۱۰۳۱۹۱۳
۵ نظر
۵۰۰۹
۵ نظر
۵۰۰۹
پ

شانس رأی‌آوری کاندیدایِ روحانی در انتخابات ۱۴۰۰

سیدرضا تقوی، رئیس فراکسیون روحانیت مجلس و عضو شاخص جامعه روحانیت، می‌گوید: روحانیون هیچگاه به ملت و کشور خود خیانت نمی‌کنند و عملکرد آنها باعث می‌شود اعتماد مردم در ادوار مختلف انتخابات را جلب کنند.

خبرآنلاین: حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی رئیس فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی و فعال سیاسی اصولگرا در خصوص نقش روحانیت در عالم سیاست و علل اقبال مردم به کاندیداهای روحانی در ادوار مختلف انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: سازمان روحانیت به لحاظ تاریخی عملکردی از خود به جا گذاشته که همواره مورد توجه جامعه قرار گرفته است. مردم نیز روحانیون را به عنوان کارشناسان برجسته در حوزه مسائل و مباحث دینی می‌شناسند. مطالعه تاریخ نشان می‌دهد که مردم همواره تعالیم و معارف دینی را از روحانیت دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: روحانیت در طول تاریخ دست به نوعی فرهنگ سازی زده و این مسأله را نمی‌توان انکار کرد. روحانیون در طول دوره‌های مختلف همواره به عنوان مولد فرهنگ ظاهر شده‌اند که این موضوع در جای خود قابل بحث و بررسی است.

شانس رأی‌آوری کاندیدایِ روحانی در انتخابات ۱۴۰۰

این روحانی اصولگرا با تشریح تلاش روحانیون در زمینه «تولید فرهنگ»، بیان داشت: محققان و علمای اندیشمند در طول تاریخ تحقیقات گسترده‌ای را در حوزه معارف اسلامی انجام داده و ماحصل کار خود را نیز در جامعه منتشر می‌کردند. وظیفه ترویج معارف احصا شده نیز بر عهده مبلغین دینی بوده است.

تاثیرگذاری روحانیون بر شیوه زندگی مردم

تقوی با اشاره به تاثیرگذاری روحانیون در آداب و رسوم و همچنین شیوه زندگی مردم، اظهار داشت: مردم بخشی از گزاره‌های زندگی خود در بخش آداب و رسوم و سبک زندگی خود را با آموزه‌های روحانیت منطبق کرده‌اند.

رئیس فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی گفت: دین و معارف منطبق با آن به دلیل ارتباط با کلام الله و همچنین اهل بیت پیامبر (ص) از نوعی تقدس برخوردار است، به همین دلیل مردم نیز برای این دست از معارف نوعی از حریم را قائل هستند، همانگونه که کلام الهی از تقدس برخوردار است، معارف تبیین شده در این خصوص نیز دارای چنین کارکردی است.

وی اضافه کرد: روحانیت به عنوان مروج و مولد این معارف نیز دارای یک جایگاه ویژه در میان افراد مختلف جامعه است و مردم نیز برای عالمان و کارشناسان دینی در لباس روحانیت احترام ویژه‌ای قائل هستند.

رئیس سابق شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به تلاش بیگانگان برای پر و بال دادن به جریان روشنفکری در مقابل روحانیت، یادآور شد: غرب و به خصوص انگلیسی‌ها در یک دوره تلاش کردند تا روشنفکران جای روحانیون را در جامعه بگیرند. البته باید توجه داشت تمامی روشنفکران در وادی تقابل با روحانیت نبودند و بخشی از این جریان نیز انسان‌های شرافتمندی بودند که دغدغه خدمت به مردم و کشور را داشتند.

وی تصریح کرد: تلاش برای قدرت گرفتن جریان روشنفکری در ایران از زمانی آغاز شد که روحانیون در برابر زیاده‌خواهی بیگانگان ایستاده و جلوی نفوذ ایشان در ایران را گرفتند.

تقوی با تمجید از تلاش‌های روحانیون در مقابله با جریان استعمار، اظهار داشت: فتوای «تحریم تنباکو» از سوی آیت الله العظمی میرزا حسن شیرازی را می‌توان یک نمونه شاخص در برابر زیاده‌خواهی انگلیسی‌ها دانست.

جریان روشنفکری در زمان شاه محصور در کافه‌ها بود

رئیس فراکسیون روحانیت پارلمان با یادآوری تلاش‌های جریان روشنفکری در زمان پیش از انقلاب اسلامی، بیان داشت: جریان روشنفکری پیش از انقلاب خود را محصور در برخی از کافه‌های مناطق مرفه نشین کرده بود و از ادبیاتی استفاده می‌کرد که تنها جنبه و مفهوم درون گفتمانی داشت و افراد دیگر آن را متوجه نمی‌شدند.

وی تأکید کرد: نکته تأمل برانگیز در خصوص کنش سیاسی جریان روشنفکری این است که بخشی از آنها نیز داعیه مبارزه با طاغوت را داشتند، اما هیچگاه نتوانستند از طریق ایجاد گفتمان، جامعه را با خود همسو کنند.

رئیس سابق شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور ابراز داشت: برخی از روشنفکران با استفاده از معارف دینی توانستند خود را به مردم نزدیک کنند. برای مثال «نهضت آزادی» در ابتدا با تفسیر آیات قرآن و روایات و تشکیل جلسات دینی و مذهبی کار خود را آغاز کرد. مرحوم دکتر علی شریعتی نیز که تحصیلکرده غرب بود، کار خود را از حسینیه ارشاد و با ادبیات دینی و از جایگاه روشنفکری با مردم ارتباط گرفت و توانست یک موج را در زمان خود ایجاد کند.

تقوی «مردمی بودن» را به عنوان یک شاخصه مهم در مشی رفتاری روحانیت برشمرد و تأکید کرد: تفاوت روحانیون با بخش زیادی از روشنفکران در این بود که آنها همواره در میان مردم بودند و به مناسبت‌های مختلف دینی و ملی، در مناطق مختلف شهری و روستایی با جامعه پیرامونی خود ارتباط می‌گرفتند.

وی ادامه داد: مردم به این دلیل روحانیون را در ادوار مختلف می‌پذیرفتند که ایشان با تحصیل در حوزه‌های علمیه به یک فرهیختگی علمی می‌رسیدند و پاسخگوی نیاز فکری جامعه پیرامونی خود نیز بودند. روحانیون عالم نیز هیچگاه خود را از مردم جدا نکردند و بهانه فرهیختگی علمی، بین خود و ایشان دیوار نکشیدند.

روحانیت مدافع محرومان است

رئیس فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی روحیه حمایت از محرومان را جزو شاخصه‌های اصلی روحانیت برشمرد و تأکید کرد: روحانیون همواره پایگاه‌های اجتماعی خود همچون مساجد را محلی برای رفع نیاز محرومین قرار داده و در عین مبارزه با بیگانگان، موضوع دفاع از استقلال کشور را نیز مدنظر قرار می‌دادند.

شانس رأی‌آوری کاندیدایِ روحانی در انتخابات ۱۴۰۰

تقوی اضافه کرد: مراجع تقلید، حوزویان و علمای دین همچون «مرحوم آیت الله ملا احمد نراقی»، «شیخ فضل الله نوری» و «سید عبدالحسین لاری» در راه حفظ اسقلال ایران گام‌های بسیار موثری برداشتند که هرگز از حافظه تاریخی ایرانیان پاک نمی‌شود. مجاهدت‌های روحانیون محدود به ایران نمی‌شود و تاریخ حوزه‌های علمیه در کشور عراق و حرکت سایر روحانیون در کشورهای اسلامی، نشان دهنده تلاش‌های بسیاری برای دفاع از مردم و استقلال این کشورها است.

مردم جذب صداقت روحانیون می‌شوند

رئیس سابق شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه گفت: مردم همواره جذب صداقت و صراحت کلام روحانیون می‌شوند. روحانیت هیچگاه وارد سیاسی کاری‌های مرسوم عالم سیاست نمی‌شود. امام راحل (ره) نیز در مسیر مبارزات خود همواره صداقت داشت و زمانی که از ایشان پرسیده شد چرا همراه با کمونیست‌ها علیه دشمن مشترک خود (نظام طاغوت) نمی‌جنگید؟، فرمودند؛ "ما نمی‌توانیم کمونیست‌ها را بپذیریم، زیرا خطر آنها برای کشور، کمتر از خطر شاه نیست."

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) با صداقت و صراحت در کلام توانست مردم را با خود همراه کند. امروز نیز «سید حسن نصرالله» عملکردی از خود به جای گذاشته که حتی صهیونیست‌ها اذعان می‌کنند که وی در دشمنی خود نیز، با صداقت عمل می‌کند.

یک روحانی به ملت و کشور وفادار است

تقوی تصریح کرد: عملکرد و مشی رفتاری امام راحل (ره) تاثیری بر مردم داشته است که هنوز مردم می‌توانند به روحانیت اعتماد کنند. باید توجه داشت که یک فرد روحانی هرگز به کشور و مردم خیانت نمی‌کند، ممکن است در مدیریت یک فرد روحانی ضعف وجود داشته باشد، اما این نقص برآمده از نگاه خائنانه نیست. ضمن اینکه هرجا یک فرد روحانی مسئولیت می‌گیرد، تمام توان دشمن صرف تخریب و سنگ اندازی در مسیر کار او می‌شود.

رئیس فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی گفت: من معتقدم روحانیت عملکرد کاملا موفقی تا به امروز از خود به جا گذاشته است. در گذشته روحانیت مجبور بود در ذیل حاکمیت قرار بگیرد و به همین دلیل نمی‌توانست خواسته‌های مردم و مسائل مرتبط با استقلال کشور را پیگیری کند، اما پس از انقلاب اسلامی، جریان روحانیت با عملکرد موفق خود حتی یک وجب از خاک کشور را نیز به دشمن نداده است.

وی با رمزگشایی از حرکات دشمنان علیه اسلام و روحانیت بیان داشت: دشمن در مواجهه با حرکت رو به جلوی جمهوری اسلامی با مدیریت روحانیون، دست به ترورهای کور زد و برای جلوگیری از گسترش الگوی انقلاب اسلامی، خلافت اسلامی جعلی داعش را ایجاد کرد.

حاج قاسم شاگرد مکتب روحانیت بود

تقوی با تمجید از نقش بی بدیل سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، خاطرنشان کرد: سردار حاج قاسم سلیمانی و بسیاری از شهدای شاخص کشور، تربیت شده مکتب روحانیت بودند.

این روحانی اصولگرا تأکید کرد: بخش عظیمی از پیشرفت‌های جمهوری اسلامی، مدیون مدیریت و تلاش روحانیت است، البته نمی‌توان ضعف‌های موجود در کشور را انکار کرد و همگی و به خصوص روحانیون باید تلاش کنند علی‌رغم وجود موانع و سنگ اندازی دشمنان، مشکلات را برطرف کنند.

احتمال داشت نیمی از پارلمان یازدهم را روحانیون تشکیل دهند

وی در بخش پایانی این مصاحبه با اشاره به اقبال مردم به روحانیون حاضر در عالم سیاست، بیان داشت: مردم در انتخابات اسفندماه سال گذشته با استقبال از کاندیداهای روحانی، تعداد روحانیون پارلمان را به دو برابر افزایش دادند و اگر علما و روحانیت شهرهای مختلف وارد عرصه می‌شدند، نیمی از مجلس یازدهم را روحانیون تشکیل می‌دادند.

رئیس فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بخش تحصیلکرده و آکادمیک جامعه نیز روحانیت را قبول دارند و باید توجه داشت که برای انجام هر کار مهمی در کشور، نقش روحانیون باید جدی گرفته شود.

تقوی گفت: در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ شاید روحانیون مشابه ادوار مختلف انتخابات با استقبال مردم مواجه شوند، اما از هم اکنون نمی‌توان تحلیل دقیقی از فضای انتخابات سال آینده ارائه داد. اما آنچه مسلم است،هیچگاه اعتماد مردم از روحانیون سلب نمی‌ شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگر این دوره ، رقیب هر کاندیدا یک سنگ‌باشد ، سنگ برنده میشه ، دل خوش نباشید ! ارای سنگ باطل و شما برنده هستید .

    • بدون نام

      حالتون خوش نیست.
      انتخابات،؟
      رای؟

    • بدون نام

      رای نمیدم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        والله منم نمیدم محاله بدم این همه دادم حالا میخوام ندم بلکن شرایط تغییرکنه چون 7 ماهه بیکارم اجتره خونه ام دوبرابر شد هزینه گعشیت راهم که نگو

    • بدون نام

      یعنی واقعا فکرمیکنید مشارکت مردمی خواهدبود من که بعید میدونم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج