جاباما
۱۰۴۱۳۲۴
۳ نظر
۵۰۱۰
۳ نظر
۵۰۱۰
پ

عراق: منزلت آیت‌الله سیستانی محفوظ است

روسای قوای سه گانه عراق تاکید کردند: منزلت حضرت آیت الله سیستانی نزد مردم عراق و مسلمانان و انسانیت محفوظ است.

انتخاب: روسای قوای سه گانه عراق تاکید کردند: منزلت حضرت آیت الله سیستانی نزد مردم عراق و مسلمانان و انسانیت محفوظ است.

«برهم صالح» رئیس جمهور، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق و «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق در نشستی بر انحصار سلاح در دست دولت و حفاظت از هیات‌های دیپلماتیک و مقابله با اقدامات قانون‌شکنانه علیه امنیت و حاکمیت عراق تاکید کردند.

در این دیدار که در کاخ ریاست جمهوری عراق برگزار شد، تازه‌ترین تحولات امنیتی و سیاسی و پیامدهای وضعیت کنونی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

حاضران این نشست تاکید کردند که تحولات امنیتی مرحله اخیر از جمله تداوم حملات به مراکز و مقرهای نظامی و مدنی و ادامه ترورها و ربایش فعالان اجتماعی، حمله به عراق و حاکمیت و مشروعیت ملی کشور به شمار می رود که بر مبنای آن دولت کنونی در راستای تحقق ثبات و حفظ اقتدار دولت برای بسترسازی برگزاری انتخابات زود هنگام طبق اصولی عادلانه تشکیل شده است همچنین این حملات وجهه بین المللی عراق و مناسبات خارجی آن را خدشه‌دار می کند.

مقامات ارشد عراق همچنین تصریح کردند که تداوم فضای ناامنی و پیامدهای آن، خسارت‌های سنگینی بر اقتصاد عراق و تلاش برای پشت سر نهادن بحران ناشی از کرونا و کاهش درآمدهای نفتی وارد می کند و فرصت‌ برون رفت کشور از وضعیت کنونی به ساحل امنیت و ثبات را تحت الشعاع قرار می دهد.

صالح، الکاظمی، الحلبوسی و زیدان همچنین تاکید کردند که عراق تنها با تروریسم در وضعیت جنگ قرار دارد، تروریسمی که مردم عراق با میدان‌داری یگان‌های مختلف نظامی و امنیتی گام‌های بلندی در عقب راندن و پیروزی بر آن برداشتند.

مقامات مذکور همچنین تاکید کردند که اعلام جنگ تنها از صلاحیت و اختیارات نهادهای قانون‌گذاری و اجرایی عراق آن هم مبتنی بر قانون اساسی است، هیچ طرفی حق ندارد که وضعیت جنگ اعلام کند و یا اینکه بر اساس وضعیت جنگ در داخل اراضی عراق رفتار کند، همچنین عراق مصرانه مخالفت خود با مداخله در امور داخلی هر کشوری را اعلام می کند و با مداخله دیگر کشورها در امور داخلی‌اش هم مخالف است، بغداد همچنین با تبدیل اراضی‌اش به میدان تصفیه حساب‌ها و یا تجاوز به دیگر کشورها مخالف است و افراد میهن‌پرست عراقی بر نهادینه‌سازی دولتی ملی، دارای حاکمیت کامل به دور از مفاهیمی چون قیمومیت خارجی یا دخالت و تبعیت متفق القول هستند.

حاضران همچنین تصریح کردند که رویکرد گروه‌های قانون شکن علیه امنیت و حاکمیت عراق، رویکردی مخاطره‌آمیز به شمار می رود که ثبات عراق را در معرض خطرات واقعی قرار می دهد و مستلزم هم‌افزایی تلاش‌ها در همه سطوح و حضوری فعال از سوی گروه‌های سیاسی مختلف برای مقابله با این اقدامات تنش‌زا و حمایت از تلاش‌های دولت عراق برای تضمین امنیت و حاکمیت کشور است.

مقامات عراقی همچنین ضمن دعوت به یکپارچگی و اتخاذ مواضع واحد، جدی و قاطع برای ممانعت از پیامدهای بیشتر و انجام اقدامات عملی که ضامن ثبات امنیتی کشور باشد، از تلاش‌های دولت عراق در انحصار سلاح به دست نیروهای امنیتی و نظامی، ممانعت از هدف‌گیری هیات‌های دیپلماتیک حمایت کردند، هیات‌ها و مراکزی که دولت وظیفه حفاظت از امنیت و سلامت آن طبق تعهدات بین‌المللی معمول را دارد.

مقامات مذکور در ادامه بر تعهد عراق به خروجی‌های گفت‌وگوی راهبردی با امریکا و توافق بر سر بازاستقرار نیروهای امریکایی طبق زمان بندی مورد توافق از جمله همکاری بلندمدت با امریکا در زمینه های مختلف به ویژه همکاری در زمینه آموزشی و تجهیز نیروهای امنیتی و نظامی عراق از طریق حمایت از دولت عراق در تکمیل تلاش‌ها برای تقویت سلطه دولت و تامین امنیت انتخابات آتی تاکید کردند.

روسای جمهور، پارلمان، شورای عالی قضایی و نخست وزیر عراق همچنین بر احترام به رهنمودهای آیت الله سیستانی، مرجعیت عالیقدر در دیدار با نماینده ویژه سازمان ملل در امور عراق تاکید کردند و افزودند که این رهنمودها نقشه راهی است که ضامن پایان دادن به بحران‌ها و حرکت به سمت انتخابات زودهنگام، سالم و آزاد و فراهم‌سازی دیگر الزامات آن است.

در این نشست همچنین درباره اظهاراتی که مقام مرجعیت عالیقدر را هدف قرار داد، گفت‌وگو شد، مرجعیتی که همیشه محور امنیت عراق و مردم این کشور بوده است.

مقامات عالی رتبه عراقی ضمن دعا برای سلامتی حضرت آیت‌الله سیستانی تاکید کردند که هر گونه اهانت به مقام مرجعیت محکوم است و جایگاه رهبری معنوی نزد مردم عراق و مسلمانان و انسانیت محفوظ و معتبر است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حمید FF

      والله ایت الله سیستانی انسانی شریف و حامی مردم عراق است انوقت چرا باید انسان بی شخصیتی که کارش شده دخالت در همه امور مردم ایران وخارج وحتی درکار اجنه هم دخالت میکند ابروی مرجع و ایران وایرانی را ببرد.

    • بدون نام

      شریعتمداری باید از همه مسلمانان و شیعیان رسما عذر خواهی کند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ادمی بی خاصیت وهوچی ترازاین بنده خدانیست(شریعتمداری)

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج