۱۰۶۰۴۲۶
۶ نظر
۵۰۴۱
۶ نظر
۵۰۴۱
پ

گامبی وزیر؛ رویاپردازی‌ِ الیزابت در خانه‌های شطرنج

درباره مینی سریال محبوب این روز‌های شبکه نتفلیکس، «گامبی وزیر» (The Queen&#۰۳۹;s Gambit) که از بازی شطرنج یک داستان جذاب بیرون کشیده است.

برترین‌ها: «گامبی وزیر» (The Queen's Gambit)، سریال جدید نتفلیکس بر اساس رمانی به همین نام از والتر تویس ساخته شده و درباره زنی است با استعداد بی‌نظیر در شطرنج که در دهه ۱۹۶۰ آمریکا همه قهرمانان شطرنج را شکست می‌دهد.
گامبی وزیر؛ رویاپردازی‌ِ الیزابت در خانه‌های شطرنج
روزنامه شهرآرا نوشت: واژهٔ گامبی را نخستین‌بار روی لوپس، شطرنج‌باز و تئوریسین شطرنج، در سال ۱۵۶۱ وارد ادبیات شطرنج کرد. او واژهٔ «گامبت» (gambett) را از کلمهٔ ایتالیایی «گامبتو» (gambetto) به معنای «پشتِ پا زدن»، که در ورزش کشتی هم استفاده می‌شود، اقتباس کرده بود که خود برگرفته از «گامبا» (gamba) به معنی «پا» است. این واژه در شکل «گامبی» (gambit) وارد زبان فرانسوی شد. تلفظ فارسی واژه نیز برگرفته از تلفظ فرانسوی آن است.
گامبی به گروهی از گشایش‌های بازی شطرنج گفته می‌شود که در آن یکی از بازیکنان، معمولا سفید، یکی از مهره‌های خود، معمولا پیاده، را در خطر نابودی قرار می‌دهد تا در مقابل قدرت بهتری به دست آورد. گامبی شاه و گامبی وزیر از معروفترین نمونه‌های گامبی هستند.
گامبی وزیر؛ رویاپردازی‌ِ الیزابت در خانه‌های شطرنج
الیزابت هارمن دختربچه ۸ ساله یتیمی است که پس از مرگ مادرش در یک حادثه رانندگی باید باقی عمر خود را در یتیم‌خانه‌ای مسیحی سپری کند. او در پرورشگاه به قرص آرامبخش معتاد می‌شود، چیزی که تا بزرگسالی همراهش می‌ماند. در زیرزمین، شطرنج را از سرایدار میانسال و کم‌حرف یتیم‌خانه یاد می‌گیرد و خیلی زود این بازی به اصلی‌ترین هدف و معنای زندگی‌اش تبدیل می‌شود.
«گامبی وزیر» از آن سریال‌هایی است که اگر بازیگر اصلی‌اش نبود هیچ‌وقت چنین تاثیری را نمی‌گذاشت. بازی درخشان آنیا تیلور جوی در سکوت مسابقات شطرنج با حرکت چشم و بدنش به ما می‌فهماند در موقعیت شکست است یا پیروزی.
گامبی وزیر؛ رویاپردازی‌ِ الیزابت در خانه‌های شطرنج
روزنامه همشهری درباره روایت داستان می نویسد: داستان سریال «گامبی وزیر» در دوران جنگ سرد آمریکا و شوروی روایت می‌شود و بخش مهمی از زندگی حرفه‌ای الیزابت، در رقابت با قهرمانان و استادان بزرگ شطرنج اهل شوروی است. انجمن‌های مسیحی از او می‌خواهند علیه کمونیسم بیانیه بدهد و وزارت خارجه آمریکا او را در فضایی امنیتی همراهی می‌کند، با این وجود می‌بینیم شطرنج و زیبایی این بازی، فراتر از سیاست و جنسیت و فارغ از مصلحت‌اندیشی‌ها، راه خود را می‌یابد.
گامبی وزیر؛ رویاپردازی‌ِ الیزابت در خانه‌های شطرنج
«گامبی وزیر» موفق شده است در مدت کوتاهی که از نمایش آن در نتفلیکس می‌گذرد، با کسب نمره ۹/۸ از ۱۰ به فهرست ۲۵۰ سریال برتر تاریخ راه پیدا کند و در جایگاه ۱۴۲ بایستد.
به گزارش سینما دیلی، مالکوم جونز منتقد «دیلی بیست» بازی آنیا تیلور جوی را ستایش کرده و نوشته: «او که نقش اصلی را از سن ۱۳ تا ۲۲ سالگی بازی می‌کند به سادگی توانسته درون گرایی، خشم و هوش مخلوق تیلور (بث هارمن) را نمایش دهد. مهمترین بخش درام نه بر روی صفحه شطرنج که بر روی چهره، بدن و قلب شخصیت بث به نمایش درمی‌آید»
گامبی وزیر؛ رویاپردازی‌ِ الیزابت در خانه‌های شطرنج
جان برمن منتقد تایم نوشته: «گامبی وزیر واقعیت تاریخی و جلوه‌های ویژه پرهزینه را فدای رئالسیمش کرده که به درون روان شخصیت‌هایش می‌رود. تغییر ذائقه‌ای از استاندارد روز سریال سازی که بسیار جالب است.»
برایان تالریکو منتقد پلی لیست نوشته: «گامبی وزیر یادآوری این نکته است که سریالی که نویسندگی خوب داشته باشد، همیشه می‌تواند تماشاگر خودش را پیدا کند. سطح تولید این سریال استاندارد امروز سریال است. اما آنچه قدرتمندش می‌کند بیشتر نیرویش را از ادبیات و شیوه داستانگویی می‌گیرد تا سینما.»
دن فاینبرگ، منتقد هالیوود ریپورتر نوشته: «گامبی وزیر به همان دلایلی کار می‌کند که سریال «تاج» کار کرد، ترکیبی از یک سریال تاریخی با نویسندگی هوشمندانه، اثری خلق می‌کند که مخصوص بزرگسالان است.»
گامبی وزیر؛ رویاپردازی‌ِ الیزابت در خانه‌های شطرنج
در پایان بد نیست اشاره کنیم «گامبی وزیر» از روی رمانی به همین نام نوشته والتر تویس اقتباس شده است که پیش از این ۳ اثر دیگرش به نام‌های «بیلیاردباز»، «رنگ پول» و «مردی که به زمین سقوط کرد» به ترتیب توسط رابرت راسن، مارتین اسکورسیزی و نیکولاس روئگ به فیلم برگردانده شده‌اند و همگی آثار موفقی بوده‌اند.
از این میان «بیلیاردباز» ۲ مجسمه اسکار و «رنگ پول» هم یک اسکار کسب کرده‌اند. احتمالا باید برای «گامبی وزیر» هم در جوایز تلویزیونی جایگاه ویژه‌ای قائل شویم. در مسائل مربوط به شطرنج از گری کاسپاروف و بروس پاندولفینی، استادان بزرگ این رشته، مشاوره گرفته‌اند تا همه‌چیز درست و دقیق از کار دربیاید.
هیث لجر، بازیگر نقش جوکر که پیش از دریافت اسکار برای این نقش از دنیا رفت، قصد داشت با اقتباس از این کتاب برای اولین‌بار کارگردانی را تجربه کند، اما اجل مهلتش نداد. پس از استقبال زیاد از فصل اول این سریال شایعه ساخت فصل دوم آن نیز به گوش رسید.
مینی‌سریال ۷ قسمتی «گامبی وزیر» می‌تواند برای خانه‌نشینی این روز‌ها انتخابی سرگرم‌کننده باشد.
گامبی وزیر؛ رویاپردازی‌ِ الیزابت در خانه‌های شطرنج
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یه مینی سریال خوش ساخت و بسیار زیبا
      به همه توصیه میکنم تماشا کنن

    • بی نام

      سریال خوش ساخت که با دیدن هر قسمت به فکر فرو می روید

    • بدون نام

      شبیه سارا خادم الشریعه ست

    • بدون نام

      ب قرص روان بخش معتاد میشه..خخخخ

    • مهرزاد

      يكي از زيباترين ميني سريالهايي بود كه من تابحال ديدم . اين موفقيت بدليل فيلمنامه قوي و بازي قدرتمند بازيگر نقش بث و البته كارگرداني و طراحي صحنه منحصر بفرد فيلم هست. در اين روزها كه تلويزيون ملي در زمينه سريال سازي حرفي براي گرفتن ندارد ، اينگونه سريالهاي روزهاي راحتتري همراه با آرامش و فراموشي برايمان به ارمغان مي آورد.

    • بدون نام

      سریالش عالیه
      اوایل فکر می کنه فقط با قرص خوردن می تونه بازی کنه، ولی بعدش به خودش متکی میشه و قهرمان میشه

      حتما ببینید
      عالیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج