۱۰۳۶۹۷۳
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

به بهانه دهمین سالمرگ هانیبال الخاص

فهرست و کاتالوگ آثار نقاشی هانیبال الخاص، به عنوان آخرین خواسته او پس از مرگ، آرزویی است که هنوز پس از یک دهه از مرگ او محقق نشده است.

روزنامه ایران: بونا الخاص، پسر هانبیال الخاص،به بهانه دهمین سالمرگ پدرش گفت: پس از مرگ پدرم به ایران بازگشتم تا آخرین خواسته او را که کاتالوگ و فهرست کردن آثار نقاشی اش بود، به انجام برسانم و برای این‌کار بنیادی تأسیس کنم، حتی نمایندگانی از وزارت میراث فرهنگی، انجمن آشوریان و انجمن نقاشی ایران هم حاضر شدند در این راه کمکم کنند اما آثاری از او در دست نیست.

به بهانه دهمین سالمرگ هانیبال الخاص

الخاص نقاش نوگرای ایرانی است که 26 خرداد سال 1309 در کرمانشاه به دنیا آمد. او نقاش، منتقد، مدرس هنری، مترجم و نویسنده است. با اینکه فعالیت هنری خود را از 14 سالگی آغاز کرد اما برخی آثار او دزدیده شده است. پسرش در ادامه توضیح داد: تمام آثار نقاشی او در کالیفرنیا به صورت مشکوکی ربوده شد و حتی آثاری که در خانه ایران هم داشتیم از دست رفت. بنابراین ما دسترسی به آنها نداریم و این آخرین خواسته پدرم هنوز اجرایی نشده است.

الخاص را آغازگر طراحی فیگوراتیو در نقاشی نوگرا می‌‌دانند و او یکی از تأثیرگذارترین نقاشان و مدرسان هنری بر جریان هنر معاصر نقاشی ایران است. حال بونا الخاص از همه کسانی که آثار نقاشی پدرش را در اختیار دارند درخواست کرد تا مشخصات آثار را اعلام و به آنها در تهیه این فهرست کمک کنند.

او گفت: در تمام دنیا مشخص است نقاشان چه آثاری داشته اند اما آثار نقاشی پدرم که تعداد خیلی زیادی است ناشناخته مانده و همین سبب شده نسل جوان با آثار او آشنا نباشند.این حق هر نقاشی است که آثارش فهرست و ثبت شود.

او گفت: حتی وقتی برای پدرم نمایشگاه برگزار کردیم از آثار او هیچی در اختیار نداشتیم و به ناچار آثار شاگردان و شاگردان شاگردان او را به نمایش گذاشتیم.

او همچنین گفت: غیر از آثار نقاشی هانیبال الخاص، دستنوشته‌ها، عکس‌ها، اسلایدها و دیگر آثار او نیز گم شده است. همین‌طور پدرم یک کتاب آماده چاپ داشت که در آن 50 شعر حافظ را به آشوری ترجمه و نقاشی کرده بود و آن نیز مفقود شده است.

او با اشاره به اینکه هانیبال الخاص از همسر اولش سه فرزند داشت و همسر دوم او فرزندی نداشت، گفت: من به همراه خواهرانم تنها هدفمان این است که آثار پدرمان برای ثبت در تاریخ هنر کشور فهرست و ضبط شود.

هانیبال الخاص نقاش نوگرای آشوری تبار ایرانی بود که در سال 1389 در 80 سالگی در امریکا چشم از جهان فروبست. نقاشی‌های فیگوراتیو هانیبال الخاص بخش مهمی از تجربیات هنر مدرن ایران را شکل می‌دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سلام لطفا خبر جدید درباره ساعد سهیلی و گشت ارشاد ۳

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج