حامیان مالی گفت: من در این زمینه کمک کننده هستم، اما کیمیاگر نیستم. بضاعت فوتبال کشور ما در سال ۷۶ به اندازه‌ای بود که تنها ۱۷ میلیارد تومان درآمد داشت، اما درآمد‌های فوتبال امسال به ۱۲۰ میلیارد تومان رسیده و بیشتر این پول دریافت شده است. پرونده‌های شکایت مربوط به دوره من نبود، اما در حال حاضر با ۳ وکیل ۳ پرونده مختلف را پیگیری می‌کنیم و رای برخی از این پرونده‌ها نیز صادر شده است.
درودگر در ادامه گفت: در حال حاضر کشور ما شرایط ویژه‌ای دارد و هیچ کشور دیگری مانند ما نیست. محدودیت‌های اقتصادی زیادی داریم و نباید در باتلاق بدهی فرو برویم. گزارش اسدی برای سال قبل بود و امکان دارد مربیان و بازیکنانی که اکنون در لیگ ایران شاغل هستند، به جمع شاکیان اضافه شوند. قانون ممنوعیت جذب بازیکن و مربی خارجی، یک تصمیم مدیریتی برای بهبود وضعیت فوتبال کشور است. در حال حاضر کار به جایی رسیده که AFC و فیفا بدون مطالعه پرونده ها، به ضرر ما رای می‌دهند. ۱۰۰ درصد با قانون ممنوعیت جذب بازیکنان و مربیان خارجی موافقم و در شرایط فعلی این تصمیم را به سود فوتبال کشور می‌دانم.

قانون ممنوعیت جذب بازیکنان و مربیان خارجی ممکن است تنها یک مشکل ایجاد کند

نصیرزاده عضو هیئت رئیسه سازمان لیگ در پایان عنوان کرد: دلیل اصلی وضع قانون ممنوعیت جذب بازیکنان و مربیان خارجی، شرایط اقتصادی است و در وهله بعدی، پرونده‌های زیاد باشگاه‌های ایرانی در فیفا و خطری که آن‌ها را تهدید می‌کند باعث وضع چنین قانونی شد. تنها مشکلی که ممکن است به دلیل اعمال این قانون ایجاد شود، این است که باشگاه‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا نتایج خوبی نگیرند و سهمیه ما کمتر شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج