۱۰۵۱۱۶۶
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

ماجرای تحرکات اجراییِ رئیس قوه قانونگذاری!

برنامه‌های رئیس مجلس روز به روز به سمتی می‌رود که کمتر کسی باور می‌کند این فعالیت‌ها صرفا برنامه‌های روزمره و عادی رئیس مجلس باشد. محمدباقر قالیباف کاندیدای چند دوره از انتخابات ریاست جمهوری که حالا در کرسی ریاست مجلس حضور دارد، بیش از هرچیزی در جامعه و افکار عمومی به عنوان یکی از چهره‌های ثابت انتخابات‌های ریاست جمهوری شناخته می‌شود.

روزنامه همدلی: برنامه‌های رئیس مجلس روز به روز به سمتی می‌رود که کمتر کسی باور می‌کند این فعالیت‌ها صرفا برنامه‌های روزمره و عادی رئیس مجلس باشد. محمدباقر قالیباف کاندیدای چند دوره از انتخابات ریاست جمهوری که حالا در کرسی ریاست مجلس حضور دارد، بیش از هرچیزی در جامعه و افکار عمومی به عنوان یکی از چهره‌های ثابت انتخابات‌های ریاست جمهوری شناخته می‌شود.

هرچند که الان هم به عنوانی یکی از سران سه قوه در رأس هرم قدرت ایران حضور دارد، اما با این حال گویا او انتخابات ریاست جمهوری را بیش از هر کاری دوست دارد. طی ماه‌های گذشته هرچند تلاش کرد که نشان دهد به این رویداد سیاسی سال آینده نگاه ویژه‌ای ندارد ولی برنامه‌هایی که این روزها اجرا می‌کند بیش از هرچیزی رنگ و بوی انتخاباتی دارد.

قالیباف در اولین گام سفرهای استانی خود را رونق بخشید. او همزمان که در تهران سعی کرده دیدارها و بازدیدهای عمومی داشته باشد، هر ماه هم سعی می‌کند تا به مناطق مختلف ایران سفر کند. سفری که هربار با یک هیأت از نمایندگان و همراهان انجام می‌شود. او به میان مردم می‌رود و یک‌سری وعده به مردم می‌دهد؛ وعده‌هایی که از جنس کارهای اجرایی هستند نه قانونگذاری. این در حالی است که او اکنون ریاست مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارد و مهم‌ترین وظیفه او نظارت بر اجرای امور و قانون‌گذاری است، ولی با این حال او مستقیما به مردم وعده اجرایی شدن پروژه‌های مختلف را می‌دهد.

انتقاد اصول‌گرایان

تفسیر تبلیغاتی که از سفر قالیباف می‌شود تنها به اصلاح‌طلبان‌ محدود نیست؛ حالا اصول‌گرایان که همقطاران قالیباف نیز محسوب می‌شوند، گاهی به صراحت و گاهی در لفافه می‌گویند که این سفرهای قالیباف ربطی به جایگاه او ندارد. از جمله سیدحسین نقوی حسینی فعال سیاسی اصول‌گرا به برنا گفته:‌»(سفر استانی)موضوع خوبی است، ولی نظارت به لشکرکشی، دسته‌کشی و سفر استانی نیاز ندارد. کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها باید در این زمینه، مقداری فعالیت داشته باشند. با سفر استانی توقعات مردم بالا می‌رود. در این سفرهایی که قالیباف به چند استان داشته، مردم بیان می‌کنند که پس از سفر او، کدام مشکل حل شد؟ چه تصمیمی برای مشکلات گرفته شد؟ کدام یک از مشکلات به نتیجه رسید؟ وعده داد و رفت!»

اما در عین حال جریانی از این فعالیت‌های او حمایت می‌کند. به تازگی شبکه سوم سیما یک مستند از سفر استانی قالیباف به سیستان و بلوچستان پخش کرده که مورد انتقاد فعالان شبکه‌های اجتماعی هم قرار گرفته است. آن‌ها می‌گویند این مستند رسما یک کار تبلیغاتی محسوب می‌شود وگرنه چه ضرورتی دارد که از یک سفر استانی مستند تهیه و پخش شود.

بسیاری می‌گویند که قالیباف از جایگاه ریاست مجلس و ساختار مجلس شورای اسلامی می‌خواهد به نفع اهداف سیاسی و تبلیغاتی خودش استفاده کند. این موضوع حتی واکنش منفی اصول‌گرایان را هم برانگیخته است. عطاءالله حافظی یکی از فعالان شبکه‌های اجتماعی نوشته حمید رسایی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و از چهره‌های اصول‌گرا گفته قالیباف مجلس شورای اسلامی را به ستاد انتخاباتی تبدیل کرده است.

در همین حال اختلافات و کشمکش بین دولت و قالیباف هر روز بیشتر علنی می‌شود. برخی می‌گویند که قالیباف سعی دارد که دولت را نادیده بگیرد و به نوعی می‌خواهد در جایگاه ریاست مجلس امور اجرایی انجام دهد. به تازگی قالیباف در توئیتی نوشته:«در جلسه با پنج عضو اقتصادی دولت و رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی، چهار تصمیم مهم و عملیاتی برای کاهش ناکارآمدی‌های اقتصادی اتخاذ شد...» این پیام و جلسه او این گونه نشان داده که او در حال تصمیم‌گیری برای امور اجرایی است. البته این اقدام او از سوی دولت نیز بی‌واکنش نبوده است.

حسن ابوطالبی، مشاور سابق رئیس جمهور با بازنشر توئیت قالیباف در واکنش به آنچه بیان شده بود، نوشت: «شگفتی‌ها در حال رشد است: در اثر چالش مجلس ‌انقلابی با دولت، نهاد دولت، کارچندانی با مجلس ندارد؛ مجلس، چون تعداد قوانین را فراوان می‌داند کاری با قانون‌نویسی ندارد و دنبال اداره‌کردن وزارتخانه‌ها است؛ نظارت_میدانی و جلسات کاری با وزرا زیر تیغ استیضاح برقرار است؛.. امنیت کامل درحکمرانیِ خوب جاری است!»

حسام‌الدین آشنا مشاور رسانه‌ای روحانی نیز خطاب به قالیباف نوشت: «اشتباه نفهمید؛ وزرا در قبال مجلس پاسخگو هستند و نه رئیس مجلس. رئیس مجلس هم به وزرا مأموریت نمی‌دهد. وزرا به دعوت نمایندگان در کمیسیون‌ها، فراکسیون‌ها، جلسات علنی و غیرعلنی حضور پیدا می‌کنند تا نمایندگان محترم را با واقعیات غیر شعاری کشور آشناتر کنند و به سوالات آنان پاسخ دهند.»

با این حال برخی بعید می‌دانند که قالیباف جایگاه ریاست مجلس را برای ریسک حضور در انتخابات ریاست جمهوری رها کند. ولی این احتمال هم وجود دارد که او از این فعالیت‌ها به نفع یکی از کاندیداهای مورد حمایت خود برای انتخابات ۱۴۰۰ استفاده کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آرمان عظیمی

      قالیباف از کرسی ریاست برای بدست آوردن پاستور تلاش میکنه و اینا یک بچه هم میفهمه. الان 5 ماه از مجلس گذشت، قانون خاصی تصویب شد؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو کشور ما چ کسی سرجایش و وظایفش عمل میکند که دومی دکتر قالیباف ....
        وانگهی رشد کشور باید چطوری ..
        بدبخت ما ملت که هر صبح خبر گرانی احتکار بیکاری اختلاس ووو باز هم باید رسانه ...که نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج