جاباما
۱۰۴۱۰۶۴
۲ نظر
۵۱۶۳
۲ نظر
۵۱۶۳
پ

فراستی چگونه کتاب‌بازِ محبوب را دچار حاشیه کرد؟

در آخرین برنامه «کتاب باز» مسعود فراستی، بخش‌هایی از شاهنامه فردوسی را خواند که خوانش پراشتباه او واکنش‌های زیادی را در رسانه‌های اجتماعی برانگیخت.

برترین‌ها: در آخرین برنامه «کتاب باز» مسعود فراستی، بخش‌هایی از شاهنامه فردوسی را خواند که خوانش پراشتباه او واکنش‌های زیادی را در رسانه‌های اجتماعی برانگیخت. اما ویدئویی که شهاب آزادی از اشتباهات فراستی در صفحه اینستاگرامش گذاشت بسیار دیده شد.
فراستی چگونه کتاب‌بازِ محبوب را دچار حاشیه کرد؟
شهاب آزادی در صفحه اینستاگرام خود‌نوشت:
«برنامۀ کتاب باز را دوست داشتم و پس از مدتی دوباره تماشای آن را شروع کردم. در یکی از قسمت‌ها، که بسیار مشتاق دیدنش بودم، اشتباهاتی عجیب و غریب دیدم. به حدی آزاردهنده بود که تصمیم گرفتم آن را به گوش برنامه «کتاب باز» و «مخاطبان» آن برسانم. به «کتاب باز» برای آنکه دوستش دارم و نمی‌خواهم خراب شود و به «مخاطبان» برنامه برای آنکه دیدم جز معدود بیننده‌هایی که متوجه سهل‌انگاری‌ها شده بودند، سایرین هم مثل میزبان برنامه، آقای صحتِ عزیز، از شاهنامه‌خوانیِ کارشناس برنامه مسخ شده بودند!
به نظر من هنگامی که یک استاد وارسته قرار است در محضرِ مردم ایران بنشیند و مطلبی ادبی یا علمی را در بیست دقیقه توضیح دهد، اگر بیست ساعت برای آن مطالعه و مرور کرده باشد، کار زیادی نکرده است. این مَنِشی است که از بزرگان این مرز و بوم دیده و شنیده‌ایم و ظاهراً چهره‌های رسانه‌ای امروز، دیگر توجهی به آن ندارند!
واقعا اگر این برنامه بداهه است آن را با «دورِهمی» ادغام کنید! شاید زمان آن رسیده که از نشاندن کارشناسان بر تخت عاج بپرهیزیم و آن‌ها را نقد کنیم. صد البته همراه با احترام به جایگاه و زحمات آنها. امیدوارم کلیپی را که تهیه کرده‌ام ببینید. من تدوین‌گر نیستم و برای انتقال مطالبم مجبور شدم از این ابزار استفاده کنم. شاهنامه‌شناس هم نیستم، اما علاقمند و جوینده‌ام.»
فراستی چگونه کتاب‌بازِ محبوب را دچار حاشیه کرد؟
این اولین بار نیست که اشتباهی از مسعود فراستی در «کتاب باز» با واکنش روبرو می‌شود. پیشتر نیز مسعود فراستی، شش نامه را در چهار قسمت از برنامه «کتاب باز» خوانده و آن‌ها را نوشته فئودور داستایوفسکی معرفی کرده؛ پس از خواندن این نامه‌ها در این سلسله برنامه‌ها و بحث‌های فلسفی درباره متن آن‌ها و همچنین تشبیه آن‌ها به اشعار مولوی و استخراج مفاهیم شگرف از متون این نامه‌های کوتاه، مسعود فراستی این نامه‌ها را در مجله خود به نام داستایوفسکی منتشر کرد و این اتفاق، واکنش نویسنده واقعی نامه‌ها را در پی داشت.
فراستی چگونه کتاب‌بازِ محبوب را دچار حاشیه کرد؟
«شش پرده از زندگی فئودور داستایوفسکی» نامه‌هایی است که آیدین آرتا با اتکا به ادبیات داستایوفسکی و به نوعی از نظرگاه خود نسبت به داستایوفسکی نوشته و با یک جستجوی ساده در فضای اینترنت، می‌توان متن آن‌ها را پیدا کرد.
مسعود فراستی منتقد ثابت برنامه «هفت» همیشه در پی نقد‌های تند و تیز خود شناخته می‌شود ؛هرچند گاهی نقد هایش ۱۸۰ درجه عوض می‌شود، بعنوان مثال درباره‌ی فیلم «قصر شیرین» ساخته‌ی رضا میرکریمی، در روز‌های جشنواره‌ی فجر نقدی مثبت و در برنامه‌ی هفت خود فیلم نقدی کاملا متفاوت و منفی گفت و یا اقتباس برسون در فیلم «زن نازنین» از داستان داستایوفسکی. را ناموفق و الکن دانست، اما سال‌ها پیش این فیلم را یکی از ده فیلم برتر خارجی تمام زندگی‌اش نامیده بود.
فراستی چگونه کتاب‌بازِ محبوب را دچار حاشیه کرد؟
تقریبا هیچ فیلمی ایرانی از زیر تیغ تیز انتقادات فراستی سالم رد نشده است. در سال‌های اخیر تعابیر صریح او درباره‌ی اهالی سینما از او چهره‌ ی جنجالی ساخته و موجب شناخته شدن او بین مردم شده است. انتظار می‌ رفت فراستی در مقام کارشناس ثابت برنامه «کتاب‌باز»، از تلفظ صحیح واژه‌ها اطلاع داشته باشد، همچنین این اشتباهات نباید در «کتاب‌باز» که به صورت تخصصی به کتاب می‌پردازد پیش بیاید.
منابع: شهرآرانیوز، تابناک، کافه سینما
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بلد نبودن عیب نیست، تظاهر به بلد بودن عیب است!

    • بدون نام

      حمله به کسانی که با ما نباشند کار لیبرالهاست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج