جاباما
۱۰۵۱۲۳۱
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

تحلیل هفتگی وضعیت کرونا در محلات تهران

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونای پایتخت در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری بر استفاده از ظرفیت نیروهای جهادی و مساجد با انجام اقدامات مداخله‌ای محله محور در مقابله با کرونا تاکید کرد.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونای پایتخت در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری بر استفاده از ظرفیت نیروهای جهادی و مساجد با انجام اقدامات مداخله‌ای محله محور در مقابله با کرونا تاکید کرد.

دکتر علیرضا زالی در نشست هماهنگی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت مبارزه با کرونا در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری، با بیان اینکه تحول جدیدی در عرصه خدمت رسانی و مقابله با کرونا فراهم شده است، با اشاره به فراخوان جوانان جهادگر و داوطلب برای نبرد با کرونا از سوی مقام معظم رهبری؛ نحوه ایجاد یک خیزش و حرکت نوین جهادگونه و رشادت آمیز برای اقبال جوانان برومند ایران زمین در کسوت نیروهای جهادی را یک مساله فنی برشمرد.

وی با بیان اینکه در تهران یک هویت جمعی و جغرافیایی به نام محله جود دارد که صرفا به یک هویت فیزیکی منحصر نیست و ساکنان هر محله علاوه بر مجاورت فیزیکی معمولا از یک زیست بوم مشترک برخوردارند، نحوه ارایه خدمات شهری، مدنی، بهداشتی و درمانی در طول سالهای اخیر در کلانشهر تهران را در تطابق با ساختار محله‌ای دانست و تصریح کرد: هر محله دارای یک مختصات تفصیلی جداگانه است که ضرورتا در انطباق با میزان تسهیلات ارایه خدمات از جمله خدمات بهداشتی درمانی قرار دارد.

محلات، کانون‌های بالقوه خوشه‌ای بیماری کرونا

زالی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر شکل گیری اقدامات محله محور در مقابله با کرونا گفت: از دیدگاه همه‌گیرشناسی محلات می‌توانند کانون‌های بالقوه خوشه‌ای بیماری باشند، زیرا فعالیت و حضور افراد عمدتا محله محور است و بالاترین سطح چگالی مراودات اجتماعی را در محلات شاهدیم.

به گفته فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت در تهران ۳۵۴ محله وجود دارد که از نظر وضعیت بهداشتی درمانی، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کاملا با هم متفاوت و ناهمگون هستند. قبل از هر اقدامی شناخت ابتدایی و نقشه اولیه مختصات محله از نظر وضعیت بهداشتی درمانی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی الزامی است و در این راستا کمک نیروهای بسیجی مساجد بسیار موثر است.

مسجد؛ کانون تپنده ترویج مسایل بهداشتی و ریشه کن سازی محیطی و عملیاتی کرونا

وی با اشاره به جایگاه ارزنده و عرق مردم به مساجد در هر محله بر لزوم بازتعریف نقش جدید مساجد تاکید کرد و گفت: مساجد کانون تپنده ترویج مسایل بهداشتی و ریشه کن سازی محیطی و عملیاتی در حوزه کرونا هستند. در این دوران ما عملکردهای جدیدی را برای مساجد شاهد خواهیم بود که به خوبی عملیاتی می‌شود.

آموزش همگانی و اقناع افکار عمومی دو استراتژی جدید محله محور در مقابله با کرونا

زالی بر اساس بیانات مقام معظم رهبری؛ دو استراتژی جدید آموزش همگانی و اقناع افکار عمومی را مطرح کرد و گفت: آموزش همگانی کماکان یک راهبرد موثر در مقابله با بیماری است و هنوز هم یکی از تاکیدات سازمان بهداشت جهانی محسوب می‌شود.

به گفته وی آموزش همگانی اصول کلی بهداشتی و حفاظتی می‌تواند از طریق مساجد محله اعمال شود و این آموزش بسته به سلیقه، قدرت ابتکار و خلاقیت در هر محله می‌تواند صورت بگیرد. این آموزش باید به فرم جذاب و مناسب، موجز، قابل فهم و در تناسب با ادراک حداقلی مخاطبان انجام شود.

زالی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر این که اقدامات بازدارنده و سلبی از این پس شکل متفاوتی خواهد داشت، افزود: اقناع افکار عمومی برای این محدودیت‌ها باید شکل گیرد. مساجد می‌توانند در این عرصه ورود پیدا کنند، اما باید تدبیری اندیشیده شود که این اقناع همراه با بالابردن سطح تاب آوری اجتماعی عمومی باشد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت با اشاره به تحقیقات صورت گرفته و شناسایی محلات و نقاط داغ بیماری در تهران، تاکید کرد: بخش مهمی از برنامه‌ها و مداخلات باید معطوف به نقاط داغ اولیه باشد.

شناسایی دقیق بیماران؛ درمان به موقع و کاهش مرگ و میر

وی در ادامه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر ردیابی دقیق بیماران و در نتیجه تشخیص به موقع و درمان زودرس بیماری اشاره کرد و گفت: متاسفانه بیماران تهرانی در بدترین و وخیم‌ترین شرایط به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. بنابراین با کمک معاونان بهداشتی و نظارت مراقبان سلامت باید در هر محله لیست افراد تست مثبت، بیماران ترخیص شده از بیمارستان و ناقلان در اختیار نهادهای فرهنگی یا اعضای بسیج محلات قرار گیرد تا بر رعایت کامل الزامات قرنطینه خانگی نظارت کافی صورت گیرد.

شناسایی خانواده‌های آسیب پذیر و در معرض خطر در محلات

زالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بضاعت مالی اقشار فرودست جامعه که درصورت قرنطینه شدن دچار مشکلات معیشتی می‌شوند بر لزوم شناسایی خانواده‌های آسیب پذیر در محلات تاکید کرد تا درصورت قرنطینه شدن از بسته‌های حمایتی معیشتی و تغذیه‌ای اهدایی از سوی خیرین، سپاه، بسیج و یا نهادها و سازمان‌های مختلف بهره مند شوند.

به گفته وی بسته های حمایتی و کمک‌های خیرین باید به گروه‌های هدفمند معطوف شود و بازتوزیع امکانات سوبسیدی، خیرین و رفاهی را متناسب با نقشه‌ای دانست که از طریق مساجد و نهادهای فرهنگی محلی و شهرداری به دست می آید. همچنین شناسایی افراد در معرض خطر، سالمندان، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای شدید در محلات را الزامی دانست تا مورد حمایت و نظارت قرار گیرند.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به ضرورت تحلیل وضعیت بیماری کرونا در محلات بصورت هفتگی، تاکید کرد: برای برنامه ریزی‌های دقیق و اعمال مداخلات لازم ؛ داشتن یک شناسنامه تفصیلی از وضعیت ابتلا، فوت و ترخیص از بیمارستان در هر محله در انتهای هر هفته الزامی است.

تغییر رویکرد غربالگری به صورت فعالانه

وی خوداظهاری، تماس با ۴۰۳۰ یا به صورت حضوری و تست pcrرا از جمله روشهای غربالگری در تهران برشمرد و به بازشناسایی مجدد مراکز مراقبت سلامت به عنوان کانون و مرکز ثقل غربالگری در محلات اشاره کرد.

زالی با تاکید بر لزوم تغییر رویکرد غربالگری یادآور شد: با آموزش نیروهای جهادی می‌توان با هماهنگی و ردیابی مراقبان سلامت تست غربالگری را بصورت فعالانه انجام داد. به این معنا که به صورت هدفمند از افراد مشکوک، در معرض خطر ، سالمند یا دارای بیماری‌های زمینه ای با رعایت تمامی چهارچوب‌های امنیتی درب منزل آنها تست گرفته شود.

زالی با اشاره به استفاده از کمک سلامتیاران در بیمارستانها؛ همراهان بیماران کرونایی را به واسطه عدم رعایت اصول و نکات بهداشتی و محافظتی یکی از کانون‌های به شدت انتقال دهنده بیماری برشمرد که با حضور سلامتیاران جهادی آموزش دیده به صورت هدفمند و منطقی در بیمارستان می‌توان این زنجیره را قطع کرد.

تاکید زالی بر تشکیل بانک اطلاعاتی نیروهای داوطلب جهادی

وی با اشاره به شکل‌گیری خیل گسترده‌ای از نیروهای جهادی در پی فراخوان مقام معظم رهبری؛ استفاده بهینه و حداکثر بهره برداری از این نیروها را منتج به داشتن اطلاعات تفصیلی دانست و افزود: براساس تخصص، مهارت و تجربه می‌توان از ظرفیت این نیروها استفاده بهینه کرد.

زالی کاری که تشکیلاتی و منظم نباشد را ابتر خواند و تشکیل بانک اطلاعاتی از مشخصات نیروهای داوطلب جهادی را یک اقدام کاربردی و موثر برشمرد که در تمامی بحران‌ها و شرایط اضطراری می‌تواند مثمر ثمر واقع شود.

وی در خاتمه سخنان خود اظهار امیدواری کرد که با همکاری و مشارکت حاضران، نیروهای سپاه، بسیج، نهادهای فرهنگی، شهرداری و سایر سازمان‌های مربوطه و نیروهای مردمی هر چه سریع‌تر شاهد ریشه‌کنی این بیماری باشیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه سردار یزدی فرمانده سپاه تهران از شروع طرحی با عنوان سربازان مهدی یاوران مردم و آماده سازی گروه‌های جهادی پیرو تاکیدات مقام معظم رهبری در روز گذشته خبر داد و به تشریح اقدامات و برنامه‌های آتی این ارگان پرداخت که استفاده از نیروهای بسیجی آموزش دیده برای کمک به انجام آزمایش کرونا در محلات و شناسایی افراد ناقل، کمک به ضدعفونی اماکن عمومی و ناوگان حمل و نقل، توزیع ماسک صلواتی و ارزان قیمت، گشت‌های سه جانبه نهی از منکر مسایل بهداشت، توزیع مواد غذایی برای بیماران و کادر درمان، کمکهای مومنانه هوشمند به اقشار آسیب پذیر، فعال کردن ۱۱۰ ارگان سایبری در تهران برای اقناع سازی افکار عمومی، آماده سازی سلامتیاران و فعالیت نقاهتگاه‌ها برخی از این برنامه ها و اقدامات بود.

وی ضمن اعلام آمادگی برای هرگونه همکاری و مشارکت در راستای مقابله با کرونا اظهار امیدواری کرد با یک اقدام همه جانبه بتوان جلوی این بیماری را گرفته و در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری گام موثری برداشت.

دکتر زرگر از معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه نیز با اشاره به این که بیش از ۵۰ مدل کار جهادی می‌توان انجام داد، یادآور شد هر داوطلب گروه‌های جهادی می‌تواند بسته به مهارت و سلیقه و تجربه خود در یکی از این گروه‌ها خدمت کند.

در ادامه جلسه نوری از مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران با اشاره به وجود ۱۸۰۰ مسجد در شهر تهران و ۳۵۵۰ مسجد در استان تهران تاکید کرد که ائمه جماعات را برای این همکاری به خط خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه فراخوان ویژه، توجیه و آموزش و فعال‌سازی مساجد را در محله‌های پرخطر می‌توان انجام داد، یادآور شد: حدود ۱۰۰ مسجد دارای درمانگاه و کلینیک در سطح تهران هستند که می‌توانند در شناسایی و درمان و غربالگری بیماران کمک کنند.

وی مساجد را پایگاه و محملی در راستای اقدامات لازم برای مقابله با کرونا برشمرد و برای همکاری و مشارکت در این راستا با تمام ظرفیت و امکانات مساجد اعلام آمادگی کرد.

دانایی از قرارگاه خاتم الاوصیاء و جبهه مردمی انقلاب اسلامی نیز در این نشست با اشاره به این که این قرارگاه از مدتها پیش در حال سازماندهی و اقدامات محله محور بوده است، به تشریح اقدامات صورت گرفته پرداخت و آمادگی این قرارگاه برای همکاری با ستاد کرونای تهران را در راستای نبرد با کرونا اعلام کرد.

در ادامه نشست دکتر بهادری معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ردیابی بیماران و درمان زودرس آنها را در کاهش آمار ابتلا و فوتی بسیار موثر دانست و گفت: در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی جمعیتی حدود هفت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سه مرحله مورد غربالگری قرار گرفتند که ۹۱ درصد آنان بدون مشکل بودند,۷ درصد این جمعیت علایم بیماری را داشتند که توصیه به قرنطینه خانگی شدند و ۲ درصد آنها نیز به مراکز غربالگری کرونا ۱۶ و ۲۴ ساعته ارجاع داده شدند.

به گفته دکتر بهادری ۷۰ درصد مراجعان به مراکز غربالگری کرونا فاقد مشکل بوده و نیازی به هیچ اقدامی نداشتند. ۲۵ درصد آنان توصیه به قرنطینه خانگی بدون نیاز به درمان شدند. ۲ درصد درمان دارویی گرفته و ۳ درصد آنان نیز به مراکز درمانی و بیمارستانی ارجاع شدند.

وی غربالگری را در کاهش آمار مرگ و میر بسیار مهم دانست و گفت: در کل استان تهران ۳۰۹ مرکز جامع خدمات سلامت ، ۶۳۷ پایگاه سلامت و ۲۲۲ خانه بهداشت وجود دارد که توسط ۲۷۷۹ مراقب سلامت و ۴۷۲ بهورز اداره میشوند و به ازای هر مرکز ۱,۵ پزشک داریم.

معاون امور بهداشتی دانشگاه با اشاره به کارامدی و پای کار بودن بسیج بر لزوم وجود هماهنگی و ارتباط مستقیم بین بین روسای مراکز جامع سلامت و ستادهای مقاومت بسیج تاکید کرد و همکاری مساجد دارای درمانگاه را کمک کننده و به منزله افزایش مراکز جامع خدمات سلامت و موثر در غربالگری و ارجاع افراد بیمار برشمرد.

همچنین دکتر ماهر معاون برنامه ریزی و نظارت ستاد مقابله با کرونای پایتخت نیز در این نشست ضمن ارایه گزارشی به تحلیل آماری و نقشه روند تغییر ابتلا و فوت بیماری در تهران پرداخت.

وی در این گزارش با اشاره به بررسی ۵۰ محله تهران به نقاط داغ، مناطق پرتردد، مناطق پرسکونت مبتلایان کرونایی، مناطق بیشترین تردد بیماران کرونایی، مناطق بیشترین تراکم بیماران، مناطق بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از کرونا پرداخت و توضیحاتی در این خصوص بیان کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج