۱۰۴۶۲۵۲
۱۳۰ نظر
۵۲۶۴
۱۳۰ نظر
۵۲۶۴
پ

زنی که کار نکند، زیر ستم شوهر است؟

امروز در این مطلب می‌خواهیم به مسئله‌ی شاغل بودن زنان در ایران بپردازیم، اینکه آیا شاغل بودن زنان باعث مستقل شدن و رهایی از خشونت‌های خانگی علیه زنان می‌شود؟

برترین‌ها: امروز در این مطلب می‌خواهیم به مسئله‌ی شاغل بودن زنان در ایران بپردازیم، اینکه آیا شاغل بودن زنان باعث مستقل شدن و رهایی از خشونت‌های خانگی علیه زنان می‌شود؟ باما همراه باشید.

ویلیام گریدر اقتصاددان هنگام بازدید از کارخانه موتورولا شعبه کوالالامپور، نکته‌ای را از زبان مدیر شعبه به زبان می‌آورد: «زنان به خانه می‌رفتند و به پدران خود می‌گفتند: از امروز حقوقم را همراه خود به خانه نمی‌آورم، بلکه به حسابم واریز می‌شود.»

هرچند که انگیزه حضور شرکت موتورولا در کشور مالزی آشکارا کاهش هزینه تولید و استفاده از نیروی کار ارزان قیمت است، «کار مشابه، دست‌مزد متفاوت»، اما اولین‌باری است که زنان کوالالامپور از کارت اعتباری شخصی برخوردار شده‌اند.

زنی که کار نکند، زیر ستم شوهر است؟

آیا استقلال مالی زنان می‌تواند سکویی باشد برای رهایی آن‌ها از ستم شوهر؟

فعالان و نظریه‌پردازان حوزه جنسیت و زنان به این سوال‌ها، پاسخ‌های متفاوتی می‌دهند. این گزارش، با نگاهی به تجربه برخی از زنان شاغل در ایران، چالش‌ها و تردید‌های حول این صورت مسئله را مطرح می‌کند.

مجموعه‌ای از کار‌ها وجود دارد که زنان افزون بر کار خانگی به آن‌ها اشتغال دارند. اما کار به حساب نمی‌آیند، و زنانی که آن کار‌ها را پیش می‌برند به عنوان کارگر به حساب نمی‌آیند. کار در مزرعه و کارگاه‌های قالی‌بافی از آن زمره این کار‌ها هستند.

کار رهایی‌بخش است؟

بنا به آمار‌های سال ۹۷، در بین جمعیت حدود ۲۴ میلیونی شاغل، ۲۰ میلیون و ۳۳۱ هزار نفر از آن را مردان، و چهار میلیون و ۴۲۰ هزار نفر را زنان تشکیل داده‌اند. مردان از این میزان ۸۲ درصد و زنان ۱۸ درصد را تشکیل داده‌اند. این نیروی کار بخشی از جمعیت بالای ۱۵ سال ایران است؛ از نزدیک به ۶۲ میلیون نفر جمعیت بالای ۱۵ سال، حدود ۳۱ میلیون نفر مرد و همین تعداد زن هستند.

به گزارش مرکز آمار ایران، از هر چهار زن تحصیل کرده حداقل یک نفر بیکار است. یعنی ۲۵ درصد از دانش‌آموختگان زن، که حدوداً دو برابر آمار مردان در این زمینه است. در عین حال، زنانی که جویای کار هستند، چنانچه فاقد مدرک دانشگاهی باشند با چالش‌های بی‌شماری روبه‌رو خواهند شد.

مهناز ۳۶ ساله، از سال ۱۳۸۶ تاکنون شاغل است. ابتدا دو سال در یک فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی، و پس از آن در یک سالن آرایشی مشغول به کار بوده است. شیدا ۴۴ ساله است و ۴ فرزند دارد، او هم تجربه فروشندگی دارد و در حال حاضر در یک سالن آرایشی و بهداشتی فعالیت می‌کند.

«در ۱۴ سالگی به اجبار خانواده ازدواج کردم. ده سال بعد از زندگی مشترک، همسرم به دلیل اعتیاد شغل‌اش رو از دست داد و مجبور شدم کار پیدا کنم. چند سال فروشنده بودم، حالا هم آرایشگرم.»

استقلال مالی چه تاثیری در زندگی آن‌ها داشته است؟

مهناز و شیدا هر دو از همسران‌شان جدا شده‌اند. هر دوی آنان در طول زندگی مشترک بار‌ها مورد خشونت فیزیکی و کلامی قرار گرفته‌اند، و هر دو تأکید می‌کنند که اگر شاغل نبودند، بعید بود بتوانند به سادگی از همسرشان جدا شده و زندگی مستقلی تشکیل دهند.

زنان زیادی هستند که تجربه‌ای مشابه تجربه مهناز و شیدا دارند. به‌طور خاص، کسانی که از پشتوانه مالی و سرمایه پیشینی برخوردار نیستند، پس از ورود به فضای کار امکان‌ها و انتخاب‌های بیشتری پیش پای خود می‌بینند؛ همزمان که اعتماد به نفس و شهامت دوچندانی برای تغییر و دگرگونی در زندگی احساس خواهند کرد. با این حال، موانع زیادی بر سر راه زنان است تا بتوانند استقلال مالی ناشی از کار را به مطالبه‌ای عمومی و همه‌گیر بدل کنند. یکی از این موانع مسئله کار خانگی بی‌مزد است.

کار خانگی همیشه هست

زنی که کار نکند، زیر ستم شوهر است؟

شش روز هفته، روزانه هشت تا ده ساعت کار می‌کند، و هربار که به خانه برمی‌گردد، گویی که وارد محل کار اصلی‌اش شده است. این تجربه اکثریت زنان شاغل در ایران است.

«وقتی شاغل شدم، زمان زیادی بیرون خونه بودم، اما وقتی که برمی‌گشتم خونه، کارای خونه رو می‌کردم؛ مرتب کردن خونه، درست کردن شام و رسیدگی کردن به دخترمون، کار هر روز من بعد از به خونه بود و هنوز هم هست».

مهناز، شیدا، نسترن و فاطمه تجربه مشابهی دارند؛ همگی از همسرهای‌شان جدا شده‌اند و در حال‌حاضر زندگی مستقلی دارند. با این‌حال پس و پیش از جدایی، همیشه مسئولیت کار خانگی بر عهده آنان بوده است.

فارغ از جایگاه طبقاتی و اجتماعی، کار خانگی وظیفه بی‌چون و چرای زنان فرض می‌شود. در این میان طبیعتا وضع زنان غیرمتخصص، فاقد مدرک تحصیلی و بدون سرمایه پیشینی اقتصادی و اجتماعی پیچیده‌تر و سخت‌تر است. آن‌ها در صورت اینکه بتوانند جایگاهی در بازار کار بیایند، به عنوان نیروی کار ارزان مورد استفاده قرار می‌گیرند، هم‌زمانی که در خانه بدون دست‌مزد به کار مشغول هستند. همانند کارگران زن شرکت موتورولا که روزانه ۸ تا ۱۰ ساعت کیت‌های الکترونیکی را مونتاژ می‌کنند و پس از آن به خانه می‌روند و مشغول نظافت، آشپزی، مراقبت از پدر و مادر و یا بچه‌های‌شان می‌شوند. با این حساب چگونه می‌توان از کار و استقلال مالی به‌عنوان یک مطالبه عمومی و همگانی سخن گفت؟

در کنار این مسئله، محدودیت شغلی زنان در ایران یک مانع سفت و سخت دیگر است. با وجود بی‌شمار محدودیت‌ها، زنان چگونه می‌توانند در فضای تبعیض‌آمیز با مردان به رقابت بپردازند و به استقلال مالی دست یابند؟

مانعی به سختی دیوار

حفاری، کار در کشتی و دریا، پیک موتوری و برخی دیگر از جایگاه‌ها برای حضور زنان منع قانونی دارد. بسیاری از مناصب برای زنان ممنوع تلقی می‌شود. همچنین از ۱۴ اردیبهشت سال ۱۳۶۱ به موجب «ماده واحده شرایط انتخاب قضات دادگستری»، زنان از اشتغال به قضاوت محروم شدند. در نوشتاری در وب‌سایت میزان، توضیحاتی در خصوص منع زنان از برخی مناصب عالی حکومتی درج شده است.

هرچند که دستگاه‌های مختلف دولتی مرتب شعار استفاده از زنان در سطوح مدیریتی را سر می‌دهند، با این حال، اما بنا به آمار‌ها مردان حداقل ۵ برابر بیشتر از زنان در دستگاه‌های دولتی در جایگاه مدیر نشسته‌اند. هرچه به نهاد‌های موثر در سیاست‌گذاری در عرصه‌های مختلف نزدیک‌تر شویم، این فاصله بیشتر خواهد شد. با این حساب پرسش اصلی این‌بار به شکل دیگری تکرار می‌شود: با وجود تبعیض‌های بنیادین و سفت و سخت در بازار کار ایران، زنان چگونه می‌توانند در تغییر سیاست‌های تبعیض‌آمیز مشارکت کنند، وقتی نمی‌توانند وارد نهاد‌های تاثیرگذار شوند؟

طبقه، عاملی که تفاوت‌ها را رقم می‌زند

استقلال مالی در این‌جا به این معنی «خودسرپرستی» است. یعنی فرد می‌تواند بدون حمایت دیگری به زندگی‌اش ادامه دهد. هرچند در تعمیم تبعات آن به گروه‌های اجتماعی مختلف باید احتیاط کرد. چرا که استقلال مالی برای همه گروه‌های اجتماعی فراورده‌های یکسانی به همراه ندارد. زنانی که از خانواده‌های با پشتوانه مالی آمده‌اند و یا واجد تحصیلات عالیه دانشگاهی هستند، طبیعتا انتخاب‌های بیشتر و مناسب‌تری برای ورود به بازار کار دارند، اما در عین‌حال الزاما این مسئله برای آن‌ها استقلال مالی به همراه نمی‌آورد.

زنی که کار نکند، زیر ستم شوهر است؟

نسبت طبقه و جنسیت همواره مسئله‌ای بحث‌برانگیز بوده است. بسیاری از جامعه‌شناسان، از مارکس و انگلس تا آلیس کلارک (۱۸۷۴ -۱۹۳۴) به شکل‌های گوناگون این استدلال را مطرح کردند که زنان طبقات فرودست، کمتر از طبقات بالایی جامعه تحت سلطه مردان قرار می‌گیرند؛ چرا که آنان نسبت به زنان طبقات متوسط و بالایی جوامع نقش اقتصادی فعال‌تری دارند.

در گروه‌های اجتماعی فرودست، سرمایه اقتصادی و اجتماعی متمرکزی وجود ندارد که نابرابری را بیشتر تشدید کند. در حالی که در خانواده‌های طبقه متوسط و بالایی جامعه، تراکم سرمایه‌های اقتصادی و اجتماعی که به‌طور عمده در دستان مردان قرار دارد نابرابری را تشدید می‌کند.

نازنین ۳۷ ساله است و در محله کامرانیه تهران زندگی می‌کند. او در حوزه آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کند. از ۲۱ سالگی، کار کرده، اما می‌گوید به دلیل توانمندی و حمایت خانواده‌اش همان زمان هم از سرمایه پس‌انداز پیشینی برخوردار بوده است.

«در ۱۷ سالگی ازدواج کردم. خیلی زود و در ارتباط ما، همیشه خشونت شدیدی وجود داشت. من با پس‌انداز وارد زندگی شدم، و عموما به لحاظ مالی مشکلی نداشتم؛ و خشونتی که تجربه کردم، عموما در سطح زبانی و رفتاری، در خانه تا محل کار همیشه وجود داشت و ارتباط چندانی با استقلال مالی‌ام نداشت.»

استقلال مالی برای بسیاری تنها گزینه است

هرچند که کار خانگی بی‌مزد، کار زنان را به عنوان مطالبه‌ای رهایی‌بخش در این برهه از زمان با چالش مواجه می‌کند، با این‌حال نمی‌توان تاثیر استقلال مالی را در زندگی بسیاری از زنان انکار کرد.

نسترن ده سال است که از همسرش جدا شده است. او ۱۵ سال است که کار می‌کند.

«قبلا، همیشه پول رو او [همسرم]می‌آورد خونه و همه‌چیز هم با او بود. وقتی اولین حقوقم رو گرفتم، احساس کردم دیگه مجبور نیستم سر کوچک‌ترین تصمیم‌هام از او دستور بگیرم، یا رفتار‌های بدش رو تحمل کنم. دیگه مجبور نبودم. اگر درآمد نداشتم حتی نمی‌تونستم ازش جدا شم.»

آرزو نیز در همین رابطه می‌گوید:

«خشونت کلامی از همسر داشتم و دارم، چون همسرم کلا کلام خوبی نداره و همیشه منو تحقیر کرده بابت خانواده‌م و شخصیت خودم؛ و دقیقا زمانی یکم خشونتش کمتر شد که من مستقل شدم، و دستم تو جیب خودم رفت… تونستم جواب‌شو بدم، و این یکم تاثیر مثبت داشته، برای خودم…»

همان‌طور که باربارا ارن رایش و دیردر اینگلیش «در مسئله زن» (۱۹۷۴) می‌گویند، تبعیض و محدودیت در فضای کار برای زنان وجود دارد، اما استقلال مالی همچنان برای بسیاری از آنان تنها انتخاب است.

زنی که کار نکند، زیر ستم شوهر است؟

در سال‌های اخیر اندکی حق انتخاب هرچند دور از دسترس، برای بیشتر زنان ظاهر شد. اینک این امکان برای زن وجود داشت که خودش وارد بازار شود و نیروی کارش را در ازای دستمزدی برای امرار معاش مبادله کند (ولو به میزان کمتر از مردان). ورود به بازار به عنوان زن کارکن می‌توانست به معنی مزد کم و شرایط اسفناک کاری، بی‌پناهی و ناامنی باشد، ولی به معنی امکان استقلال از سلطه خانواده نیز بود.

برای بسیاری از زنان که بدون حمایت مالی پیشین وارد زندگی شده‌اند، و به‌طور خاص کسانی که خشونت کلامی و فیزیکی را تجربه می‌کنند کار، تنها مسیر رهایی محسوب می‌شود. آن‌ها می‌توانند به ساختن شکل دیگری از زندگی فکر کنند، چرا که در شرایطی که نه قانون و نه عرف استقلال آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد، کار و درآمد مستقل به آن‌ها امکان‌ها و قدرت و جسارت انتخاب می‌دهند.

شما درباره‌ی اشتغال زنان چه نظری دارید؟ نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: رادیو زمانه

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سید علی

      یک کشور قوی را زنهای قوی می سازند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زنهای ایرانی فقط آرایش کزذن و جلب توجه بلدند.زن قوی یعنی زن غربی

      • سنا

        یک کشور قوی را انسان های قوی می سازند...

      • فامیل دور

        تنها دلیل استفاده از زنها دستمزد پایینشونه.. هم تو ایران هم تو کشورای دیگه همینطوریه....برو نیازمندیهای همشهری یه نگاهی بنداز از هر 100 تا اگهی استخدام 95تاش نیرو خانم میخوان تو ایران که به علت کم بودن شغل جای اقایون رو گرفتن این به ضرر خودشون هم هست.. ازدواج یه مرد شاغل با یه زن بیکار طبیعیه اما ازدواج یه زن شاغل با مرد بیکار نه... بنابراین به نفع خود

      • بدون نام

        من کار بیرون ندارم و همسرم بسیار مهربان و محترم باهام رفتار میکنه

      • بدون نام

        تبعیض علیه زنان در همه کشورها هست و با ایده آل فاصله داریم.کشورمون که ماشاالله هنوز باید سر حقوق اولیه مانند دوچرخه سواری بجنگیم

      • بدون نام

        زن ایرانی کاسب مهریه

      • ازغر اقا

        تمام مشاغل توسط خانم ها اشغال شده
        تمام شغل ها خانم هستن
        با توجه به اینکه بازدهی کمتری نسبت به نیروی مرد دارن
        باعث اختلاف طبقاتی میشن از این جهت که صاحبان سرمایه و مشاغل کمترین هزینه رو میکنن و کارمند و کارگر زن با حداقل دستمزد فقط بخور نمیر زندگی میکنه
        و از طرف دیگه یک فرصت شغلی رو از یک مرد میگیره
        نتیجتا مرد بیکار و بی درامد نمیتونه تشکیل خانواده بده
        و خانواده های درگیر هم احتمال از هم پاشی داره
        و مخصوصا خانواده های که زن درگیر کار هست ممکنه نتونه به بچه رسیدگی و تربیت اصولی بده و همون بچه بعدا برای جامعه ممکنه معضل بشه
        نهایتا مرد بیکار مجبور برای گذران دست به خلاف هم بزنه و امنیت جامعه هم مختل میشه و هیچ وقت نمیتونه بره تشکیل خانواده بده و همون زن شاغل هم مجرد میمونه
        زنها فقط باید در جاهای اساسی که نیاز بهشون هست مشغول به کار بشن مثل پزشک زن پلیس زن و....
        دولت هم باید زنان سرپرست خانوار رو کامل زیر پوشش بگیره تا مشکل زنان حل بشه

      • بدون نام

        خوب البته این موضوعات در طبقه های اجتماعی مختلف متفاوت هست من با داشتن ارشد مهندسی ترجیح دادم خانم خونه باشم و به بچه هام برسم وشوهرم با آرامش پول دربیاره

    • بدون نام

      کو کار؟ یا باید بری زیر ستم شوهروپدر یا باید بری در محیط کار بین هزارتا مردگرگ صفت.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا،ستم کل خانواده،بعدشم شوهر

      • بدون نام

        کاسبان مهریه

      • بدون نام

        گل گفتی

    • مهدی

      به نظر من اگر زن به استقلال مالی برسد هرگز در برابر همسر تمکین نخواهد کرد و متعاقب آن همانطور که سه بار درمتن ذکر شده مسئله طلاق روی میدهد و از هم گسیختگی جامعه را شاهد خواهیم بود. زنی که در منزل نباشد فرزند خوبی را هم نمیتواند تربیت کند و در مجموع شکل جوامع غربی بروز خواهد کرد

      پاسخ ها

      • خانم

        زنی که استقلال مالی ندارد و زیربار ستم شوهر است بدون اعتماد به نفس و بدون پشتیبانی قانون و عرف جامعه هیچگاه نمی تواند فرزند شایسته ای تربیت کند

      • بدون نام

        نظرت رو برای خودت نگه دار یه زن تو سر خور و فلک زده تو رو اینطور عقده ای و ترسو بار آورده که از اینکه یک زن قوی کنارت داشته باشی می ترسی مردها برای پنهان کردن ضعف خودشون هست که میخوان زن رو ضعیف نگه دارن وگرنه خودشون برای موفقیتش همراهیش میکردن و برای خودشون ازش یک تکیه گاه و همراه
        محکم می ساختن مردی که واقعا و ذاتا خودش قوی باشه باهوش باشه زن قوی میخواد چون ضعفی در خودش احساس نمیکنه

      • بدون نام

        تمکین از نظر شما یعنی اطاعت بی چون و چرا.ضمنا شما طلاق رو در متن دیدید، ولی علت طلاق رو ندیدید؟؟! هیچ زنی از همسری که مشکل اخلاقی نداره جدا نمیشه.در ضمن تربیت فرزند، وظیفه ای روی دوش پدر و مادره، تنها مختص زن نیست.

      • صدرا

        شما زن شاغل نگیر ببینم از پس خرج و گرونی برمیایی!

      • بدون نام

        در هر سیستمی آخرین و بدترین راه حل، وابستگی جیره و مواجیب و تهدید به قطع کردن آن برای جلوگیری از هم نپاشیدن آن سیستم است

      • بدون نام

        الان جوامع غربی چشونه، والا ما ندیدیم کسی از غرب بیاد به شرق،آخه زنان شرقی از حقوق اولیشونم محرومن

      • ژاسمن

        دقیقا درست و همین طور است متاسفانه دیگه حتی جواب سلام شوهر خود رو هم نمی دهد تا ۹۰ درصد موارد این صدق می کند

      • بدون نام

        همه اینها بستگی به اخلاق طرفین داده من سالها کار کردم دریغ از یه تشکر از طرف همسرم ولی دوتا جاری دارم هیچوقت کار نکردن اما عزت و احترام بیشتری دارن چون با سیاست و رفتارهای بریز بپاش با شوهراشون دارن زن خوب هیچوقت بهش احترام نمیزارن

      • بدون نام

        مهدی میخوای یه انسان رو از نظر مالی به خودت وابسته نگه داری، که بهت تمکین کنه؟ مگه برده داریه پسر؟ خجالت بکش

    • س.ف

      لعنت به مردی که نه میزاره زنش کار کنه دستش تو جیب خودش بره نه از نظر مالی تامینش میکنه. غیرت بیجا و خساست هر دو یه جا جمع شه خونه میشه جهنم. تازه ارث پدر و هم از چنگ زن در اورده . تنها پول تو جیبی من پول یارانمه. .. من یک قربانیم شوهرمم یه دیکتاتوره ستمگره. دندونمم درد میکنه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ارثتون رو میتونید پس بگیرید نترسید و اقدام کنید چون حق شما هست و مال شما هست و هیچکسی در هیچ جایگاهی حق گرفتن اون رو از شما نداره اگر پول وکیل نداری برو به دادستانی محل زندگیت مراجعه کن ایشون بعنوان مدعی العموم میتونه اقدام کنه و در صورت لزوم خودشون هم وکیل براتون بصورت رایگان قرار میدن یادتون باشه که شما هم انسان هستین و حق زندگی دارین مثل بقیه افراد

      • بدون نام

        خودت هم بی تقصیر نیستی ، چرا باهاش ازدواج کردی؟

      • بی نام

        انشالله خدا نجاتت بده ....و خدا لعنت کنه همچنین مردانی رو

      • بدون نام

        ببخشید اشتباه منفی دادم. اسم اون موجود رو نمیشه آدم گذاشت

    • داریوش

      زن باید کار کند الان مردا از کجا بیارن شکم اینا رو سیر کنن. خودشون باید کمک خرج شوهراشون باشن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کسی که زن میگیره باید تمام مسئولیتش رو بر عهده بگیره

      • بدون نام

        کاربر 12:18

        مگه کودک خردساله که باید مسٹولیتش را بعهده بگیره

      • بدون نام

        اصلا یه زن قوی و با عزت نفس، نمیره زیر بار این حقارت که یکی دیگه خرجش رو بده.
        به عنوان یک دختر جوان باید بگم اینطور زنها زندگی انگل وار دارن و تاآخر عمر وابسته این و اونن وگرنه از پس زندگیشون بر نمیان

    • بدون نام

      زنی هم که کار کنه به مجموع همکارانش سایر زنان خانه دار شوهرش و فرزندانش ظلم میکنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دیگه بی سوادی مثل توام که بخواد به خودش اجازه نظر دادن بده که دیگه اوضاع مملکت مشخصه.بقیه همکارانش سایر زنان خانه دار؟این طرز بیان و جمله بندی آخه

      • بدون نام

        یه دفعه بگو هرچی بدبختی و ظلم تو کشوره از سر تقصیر زنان شاغله

      • بدون نام

        از پشت کوه اومدی برادر؟
        هر زنی میتونه رویاها و آرزوهای خودش رو داشته باشه و بره دنبالشون . آدمی که میشینه تو خونه و فقط کارهای خدماتی میکنه هیچوقت رشد نمیکنه

    • هوشنگ

      زنان باید به سربازی بروند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هروقت همه چیز در جامعه بطور مساوی بین زن و مرد مقرر بشه، زنان هم سربازی میروند.

      • بدون نام

        دقیقا

      • بدون نام

        آفرین

      • مریم

        حیف از سنم گذشته مشکلی ندارم با افتخار هر موقع بخوان میرم چون بزرگ ترین فرصت خودسازی و نظم و برای میهن اماده خدمت هستم
        جاوید ایران .

      • بدون نام

        هر وقت رفتی پای اجاق گاز و یه وعده غذای گرم درست کردی اونوقت نظر بده

      • بدون نام

        زنارو بگی بالاچشتون ابرو میخورنت.
        حالا فک کن تو سربازی فحش بشنون و تحقیر بشن و شب نخوابن و رو برجک برن و ...

      • بدون نام

        البته به شرط اینکه تمامی زحماتی که در طول خدمت به مردها داده میشه به زنان هم داده بشه

      • رامین

        کاربر 11:31

        من همیشه میرم پای اجاق گاز غذا درست میکنم و لذت هم میبرم

      • بدون نام

        خانما چند سال از عمرشونو عادت ماهانه میشن بابت هر بارداری نه ماه درد تحمل میکنن اگه یک هزارم این مشکلات رو مردا تونستن تحمل کنن اونوقت زنا هم میرن سربازی

      • بدون نام

        ما که این همه مشکلات بازداری و غیره رو تحمل میکنیم دیگه سربازی هم روش مارو از سر بریده میترسانی

      • بدون نام

        دقيقا

      • بدون نام

        کاربر 12:05 و 13:10

        اولا: زنها همیشه که باردار نمیشن ، طبق شرایط کنونی زندگی
        شاید حداکثر سه تا بچه بدنیا بیارن
        دوما: درد نه ماه بارداری؟!!!!! کی گفته خانمها ی باردار نه ماه درد میکشن؟ ، زن باردار موقع متولد شدن بچه ، درد میکشه نه ماه که درد نمیکشه

      • بدون نام

        کلی امتیاز تو قانون دارین بعد جونتون واسه این یه سربازی درآومده اینقدر که شما لوس و ننرین

      • بدون نام

        جنابعالی باردار مگه شدی که از درد بارداری میگی؟ بله ۹ ماه بارداری عین زجر و جهنمه

      • بدون نام

        به عنوان یک دختر ، منم نظرم همینه که مثل کشورهای توسعه یافته، زنها باید حق و حقوقشون اندازه مزدها باشه و سربازی هم برن)

      • ساناز

        من حاضرم خدمت سربازی برم ولی حیف که هنوز طرحش اجرایی نشده برای دختر ها

      • بدون نام

        کاربر 18:42

        نه باردار نشدم ولی اکثر مردها مثل من صد برابر درد بدتر از بارداری را چشیدن ، ثانیا باردار شدن یا نشدن خانمها دست خودشونه

      • بدون نام

        مردان هم باید بچه بزایند

      • بدون نام

        جنگیدن وظیفه بدن مردانه ست همانطور که زنان باردار میشن و نمیگن مردها هم باید باردار بشن.سعی کنید احساسات مردانه تون رو کنترل کنید و منطقی باشید

      • بدون نام

        مگر مردها همیشه به سربازی می روند؟ چند نسل جدید مردها اصلا به جنگ نرفتند حتی در موقع جنگ هم بیشتر مردها به جبهه جنگ نرفتند.احساسات مردانه ات رو کنترل کن

      • بدون نام

        زنها دست کم سی و پنج سال از عمرشون عادت ماهانه میشن اگر حتی یک بچه هم بیارند تبعات زیاد جسمی و روانی و حتی اجتماعی براشون داره درحالیکه بچه در ایران مال پدر محسوب میشه

      • بدون نام

        مگه شما در دو سال سربازی دردی می کشید؟ عادت دارید مسائل زنانه رو تحقیر کنید و مسائل مردانه رو برجسته.بدن زنانه نمی تونه وظیفه بدن مردانه که جنگ و رزم هست انجام بده.تامام

      • بدون نام

        هورمون تستسترون و عضله دوبرابر بیخودی که در بدن شما مردها نیست.بسه بچه بازی

      • بدون نام

        زنها کار میخوان که زیر ستم شما مردها نباشند.سربازی هم برای مردها لازمه تا به جای قلدری برای زنهای اطرافشون برای همجنس خودشون شاخ و شونه بکشند

      • بدون نام

        اصلا سربازی رفتن زنها برابری نیست و تحمیل وظیفه ای اضافه بر بدن زنهاست.مگر اینکه مردها هم بزایند و نصف عمرشون عادت ماهانه بشن

      • بدون نام

        سربازی رفتن زنها یعنی استثمار زنان همونطور که در عشایر و روستاها زنان هم باید بزایند هم خانه داری و اشپزی کنند هم کارهای سنگین مردانه بکنند.زنها تازه باید برای زاییدن امتیازهای ویژه ای بگیرند وگرنه زحمت اضافه ست

      • بدون نام

        تعداد زنهایی که باردار نمیشن خیلی خیلی کمتر از سرباز فراری هاست

      • احمد

        دوستان طوری میگن درد زایمان که انگار هر روز دارن زایمان میکنن. تو این عالم فقط شما زایمان میکنید. برین تو کشورهای دیگه ببینین اونام بچه میارن سربازیم میرن. قرار نیس که یه چیز طبیعی و غریزی رو به عنوان امتیاز حساب کنین واسه خودتون. یکی ممکنه تا اخر عمر نخاد بچه بیاره. اصلا نخاد ازدواج کنه. واسه چی سربازی نره؟

      • بدون نام

        کاربرانی که میگن مردها هم  باید بچه بزاین ، فرق بین زاییدن و سربازی رفتن مردها اینه که زاییدن اختیاری هست میتنونین باردار نشین ولی خدمت برای ما مردها اجباری هست شاید کسی دوست نداشته باشه به خدمت

      • بدون نام

        امتیازات ما مردها تو جامعه چیه؟ بیکاری؟ بی پولی؟ سربازی رفتن؟ زندانی شدن بخاطر مهریه و نفقه؟ غر های همسر وخیلی دیگه از مسائل دیگه

      • بدون نام

        اتفاقا سربازی باید برای زنها هم باشه چون مگه زنها چقدر از مردها ضعیف ترن ؟ کودک خردسال که نیستن هرچه مسٹولیت زنها سنگین تر باشه  حقوق بیشتری(نه فقط در زمینه حقوق مالی) بهشون تعلق میگیره . حقوق برابر مفت و مجانی بدست نمیاد ،  
        مسٹولیت سنگین تر مساوی هست با حقوق بیشتر. خلاصه کلام اینه که حقوق زن و مرد باید بر اساس سنگینی مسٹولیت ها در نظر گرفته بشه نه بر اساس نوع جنسیت (زن یا مرد )  بودن

    • نسترن

      هرچی زن اختیارش بیشتر بشه پرروتر میشه
      درضمن زنها خیلی بی جنبه هستند
      حاضرهستند تو محیط کار تحقیر بشن ولی کار کنن باز

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قرون وسطایی است افکارت:)))

      • بدون نام

        واقعا متاسفم برای طرز فکرت

      • بدون نام

        دقيقا كار زن مايه دردسره و كارنكردنش هم مايه دردسره

    • بدون نام

      شما مردهايه با پرچمهاي كشورهاي هلند و دانمارك و بقيه مياييد و ضد زن نظر ميديد خب ما ميدونيم شما ها تو خارج از كشور چه مدلي هستين و حالا اومدين اينجا كمبودهاتو ن رو سر زن ايراني در مياريد اونجا هم خيلي دوست دارين قلدري كنيد ولي كمتر ميتونيد چون بحث مستقل بودن و كار كردن هست اخي دلم براتون خيلي ميسوزه بريد اب و رو اونجا كه ميسوزه بريزيد . در ضمن منظورم فقط به اون اقايون بود بقيه نه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینایی که با اون پرچما میبینی ۹۹٪شون وی پی انشون با آی پی این کشوراست نه ساکن این کشورها

      • بدون نام

        تو چیکار به پرچم ها ، داری نظرات رو بخون

    • ela

      زن و مرد نداره الان با این وضعیت گرونیا همه باید کارکنن در کنار هم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقيقا

    • بدون نام

      به نظر من که یک زنم علاوه بر استقلال مالی خانمها می بایست زن ومرد با این مخارج زندگی پا به پای هم کار کنند تا شاید بتونند از پس هزینه هاشون بربیان دیگه اون زمان گذشت که مرد بیرون کار میکرد زن داخل خونه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درود به شما بانوي فهيم

      • بدون نام

        پابه پای هم کار میکنند اما پیاز سرخ شده بسته بندی میخرن، بچشون زیر دست غریبه بزرگ میشه، غذاشونو از رستوران میگیرن، خونه رو
        مستخدم تمیز میکنه حقوق برخی اینقدر زیاد هست که تمام این هزینه هارو پوشش میده و لی برخی دیگر مجبور هستن تمام این کارها رو خودشون به
        هر سختی انجام بدن و این باعث مشکل در زندگی میشه. به هر دو طرف فشار روانی زیادی وارد میشه

      • بدون نام

        کاربر ۱۹۱۷ چرا مشاهدات شخصی خودتو تعمیم میدی به کل جامعه. اولا ازدواج یه عهد و پیمان بین طرفینه و دوطرف عهد میکنن در همه مراحل زندگی در کنار هم باشن.کی گفته فقط باید زنان صفرتاصد امور منزل رو انجام بدن. زنان هم انسانند ورویا و آرزوی خودشونو دارن نمیشه بدنیا بیان که در خونه خدمت کنن

    • محمد

      کار کردن برای مرد وظیفه است
      برای زن اختیار
      نه کسی میتونه بگه حتما باید کار کنی نه میتونه بگه نباید کار کنی
      ولی کاری که برای زن مناسب باشه
      زن (معمولا) نمیتونه کارگر معدن بشه
      ولی پرستار و معلم و ... میتونه
      بین مردم تو جامعه باید عدالت باشه نه تساوی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        در دنياي امروزي گذشت كار كردن مرد و خوردن زن
        الان زن بايد پا به پاي مرد كار كند و متقبل هزينه ها شود

      • بدون نام

        نه خیر حقوق باید بر اساس سنگینی مسٹولیت ها در نظر گرفته بشه نه بر اساس جنسیت(زن یا مرد )بودن

      • بدون نام

        کاربر ۱۵:۲۲
        هروقت یاد گرفتی غذاتو خودت بپزی، لباساتو خودت بشوری، بچه بزایی، اون موقع میتونی بگی زن باید کار کنه. هیچ اجباری در اشتغال زنان وجود نداره. نمیتونی هزینه خانمت رو بدی مجبور نیستی ازدواج کنی

      • بدون نام

        کاربر 15:34

        بیخود زن وظیفشه که کار کنه و باید بصورت اجبار نصفی از درآمدش را خرج خانوادش کنه و همین طور باید نصفی از درآمد مرد هم خرج خانواده بشه ، تو و امثال تو باید این شرایط را بپذیرید در غیر اینصورت باید داخل خونه بردگی کنید

      • بدون نام

        من یک مرد هستم و نظرتون رو لایک می کنم

      • صادق

        کاربر 15:32
        همون غذایی که بپزی مواد اولیش پدر طرف در میاد تا در بیاره پولشو،اون لباس و پوشاکیم ک میخره زحمت خریدش سر جاشه. یه زاییدن میمونه که اونم اجباری نیس خدارو شکر ماها باید دو سال سربازی کنیم تو اوج جوونی. به جای نظر تعصبی و از سر لجاجت حرف زدن با منطقت صحبت کن اگه دارین البته

      • بدون نام

        معذرت میخوام ، دیدگاه شما داره زندگی انگلی رو توجیه میکنه! هر آدمی باید شغل و درآمد داشته باشه، هیچ آدم عزتمندی آویزون وابسته به دیگران نیست برای گذران زندگیش

      • بدون نام

        کاربر ۱۸:۱۴
        زحماتی که مرد خانواده میکشه بر کسی پوشیده نیست.اما من جواب کامنتی رو دادم که معتقد بود اشتغال زن اجباریه. من خودم یک خانم شاغلم.اما این اشتغال اجباری نبوده و نیست.زن و مرد باید بهم کمک کنن، اما نمی‌توانید بگید باید و بصورت اجباری.

      • مونا

        به عنوان یک دختر شاغل میگم، درست ترین کامنتی بود که اینجا خوندم

      • بدون نام

        کاربر:15:48
        بد نیست بدونی وظیفه زن نیس کار کنه.نمیتونی خرج زنتو بگیری چرا زن میگیری؟!تو خونه تو هم کار کن،جارو بکش، ظرف بشور، غذا هم بپز ، زنتم خرجتو میده

      • کاربر 15:48

        کاربر 23:53

        اتفاقا من شاغلم و همسرم هم شاغل هست و کاملا از زندگیمون راضی هستیم ، منظور من اینه که زن و مرد باید هر دوشون کار کنن و نصف از درآمد هردوشون باید خرج خانواده بشه ، و کارهای داخل خانه هم باید بین هر دو تقسیم بشه ، خب حالا فهمیدی ؟

    • داش علی

      برترینها چرانظراتم و چاپ نمیکنی خیلی مامنامردی

    • بدون نام

      بین جمعیت حدود ۲۴ میلیونی شاغل، ۲۰ میلیون و ۳۳۱ هزار نفر از آن را مردان، و چهار میلیون و ۴۲۰ هزار نفر را زنان تشکیل داده‌اند



      خودتون اینو که نوشتید قبول دارید ؟؟؟؟؟

      هر جا میریم همه زن هستند ،پرستار ا ،معلم ها ، بانک ،اداره ها دانشگاهها

      این آمار اشتباه رو از کجا آوردید ؟.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برادر شما فقط داری تا نوک بینی رو نگاه میکنی که !. ببین طبق آمار ، مشاغل اصلی جامعه اصلا کارهای اداری نیستن! از تعمیرکار یخچال و تلویزیون و موبایل و تعمیرکار ماشین بگیر تا لوله کش و برقکار و سیمکش ، تا مشاغل ساختمانی، مثل نقاش ساختمان و گچکار و آینه کار و سنگ کار و ... تا مشاغلی مثل صنفهای مختلف بازارهای هر شهر ، از سبزه میدونها بگیر تا نخود و لوبیا فروش، برنج فروش، آهن فروش و ... همه و همه دست مردها هستن و اصلا اجازه ورود به زنها نمیدن! یه زن باید با کل جامعه دربیفته تا مثلا به عنوان نقاش ساختمون قبولش کنن. متوجهی؟

      • بدون نام

        مشاهدات خودتو به کل جامعه نسبت نده.

      • بدون نام

        کاربر 5:50

        اتفاقا من با مشاهداتش موافقم

    • بدون نام

      حتی منم که شوهرم خوبه و دست و دلباز که نگذاشت برم سر کار ، دوست دارم که کار بیرون داشتم

      خونه خیلی یکنواخت و خسته کننده است اخرشم اینهایی که کار می کنند پیش ما قیافه می گیرند که آره ما خیلی زحمت کشیم ،شما راحتید ،به یکی شون که خیلی قیافه می گرفت و می نالید که خسته ام ، منشی هم بود. گفتم والا بیا کارتو بده من ، اگر ناراضی هستی

      بعدم شوهرت هر چقدرم خوب باشه پول مال خودشه ، به من که نمیده

      من خواهرام که کار می کنند به پدر مادر م خیلی کمک می کنند .ولی من نه فقط زحمت دارم براشون احساس بدی دارم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دختر گل،تو میانسالی یا پیری به خودت میای میبینی از گردوندن زندگی خودت عاجیزی و برای یه لقمه نون دستت باید جلوی شوهر یا بچه ات دراز باشه. تا دیر نشده استقلال مالی پیدا کن. آدم با عزت نفس میذاره شوهرش تصمیم گیرنده زندگیش باشه؟ مگه شما تصمیم گیرنده کارای شوهرتی، که اجازه میدی اون باشه ؟!؟

      • بدون نام

        من یه زن شاغلم. اول که استخدام شدم بچه نداشتم. شوهرم کارش اداریه ولی حقوقش خیلی کمه و من هم دوست دارم برم سرکار چون تمام حقوقمو تو زندگی خرج می کنم و به نظرم تو زندگی زناشویی استقلال معنی نداره. کارت حقوقم دست شوهرمه و حساب بانکب به نام من...
        اما از وقتی بچه دار شدم حس می کنم در حق بچم کم میزارم. با اینکه از موقعی میرسم خونه همش با اونم ولی حقیقتا چون مادر خودم خونه دار بوده با خودم مقایسه میکنم بچه های ما سختی زیاد می کشن.

      • بدون نام

        کاربر 8:37 عزیز
        تعدای زیادی از پزوهشهای دانشگاهی نشون دادن که فرزندان زنان شاغل، در آینده عزت نفس بالاتری دارن و بهتر گلیمشون رو از آب میکشن بیرون و موفق ترن. پس عذاب وجدان نداشته باشه، کار حق طبیعی هر انسانیه. مهم اینه که پدر و مادر والدین بالغی برای بچه باشن و رفتارهاشون درست باشه،.


        این عذاب وجدانی هم که داری به خاطر فرهنگ کلی جامعست

    • بدون نام

      زن و دختر ايراني نه چنبه كار دارد و نه جنبه كار نكردن ...!!!

      دختر ايراني وقتي سركار ميرود 1 ريال به همسرش كمك نميدهد و اگر هم كمك كند هزار منت ميگذارد
      وقتي هم كه سر كار نميرود هزار خواسته و توقع بي جا دارد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا ، گل گفتی

      • بدون نام

        یکی از دلایلش قانونه.
        چون همه چی به اسم مرده! اگه طلاق بگیرن هرچی زن زحمت کشیده و آورده تو خونه از بین میره و میشه مال مرد. طبق قانون زن دستش به هیچ جا بند نیست

        قانون باید اصلاح شه و حقوق و وظایف قانونی زن و مرد مساوی شه

    • بدون نام

      من نمیدونم تنها کشوری که فقط بدی ها رو میگه ایرانه عامو یکمم از خوبیها بگید به جای کمک دارید تفرقه میندازید خدا داده مرد خوب خداداده زن خوب شما فقط در مورد افراد بد جامعه میگید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بدنبال بوجود آوردن دعوا های جنسیتی(زن و مرد) هستن

      • بدون نام

        این آگاهی دادنه، با بدی گفتن فرق داره.
        انقدر کم جنبه نباشید و از حقایق فرار نکنید

      • بدون نام

        بهترین کامنت

    • د

      این چیزا فقط به شعور مرد ربط داره من دو برابر شوهرم حقوق می گیرم. با حقوق من خونه و ماشین خریدیم. قسطای خونه خودمون و برادر شوهرمو من دارم میدم. شوهرم نه تنها از من تاحالا تشکر نکرده تازه آزارای خانواده شم باید تحمل کنم. از حقوقم حتی اندازه کفش ولباسم برام نمی مونه.

    • یک زن

      زنا چه کار کنن و چه کار نکنن زیر ستم شوهرها هستن،داد ازین جامعه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فعلا این زنها هستن که شوهر ها را مورد ستم قرار دادنه یکیش زندانی های مهریه

      • بدون نام

        مظلوم نمایی بسه

    • بدون نام

      بستگی به شخصیت و تفکر شوهر داره. بیت این همه زوج که طلاق میگیرن یا همیشه با هم میجنگند خانم شاغل زیاد وجود داره پس شغل نتونسته باعث خوشبختی بشه

    • بدون نام

      بله بله حتما هست،
      بیشتر این زنان تو میانسالی یا تو سنین پیری تازه میفهمن که از پس تهیه یه لقمه نون برای زندگیشون بر نمیان! کاملا وابسته شوهر یا بچه ان و چون برای گذران زندگی وابسته ان خیلی وقتا در درون حس تحقیرشدگی دارن! از نظر شخصیتی و روانی هم وابسته میشن! تو اون سن دیگه برای سرکار رفتن هم دیر شده.
      به زنان جوان پیشنهاد میکنم به هیچ وجه زیر باز خفت وابستگی نرید، آدمی که استقلان مالی داره، عزت نفسش هم بالاتره

      پاسخ ها

      • الناز

        نطرت واس خودت باشه.. همسر خوب بیابید و یک عمر خانمی کنید.. تو سن پیری هم میبینید چقد شاداب و جوونید

    • بدون نام

      تو خارج از كشور هم زنان نيمه وقت كار ميكنن و بعضي وقتها هم تا چند وقت كار نميكنن بخاطر تولد و نگهداري چون بايد به بچه برسن. همسرانشون هم در منزل پا به پاشون كار خونه خريد و بچه داري انجام ميدن مثل ما ايرانيا كه خانم هم سركار بره هم كار خونه و اگر بچه، بچه داري . بنظرم فرهنگ سازي نميكنن مسوولين بي عرضه و متاسفانه مردم هم كمي سخته براشون اگاهانه رفتار كنن.

    • نفس

      هیچ زن ایرانی حتی به کوچک ترین حقوق انسانی خودش هم نمیرسه
      و این متاسفانه یک نوع عرف شده که زن باید کار خونه رو انجام بده
      وای به حال ملتی که زناش توی خونه ظرف بشورن و کهنه بچه تمیز کنن و فرسوده بشن
      زنانی که حتی بخاطر کاری که انجام میدن ازشون تشکر هم نمیشه

    • بهنود

      زنها جنبه مول و دارایی رو ندارند
      چون خودشون و گم میکنند

      پاسخ ها

      • عاطفه

        اول املای درست یاد بگیر بعد حرف بزن

      • بدون نام

        دقيقا املا مهم نيست منظورش و رسوند

      • بدون نام

        انقدر احساسی به مسائل نگاه نکن پسر.
        هزاران مردی رو تو جامعه ندیدی و نمیبینی که جنبه پول ندارن؟ تعدادشون خیلی خیلی خیلی بیشتر از چنین زنهاییه.

    • بدون نام

      اگر جامعه در دو بخش زنانه و مردانه همیشه کار کنند نه هیچکس بیکار میماند ونه اینهمه حسادت ولجبازی رخ میدهد به امید آن روز

    • بدون نام

      زني كه از وقت شوهر و بچه و زندگيش ميزنه و سر كار ميره بايد حقوقش و بياره تو خونه ........خرج ان براي امور شخصيش حرامه .....!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقيقا

      • بدون نام

        لايك

      • بدون نام

        دقیقا، مثل زنهای غربی که از نظر قانونی وظیفه مالی هم دارن.
        البته همه اموال هم باید تقسیم بشن، نه اینکه همه چی به اسم مرد باشه

    • ایران

      مرد در جامعه ایران وظیفه انسانی داره که تا جایی که می شود محیط آرام و امنیت اقتصادی برای خانمش فراهم کنه ، مشکلات اقتصادی هم باعث شده خانم ها کمک دست مرد ها باشن اما اگر محیط کا یا زندگی آدم های سو استفاده کن و چشم های ناپاک پر باشه و بیگاری از خانم ها بکشن (که الان اینطور شده) من مرد چشمم کور دندم نرم باید خرج زندگی رو دربیارم، اگر هم هم تونستم جای زندگیمو عوض کنم. مثل قدیمی میگه راضی نیستی جاتو عوض کن . التماس دعا

    • بی نام

      من تو کل دوران دانشگاه سعی کردم فعال باشم. علاقه داشتم به درسم. شروع کردم به یادگیری و شرکت تو جاهای مختلف ولی چیشد؟ هیچ جا کار پیدا نشد انرژیم داره تحلیل میره روز به روز. از یه طرف به خاطر اوضاع رفتاری بابام بیشتر از قبل میخوام استقلال مالی داشته باشم که زندگی که دوست دارمو برای خودم بسازم. ولی کو کار؟ کو اون صاحبکاری که اگه براش عشوه نیای استخدامت کنه؟؟

      پاسخ ها

      • مونا

        کاملا حق داری. منم تازه فارغ التحصیل شدم. به تازگی مشغول شدم.خیلی دنبال کار گشتم، خیییلی.اینکه یه محیط سالم بری بدون پارتی، یه کم زمان میبره، اما نباید ناامید بشی.واقعا بگردی پیدا میشه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج