جاباما
۱۰۴۸۷۳۰
۳۴ نظر
۵۳۵۹
۳۴ نظر
۵۳۵۹
پ

سریال نجلا؛ عشق با لهجه عربی در پیاده‌رویِ اربعین

«نجلا» سریالی به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور و تهیه‌کنندگی سعید سعدی است. این سریال همزمان با اربعین به‌روی آنتن شبکه سه سیما رفت.

برترین‌ها: «نجلا» مجموعه‌ای شانزده قسمتی است که روایت عشق «عبد» به «نجلا» حول محور پیاده‌روی اربعین سال ۵۸ است. عبد که تعمیرکار موتوسیکلت است و برای تامین هزینه‌های زندگی از عراق کالای قاچاق وارد کشور می‌کرد، عاشق نجلا دختر شیخ‌ابراهیم می‌شود.
سریال نجلا؛ عشق با لهجه عربی در پیاده‌رویِ اربعین
نجلا پرستار بیمارستان است و عبد هر روز برای دیدن او به بیمارستان می‌رود. عبد به خاطر عشق به نجلا کار قاچاق را کنار می‌گذارد و تصمیم می‌گیرد به خواستگاری نجلا برود. نجلا به شرطی قبول می‌کند به خواستگاری عبد جواب مثبت دهد که او را در ایام اربعین به زیارت امام حسین (ع) ببرد، اما در طول مسیر حوادث و اتفاقات خاصی می‌افتد.
سریال نجلا؛ عشق با لهجه عربی در پیاده‌رویِ اربعین
خیرالله تقیانی‌پور کارگردان جوان شناخته‌شده و جویای نام حوزه تئاتر برای اولین‌بار پشت دوربین ساخت یک سریال قرار گرفته است، اعتقاد دارد که این فیلم بیشتر از دیالوگ محوری، موقعیت محور بوده و به همین خاطر کار تصویربرداری را سخت‌تر کرده است.
او در گفتگو با رسانه ها، درباره قصه‌ی این سریال گفته است: «ماجرای «نجلا»به اربعین سرخی برمی‌گردد که در سال ۱۳۵۸ می‌گذرد. زمانی که رژیم بعث برای اینکه جلوی جلسات مذهبی شیعیان را بگیرد، در یکی از همین اربعین‌ها (اربعین سرخ) کلی از زائران را قتل عام کرد و آن سال به اربعین سرخ معروف شد. داستان این سریال حول آن محور و اتفاق می‌چرخد. از عشق زمینی به عشقی عرفانی و آسمانی می‌کشاند؛ همان عاقبت بخیری که پدران و مادرانمان می‌گویند ختم می‌کند.»
سریال نجلا؛ عشق با لهجه عربی در پیاده‌رویِ اربعین
این سریال به قلم مشترک سید حسین امیر جهانی و مهدی حمزه نویسنده‌های مطرح سینما و تلویزیون نگارش، و تهیه‌کنندگی سعید سعدی که از تهیه‌کنندگان پرکار و فعال حوزه سینما و تلویزیون است، ساخته‌شده است.
حسام منظور که پیش از این نیز در سریال‌های «بانوی عمارت» و «برادر جان» نقش‌آفرینی کرده بود، نقش اصلی این سریال را با نام «عبد» بازی کرده و سارا رسول‌زاده نیز در نقش «نجلا» به ایفای نقش پرداخته است. ملیکا شریفی‌نیا، آزیتا حاجیان، مصطفی ساسانی، سوگل طهماسبی، جواد پورزند، علی غابشی، مرتضی شاه‌کرم، وحید نفر، بدرالسادات برنجانی، محسن پوشانی، محسن سلیمانی، سجاد دیرمینا و ابراهیم گله‌دارزاده از بازیگران اصلی سریال «نجلا» هستند.
سریال نجلا؛ عشق با لهجه عربی در پیاده‌رویِ اربعین
تصویربرداری سریال «نجلا» به تازگی در آبادان به پایان رسید. با تمام رایزنی‌هایی که شده بود، اما شیوع کرونا اجازه نداد فینال کار را در کربلا فیلمبرداری کنند. اما آن‌ها توانستند با ترفند‌هایی این فضا را برای مخاطب تداعی کنند که جذاب خواهد بود.
واکنش مخاطبان به سریال «نجلا»
طی پخش بازتاب‌های مختلفی درباره لهجه و گویش آبادانی و زیر سؤال رفتن فرهنگ آبادان به وجود آمده است. سریال که در آبادان روایت می‌شود، همه بازیگران بومی و غیربومی با لهجه جنوبی صحبت و گاهی برخی کاراکترها، از کلمات عربی هم استفاده می‌کنند، اما موضوعی که در این مجموعه مورد انتقاد قرار گرفته، نادرست ادا کردن لهجه است.
سریال نجلا؛ عشق با لهجه عربی در پیاده‌رویِ اربعین
سریال نجلا؛ عشق با لهجه عربی در پیاده‌رویِ اربعین
سریال نجلا؛ عشق با لهجه عربی در پیاده‌رویِ اربعین سریال نجلا؛ عشق با لهجه عربی در پیاده‌رویِ اربعین
گروه زیادی از پرداختنِ این سریال به مناطق جنوبی کشور تقدیر کرده‌اند و گروهی هم انتقاد دارند که بازیگران به لهجه و گویش این منطقه صحبت نمی‌کنند و یا معتقدند این سریال فرهنگ آبادان را تحت‌الشعاع قرار داده است.
این موضوع واکنش انتقادی نماینده مردم آبادان را به دنبال داشت.جلیل مختار در نامه‌ای خطاب به علی‌عسکری رئیس صداوسیما، درخصوص موضوعاتی مانند نمایش تصویر نادرست از فرهنگ مردم آبادان، رفتار‌های شخصیت «عبد» و گویش بازیگران، انتقاد‌هایی را مطرح کرد و لهجه آن‌ها را عجیب‌وغریب دانست.
سریال نجلا؛ عشق با لهجه عربی در پیاده‌رویِ اربعین
عضو مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: بنده به عنوان نماینده مردم آبادان که به طور مکرر درخواست کرده‌اند نسبت به این توهین به آن‌ها واکنش نشان دهم، اعتراض خود را رسما اعلام می‌کنم و از مدیران رسانه ملی درخواست توقف پخش این سریال را دارم.
عده‌ای از مردم آبادان هم با انتقاد از نوع نگاه در ساخت سریال «نجلا» اظهار داشتند: در این سریال تلویزیونی با نمایش برخی رفتار‌های خلاف واقع به نوعی به فرهنگ مردم این خطه بی احترامی شده است.
منابع: روزنامه وطن امروز، خراسان
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یک سریال با داستان و کاراکترهای تکراری

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت.. مثل سریال مینو هست..خخخخخ ختی طرف پرستار هست و بچه داره

    • بدون نام

      بازیگران و گویش فیلم به خصوص بازی اقای منظوم را خیلی دوست دارم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منظور

    • حمید

      اصلا لهجه و بحثهای فرهنگیش به کنار. خود کارگردانی و فیلمنامه بینهایت افتضاح و دم دستیه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حتی لهجه هم به کنار بخدا ما آبادانیا سفیدیم

    • بهنام عليزاده

      یه سریال آشغال دیگه

    • بدون نام

      اتفاقا عالیه اینطوری باشه نباید دیگه هیچ فیلم منطقه ای ساخته بشه و همه فیلم ها باید فارسی باشه

    • بدون نام

      فیلم واقعا عالیه

    • جمشید

      عالی است من کامل می بینم

    • razieh

      به نظر من سریال قشنگیه اگه یادتون باشه به سری اول پایتخت هم همین ایراد رو گرفتن ولی کم کم عادی شد کلا عادت ایرانی ها شده ایراد گرفتن و اینا اسمشون روشه بازیگرن

    • بدون نام

      سریالهای آبکی صداسیما

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بعضی فیلم های صدا وسیما رو جلوی خانواده هم نمی شه دید این یکمی بهتر بود

    • آبادان

      ما خوزستانیا ما آبادانیا باید به کی بگیم این لهجه صحبت نمیکنیم ...این لهجه زمانی تو یه مناطقی بوده و الانم نیست تبدیل به فارسی شده ....چرا همه لباسا سیاهه ....اگر فیلمهای فیلم فارسی رو ببینید میفهمید آبادان آن زمان پاریس کوچولویی بوده در منطقه

      پاسخ ها

      • تهرانی

        من عاشق شما هموطنای آبادانی و خوزستانی و کلا جنوب کشور هستم...
        هر جوری که باشین دوستتون دارم

      • بدون نام

        همه میدونن شما اینطور حرف نمی زنید چون بازیگرا اصالتا فارس هستند فقط این سریال است قصد توهین ندارد سخت نگیریم و مشکلات ساخت را درک کنیم

      • بدون نام

        به قول یه بنده خدایی اینا به لهجه آبادانی سخت حرف می زنن

    • ماسک

      اگر فیلمهای قدیم رو ببینید میفهمید آبادان چی بوده ...اخه این چه لهجه ایه ..معلوم نیست کجا فیلم گرفتند....خود کارگردان اول باید فیلمهای زمان قدیم آبادان رو میدید بعد فیلم می ساخت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیز من فیلمو مخصوص شبکه جنوب درست نکردنا دارن تو رسانه ملی پخش میکنن یعنی سراسر ایران
        اگه قرار باشه به لهجه واقعی بخوان صحبت کنن افراد غیر بومی چیزی متوجه نمیشن

      • بدون نام

        کاربر ۱۴:۴۵ شما لهجه جنابخان رو میشنوی متوجه حرفش نمیشی؟!!!!

    • بدون نام

      اینقدر ایراد نگیرید خیلی فیلم قشنگیه ‌من حاضر نیستم یه دقیقه شو از دست بدم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام پسرخاله ی کارگردان

      • بدون نام

        خوبه همین هم از سر مبارکت زیاده

    • ***

      سریال خوبیه .در حد متوسط هست
      شما که منتقدین برین همون امثال سریال دل رو ببینین که خیلی جذاب بود
      والا

    • بدون نام

      واله ما فامیل آبادانی داریم اصلا اینطور صحبت نمی کنند

    • بدون نام

      اتفاقا من که یه فارسی زبانم از حرف زدنشون خوشم اومد و حتما لهجه آبادانی های عزیز شیرین تر هم هست. سخت نگیرید . کجای کار ما ایراد ندارد. فیلم جالبیه اگر دقت بیشتری بهش می شد.

    • یک آبودانی

      سریال واقعا قشنگه و نباید فقط بخاطر لهجه نادرست ،زحمات این گروه رو نادیده گرفت.بالاخره نمیشه از کسانی که اصالتا جنوبی نیستن و هیچ وقت به لهجه این خطه حرف نزدن انتظار زیادی داشت.بازی خوب آقای منطور و خانم رسول زاده هر شب ما رو پای تلویزیون میکشون. همگی خسته نباشید

    • طاهری

      نشد یه چیزی بسازن یکی ایراد نگیره بعد همین جماعت داد انتقاد و آزادی بیان دارن دور خودمون قفس نکشیم من شمالیم عاشق پایتختم هر چقدر میخوان لهجه مارو اشتباه حرف بزنن ولی ذوق میکنن وقتی هرجای ایران برم بهم میگن مثل نقی حرف میرنی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دمت گرم ... کاش یه روزی همه ایرانیا مثل تو با ظرفیت بشن و انقدر نق نزنن به همه چی

    • بدون نام

      کدوم سریال بوده که لهجه توش بی ایراد بوده باشه؟ اون از سری اول پایتخت، اون از در مسیر زاینده رود حالام گیر رو نجلاس. کلی سریال هم با لهجه گیلکی ساخته شده که از نظر خیلی از ما گیلانی ها اصلا درست و واقعی نبوده. بازیگر غیر بومی طبیعیه که نتونه لهجه رو درست ادا کنه.چون یه سری آواها هست که فقط یه بومی باهاش آشنایی داره و خو گرفته. یک نفر باید سالها تو یه منطقه زندگی کنه تا لهجه و گویش اون منطقه رو بتونه تا حدی درست یاد بگیره و حرف بزنه.

    • بدون نام

      یه سریال اشغال دیگه از صداسیما

    • بدون نام

      افتضاحه، بازیگرا بهیچعنوان نمیتونن با فضای خوزستان ارتباط بگیرن هرچی سعی کردم خوزستان رو حس کنم نتونستم کانالو عوض کردم، سریال جالبی نیست

    • بدون نام

      والا من کاری به محتوای سریال ها ندارم اما انگار مد شده هر سریالی پخش میکنن نماینده مربوطه پاشه اعتراض کنه فک می کنه اگر چیزی نگه میگن نماینده ما لاله..دیگه نماینده های مجلس هیچ کاری ندارن انجام بدن همه چیز بروفق مرادشون هست دیگه.. اونم توی این شرایط واقعا کاری ندارن که تومجلس انجام بدن می خوان اقتصادومعیشت مردمرادرست کنن!!!نه..یکی یک تبلیت میگرن دستشون لم میدن به صندلی صدرات به وب گردی اینها هم توی وب پیدا مکنن و میگن خوبه بلند شیم خودی نشون بدیم

    • بدون نام

      سریال خوبیه معلومه براش زحمت کشیدن و آبکی نیست فقط مشکلی داره همون بحث لهجه هستش تا حالا سریالی ندیدم مال یه منطقه باشه درست صحبت کرده باشن مثلا نون خ سعید آقاخانی خودش میگن کرد ولی کردی و افتضاح حرف میزنه فارسی حرف می‌زد بهتر بود باز بقیه یکم بهترن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج