۱۰۵۴۱۹۲
۴۱ نظر
۵۲۰۷
۴۱ نظر
۵۲۰۷
پ

گیاهخوار بودن، به معنی «باکلاس بودن» نیست!

«من گیاهخوارم!» جمله‌ای دو کلمه‌ای که اگرچه در بسیاری از کشور‌ها کاملا منطقی با آن برخورد می‌شود، در ایران دیدگاه‌های متفاوتی را نسبت به فرد گوینده به وجود می‌آورد.

برترین‌ها: «من گیاهخوارم!» جمله‌ای دو کلمه‌ای که اگرچه در بسیاری از کشور‌ها کاملا منطقی با آن برخورد می‌شود، در ایران دیدگاه‌های متفاوتی را نسبت به فرد گوینده به وجود می‌آورد. این دیدگاه‌های متفاوت، دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. شاید اصلی‌ترین دلیل این موضوع این باشد که در جامعه‌ی ما هنوز این موضوع به درستی جا نیفتاده که طبع غذایی هر کسی تنها به خودش مربوط است و فرد آزاد است هر چیزی را که خودش صلاح می‌داند بخورد. دلیل این دیدگاه‌ها هرچه بوده زندگی را برای گیاهخوارانی که در ایران زندگی می‌کنند دشوارتر کرده است.

گیاهخوار بودن، به معنی «باکلاس بودن» نیست!

یکی از تاثیرگذارترین عوامل بر نوع تغذیه افراد، فرهنگ کشور آن‌هاست. متاسفانه فرهنگ گیاهخواری هنوز به درستی جا نیفتاده است. همین موضوع نیز سبب گشته که به جای این فرهنگ، فرهنگ فست فود خوری پا به میدان بگذارد. البته قصد ما این نیست که گیاهخواری را تایید و یا رد کنیم و قطعا گیاهخواری مضرات خاص خود را دارد، اما فست فود خوری بدون شک لایق رد شدن می‌باشد. مسئله گیاهخواری در ایران از آن دسته مسائلی است که باید به آن پرداخته شود. شاید ابتدا لازم باشد بفهمید گیاهخواری به چه معناست و چه انواعی دارد. در ادامه این مطلب همراه برترین‌ها باشید تا به مناسبت روز گیاهخواری (یک نوامبر به عنوان این روز نام‌گذاری شده است) و می‌دانیم که از آن گذشته، اما قصد داریم به بررسی مسائل و مشکلات گیاهخواری در ایران بپردازیم.

گیاهخواری چیست؟

گیاهخوار بودن، به معنی «باکلاس بودن» نیست!

گیاهخواری در واقع نوعی سبک زندگی می‌باشد که به معنای پرهیز از خوردن گوشت جانوران است. بدون شک مهم‌ترین دلایل گیاهخواران برای گرایش به این سبک زندگی، مسائلی از جمله رعایت حقوق حیوانات، حفاظت محیط زیست، حفظ سلامتی و در برخی موارد نیز مسائل معنوی یا مذهبی می‌باشد.

برخی از گیاهخواران علاوه بر پرهیز از خوردن گوشت حیوانات، از خوردن شیر و فرآورده‌های لبنی، تخم مرغ و همچنین عسل نیز می‌پرهیزند. به طور کلی اصلی‌ترین انواع گیاهخواری به شرح زیر می‌باشند:

گیاهخواری حاوی شیر و تخم مرغ (Ovo-lacto vegetarianism): این دسته از گیاهخواران از خوردن هر نوع گوشت اعم از گوشت قرمز، گوشت مرغ، گوشت ماهی و ... می‌پرهیزند، اما تخم مرغ و لبنیات را مصرف می‌کنند.

وگانیسم (veganism): در این سبک زندگی، افراد علاوه بر حذف هر نوع محصول حیوانی از لیست غذا‌های خود، محصولات حیوانی را از مواد مصرف خود نیز حذف می‌کند. وگان‌ها از مصرف محصولاتی از قبیل انواع گوشت، لبنیات، تخم مرغ، عسل، ابریشم، چرم، خز و ... می‌پرهیزند.

خام گیاهخواری (raw veganism): خام گیاهخواران به هیچ عنوان نمی‌توانند از محصولات گوشتی، فراورده‌های آن‌ها و تخم مرغ استفاده کنند. معمولا غذای خام گیاهخواران شامل میوه، سبزی، سالاد، آجیل، انواع جوانه‌ها، سویا و مواد قندی مانند کشمش و انجیر می‌باشد و تمام غذا‌های مصرفی آن‌ها به صورت خام و طبیعی مصرف می‌شود.

گیاهخواری و این همه دردسر؟!

گیاهخوار بودن، به معنی «باکلاس بودن» نیست!

فقط کافیست چند دقیقه پای درد دل‌های یک گیاهخوار ایرانی بنشینید. همین چند دقیقه کافیست که بفهمید زندگی برای این افراد تا چه حد دشوار است. عجیب‌تر اینکه برخی در پاسخ به مشکلات گیاهخواران در ایران می‌گویند: «خب گیاهخواری نکنه و گوشتخوار باشه!» دیدگاهی که خود به تنهایی می‌تواند دردی برای گیاهخواران باشد.

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که گیاهخواران با آن مواجه هستند، عدم تولید برخی از مواد مورد نیاز گیاهخواران در سیستم کشاورزی کشور می‌باشد. همین موضوع نیز تولیدات غذایی برای گیاهخواران را محدود کرده است و تعداد غذا‌هایی که گیاهخواران می‌توانند مصرف کنند کمتر می‌شود.

فرض کنید یک فرد گیاهخوار هستید و می‌خواهید با دوستان غیرگیاهخوار خود برای صرف غذا به کافه و یا رستورانی بروید. اکثریت قریب به اتفاق کافه‌ها و رستوران‌ها غذا‌های مخصوص گیاهخواران را ندارند و یا غذای آن‌ها محدود به سالاد می‌شود. طبیعی است که این موضوع افراد گیاهخوار را دلسرد می‌کند.

این موضوع تنها محدود به کافه‌ها و رستوران‌ها نیست. ممکن است به عنوان یک گیاهخوار به مهمانی بروید و سهم شما از سفره‌ی مجلل و رنگارنگ مهمانی، تنها یک بشقاب سالاد باشد. زیرا فرهنگ پخت غذا‌های گیاهی برای گیاهخواران هنوز چندان در کشور ما مرسوم نشده است. حتی در قفسه‌های مغازه‌ها هم گیاخوار‌ها غریب هستند.

به هر حال تمام این مشکلات می‌تواند تاثیر مستقیم بر زندگی فرد گیاهخوار بگذارد. ممکن است فرد مجبور به قطع ارتباط با برخی افراد و همچنین تغییر در مکان‌های تفریحی شود.

مُد شدن جمله‌ی «من گیاهخوارم»

گیاهخوار بودن، به معنی «باکلاس بودن» نیست!

در میان این گیاهخوار‌های حقیقی کم نیستند افرادی که گیاهخوار بودن رو نوعی برتری فرهنگی می‌دانند و فکر می‌کنند اگر خود را گیاهخوار جلوه دهند، سطح بالای فرهنگ خود را نشان داده‌اند. این افراد همان دسته‌ای هستند که تا یک غذای لذیذ غیرگیاهی را می‌بینند دست و پایشان شل شده و گیاهخوار بودن را فراموش می‌کنند.

گیاهخواران حقیقی برای تعیین سبک زندگی خود دلایل منطقی دارند و صرفا برای اینکه خود را اصطلاحا باکلاس نشان دهند، آن را انتخاب نکرده‌اند. پس به این سادگی‌ها هم نمی‌توانند از تصمیم خود پا پس بکشند. همین گیاهخواران غیر حقیقی خود یکی از دلایل سخت‌تر شدن شرایط برای گیاهخواران واقعی هستند.

بسیارند افرادی که گیاهخواران حقیقی را نیز از همان دسته‌ای تصور می‌کنند که می‌توانند به سادگی سبک زندگی خود را تغییر دهند و از گیاهخواری دست کشند. پس در نتیجه‌ی آن ممکن است حرف‌های نه چندان درستی به گیاهخواران بزنند. همان جمله‌ای که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم و پاسخ مردم به مشکلات گیاهخواران در رابطه با مشکلات آن‌ها نیز حاصل همین تفکرات و دیدگاه‌های اشتباه می‌باشد.

برای حل مشکلات چه کنیم؟

گیاهخوار بودن، به معنی «باکلاس بودن» نیست!

اگرچه بسیاری از مشکلات گفته شده باید از ریشه حل شوند، اما اگر هر فردی دانش خود را درباره گیاهخواران اندکی کامل‌تر کرده و به درک صحیحی از سبک زندگی آن‌ها برسد، بدون شک تاثیر بسیار زیادی روی ساده‌تر شدن زندگی گیاهخواران در ایران می‌شود.

اگر کافه یا رستوران دارید، غذا‌های گیاهی بیشتری را در منوی خود جای دهید تا گیاهخواران بتوانند تنوع غذایی را احساس کرده و لذت بیشتری از بودن در کنار دوستان خود ببرند.

اگر در میان آشنایان خود فرد گیاهخواری دارید، حتما در زمان مهمانی غذا‌هایی را هم برای آن‌ها در نظر بگیرید. اجازه دهید گیاهخواران نیز به اندازه دیگران از مهمانی و سفره مجلل شما لذت ببرند.

سعی کنید درک خود را از گیاهخواری کامل کنید و آن را یک برتری فرهنگی یا به اصطلاح کلاس ندانید. گیاهخواران به دلایل مشخصی این سبک زندگی را انتخاب کرده‌اند و همه‌ی افراد وظیفه دارند به انتخاب این افراد در این زمینه احترام بگذارند.

در آخر چیزی که ما می‌دانیم این است که انتخاب کردن سبک زندگی، نیازمند اطلاعات دقیقی از آن سبکی‌ست که قصد داریم درپیش بگیریم. طبیعتا بدن انسان هم به فراورده‌های گوشتی و لبنی نیاز دارد و هم به سبزیجات‌ها. بنابراین برای داشتن بدنی سالم بهتر است تمام مواد مورد نیاز به بدن برسد. حالا با تمام موارد گفته شده ما هیچ نوع سبک غذایی را رد و یا تایید نمی‌کنیم، فقط از شما می‌خواهیم قبل از انتخاب اطلاعات کافی به‌دست آورید و بدانید گیاهخوار بودن به منزله‌ی «باکلاس بودن» نیست.

نظر شما درباره‌ی گیاهخواری چیست؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      در کل مطلب خوبی بود. اما با اینکه بدن ما لزوما به گوشت نیاز داره خیلی موافق نیستم. میلیون ها آدم گیاه خوار دارن بدون استفاده از گوشت، سالم تو دنیا زندگی میکنن.
      اگر گیاه خواری برای شخصی مشکل ایجاد کنه، اون فرد میتونه ببینه کدوم ماده مغذی رو جذب نمیکنه و مشکلش رو برطرف کنه.

      پاسخ ها

      • دریای سیاه

        من یه مدت مشکل چربی خون داشتم رفتم سمت گیاهخواری البته زیر نظر پزشک متاسفانه بعد از چند ماه علایم عصبی و شکستگی در ناخن و پریدن شدید پلک پیدا کردم دکتر گوشت خوردن منو گوشت قرمز تغییر داد به هفته ای یکبار الان دیگه گیاهخوار نیستم تجربه خوبی بود ولی از نظر گوارشی مشگل پیدا کردم دوم کمبود ب۱۲ در من شدید شد باید با علم کامل تصمیم گیری بشه

      • بدون نام

        دوست 10:20
        حتما شما هم دهها آدم گوشتخوار در اطرافیانتون میشناسید که انواع مشکلات گوارشی، عصبی، ضعف، کم خونی، مشکلات قلبی، سکته های قلبی و مغزی،سرطان و انواع
        بیماری ها رو دارن. درسته؟
        کلی تحقیقات انجام شده که نتایجشون میگن اگه فرد گیاهخوار (با رژیم غذایی کامل) باشه، احتمال این بیماری ها خیلی خیلی پایین تره، مخصوصا بیماریهای قلبی، فشار خون و اضافه وزن.


        .
        .
        .
        .
        . حالا ابنکه پرشک شما از اول اشتباه کرده و رژیم غذایی گیاهی نادرست و ناکامل به شما داده، دلیل نمیشه که مشکل از گیاهخواری بوده باشه. دکتر شما اگر در کارشون حرفه ای بودن، میتونستن رژیم گیاهی مناسب و کامل رو به شما بدن و مشکلی هم پیش نمی اومد براتون

      • دریای سیاه

        خودم گفتم مصرف گوشت رو کم کردم نگفتم گوشت چیز خوبیه دوم اینکه بعضی افراد مشکل گوارشی دارن و غذای مناسب گیاهخواری کمه در ایران خودمن باید غذام بدون فیبر باشه هضم نمیکنم هر وقت متخصص تغذیه شدید حرفای منو متوجه میشد اگر کسی گیاه خواری بهش سازگار باشه صد البته بهتر از لاشه خواری هست پزشک من از بهترین پزشکهای متخصص تغذیه هستن

      • بدون نام

        مسئله اینه که تو ایران مواد غذایی غنی شده برای گیاهخواران وجود نداره خارج از کشور اگه شیر گیاهی باشه
        بهش کلی ویتامین و اینا میزنن که افراد گیاه خوار مشکلی از لحاظ مواد معدنی نداشته باشن. در ایران این روش زندگی هنوز جا نیفتاده بنابراین افراد گیاهخوار دچار مشکلات تغذیه ای میشن

    • 007

      خیام گیاه خواران فقط یه عده هستند که میخوان خودشون رو آهو نشون بدن

      پاسخ ها

      • هلن

        اگه هم عقیده نیستی دلیل نمیشه توهین کنی
        متاسفم برات

      • بدون نام

        من اهل گوشت زیاد خوردن نیستم اما گیاه خواری سخته مخصوصا خام گیاه خواری .

      • بدون نام

        گیاهخوهر بودن واقعا خیلی خیلی سخته
        خواهشا کسانی ک گیهخوارنو ن تحت فشار قراربدین ن مسخرشون کنین
        اولا دل کندن از اونهمه غذای خوشمزه و چرب وچیل و دوما پرهیز هز غذای مورد علاقت کاری با روح وروانت میکنه ک هیچ دشمنی نکرده

        بسیار تجربه دشواری بوده ک تا مدتها دلم نمیخاسته حتی بهش فکنم

      • بدون نام

        تو خوبی. تو جلو بشین قناری

    • بدون نام

      من هم یکی از دوستانم تو سن 27 سالگی تصمیم به گیاهخواری گرفت برا خودش مشکلی پیش نیومد اما به خاطر تصمیمش خواهر کوچیکش هم که تو سن رشد بود از گوشت متنفر شد و یه جورایی گیاه خوار و متاسفانه از نظر قدی رشد نکرد و این بدترین ضربه به این خونواده بود یه دختر زیبا و دوست داشتنی با قد 130 کهالان فک کنم حدود 35 سالش میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حرف شما کاملا عوامانه و غیر علمیه. چرا؟
        چون اینهمه آدم قد کوتاه (و کاملا گوشتخوار) تو جامعه هست. درسته؟!
        عدم رشد قد در اینطور افراد، مربوط به مشکلات هورمونیِ جدیه و ربط زیادی به تغذیه نداره. این آدم روزی یک کیلو هم گوشت میخورد، قدش همینقدر می موند. آمپولهای بسیار گرانقیمتی برای چنین افرادی وجود دارن که کمک میکنن فقط در حد چند سانت قدشون بیشتر رشد کنه (اون هم اگه فقط در سنین رشد باشن). متاسفانه علم هنوز نتونسته داروی کامل رو برای این مشکل پیدا کنه.
        #عوام_نباشید

      • بدون نام

        آخه این مشکل چه ربطی به تغذیه داره بنده خدا؟ این نوع رشد نکردن قد یه بیماریه و هنوز درمانش هم پیدا نشده . اون دخترخانم هرچی ام که گوشت میخورد قدش بلندتر نمیشد، چون این مشکل ربطی به تغذیه نداره به هیچ وجه. وگرنه بالای 99 درصد کوتاه قدان ایران و جهان گوشتخوارن اتفاقا

      • بدون نام

        حالا چظور تشخیص دادین که کوتاه قدیش به خاطر نخوردن گوشته؟

      • بدون نام

        مرزهای علوم پزشکی و ژنتیک رو با این تشخیص و پژوهش معتبری که انجام دادی، در نوردیدی

      • بدون نام

        الان کتاب های زیست شناسی دارن گریه میکنن اخه قد چه ربطی به گوشت داره میگفتی شیر کمتر ضایعه میشدی

    • بدون نام

      خدا از دهنت بشنوه. واقعا هرچقد گیاهخواری خودش به تنهایی سخته جامعه ی ما سخت ترش هم کرده. مرسی که حداقل متوجه این سختی ها میشید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوست من جو گير شده هر جا ميره ميگه گياه خواره و دقيقا فكر ميكنه كلاس داره ولي تا كسي نيست كلي گوشت ميخوره خدا ميدونه فقط منو مامانش ميدونيم دروغ ميگه همه جا قابلمه آبگوشت مرغ استخوناشم ميخورد

      • نرگس

        موافقم با نظرتون

    • بدون نام

      با قیمت نجومی گوشت و مرغ،همه گیاهخوار و کم کم علفخوار میشیم

    • سیاوش

      شما به یک تیپ از گیاهخواران اشاره نکردید. کسانیکه مثل من طبع غذاییشون متمایل به گیاهخواریه و ذاتا از گوشت بیزارن .من واقعا حالم از گوشت و مرغ و کله پاچه و سیرابی و جگر بهم میخوره و دست خودم نیست .در عوض از خوردن کاهو و کلم نخود و لوبیا لذت میبرم .این انتخاب من نیست بلکه طبع منه .البته همیشه بخصوص تو مهمونیها برام دردسر شده . باور میکنید من تو عروسی خودم شام نخوردم !

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نوش جونتون

      • بدون نام

        دقیقاً درسته من چند نفری را می شناسم اینجوریند بدون هیچ مشکلی هم زندگی می کنند.

      • بدون نام

        دقیقا منم اینجوریم ذاتی از خوردن گوشت و مرغ لذت نمی برم و دوست دارم سبزیجات و غذاهای سبک بخورم هیچ مشکلی هم از نظر تغذیه ای نداشتم

    • بدون نام

      به نظر من، گیاهخواری خیلی خیلی محترم و انسانیه. خیلی وحشیانه و ضد اخلاقیه که حیوانها (که سیستم عصبیش و فیزیکیشون دقیقا مثل ما انسانهاست) با زجر و خونریزی و درد کشته میشن، تکه تکه میشن و آدم گوشتشون رو میپزه و میخوره!
      به نظرم مردم هزار سال دیگه، به این وحشیگری های انسانِ امروز خواهند خندید.
      شخصا جدیدا دارم آگاه میشم و در مسیر گیاهخوار شدن هستم کم کم

      پاسخ ها

      • سامیا

        خب تا حالا گیاه بودی که بفهمی چیدن و درو کردن و کندن و خرد کردن گیاه درد نداره؟؟؟؟ گیاه هم موجود زنده ست و حق حیات داره ، سلب حیات از گیاه توحش نیست؟؟؟

      • بدون نام

        دقیقا اصلا در ذهن نمیگنجه این وحشی
        ری ای که آدمها نسبت به حیوانات انجام میدن و اونها رو میکشن و تکه تکه می کنن و میخورن! در حالیکه همه میدونن حیوانات روح و روان دارن و به بچه هاشون، حتی به صاحبشون احساس دارن. بدنشون هم که مثل بدن انسانه از نظر خونریزی و درک درد

    • بدون نام

      جالبه که در 10-15 ساله گذشته که تعصب بشر کمتر شده، کلی تحقیقات علمی انجام شدن که دارن نشون میدن بدن انسان بدون خوردن گوشت هم میتونه کاملا سالم و قوی باشه و تازه عمر بیشتر و سالمتری داشته باشه. ولی تو جاهایی مثل ایران طبق معمول، تعصبات مردم انقدر شدیده که حتی رو گوشت خوردن هم تعصب دارن و این همه تحقیقات جدید رو انکار میکنن و میچسبن به تحقیقات قدیمی که ناکاملترند.
      فقط به خاطر کمی شکم بارگی.
      وگرنه خشونت و خونریزی حیوانات بیگناه چه توجیهی داره!

    • بدون نام

      الان ورزشکاران المپیکی زیادی هستند که کاملا وگان هستن( هیچ محصول حیوانی، لبنیات و... استفاده نمیکنن).همین نشون میده که با گیاهخواری کامل، میشه یه بدن کاملا قوی و سالم داشت. پس چرا انسان باید خوی وحشیگری از خودش نشان بده و حیوانات رو سلاخی کنه و بخوره؟ شخصا برای گیاهخواری احترام فوق العاده ای قائلم و به نظرم راه کاملا درستیه و کشتن و خوردن حیوونها کاری غیراخلاقی و نادرسته.

      پاسخ ها

      • امیراسمال

        هندیهاالبته سیکها اقوام بزرگی هستندکه اصلا گوشت نمیخورن ازچندنفرشان پرسیدم می گوینددردین ماکشتن موجودزنده حرام است قدبلندی دارندقوی هیکل هستندکمبودپروتین یاویتامینهای ب ندارند

    • رامین

      من حدود یک سال و نیمه که گیاهخواری ( تغذیه طبیعی ) و چند ماهی خام خواری را شروع کردم الحمدالله مشکل گرفتگی عروق برطرف شد و ۰۰۰ ازلحاظ روحی و روانی بسیار بهتر از گذشته هستم
      مشکل چندانی هم دراین راه پیش نیامد خیلی از بیماریها را میتوان با این روش درمان کرد خصوصا خام گیاهخواری

    • بدون نام

      گیاه خواری واقعا خوبه ولی از کباب کوبیده هم نمیشه گذشت اراده آهنین میخواد

    • بدون نام

      گیاه خواری بیشتر از اینکه یک رژیم غذایی باشه یه سبک زندگی هستش و باید از یک اعتقاد قوی نشات گرفته شده باشه تا دوام داشته باشه ولی متاسفانه الان بسیاری از افراد به خیال اینکه این کار باکلاس هستش یا به دروغ در اجتماع میگن گیاه خوار هستند یا یه مدت کوتاه با کلی فشار عصبی این وضع رو تحمل میکنن و دوباره برمیگردن به رژیم غذایی عادی ولی اگه با درک و اعتقاد قلبی باشه نه برای نمایش بسیار محترمه

    • کووید 20

      گیاه خواری اصلا رژیم غذایی کاملی نیست اینجا قصد مخالقت ندارم ولی به نظرم نباید کامل گیاهخوار بشی باید هم از غذاهای گیاهی و هم حیوانی استفاده کنی

    • پریماه

      ما چی که مشکل معده داریم میوه یا گیاه خام بخوریم اذیت میشیم

    • بدون نام

      اینم یه مدل کلاس گذاشتنه وگرنه به والله اگه بخاطر سلامتی باشه

    • بدون نام

      وقتي خدا دندان نيش داده به انسان يعني نياز به گوشت داره. وگرنه مثل اسب و گاو و گوسفند دندان يه دست ميداد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زبان نیش دار رو هم خدا داده و به خوبی ازش استفاده میکنی
        البته خدا عقل هم داده، ولی نمیدونم این یکیو چرا خیلیا ازش اصلا استفاده نمی کنن، فقط دندان نیش و زبان نیش دار رو بلدن خوب استفاده کنن

    • بدون نام

      یه مدت دیگه همه مون میگیم من هواخورم ! چون دیگه پولمون برای خرید گیاه هم کفاف نمیده !

    • بدون نام

      شما هم از هر فرصتی استفاده کن بگو فلان آدما تو ایران مورد ظلم و عدم درک هستن. خوب برو گیاهت رو بخور، کسی کاری به کارت نداره که!

    • بدون نام

      گیاه خواری رو دوس دارم ولی متاسفانه نمیتونم برای همین رژیم غذاییمو تا۸۰ درصد گیاهی کردم و اون ۲۰درصدم پروتئین های مورد نیازمو میرسونه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج