۱۰۶۰۴۲۷
۳۰ نظر
۵۰۱۲
۳۰ نظر
۵۰۱۲
پ

کاندیداهای نظامی انتخابات ریاست جمهوری

گمانه‌زنی‌ها حاکی از بازگشت دوباره نظامی‌های پیشین به عرصه انتخابات ۱۴۰۰ است. این روزها صحبت‌های زیادی درباره رئیس جمهور نظامی به گوش می‌رسد اما نظامی‌ها چطور و از چه زمانی به فکر درآوردن یونیفرم نظامی و پوشیدن رخت سیاست افتادند و جامعه چقدر به حضور نظامی‌ها در ریاست جمهوری روی خوش نشان داده است؟

برترین‌ها: گمانه‌زنی‌ها حاکی از بازگشت دوباره نظامی‌های پیشین به عرصه انتخابات ۱۴۰۰ است. این روزها صحبت‌های زیادی درباره رئیس جمهور نظامی به گوش می‌رسد اما نظامی‌ها چطور و از چه زمانی به فکر درآوردن یونیفرم نظامی و پوشیدن رخت سیاست افتادند و جامعه چقدر به حضور نظامی‌ها در ریاست جمهوری روی خوش نشان داده است؟

کاندیداهای نظامی انتخابات ریاست جمهوری

محتمل ترین گزینه‌ها

محسن رضایی و محمدباقر قالیباف، دو چهره با پیشینه نظامی، محتمل‌ترین گزینه‌ها هستند. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام برای سومین‌بار قصد پاستور کرده است. قالیباف هم که شایعات آمدنش بسیار قوی است، چهارمین شانس خود را خواهد آزمود. در این صورت دو فرمانده پیشین برای دومین‌بار خواهد بود که به مصاف یکدیگر خواهند رفت؛ سال ۱۳۹۲ و ۱۴۰۰. محسن رضایی سال ۸۴ هم قصد آمدن کرده بود که انصراف داد. یکی از دلایل تحرکات اخیر محسن رضایی و اوج‌گرفتن انتقادهای تند و تیزش به دولت نگاهی است که به ۱۴۰۰ دارد.

آمدن قالیباف برای ۱۴۰۰ آن‌قدر محتمل است که مرتضی طلایی از نزدیکان او گفته بود: «درصورتی‌که به او تکلیف شود برای انتخابات ریاست‌جمهوری به میدان می‌آید».

او اخیرا باز هم مصاحبه دیگری داشته و آمدن قالیباف برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ را تلویحا تأیید کرده است. «گاهی شرایط کشور به‌گونه‌ای اقتضا می‌کند که نخبگان، بزرگان و دلسوزان در جریان اصولگرایی به این نتیجه برسند که یک نفر از افراد شاغل در مجلس باید در صحنه ریاست‌جمهوری حضور یابد، آن یک اجماع و اتفاق جمعی و جز استثنائات است».‌

البته نظامی‌های سابق دیگری هم هستند که آمدنشان به کارزار ۱۴۰۰ محتمل است، شنیده‌ها حاکی از آن است که سرتیپ حسین دهقان ، وزیر دفاع دولت یازدهم، هم عزم خود را جزم کرده تا روزهای قبل از انتخابات ١٤٠٠ لباس نظامی را درآورده و کت‌وشلوار ریاست‌جمهوری به تن کند. او در سال‌های ٦١ تا ٦٣ فرمانده سپاه سوریه و لبنان و در سال‌های ٦٥ تا ٦٩ قائم‌مقام فرمانده نیروی هوایی سپاه و بعد از آن فرمانده نیروی هوایی سپاه بود.

چند روزی است نام جدیدی در میان اسامی نامزد‌های احتمالی انتخابات ۱۴۰۰ مطرح شده است، « سعید محمداسلامی » رئیس قرارگاه خاتم الانبیا. فردی که البته تکرار نامش به عنوان نامزد احتمالی اصولگرایان در ۱۴۰۰ با بازخورد منفی از سوی حامیان قالیباف مواجه شده است.

سعید محمد اسلامی چهره کمتر شناخته‌ای شده است که این روز‌ها نامش به عنوان گزینه بعدی پاستور مطرح است، کسی که دهم مهرماه ۹۷ با حکم سرلشکر جعفری فرمانده وقت سپاه پاسداران به سمت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء منصوب شد و انتخابش مصداق جوانگرایی در سپاه نامیده شد. حالا در شرایطی که اصولگرایان مدام از رئیس‌جمهور ی انقلابی و جوان نام می‌برند و گاه نیز چندان بی تمایل به یک رئیس‌جمهور نظامی نیستند نام او مطرح می‌شود.

جناح راست اساساً حاضر است که یک بار دیگر محمدباقر قالیباف را به عنوان نامزد منتخب نحله‌های مختلف معرفی کند. احتمالاً افراد زیادی هستند که با این پروژه مخالفت خواهند کرد. ضمن این‌که یک رئیس جمهور نظامی در شرایط اقتصادی و بین‌المللی پیام خاصی خود را برای جامعه و دیگر دولت‌ها خواهد فرستاد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

برخی تحلیگران سیاسی اعتقاد دارند اگر از سطح نارضایتی‌ها کم شود؛ «در نتیجه رغبت به شرکت در انتخابات در بین مردم افزایش یابد و شورای نگهبان بر خلاف مجلس یازدهم در تایید صلاحیت‌ها به گونه‌ای عمل کند که آرایش انتخابات دو قطبی اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی باشد، می‌توان احتمال داد که مدل توافقی و ترکیبی مجلس یازدهم تکرار شود و علیرغم اختلافات جدی که بین جبهه پایداری و تیم قالیباف است، ائتلاف مصلحت‌جویانه شکل بگیرد.»

اگر فضای انتخابات آینده رقابتی و با حضور جدی اصلاح‌طلبان با کاندیدای رای‌آور تحرک پایگاه اجتماعی‌شان همراه باشد،«در این صورت احتمال ائتلاف در جریان اصول‌گرایی وجود دارد. اگر انتخابات کم‌رونق باشد و با انتخابات غیررقابتی و مشارکت پایین روبه‌رو باشیم در آن صورت اختلافات دیدگاهی بخش‌های مختلف جریان اصول‌گرا بروز و ظهور می‌کند و ضریب ائتلاف در جریان اصول‌گرایی پایین می‌آید.»

علاوه بر حضور پررنگ نظامیان در انتخابات پیش‌رو و البته چهره‌های تکراری سال ۹۶، برخی معتقدند که شاید بحران‌های موجود آرای بیشتر را به سبد کسی بیندازد که با شعارها و سخنرانی‌های پوپولیستی پا به میدان رقابت بگذارد.

احمد زیدآبادی، تحلیلگر مسائل سیاسی در یادداشتی با عنوان «رئیس جمهور نظامی؟» در این باره نوشت:

مناقشه بر سر احتمال حضور یک نظامی در مقام ریاست جمهوری ایران در بین محافل مختلف بالا گرفته است. در حالی که اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان نسبت به وقوع چنین رخدادی اظهار نگرانی می‌کنند، اصولگرایان عمدتاً این نوع نگرانی‌ها را مردود دانسته و بعضاً تنها راه عبور از مشکلات اقتصادی جاری را حضور یک "جوان پرانرژیِ انقلابی" بخصوص با سابقۀ نظامی‌گری در پاستور می‌دانند.

حضور یک نظامی در پاستور اما واقعاً چقدر می‌تواند نگران کننده باشد؟ پاسخ به این پرسش، بستگی به نوع داوری در بارۀ شرایط کنونی کشور و راه‌های برون رفت از آن را دارد. در واقع برخی از اصلاح‌طلبان در اشاره‌ای آشکار، میزان نفوذ و قدرت همه‌جانبۀ آنها را به "دولت پنهان" تعبیر می‌کنند.

در حقیقت، باور به دولتی پنهان با قدرتی بلامنازع، اعتراف به صوری بودن کلِ دم و دستگاه پاستور است که از یک سو، هر گونه تلاش میانه‌روها برای تسلط بر آن را بی‌معنی می‌کند و از سوی دیگر، تسخیر آن توسط نیروهای "دولت پنهان" عملاً تغییری قابلِ توجه در معادلۀ کنونی قدرت در ایران به وجود نمی‌آورد جز اینکه آنچه را گفته می‌شود پنهان است، در نزد افکار عمومی علنی و آشکار می‌کند!

به نظرم همین نوع تعارضات تحلیلی اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان است که بخش اعظم جامعه را نسبت به هشدارها و اخطارهای آنان در مورد تهدیدها و خطرات ظهور یک نظامی در مقام ریاست جمهوری برنمی‌انگیزد و از بی تفاوتی آنها به این موضوع نمی‌کاهد. از نگاه بسیاری از مردم، اگر همۀ امور تعیین کننده، به سرپنجۀ نامریی دولت پنهانی رقم می‌خورد که نه قابل کنترل و نه قابل شناسایی است، پس چرا باید از مرئی شدن آن در ساختمان پاستور به هراس افتاد؟ به نظرم اصلا‌ح‌طلبان و اعتدال‌گرایان پاسخ روشن و دقیقی به این پرسش ندارند جز اینکه دائماً تکرار کنند که دولت پنهان در صورت تسخیر پاستور، خرده منفذهای تنفس سیاسی و فرهنگی را هم می‌بندد.

این پاسخ اما پرسش دیگری را پیش می‌آورد و آن اینکه اگر قدرت واقعی در دست دولت پنهان است چرا تاکنون خرده منفذهای سیاسی و فرهنگی را نبسته است؟ خواهند گفت؛ حضور اعتدالگرایان در پاستور و سایر مراکز تصمیم‌گیری مانع آنها شده است! این حرف اما ادعای خالی بودن پاستور از قدرت واقعی و تمرکز آن در دست دولت پنهان را به چالش می‌کشد و مسئولیت تراکم مشکلات را متوجه قوۀ مجریه و ناتوانی مدیریتی و تخصصی آن می‌کند، موضوعی که خود آنها را خوش نمی‌آید. هر کس اسب خود را برای دستیابی به این مقام زین کرده باشد، به سوی فتح هدفی پیش می‌تازد که همۀ قابلیت‌های درونی او را بی‌هیچ تعارف و امکانِ پرده‌پوشی، عیان خواهد کرد و جایی برای لاف‌زنی و گزافه‌گویی و اوهام‌پروری باقی نخواهد گذاشت!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چهرهای نظامی یعنی روحیه جنگ طلبی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هیچکدام

      • بدون نام

        شما به یک آقای حقوق دان رای بده

    • خواجه پطروس

      من که رأی نمیدم دیگر چه فرقی می‌کند بنابراین به بقال محله هم بگویید بیاید کاندید شود

    • بدون نام

      تکرار مکررات.

    • امیر

      بُزَک نمیر بهار میاد.... رَأی.. حتما مردم میان که رَأی بِدَن

    • بدون نام

      دیگه همه جاروگرفتن همین یک جا مونده که باده درصد انتخاب میشن

    • بدون نام

      بابا کم بد بخت شدیم برای شما دیگه جای بدبختی نداریم کمرمون خم شده

    • محسن موحدی

      لطف بفرمایید مثل همین خبر در متن اخبار خود بیشتر از عکس استفاده کنید

    • علیرضا

      انتخابات ۵درصدی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا موافقم

    • بدون نام

      این آقایان اگر کار کن وکاربلد در حوزه اقتصاد داشتند در طول این هم مدت مشکلات مردم و معیشت مردم را حل می کردند قالیباف در همین مجلس تا حالا چه کار مثبتی انجام داده رضایی هم فقط شعار می دهد اگر اف ای تی اف تصویب شده مردم این همه مشکل نداشتند ملت دیگر بیدار شده اند گول کسانی را نمی خورند که وعده سرخرمن را بدهند اینها فقط فکر دوستان و آشنایان خود هستند نه ملت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دمت گرم.رای بی رای

      • مجید

        موافقم شرکت بی شرکت، رای بی رای
        خونمون رو کردید توشیشه

      • بدون نام

        درود برشما همینطور است

    • بدون نام

      باشه منتظریم بیان!!!!

    • مجید

      بنظرم هرکی بیاد فرقی نمیکنه هیچ کدومشون چه راستی وچه چپی و نظامی .....همه به فکر منافع خودشونن بدرد مردم نمرسن .......اوضاعمون روز به روز بدتر از دیروز میشه

    • بدون نام

      بخدا حالم بد شد

    • بدون نام

      فقط احمدی نژاد

    • بینام

      این حرف ها همه کشکه،سرمردم را گرم میکنند باین حرفها که اون اصلیه(احتمالالاریجانی)را تو پستونگهش میدارند تا گزندی بهش نرسه

    • بدون نام

      من هرکی باشه رای میدم چونکه سرنوشت مملکت

    • هموطن

      افرادی که دلسوز نظامند چه فرقی میکند رییس‌جمهور شود یا مجلس کار دلسوزی میکند پس همه فقط بفکر پاستورن

    • بدون نام

      با انجا نمیکشه مردم اصلا رای نمیدهند رای بی رای

      پاسخ ها

      • امیر۱۱۰

        گول شعاراشونا نخورید

    • بدون نام

      فقد احمد نژاد

    • بدون نام

      از این خوش چهره ها و خوشکل ها نبود بازهم بیاد

    • علی بولتون

      اونی که بین رضایی و قالیبافه چقدر نورانیه

    • کیان

      اگر خاتمی و موسوی هم بیاد مردم دیگه رای نمیدن

    • بدون نام

      اخه اینها سواد ندارن دوم اینکه اینها نمیتونن کشور اداره کنن کشورداری انسان آگاه میخواد

    • بدون نام

      با احترام ب نظامیان ایران سربلند نظامیان در هیچ جای دنیا در سیاست ومملکت داری افرادی موفقی نبودند بقول معروف هر کسی را بهر کاری ساختن.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج