۱۰۳۱۸۰۴
۴۹ نظر
۵۰۱۳
۴۹ نظر
۵۰۱۳
پ

پیام قدردانی روحانی از مردم و بانیان عزاداری‌ها

رئیس‌جمهور در پیامی با قدردانی از مردم و تمام بانیان مجالس و گردانندگان هیئات مذهبی گفت:‌ جامعه‌ مدنیِ مذهبی ما، در دیگرخواهی، رواداری و مسؤولیت‌پذیری، خوش درخشید و این بی‌گمان سرمایه‌ای برای آینده‌ی ایران است.

خبرگزاری تسنیم: حسن روحانی رئیس‌جمهور در پیامی محرّم امسال را جلوه‌ای پرشکوه از نهایت دلدادگی عزاداران حسین(ع) خواند و با قدردانی از شهروندان و تمام بانیان مجالس و گردانندگان هیئات مذهبی که به شایستگی بر حفظ جان عاشقان امام حسین(ع) اهتمام ورزیدند، تاکید کرد: جامعه‌ مدنیِ مذهبی ما، در دیگرخواهی، رواداری و مسؤولیت‌پذیری، خوش درخشید و این بی‌گمان سرمایه‌ای برای آینده‌ی ایران است.

متن پیام حجت الاسلام حسن روحانی به این شرح است:

السلام علی الحسین وعلی علی ابن الحسین وعلی اولاده و اصحابه

آیین محرّم نه فقط برای شیعیان که برای تمام مردمان این سرزمین و همه آزادگان جهان، یادآور ارزش‌هایی است که فراتر از زمان و مکان، جامعه را به اخلاق، به آزادگی و به باورمندی به «خیر» رهنمون می‌سازد. عاشورا نیازمند زنده نگاه داشتن نیست بلکه خود آب حیات جاودانی است که به همه جوامع، زندگی و جان می‌بخشد. این ماییم که هر دم از حماسه‌‌اش جان می‌گیریم و در سوگواری‌هایش تازه می‌شویم و این ماییم که از بازخوانی‌اش، کمال می‌یابیم.

برای ما حسین(ع) کشتی نجات است و نامش آبروست و راهش، مقصد. این اقبال بلند ما ایرانیان است که فرهنگمان با عاشورا آمیخته است، این فخر ماست که هر ساله، حماسه‌ای یگانه را مرور می‌کنیم، ایستادگی در برابر ظالم را ارج می‌نهیم، بر مظلوم می‌گرییم و می‌آموزیم که رستگاری جز آزادگی نیست.

این از افتخارات بزرگ یک ملت است که بزرگترین آیین‌ها، فراگیرترین مراسمات و پرشکوه‌ترین حضور جمعی‌اش، کُرنش راستین آن ملت در برابر آزادگی باشد. ما ملت بزرگی هستیم چرا که فرهنگ دیرپای ما، آنچه که هویت‌مان می‌بخشد، سیراب از اخلاق و معنویت است.

محرم، ظرفیت فرهنگی بی‌پایانی است برای بالندگی معنوی ایرانیان، ظرفیتی مانا که می‌تواند پیشران ایران‌ به سوی جامعه‌ای حق‌مدار و حقیقت‌جو باشد. ما نمی‌توانیم و نباید از این چشمه‌ی جوشان، از این ظرفیت بی‌بدیل، از این فرهنگ ایستاده بر اوج، دست برکشیم که هرچه داریم از محرم و صفر داریم.

شیوع کرونا، تمام وجوه زندگی را در پهنه گیتی دگرگون ساخت و گریزی برای انسان امروز باقی نماند جز اینکه سازگارتر و منعطف‌تر شود. سازگاری با شرایط تازه و رعایت دستورالعمل‌ها نه تنها وظیفه‌ای شهروندی که امری اخلاقی و دینی است و قابل انتظار بود که شهروندان دین‌دار چه در ادای مسؤولیت و چه در پایبندی به اخلاق، پیشگام باشند؛ که بحمدالله چنین شد.

شکوه آیین‌های عاشورایی نه فقط در تجمعات متراکم، نه فقط در صف‌های طولانی و نه فقط در پرشماری مراسمات پرجمعیت که در خلاقیت و ایده‌هایی است که می‌خواهد در هر شرایط و در هر زمانه‌ای، یاد سالار شهیدان را در دل و زبان داشته باشند.

محرّم امسال، جلوه‌ای پرشکوه از نهایت دلدادگی عزاداران حسین(ع) بود؛ آن هنگام که در مجاهدتی نوآورانه، مجالس کوچک و محلی را به کوچه‌ها بردند، مجالس بزرگ و نامدار را «برخط» به خانه‌ها آوردند و مجالس روضه و سینه‌زنی در فضای باز را به زینت نظم و فاصله آراستند.

اینک دقیق‌ترین تصاویر از رعایت فاصله‌گذاری در حافظه‌ی جمعی ما تصاویری است که از عزاداری‌های امسال بر جای خواهد ماند و چه غرور و افتخاری گرانسنگ‌تر از این. جامعه‌ی مدنیِ مذهبی ما، در دیگرخواهی، رواداری و مسؤولیت‌پذیری، خوش درخشید و این بی‌گمان سرمایه‌ای برای آینده‌ی ایران است.

به عنوان رئیس‌جمهور و خادم ملت ایران، از تمام شهروندانی که مسؤولانه محدودیت‌ها را پذیرفتند سپاسگزاری می‌کنم؛ خاضعانه قدردان و ارج‌گذار تمام بانیان مجالس و گردانندگان هیئات مذهبی هستم آنانکه به شایستگی امانت‌داری کردند و بر حفظ جان عاشقان امام حسین(ع) اهتمام ورزیدند که چه چیز ارجمندتر از زندگی و جان انسان.

نمی‌توانم در برابر آنانکه به سنت حسینیِ امر به معروف اهتمام ورزیدند و منابر و فضاهای تبلیغی هیأت را به فرصتی برای آگاهی‌بخشی و دعوت شهروندان به مراعات بایدها بدل کردند، سر فرود نیاورم که چه معروفی بالاتر از دعوت به سلامتی.

از مراجع عظام تقلید و علمای روشن‌اندیشی که با فتاوای خود راه گشودند عمیقاً سپاسگزاری می‌کنم. در پایان نیز باید به ابتکار الهام‌بخش مقام معظم رهبری که چراغ مراسم سالانه حسینیه امام(ره) را روشن نگاه داشتند و در تصویری بدیع و ماندنی، تنها خود پای منبر و روضه نشستند و اینچنین از هزاران میهمان «برخط» میزبانی کردند، ادای احترام کنم.

محرم نیز به مانند نوروز و رمضان امسال، مجالی برای بروز عقلانیت جمعی و مسؤولیت‌پذیری ایرانیان شد؛ روزهای سختی گذشت و روزهای سختی می‌گذرد اما اندوخته‌ی مدنی و معنوی ما از این هنگامه‌های دشوار، ایران را در پیمودن مسیر توانمندتر خواهد ساخت.

السلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

حسن روحانی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عماد

      فاجعه در راه است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کجای کاری اینها تمام این حرفها را میزنن که بگن موج سوم کرونا که قراره قتل عام کنه بدلیل مسافرت هاست میخوان بگن بابت عزاداری و هیئت ها نیست

      • بدون نام

        اگه فاجعه هم باشه بخاطر شماله

    • بدون نام

      هفت روز دیگه معلوم خواهد شد چقدر کرونا وچقدر مسافرت رفتن گرفتن زوده هنور

    • آبی

      روزهای سختی در راهه...یا امام حسین خودته به این ملت غریب و مصیبت زده رحم کن...

    • .

      فردا منتظر سیر عظیمی از کرونا باشید

    • بدون نام

      روحانی .ممنونم مردم امدید امار کشتهارو به روزی ۵۰۰نفر رسوندی.

      پاسخ ها

      • آلفرد یه کاک

        بله
        ممنونم که یک عده ........ با سفر خودشون به شمال جمعیت ...... های ایران رو نصف کردن.

    • ارش

      حسن کلید ساز عشق حسین و اهل بیت تو دل مردم ه تو چرا خودت رو قاطی میکنی...کاشکی اهل بیت دست دزدی ها از بیت المال رو قطع کنن...

      پاسخ ها

      • یک ایرانی وطن پرست

        دقیقا این ها بابت دکان داریش
        سو استفاده میکنند وگرنه تنها چیزی که باور ندارند به انسانیت هست

    • منتظر القائم

      بسم الله القصام الجبارین
      چه خبر از اعضای هیت عزاداری است.شیعه یا فرصت
      یالثارات بسیج امیرالمومنین ع ومنتظران ظهور
      اللهم عجل الولیک الفرج

      پاسخ ها

      • جمال خاشقچی

        داداش راه داره ترجمش کنی ؟؟

    • بدون نام

      بیجا کرد ، بجای این کارها مشکل معیشتی مردم رو حل کنه

    • بدون نام

      بخصوص ازحاج محمود کریمی که در کوره پز خونه وبیابان های تهران مراسم را برگزار کرد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تا چشم دشمنان کور بشه

    • بابامسعود+چرک پولیس

      اره پرستارابادکترابدبخت

      پاسخ ها

      • مردم

        هر که کرونا گرفت رفت بیمارستان فوت شد..ولی هر گرفت و بیمارستان نرفت و تو خونه موند و از داروهای سنتی استفاده کرد خوب شد.. دست کادر بیمارستانها درد نکنه خوب خاصیت بیمارستانهای ما ۹۰درصد مردنه

    • بدون نام

      خواهش میکنیم

    • بدون نام

      جان خودتون کسی نیاد بگه برا عزاداری هست که آمار میره بالا. یا بگن برا مسافرت بوده.دودسته نباشید.. هر کسی که توی این موقعیت چه مسافرت رفت. چه تفریح چه تولد چه عزاداری و هیئت و چه نذری داد به یک اندازه خطا کارن.. وکاش فقط خودشون به تنهایی تاوان پس میدادن. ولی متاسفانه بقیه مردم و جامعه هم رو درگیر میکنن

    • بدون نام

      واقعا ارزش نداشت که مسافرت بری یا بری هیئت و تاوانش رو با روزی 400..500 مرگ بخوایم بدیم.. ما میتونستیم سال بعد پرشورتر از هر سال و عاشق تر از هر سال عزاداری کنیم. و به مسافرت بریم.. حیف که بقیه هم که رعایت میکنن با این بی‌خردی عده ای درگیر میشن.

    • منصورکناریاقای رح

      اقای روحانی این سناب عدالت بانک صادرات چطور پول می دهدالان شما فرمودهاید نو بط دوم را بدهند ولی کی کوششبدهکار هنوز ۳۰درصد اولی مارا ندادند ما اگر کرفتار نبودیم اصلا نمی فروختیم من الان تز بس کرفتارم تمام سهم را یکجا می فروشم به شرط انکه پول نقد بدهید منباید جفت زانو های زنم را عمل کنم که نپی دتنم چقدر میشود شما جای حصرت علی نشیتن این مشکل من را تورا بخداحل کنید اکر خدای هست وشما پی به اخرت‌ پیکنید

    • بدون نام

      قدر دانی تو به چه درد مردم می خوره

    • بدون نام

      جناب روحانی اصلا فیلم و عکسی از شما در شرکت مراسم عزاداری ندیدیم چطور خودتان در این کار فرهنگی شرکت نکردید ضمنا اقای روحانی چون شما این چند روز را حتی از داخل اتوموبیلتان مردم را ندیدید عرص میکنم اصلا پروتکلها رعایت نشد و امیدوارم مردم بیشتر از این گرفتار نشن

    • منصورکناریاقای رح

      اقای روحانی تورا بهدوازدهاماممشکل من را حل کن از خدا بترس

    • عبیدالله بن زیاد

      شاهنامه آخرش خوشه،بوای فرهاد!!!!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حالا از شمال برگرد تا اخر شاهنامه رو بخونیم

    • بدون نام

      بابا ملت ایران اینان ندارن فقط دنبال مسافرت عشق حالن کرونا از طرف خداست چون ایملن نیست وسلام

    • بدون نام

      ملت ایران اگه شعیه واقعیدبودن دوزدی نمیکردن برا مال مردم همدیگر نمیکشتن خدا این بلا نازل کرده که مسلمان نیستست برین توبه کنین

    • بدون نام

      مردم همه به امام حسین وفادارندبشماربط نداردونسبتی هم باشماهانداردشعاربسع پایان راهته

    • بدون نام

      به تو هیچ ربطی نداره حسن کلید ساز

    • بدون نام

      هیچ چیز نمیتونه جلوی عزاداری امام حسین را بگیره و باید عزاداری هر سال برگزار بشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا ....

    • رحیم شکری

      واقعا تعجبم این همه اساتیددانشگاهی .آزمایشگاهی ......هنوزیک قدم مثبت درجهت تولید وتهیه وحتی یک روزنه امیداین واکسن رانتونستن روکنن.دردراشناختن ولی علاج راخیر.واقعا باعث تعجب است.

    • رضا نوازی

      آقای روحانی تو اگر با امام حسین (ع)و فرهنگ عاشورا مانوس بودی این وضعیت جامعه و حال و روز مردم نبود.بهتر نیست شما در این رابطه اظهار نظر نکنی؟

    • بدون نام

      شاهنامه آخرش خوشه.
      خدا بخیر بگذرونه من هیچ مراسمی رو امسال با رعایت فاصله گذاری ندیدم تازه مسئولین مراسم هم خودشون ماسک نمیزدن جاهایی که من به شخصه دیدم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیز من اگه ندیدی شمال را برو ببینی ما همه موارد پروتکل زدن ماسک ،فاصله گذاری وضدعفونی کردن را با
        تمام و کمال در مراسمات عزای امام حسین دیدیم به امید موفقیت و سلامتی برای همه مردم بزرگ ایران اسلامی

    • بدون نام

      السلام علیک یا ابا عبدالله

    • بدون نام

      بعد از سه هفته ديگر.معلوم می شود کوتاهی دولت بخاطر جلوگیری از مسافرت های غير ضروري.حتى بستن شهرها واستانهاي وضعيت قرمز.بدليل سرايت ويروس به ديگران!!!! این کوتاهی وزارت بهداشت بود

    • ف

      نیاز به تشکرنیست، شما وظیفه اصلی که همانا، ارتقای معیشت مردم ، رفع بیکاری جوانان، التزام عملی به اجرای قانون اساسی در تمامی زمینه ها،را انجام دهید و اینقدر شعار الکی ندهید.

    • عباس عباسی

      دیکه این حرفها قدینیه عمو حسن .بجای این حرفهای بیهوده به فکر مردم باشید که تاکنون نبودید.دیگه بسه دروغ گفتن ماشالله کشورما خاکش طلا اما مردم بیچار کردید.

    • بدون نام

      دوهفته دیگه خدابه دادپزشکان و پرستاران برسه .اکثرابدون پروتکل و فاصله.وبدترازهمه هریه کرونائی میتونه حدود۴۰۰نفرراآلوده کنه.خدابه دادهمه برسه

    • جمال خاشقچی

      علی برکت الله عمو حسن

    • بدون نام

      جناب روحانی روستاهای خوزستان رصد میکردی تا ببینی شیوه نامه بهداشتی کجا بود؟!
      از قبل هم که نامه به مراکز درمانی دادید جهت آمادگی برای موج جدید در اواخر شهریور.
      دیگه این همه فیلم و نمایش چرا؟!

    • بدون نام

      نگران نباش تو به هدفت میرسی چند روز دیگه کرنای محرم نشان خواهد داد نگ برتو

    • حمید احمدی

      خدا قوت دست بانیان عزاداری درد نکند همه افسرده شده بودند مرهمی بود

    • ایرانی

      درود. مگه چند درصد ملت ایران رفتن شمال؟؟ ما جنوبی ها که نرفتیم شمال

    • محمد مردانی

      دکتر روحانی خیلی دوست داره همین چیزا راهم بنام دولت خودش ثبت کنه.

    • بدون نام

      عزاداری و مسافرت در این شرایط فقط وضعیت رو بدتر میکنه. ...

    • ایرانی

      اقای ریس جمهور حادثه وعشق ب امام حسن .ع. در خون ملتهاست و هر حاکمیتی در ایران سرقدرت باشد این مراسم برگزار خواهد شد تمام هستی ما فدای حسین که اسوه مقاومت .مردانگی.انسانیت. باد خدایاماراازعاشقان واقعی امام حسین.ع.قرار بده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج